גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להיות עורכת

גם אני הייתי פעם שולחת חומר לעורך, וכשהוא דפק אותו, רציתי לקרקף אותו

לא יודעת למה אני נותנת להן כזה כוח, אבל כשהן כתובות הן חודרות אותי יותר מכל דבר אחר. הן בסך הכול מילים, אבל אני סאקרית של טקסטים. ויצא ככה שבסביבת העבודה שלי, בגדול, מסתובבים הרבה כאלה. קבלת ההחלטות שלי יושבת על החולשה הזו. טקסט טוב יביס כל תוכנית אחרת שהייתה לי, גם אם העיתון עשוי בדיוק לפי התוכניות, והוא תכף יורד לדפוס. גם אם הכול מוכן ונגמר הזמן, לא אגיד לא. מסיבה פשוטה: טקסט טוב לוקח הכול.

טקסט משובח יודע לעשות דברים טובים למוח: הוא יצרן אפקטיבי של דופאמין, או במילים אחרות, קו ייצור לעונג.

איך אני יודעת שראיינתי מישהו סוחף ומגרה באמת? כשאני כבר לא יכולה לחכות עד הרגע שאתיישב מול המחשב כדי לתמלל את הדברים. זה איתות מהימן לזה שמשהו חזק קרה בשיחה.

אני יודעת לצפות את זה גם אצל הכתבים במערכת. עיתונאים מזדרזים לכתוב אם הצליחו לגרוף חומרים טובים באמת. כשהחוויה עוד חיה בהם, כשזה בוער.

כשאני מבקשת מאנשי מקצוע שהם לא עיתונאים לכתוב את הרעיונות שלהם, יוצא לי לא פעם להיתקל בתגובת בעתה: חרדת כתיבה. הם נתקפים בהלה מהאפשרות שהרעיון שלהם יהפוך לטקסט שאנשים ממש יראו. עד כדי כך חזקה יראת המילה הכתובה. כי למילים כתובות מתייחסים אחרת. איך אמר לי פעם בראיון איש טלוויזיה ותיק: אני יכול להגיד דברים בטלוויזיה, אבל כשאני כותב אותם בעיתון פתאום הם מקבלים הרבה יותר תוקף, יש למילה הכתובה קיום חזק יותר.

לכל אחד מאיתנו יש אנשי השראה, אנשים שאסף עם השנים אחרי שגילה שהם מעוררים אותו למחשבה, להזדהות, לפעולה. כשאני בוחנת את הרשימה שלי, מתבהרת עובדה פשוטה: הם רובם אנשים כותבים. גם אם כבר אין להם דופק. אלה אנשים שהרטוריקה והוורבאליות היו החלק הכי מהותי בעשייה שלהם. והספרים שלהם נערמים אצלי. הם מורי הדרך הכי גדולים שלי. הם הביאו הקלה, עזרו לסחוב את המשא הזה שנקרא חיים. הספרייה היא הלב של הבית, בשבילי, כי היא מאכלסת אותם.

וירג'יניה וולף כתבה ספרים קאנוניים, אבל אף אחד מהם לא מהנה אותי כמו היומן האישי שלה. אוסקר וויילד כתב בכלא מכתבים שמיען לבן זוגו, אבל תפקדו כיומן לכל דבר. אין לי ספק שבשני המקרים היה לכתיבה האישית אפקט תרפויטי אדיר. שני היומנים הפכו לימים לספרים בפני עצמם. בעיניי הם הרבה יותר משמעותיים מהספרות העלילתית שלהם. הריאליסטי, האישי והאותנטי לוקח. איך אומרת וירג'יניה וולף: "כמה מעט אני יכולה להעלות על הכתב ממה שחי כל כך מול עיניי. הכתיבה עצמה, לא היותי נקראת, מרגשת אותי".

וויילד סלד מכתיבה ריאליסטית, אבל הוא מתעלה על עצמו בתיעוד מחשבותיו כשהוא כותב על עצמו. לצלול ליומן שלו, שנכתב כשהתנפץ אל השפל של חייו, זו חוויה מסעירה בעיניי יותר מכל שנינה שהשחיז.

כתיבה טובה יודעת לאבחן ניואנסים של רגש, להמשיג תחושות, לקרוא להן בשם, לאפיין כירורגית את הדבר המסוים הזה שתופסים בחושים. זה קשור בהרבה התבוננות. והרבה הקשבה. הכתיבה חייבת את זה, זה הדלק שלה.

כתיבה מיומנת באה גם עם קריאה מרובה. זה הולך יחד, אין קיצורי דרך. שואלים אותי כל הזמן: איך יש לך זמן? אז זהו, שאין לי. זה לא זמן, זה סדרי עדיפויות. תראו מה קרה לי עם החדש של פראנזן. חיכיתי לו הרבה זמן, וכשהגיע ליטפתי את הכריכה של 'טוהר', מגרגרת בשמחה, מסרבת להפנים שאין לי זמן לצלול עכשיו ל-736 עמודים. כי על השולחן נערמו הרבה כתבות שצריך לקרוא, והעיתון הרי לא יערוך את עצמו. ולכי תתמסרי עכשיו לסאגה, שיושבת על אדריכלות עלילתית כבדה.

אבל אז מה קרה? הגוף קלט את המסר והתגייס, הוא ארגן לי תקלה. סידר לי וירוס נחוש, איבדתי את הקול, שכבתי מעוכה במיטה ולא יכולתי לעשות כלום חוץ מלהתמסר לגאונות הזו.

את 50 העמודים הראשונים אין מצב שהייתי שורדת, אילולא ידעתי שזה, ובכן, פראנזן. כמה ביטחון צריך כדי להרשות לעצמך עמודי פתיחה שנראה כאילו לא יזיקו להם עוד כמה ימי עריכה. ככה זה כשאתה אפוף בתוך אווירת המה-זה-משנה-אני-הגדול-מכולם. יש פה עסק עם קוראים מכורים שהביאו את זה על עצמם, וחוזרים לעוד כי הם צריכים את החומר: שרשרת מפוארת של קליימקסים מזככים.

לנו, האנשים הרגילים, אין את הפריבילגיה הזו של מי שכל נוכחותו הספרותית מגרה אותך ובו זמנית מצליפה בעליונות מופגנת שאומרת: אני פראנזן, ואתם לא.

אנחנו, האנשים הרגילים, יודעים שמי שלא מתחשב בקוראים, יגלה כמה הפתיל שלהם קצר. הם לא ייאבקו על הזכות לקרוא חומרים מייגעים. אבל לך תגיד את זה לכתב שמתאהב בטקסט של עצמו, גם כשהוא לגמרי מחרחר, ומתעקש ש'לא ישנו לו'. האנשים האלה, שקנאים לסגנון שלהם, יכולים למוטט את המשכתבת המותשת, שהתאמצה שעות ארוכות לנכש את היבלית ולהדק את החומרים. מי כמוני מבינה לליבם של שני הצדדים הנצים?

גם אני הייתי פעם שולחת חומר לעורך, וכשהוא נגע בו בטלפיים הגסות שלו וכמובן דפק אותו, לא רציתי כלום, חוץ מלקרקף אותו. ואז ידעתי: אין לי ברירה, איאלץ להיות העורכת. כמה אפשר להשתרך אי שם בסוף שרשרת המזון, שבה אוסף של מקבלי החלטות מבלגנים את החומרים שלי. מצד שני, זה השלב שבו איבדתי את הנכס ההוא שלא מדברים עליו, את המשפט האלמותי שעושה את החיים קלים יותר: 'זה לא אני, זה העורך עשה'.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על סיום המלחמה: "לא מוכן לתת את זה"

דונאלד טראמפ למגזין טיים: "יש אנשים טובים" בישראל שיכולים להחליף את נתניהו ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-3%

דאו ג'ונס יורד ב-0.6% ● פיפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את התחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון