גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיצד ישפיע פיצול ערוץ 2 על מחירי הפרסום בטלוויזיה?

"מהפכה", "סדום ועמורה", "טרגדיה" - אלה רק חלק מתיאורי היום שאחרי פיצול ערוץ 2 ■ איך ישפיע המעבר ל-3 ערוצים מסחריים על מחירי הפרסום בטלוויזיה ועל המפרסמים וחברות המדיה?

תחרות / איור: מאיה יוגב
תחרות / איור: מאיה יוגב

בעוד קצת יותר מחצי שנה יתיישבו ערב אחד צופי מדורת השבט של ערוץ 2 מול המסך, והסיבה שהייתה להם ללחוץ 22 בשלט לא תהיה קיימת עוד. הערוץ בממיר שלו התרגלו כולם ב-25 שנים של טלוויזיה מסחרית יתרוקן מהתוכן המוכר, שיתפזר מאותו רגע בשני ערוצים באפיקים אחרים. אין ספק שמדובר בשינוי משמעותי עבור הצופים שפיתחו הרגלי צפייה במשך שנים. אבל מה שעלול להיות אי נוחות זמנית עבור הצופים, הוא דרמה - יש שיגידו טרגדיה - עבור הזכייניות, וגם עבור המפרסמים, חברות המדיה ומשרדי הפרסום הצפויים להתעורר למציאות מסחרית חדשה.

שלל הביטויים שנתקלים בהם כשמשוחחים עם אנשים בתחומים אלה על המציאות שצפויה ביום שאחרי, נעה ממונחים קיצוניים כמו "סדום ועמורה", "מהפכה", "בוקה ומבולקה" ועד למונחים מתונים יותר כמו "דרמה". אבל למרות זאת, המפרסמים והפרסומאים שאמורים להיות מושפעים מכך מתנהלים כאילו השינוי לא נמצא מעבר לפינה, ונראה שהם מדחיקים ואולי אפילו נתונים בסוג של הכחשה. אולי כי רבים מאמינים שברגע האחרון יקרה משהו - הממשלה תתעשת, שניים משלושת השחקנים המסחריים יתמזגו, תהיה איזו הפתעה.

אבל גם מי שמאמין שהפיצול יתרחש, לא מאמין שמצב שבו 3 בעלי רישיונות משדרים 7 ימים בשבוע ב-3 ערוצים, יחזיק לאורך זמן. חוסר הוודאות והבלבול לגבי הצפוי בשוק המדיה והפרסום בשנים הקרובות גבוהים, ובמצב הרגיש הזה רבים מעדיפים לדבר שלא לייחוס.

אורן יוניוב, מבעלי חברת המדיה יוניון, הוא מהיחידים בתעשייה שמוכן לדבר לציטוט. בניגוד לאחרים, הוא מאמין שהפיצול יתרחש - אף שהוא רחוק מלהאמין שעוגת הפרסום בישראל יכולה להכיל 3 ערוצים מסחריים.

"זה שינוי משמעותי", הוא אומר, "רעידת אדמה. ערוצים שנבנו במשך 25 שנה מוחשכים בן-לילה ועולים בערוצים חדשים עם נכסים מותגיים אחרים. זו מהפכה. טלוויזיה היא מדיום מרכזי בישראל, עם נתח בעוגת הפרסום שנושק ל-40% והיקף של כ-1.4 מיליארד שקל בשנה. אצל מפרסמים גדולים טלוויזיה יכולה להוות 60%-70% מהתמהיל, ולכן השינוי ישפיע מאוד עליהם.

"ריבוי ערוצים יכול לעבוד בארה"ב, שם שוק הפרסום כולו גדל ובתוכו שוק הטלוויזיה גדל בכל שנה ב-3%-5%. אבל זה לא המצב בישראל. כאן השוק הולך וקטן, והטלוויזיה אמנם לא קטנה אבסולוטית, אבל בגלל שהדיגיטל גדל, חלקה בעוגה קטן.

"בשוק כזה, לקחת 3 זכיינים שממילא מפסידים על פעילות הטלוויזיה שלהם ולהפוך אותם ל-3 ערוצים שמשדרים 7 ימים בשבוע בלי מודל כלכלי נכון - כמו הפחתה דרמטית בעלויות השידור או שחרור בהגבלות - זו קטסטרופה כלכלית. הרי מי שרוצה לעשות ערוץ שרלוונטי לצופים ולמפרסמים נדרש להשקעות עצומות בתוכן, כלומר להגדיל כעת את ההשקעות בשעה שההכנסות מתכווצות".

"לא יהיו פה 3 זכיינים, כי עוגת הפרסום לא מאפשרת את זה. במדינה שבה ההוצאה לפרסום מהנמוכות במערב, זה פשוט לא אפשרי", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשייה. "פייסבוק וגוגל הם האויב האמיתי של הטלוויזיה, ובעיצומו של קרב מולם הזכייניות לא יכולות לא להשקיע בלשפר את המותג שלהן - ותוכן דורש השקעה של עשרות מיליונים, כסף שאין לאף זכיינית שגם במצב הנוכחי מפסידות כסף. לכן אני מאמין שבשלב כלשהו ילכו למיזוג, כי האגו נגמר כשהכסף נגמר".

"יש עוגת רייטינג שלא תגדל, היא רק תתחלק אחרת", אומר בכיר אחר. "בסוף יבינו שזה לא עובד, אבל ייקח שנה-שנתיים עד שמישהו יקרוס".

"עדיף 6 ימי סופרבול מפתיתי רייטינג"

גורמים בתעשייה מעריכים כי היקף ההפסדים של שלושת בעלי הרישיונות - קשת, רשת וערוץ 10 - בשנה הראשונה צפוי להיות 300 מיליון שקל. הרייטינג הגבוה ויוצא הדופן, אותו נוהגים לכנות בתעשייה "רייטינג של כל יום סופרבול", צפוי לרדת משמעותית ולהיחתך במקרה הטוב לשניים - 12%-15% לכל זכיינית.

גם ערוץ 10 צפוי להיפגע. לא רק בגלל התחרות עם עוד ערוץ מסחרי, אלא גם בגלל עלייתו לאוויר הצפויה של תאגיד השידור הציבורי, שאמנם אינו מתחרה על פרסום אבל כן על העיניים הצופות - ועל-פי המסתמן באופן אטרקטיבי ונחוש יותר משעשה זאת ערוץ 1. נראה כי הקהל שהתאגיד מכוון אליו חופף במובנים רבים לקהל של ערוץ 10, לכן אין זה מופרך להעריך שהערוץ עלול למצוא עצמו עם רייטינג חד-ספרתי קטן מדי ערב.

מקור נוסף לכרסום בכוחו של ערוץ 10 הוא האפשרות שנפתחת לזכייניות ערוץ 2 - כבעלות רישיונות - לתת מענה לרצועות שעד עתה לערוץ 10 היה בהן יתרון מכיוון שהיה היחיד ששידר 7 ימים - למשל היכולת לשדר רצועות שידור קבועות כל השבוע. סביר להניח שעם הפיצול קשת ורשת יעשו מהלך בכיוון כדי להכניס כסף נוסף וגם קהלים חדשים. אבל אין להסיק מזה שערוץ 10 הוא היחיד שפגיע - אחרי הכול מדובר בערוץ שבע קרבות שיודע לחיות בתנאי הישרדות, דבר שבערוץ 2 לא ממש מכירים.

אחד הפתרונות הכלכליים לירידה ברייטינג היא התאמת לוח השידורים להוצאות, כפי שעשה בעבר ערוץ 10 כשהחליט להתאים את התוכן להכנסות ועבר לשדר בעיקר חדשות ואקטואליה. אבל במקרה של קשת ורשת, הירידה הצפויה ברייטינג לא תביא איתה ירידה בהשקעות, נהפוך הוא, הן יידרשו להשקעות כספיות עצומות כדי להציע תוכן אטרקטיבי שירתק את הצופים וייצור הרגלי צפייה כמה שיותר מהר.

לכל אחת מהזכייניות יש אמנם בלוקבסטרים משלה, אבל חשוב לזכור כי גם אחרי הפיצול הפקת תוכניות כמו "האח הגדול" או "המירוץ למיליון" תעלה אותו דבר, אך יצטרכו לעשות זאת במחצית הרייטינג.

במצב כזה, ברור כי הכוח היחסי שהיה לזכייניות מול חברות המדיה והמפרסמים יפחת באופן דרמטי - ובמציאות החדשה וחברות המדיה יקבלו בחזרה את הכוח. בראייה לטווח קצר זה עשוי לדחוף מעט את המחירים למטה ואת עמלות הפרסום למעלה, ואולי להביא להסטה של עוד קצת כסף לטלוויזיה, אבל על-פי הערכות לא מדובר בהיקפים נכבדים, שכן בשל הוצאות התוכן הגבוהות לא סביר שהזכייניות יוכלו להוריד את המחירים באופן משמעותי. יתרה מזאת, לחברות המדיה אין אינטרס שהמחיר יירד באופן דרמטי, כי העמלות שלהן נגזרות ממנו.

"הכוח אמנם חוזר לחברות המדיה, אבל אני לא בטוח שאני מרוצה מזה", אומר גורם בתעשייה. "אני חושש לגורל הטלוויזיה. גם היום הם מדממים, ובמעבר לשבוע הם עשויים לחטוף מכה קשה. האינטרס שלנו הוא שתהיה טלוויזיה חזקה, לא טלוויזיה חלשה שאין לה כסף להשקיע בתוכן ולכן היא הולכת על פורמטים זולים. אז ייתכן שיהיה יותר כוח וחופש למפרסמים, אבל הטלוויזיה עבורם היא משאב וספק חשוב, ולאורך זמן אי-אפשר לחיות על זה שלוחצים אותם, והם מפסידים עוד כסף. לכן או שנגיע לשיווי משקל שהשוק יממן את הפעילות שלהם, או שמישהו יקרוס".

"מפרסם או פרסומאי חכם שמבין אפקטיביות מדיה מסתכל קדימה, ולא רק על השקל", אומר יוניוב. "גם אם המחיר יירד, זה יהיה בשוליים כי אין לשחקנים ליטרת בשר להוריד ממנה. לא צריך להסתכל על הסיטואציה בעיניים של עסקנים קטנים, מה ייצא לנו בעמלות ובמחירים. זה מהלך אסטרטגי שצריך להסתכל עליו לטווח ארוך. המפרסמים האמריקאים למשל מבינים שהטלוויזיה היא מדיום מרכזי יותר מתמיד ולא אבד עליו הכלח. לכן צריך לתת לה תשתית כלכלית להתקיים.

"בינואר האחרון השוק חווה 7 ימי שידור שברובם הרייטינג בפריים-טיים היה מעל 30% - זה מה שהמפרסמים רוצים. וכשסטטיק ובן אל מחזירים קהלים צעירים חדשים - זה מה שהמפרסמים רוצים. הם לא רוצים שבגלל תחרות יפחיתו את ההשקעה בתוכן, מה שישאיר בחוץ קהלים אטרקטיביים.

"אם רוצים אימפקט לפרסום צריך שחקנים חזקים שיכולים להשקיע בתוכן איכותי שעליו אפשר להגיש מסרים פרסומיים. למפרסמים יש אינטרס שתהיה תחרות, אבל לא כזאת שבסופה יישארו 3 שחקנים מדממים וקטטוניים, כי אז אין להם ערך. עדיף 6 ימי סופרבול מאשר פתיתי רייטינג ב-100 דולר לנקודה. פיצול ערוצים מקטין אגרגציה של תוכן ודורש לאסוף נקודות רייטינג מיותר מקומות. לקנות 30% רייטינג במקום אחד תמיד יהיה זול יותר מלקנות 15% בשני מקומות".

"קשת ורשת לא יהפכו את עורן"

אצל הזכייניות כבר עובדים במלוא המרץ לקראת היום שאחרי - גם בהפקת תכנים וגיוס אנשים וגם בגיבוש תוכניות אסטרטגיות על האופן שבו מפרידים את המותגים קשת ורשת ממותג המטרייה ערוץ 2. היכולת לעשות מהלכים גורפים שייצרו חיבור בין הזכייניות למותגים העתידיים מוגבלת, שכן חסרה חתיכה משמעותית בפאזל - המספר החדש על הממיר. את זה הן יידעו רק ביוני, אבל לאף אחת אין כוונה לחכות עד אז.

כפי שנחשף ב"גלובס", קשת כבר התקשרה עם משרד הפרסום מקאן תל-אביב כדי שיסייע לה בתהליך המיתוג, וגם ברשת יתקשרו כנראה בקרוב עם אחד ממשרדי הפרסום לצורך זה. לכולם ברור שהמאמצים שהזכיינות ישקיעו במיתוג החדש יהיו ניכרים. אחרי הכול, במשך שנים הצופים לחצו כמעט אוטומטית 22 בשלט, והשאלה אם קשת או רשת משדרת באותו יום הייתה זניחה.

"אין ספק שהזכייניות נשענו עד היום על המותג ערוץ 2 ועל הבלוקבסטרים שהיו להן", אומר חנן גליקמן, מבעלי משרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב. "במצב החדש הן יידרשו להשקיע במיתוג ובבידול על-מנת ליצור העדפה, כמו כל שירות או מוצר אחר. אם לא יהיה בידול מובהק - כך זה ייראה גם בשלט. הן חייבות לבנות מותג כדי שהצופה יענה לעצמו - למה קשת? למה רשת? מי הן ולאיזה קהל הן מדברות?".

בכיר בתעשייה, מוסיף כי "קשת ורשת נדרשות לייצר מותגים שונים, אבל המותגים שלהן לא מאוד שונים והדנ"א שלהן בתוכן מאוד דומה. לכן הן יצטרכו לשנות תפיסה. לעבוד יותר חכם, לשים את האגו בצד ולא ללכת ראש בראש - אף על-פי שעם כל האגו שיש שם יש סיכוי שזה יקרה. הדבר הנכון לעשות זה לייצר תכנים משלימים, לבנות כאילו יחד לוח שבו כולם ממקסמים ונהנים. אבל אני מאמין שכל אחת מהן תשקיע המון כסף בניסיון לכבוש את המסך, כי הן מאמינות שיש זוכה אחת גדולה. הן יפיקו וישתגעו ותהיה תחרות מי זאת תהיה".

אולם לא כולם מסכימים עם ההנחה שקשת ורשת חייבות לעשות פעילויות מיתוג במובן הקלאסי של המילה. יש בסיס מוצק להנחה שהמיתוג יהיה שיווק והדגשה של תוכניות הדגל והטאלנטים, תוך יצירת חיבור בינם לגוף המשדר ולמספר בממיר. הסיכוי שצופה ממוצע ינסה לזכור באיזה ערוץ משדרים הערב את "הכוכב הבא" גבוה יותר מזה שהוא יגיד לעצמו 'זה הערוץ החדש של קשת שהוא הבית של כולנו'". לכן, סביר שנקבל מנה גדושה של כוכבי "ארץ נהדרת", "הכוכב הבא" ו"חטופים". "קשת ורשת לא יהפכו את עורן בתוכניות שהן משדרות", אומר גורם בתעשייה. "הן רגילות לפנות לכלל האוכלוסייה וכך זה גם יישאר".

יוניוב: "התכנים של קשת ורשת יכולים להיות מעט שונים אבל בגדול הן פונות לציבור הישראלי ושתיהן פיצחו את הנוסחה מה עובד. אז למה שישתנו? אני מניח שכשהן יפעלו כשני ערוצים לא ישדרו 'משחקי השף' מול 'מאסטר שף' אלא מול 'עובדה' - ז'אנר אחר של תוכן ושל צופים. סביר שישימו את הטאלנטים והתוכניות בחזית, כי תוכן הוא המלך ומי שיעשה תוכן רלוונטי ינצח במאזן ההישרדות. האתגר המרכזי יהיה עם המספרים החדשים, כי מי שתנצח או תגיע לתוצאות כלכליות זו מי שתנצח בקרב על התודעה בשלט; היכולת להפנים למי שייך כל מותג תוכן ובאיזה ערוץ הוא משודר".

"משלושה יישארו שניים"

מי שאינו זקוק למהלכי המיתוג של קשת ורשת הם המפרסמים - שעבורם המציאות הולכת להשתנות. לכולם ברור שימי רייטינג הסופרבול חלפו, ושמעתה אותו אימפקט שכל-כך אוהבים לדבר עליו בהקשר של טלוויזיה ייעלם, וגם היכולת להגיע תוך יום-יומיים למדינה שלמה היא כנראה נחלת העבר.

רוני ארן, יו"ר חברת המדיה TMF, סבור שהמפרסמים יצטרכו במצב החדש דווקא להוציא יותר כסף מאשר בעבר כדי להגיע לתוצאות הנוכחיות. "היום, בגלל הביצועים של ערוץ 2, כשמפרסמים שם עם השלמה של ערוץ 10 מגיעים מהר מאוד לכיסוי גבוה במהירות גדולה. מה שלוקח בארצות אחרות שבועיים, בישראל לוקח יומיים - זו גם אחת הסיבות שהשוק לא גדל. אז המחיר לא נמוך, אבל איכות השירות גבוהה. כשיהיו 3 גופים עם רייטינג שיתחלק ביניהם, האימפקט והכיסוי ייחלשו וכדי להגיע לאותן תוצאות יצטרכו יותר כסף. מי שירצה להיות אפקטיבי בטלוויזיה - ההוצאה שלו תגדל".

נבו כרמי, משנה למנכ"לית יהושע TBWA, מוסיף כי "יש הטועים לחשוב כי ירידה בעלות ספוט בפריים ובכל רצועה אחרת שתתרחש כתוצאה מירידת רייטינג תביא להכנסת מפרסמים חדשים, אבל טעות בידם הואיל וכמות הרייטינג הנדרשת להגעה למסה קריטית של כיסוי אפקטיבי עומדת בעינה בכל מצב. פשוט יהיה צריך לשבץ יותר תשדירים ולאורך זמן רב יותר. לכן, בלי הורדת מחירים לא צפויה כניסת מפרסמים חדשים למעגל המפרסמים בטלוויזיה".

כרמי מעריך כי המעבר מ-14 ימי שידור ל-21 ימים יביא בהכרח לגידול בהיצע הרייטינג המסחרי. "כל גוף משדר כשלעצמו יירד ברייטינג, אבל סך עוגת הרייטינג יגדל לפי הערכות בכ-20%. הגדלת ההיצע תביא על פניו לירידת מחירים, אבל לא דרמטית".

להערכתו, הפיצול עשוי להביא לגיוון קהלים: "ייתכן שחלק מהגופים המשדרים יבנו תמהיל תוכניות הטרוגני יותר שיאפשר הבאת קהלים הנמצאים כיום בייצוג חסר בערוצים המסחריים, כמו צעירים ובני נוער. ייצוג החסר אינו נובע מחוסר יכולת של הגופים המשדרים להביא אותם אלא מתוך מיקוד בקהלים המבוקשים ביותר למפרסמים, שהם נשים בוגרות, אימהות לילדים. גיוון לוחות המשדרים עשוי למשוך מפרסמים שעד כה נמנעו מהטלוויזיה".

ואילו גליקמן מאמין שהשינוי דווקא יאפשר כניסה של שחקנים קטנים יותר, כאלה שעד היום המחיר הגבוה היה עבורם חסם. "המהלך מגדיל מאוד את ההיצע, מה שעשוי להביא להורדת מחירים ולאפשר לשחקנים עם תקציבים קטנים יותר שעד היום הטלוויזיה הייתה מחוץ להישג ידם, להיכנס. בנוסף, נושא תכנון המדיה יהפוך למורכב יותר. זה אמור להעלות מדרגה בהתלבטות המקצועית בין טלוויזיה לדיגיטל, כי הדיגיטל מתהדר בפילוח קהלים שלא דורשים מיליונים כדי להשיג אימפקט, ובמובן הזה הטלוויזיה תהפוך יותר דומה לו".

אבל כאמור, בשורה התחתונה אין מי שמאמין כי יש עתיד ל-3 ברודקאסטרים בשוק המדיה בישראל.

"המצב הזה לא יוכל להתקיים לאורך זמן", אומר יוניוב. "הממשלה חייבת להגן על הטלוויזיה כיוצרת תוכן ישראלי מרכזי, המשקפת ומשמרת את התרבות הישראלית העממית, ואם לא יהיו לה משאבים היא לא תוכל להשקיע בתוכן ותיכנע לשימוש בתכנים בינלאומיים. בסופו של דבר, מ-3 שחקנים יישארו שניים, או שהממשלה תעשה שינויים רגולטוריים או תצטרך לתת סובסידיות לגופים משדרים ולגופי תוכן, כדי לשמר פלורליזם תקשורתי ותוכן מקורי".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם