נשים מהעולם

תכירו: לובנה עוליאן, האישה הראשונה בעולם העסקים של סעודיה

היא לא יכולה לנהוג במולדתה או לעזוב את המדינה ללא רשות מבעלה, אבל היא חולשת על תאגיד ענק המוערך ביותר מ-10 מיליארד דולר, ונחשבת לאחת מנשות העסקים החזקות והמשפיעות בעולם

"אל תטעו, אני לא פמיניסטית רדיקלית או תומכת בהצבת נשים במשרות באופן מלאכותי, אבל אני כן תומכת במערכת שבה הזדמנויות ניתנות ללא קשר למגדר". את הדברים הללו אמרה לובנה עוליאן ( Lubna Olayan ), הבעלים ומנכ"לית תאגיד הפיננסים הסעודי עוליאן גרופ, בנאום ראשון מסוגו בכנס של הפורום הכלכלי ג'דה בערב הסעודית. עוליאן (61), אחת מארבעת ילדיו של המיליארדר הסעודי סולימאן עוליאן, עומדת בראש חטיבת המזרח התיכון של התאגיד המוערך ביותר מ-10 מיליארד דולר, ונחשבת לאחת מנשות העסקים החזקות והמשפיעות בעולם.

כאישה במדינה בה חלים איסורים חמורים על נשים, עוליאן מצליחה לנווט את דרכה בעולם של גברים ואף היתה האישה הראשונה בהיסטוריה של ערב הסעודית שזכתה לפתוח את הכנס המרכזי של הפורום הכלכלי הנחשב בנאום פמיניסטי מעורר השראה. עם זאת ולמרות הצלחתה המסחררת בעולם העסקים, עוליאן, כמו יתר נשות ערב הסעודית, כפופה לחוקי השריעה הנוקשים והיא אינה יכולה לנהוג במולדתה, להסתובב בשיער חשוף בפומבי ולצאת מהמדינה ללא רשות מבעלה, שהוא בכלל אמריקאי במוצאו. כל אלה לא מפריעים לה לנהל ביד רמה את הקבוצה הפעילה כמעט בכל מגזר בערב הסעודית, החל בייצור של אלומיניום, פלדה ופלסטיק, דרך חברות נפט ומזון מהיר ועד מוצרי צריכה כמו קלינקס, קוקה קולה וחיתולי האגיס בגרסה המקומית.

לובנה עוליאן / צילום: רויטרס

האישה הראשונה בדירקטוריון של חברה בערב הסעודית

עוליאן משתייכת לקבוצה קטנה ואליטיסטית של נשות עסקים מהמפרץ, שרכשו את השכלתן הגבוהה באוניברסיטאות היוקרתיות בעולם (רובן בארה"ב ובריטניה), ונבחרו על ידי אבותיהן לנהל את העסק המשפחתי. לאחר שסיימה בהצטיינות לימודי כלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת קורנל, שם גם פגשה את בעלה האמריקאי, שימשה כאנליסטית פיננסית בג'יי פי מורגן בניו יורק וב-1983 נענתה לבקשתו של אביה והצטרפה לתאגיד המשפחתי. מאז הצטרפותה לקבוצה היא שותפה בניהול של יותר מ-40 חברות פרטיות ומיזמים משותפים, חלקם הגדול בשותפות עם חברות בינלאומיות מובילות.

בשנת 2004 היא הפכה לאישה הראשונה שנבחרה לדירקטוריון של חברה בערב הסעודית, סעודי הולנדי בנק, שבשליטתה החלקית של עוליאן גרופ. לפי משרד הסטטיסטיקה והמידע של ערב הסעודית, לובנה עוליאן היא האישה הבכירה ביותר בחברה פרטית, במדינה בה 16% מהנשים בלבד משתתפות בכוח העבודה. יחד עם אחותה חותאם, המשמשת גם היא בתפקיד ניהולי בכיר בחברה ונחשבת לאשת עסקים מצליחה, עוליאן תומכת בשקט בקידום מעמד האישה בסעודיה, חברה במועצות מנהלים של ארגוני צדקה, משתייכת לחבר הנאמנים של אוניברסיטת המלך עבדאללה למדע וטכנולוגיה, ותורמת לארגונים העוסקים בבריאות וחינוך.