גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יפרחו מאה מובילאיי

זה הזמן ללמוד מפורטוגל של המאה ה-15 ומהולנד של המאה ה-16

כמעט לפני 11 שנה, וורן באפט העניק תעודת בגרות בהצטיינות מיוחדת לכלכלה הישראלית הישנה. הוא שילם אז 4 מיליארד דולר תמורת 80% ממניות ישקר לבית ורטהיימר. כנראה לא היו לו סיבות להתחרט. 7 שנים אחר כך הוא רכש את שאר המניות ב-2 מיליארד דולר.

השבוע הגיע תורה של הכלכלה החדשה. קריאת ההשתאות, שנשמעה משני עבריו של אוקיאנוס אחד ולאורך חופו של אוקיאנוס שני, למשמע עסקת המכירה של מובילאיי לאינטל, אישרה כי ישראל רחוקה מאוד מן המעמד של "בוגרת". היא עדיין צומחת, ועדיין גומאת מרחקים, בקלות רגל של איילה צעירה.

יזם טכנולוגיה ישראלי שבסיסו בדרום קוריאה מספר (מחר, בגליון G, מוסף סוף השבוע של "גלובס") מה גדולה השתוקקותה של אחת הכלכלות המצליחות ביותר של זמננו להידמות לישראל. אומת ההזנק (Startup Nation) היא המופת הלא מושלם, המעורר השראה ומסעיר את הדמיון. ישראל מוכיחה שאין צורך בהתקדמות ליניארית; שבמקום לכבוש את כל המכשולים, אפשר לקפוץ מעליהם, או לעקוף אותם.

כמעט לא היה שום דבר יצירתי בין הסוסיתא, רכב הפיברגלאס והקרשים של סוף שנות ה-50, לבין טכנולוגיית המכונית-ללא-נהג של מובילאיי. האם אפשר לעבור ממטוס בוכנה אל חללית בדרך למאדים? ספק, אבל קצת פחות ספק ממה שהיה לפני שבוע.

חזון, העזה, חרדה

אינטל כמובן קיבלה עליה סיכון לא מבוטל ברכש השני בגודלו בתולדותיה. ערך השוק של מובילאיי גדול כמעט פי 30 ממכירותיה; והמכירות משתוות רק ל-1% ממחזור אינטל. מלהיטותה של אינטל לרכוש, ולשלם פרמיה של 34% (ביחס לשער הסגירה של מניית מובילאיי בסוף השבוע שעבר), נודפים ניחוחות של חזון ושל העזה, אבל גם של חרדה. היא אינה בטוחה שהיא קוראת את עלי התה של העתיד. היא זוחלת בשעה שמתחרותיה הקטנות בהרבה מדלגות במהירות.

יתר על כן, שוק הרכב האוטונומי אינו מבטיח תוצאות מיידיות לאיש. הוא מעורר עניין עצום, אבל הנחת אינטל שהיקף השוק יעמוד על 70 מיליארד דולר בתוך 15 שנה רחוקה מוודאות. בתולדות הטכנולוגיה העלית כבר פגשנו ענקים נבוכים, המשלמים שכר לימוד מופקע, כדי לקבל שיעורים בנושאים הנשגבים מבינתם.

הסוחרים ובעלי הבתים

יהיו ההסתייגויות אשר יהיו, ליצירתיותה הכלכלית של ישראל ניתנה השבוע טפיחה פנומנלית על השכם. כאשר וורן באפט הופיע בגבעות הגליל המערבי, ושקל 4 מיליארד דולר על ידי הוורטהיימרים, נזכרנו בהרצאה שנשא דויד בן גוריון 51 שנה קודם.

זה היה ב-1955. מפא"י עתה זה נחלה ניצחון ברור בבחירות לכנסת השלישית, אבל הייתה זקוקה לשותפות קואליציוניות. שותפתה העיקרית בממשלה היוצאת הייתה מפלגת הציונים הכלליים, אחת הסבתות של הליכוד. היא נחשבה למפלגת הסוחרים ובעלי הבתים. היא הפסידה כמעט את חצי כוחה בבחירות, ולא היה לה חשק מיוחד להישאר בקואליציה כשותפת זוטרה מאוד.

בן גוריון סר אל ישיבת סיעתה במצב רוח של התרסה אירונית. הוא רצה להוכיח, שאין חלופה למגזר הציבורי ולהתערבות ישירה ומסיבית של המדינה בפעילות הכלכלית.

לא ראיתי תור גדול לזה

"אני יודע שיש דעה שיש הון פרטי, שהוא יפתור את כל השאלות", אמר בן גוריון לחברי הכנסת של הציונים הכלליים. "באופן אובייקטיבי יש, בוודאי יש בבנקים באמריקה די כסף שיספיק לכל דבר בארץ ישראל, אבל אינני מאמין שבעלי הון יהודים או לא יהודים - גם יהודים וגם ציונים - עומדים בתור להביא את הונם לארץ. הסתובבתי קצת בכמה ארצות, בייחוד באמריקה, לא ראיתי תור גדול לזה.

"ואני יודע שאומרים: המשטר שלנו. אני יודע שבאמריקה אפשר לעשות עסקים טובים, לא פחות מאשר בארץ ישראל, אפילו יהיה משטר לא רק של ציונים כלליים, אלא גם של 'חירות'. איזה משטר שלא יהיה כאן - אפשר לעשות באמריקה עסקים יותר טובים, ועושים עסקים יותר טובים, ואין זה המניע היחיד.

לפעמים, כאשר אני שומע אתכם שאתם מאמינים בזה שהמניע היחיד יכול להיות רק רווחים - אין זה מניע. יש ארצות שיכולות להביא רווחים יותר גדולים. אפשרויות כאלה שישנן באמריקה - זמן רב לא יהיו כאלה בישראל. גם יש ארצות אחרות שיש משטר אחר מאשר יש פה".

זה נאום שכדאי לקרוא במלואו (http://tinyurl.com/bengurion1955), מפני שהוא מעניק הקשר היסטורי מרשים לעסקת מובילאיי. 60 שנה לאחר התרסת בן גוריון, ש"בעלי הון אינם עומדים בתור להביא את הונם לארץ", אפשר להגיד בדיוק נמרץ את ההיפך. ב-1955, התוצר המקומי הגולמי של ישראל היה שווה פחות או יותר לסכום שאינטל השקיעה השבוע בחברה ישראלית אחת ויחידה. המספרים הניתנים כאן אינם נומינליים. הם מביאים בחשבון אינפלציה דולרית מצטברת של 800% ויותר.

הננסיות הענקיות

אילו רגלינו היו עומדות באמצע המאה ה-15, למשל, ההיי-טק של ישראל הזעירה היה מופנה עכשיו לבניית אוניות מפרש משוכללות, בדרך הבלתי נמנעת ליצירת אימפריה ימית. לשם התחילו לפנות ארצות זערוריות, עם חוף ארוך, עם עורף עוין ועם אנרגיה יוצאת דופן של סקרנות ושל העזה.

חישבו נא על פורטוגל של סוף ימי הביניים, או על הולנד של תחילת העת החדשה. עם אוכלוסייה פעוטה, שהצטופפה ברצועה צרה על שפת ים, הן הפכו לגבירות אימפריאליות, עם מושבות באפריקה, בחופי הודו, בדרום מזרח אסיה וביבשת אמריקה. טכנולוגיה מתקדמת הייתה המפתח, וסיבה אחת לשקיעת פורטוגל ולעליית הולנד הייתה ריגול תעשייתי.

האופציה הפורטוגלית-הולנדית כמובן אינה קיימת. אימפריות קלאסיות חלפו מן העולם. אבל ישראל של ימי מובילאיי זקוקה לחזון לא פחות מן הננסיות הענקיות של המאות ה-15 וה-16. האנרגיה היצירתית שלה, התקדמותה הטכנולוגית והעזתה האינטלקטואלית מעניקות לה את הזכות לשאוף למעמד בינלאומי, החורג הרבה מן ההיקף הטריטוריאלי שלה.

יש לה עכשיו ההזדמנות להציב לעצמה יעדים רדיקליים סבירים בהחלט. אומת ההזנק יכולה להכפיל את ההכנסה הפרטית, לחלק משאבים, להיחלץ מן המעמד המחפיר של הארץ המפותחת בעלת שיעורי העוני הגדולים ביותר (כמעט 25% מילדיה, על פי נתוני ה-OECD).

כאשר אינטל התחילה לייצר שבבים בישראל, בשנות ה-90, גאוני החרם הערבי בלבנון מצאו תשובה פטריוטית: הם הציעו להחרים את מוצרי אינטל. הנה כי כן, אינטל לא התרשמה במיוחד. באיזו מידה החדשות האחרונות יגיעו אליהם, ואיזה רושם הן יעשו, קשה לדעת. אבל ברור בהחלט שהם זקוקים לטלטלה גדולה.

גם ישראל זקוקה לטלטלה. סדר העדיפויות העיקרי שלה אינו כרוך בשיטור של אוכלוסיות עוינות. עתיד ורוד בהיר מזומן לה אם יפרחו בה 100 מובילאיי. ההישג של השבוע אינו ממצה את הפוטנציאל. הוא רק רומז על שיעורו. הוא שובר כלים, או מה שהאמריקאים קוראים "משנה משחק".

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות