גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לכו לחפור בעיר אחרת!

בוועד האולימפי מעכלים מציאות חדשה: ערים לא רוצות לארח משחקים אולימפיים

הבריכה האולימפית בריו / צילום: רויטרס
הבריכה האולימפית בריו / צילום: רויטרס

בינואר האחרון החליטה חברת האנרגיה Light לנתק את אספקת החשמל לאצטדיון המרקאנה בריו דה ז'ניירו בעקבות חוב שלטענתה הרקיע ל-947 אלף דולר. לפי פרסומים בתקשורת, לחוב (לטענתה של Light) אחראית הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים שנערכו בקיץ שעבר בעיר. המרקאנה המפורסם היה האצטדיון שאירח בין היתר את טקס הפתיחה והסיום של המשחקים.

חשבון החשמל הזה הוא דוגמה קטנה לכאב הראש שהותירו בברזיל המשחקים ולתמונה העגומה שמצטיירת אחרי שכבה הלפיד האולימפי. חובות לספקים. מתקנים נטושים. כפר אולימפי שהפך לעיר רפאים. תמונה של הבריכה האולימפית הייתה המראה שהגדיר הכול - הבריכה שבה מייקל פלפס ניפץ רק חצי שנה קודם לכן את ההיסטוריה לרסיסים נראית מוזנחת, ושלולית מים עכורים מונחת קצת מעל גובה הקרקעית.

בברזיל לא האמינו שכך זה יסתיים. החגיגה של הזכייה באירוח המשחקים שבע שנים קודם לכן, שגובתה קצת מאוחר יותר בתחזיות מרשימות לזינוק בכלכלה, התנפצו כשהממדים הכספיים של האירוח התנפחו ויצאו משליטה. ביחד עם השחיתות, העיכובים בבניית המתקנים, והאי-סדר הכללי גם במהלך המשחקים - נותרו המקומיים עם חובות, פילים לבנים מרקיבים, ושאלה אחת גדולה: מי בכלל היה צריך את כל זה?

שאלת אירוח המשחקים עולה כעת לראש סדר היום, במה שמוגדרת כאחת התקופות היותר מאתגרות של הוועד האולימפי. לא בגלל כסף כמובן. הקופה מלאה וגדושה, זכויות השידור של המשחקים נמכרו בשוק המרכזי (ארה"ב) עד שנת 2032. להבדיל מפיפ"א, אין שום פרשות שחיתות.

הבעיה של הוועד האולימפי הבינלאומי היא שאת השאלה שנשאלת היום בברזיל שואלות יותר מדי מדינות לאחרונה גם בראייה קדימה: האם שווה בכלל להיכנס לכאב הראש של אירוח משחקים אולימפיים?

לפני כמה שבועות הודיעה בודפשט כי היא מסירה באופן סופי את מועמדותה לאירוח המשחקים האולימפיים ב-2024. בכך הותירה את המרוץ לשתי ערים בלבד - פריז ולוס אנג'לס. ההחלטה באה אחרי שהקמפיין הציבורי "NOlimpia" בבירה ההונגרית כמעט והכפיל את היעד שנקבע על 138,000 חתימות, ואחרי שהשיג 266,151 תומכים נאלצה הממשלה להודיע כי לא תגבה את העיר ותיכנס להרפתקה של מיליארדי דולרים שעלולה להשפיע על העיר והתושבים בעתיד.

באוקטובר האחרון הייתה זו ראשת העיר החדשה של רומא, וירג'יניה ראג'י, שעמדה בה בהבטחתה מלפני הבחירות והודיעה כי כל עוד היא תעמוד בראש הבירה האיטלקית לא יהיו בה משחקים אולימפיים בגלל שהחובות שרובצים על העיר, יותר מ-13 מיליארד אירו, לא יאפשרו לה לעמוד בסיכון כלכלי של המשחקים.

3 ערים נוספות פרשו מהמרוץ לפני כן - בהמבורג הצביעו התושבים נגד והעיר החליטה לרדת מהעניין; בוסטון שנבחרה על ידי הוועד האולימפי האמריקאי עשתה סיבוב פרסה גם היא אחרי שהתושבים גם הם הצביעו נגד; וברלין גם היא נכנעה ללחץ התושבים. את המגמה הזאת בדיוק חזה בעבר ווין רוברטס, שכתב בדבר העורך במגזין "ספורטס ביזנס אינטרנשיונל", כי "יש חשש אמיתי שעלויות מאסיביות מרחיקות ערים מהתמודדות, וכי בזמן הנראה לעין רק ערים סופר-עשירות, שלא נאלצות להתחשב בקולם של בוחרים, יוכלו להגיש מועמדות".

וזו המגמה בשנים האחרונות. בעת הבחירה בטוקיו לאירוח המשחקים ב-2020 נותרו במרוץ הסופי רק 3 ערים (טוקיו, איסטנבול, מדריד) אחרי ש-3 ערים לא עברו לשלב הסופי (רומא, באקו, דוחא). בין משחקי 1992 בברצלונה למשחקי 2012 בלונדון הגיעו בכל סבב לפחות 5 ערים לקו הגמר.

ואלו לא רק משחקי הקיץ היוקרתיים. גם לבחירה האחרונה בעיר המארחת את משחקי החורף האולימפיים ב-2022 הגיעו רק שתי ערים לקו הגמר - בייג'ין ואלמטי הקזחית - ערים שאין בהן בכלל תשתית לאירוח משחקי חורף, אחרי שכל הערים האירופיות הרלוונטיות - אוסלו, קרקוב, לבוב ושטוקהולם - פרשו מהמרוץ.

מה הסיבות לנטישה? בדרך כלל הנטייה היא להזכיר את סיפור מונטריאול 1976. העיר הקנדית ששילמה באמצעות תושביה במשך עשרות שנים את החובות שנצברו בעקבות אירוח המשחקים. אבל זה אינו הסיפור, בעיקר בגלל שמשחקים אולימפיים הפכו לאורך השנים שלאחר מכן לעניין רווחי - בעיקר במקומות שבהם היו חלק גדול מהתשתיות קיימות. לאחרונה לפחות, זהו לחץ גדול של התושבים המקומיים - אף אחד לא מתלהב מ-7 שנים של כאב ראש אצלו בחצר האחורית, בשביל לארח משחקים שנמשכים 16 יום.

משאלי התושבים שמתקיימים בערים מערביות המאפשרות לציבור לקבל את ההחלטה, מציגים את דעתם האמיתית של המקומיים על המשחקים - הם רוצים אותם, אבל לא אצלם.

בחלק מהמקומות זה אכן עניין כלכלי. כבר בשלב ההצעה ובכל השנים הבאות אחריה הערים נאלצות להוציא עשרות מיליוני דולרים על ה"ביד" (ההצעה), כסף שהולך לפח במקרה שאין זכייה. שלא לדבר על אי-וודאות וחשש מהעלול להתפתח בפרק זמן של 7 שנים מרגע הזכייה ועד האירוח (אירועי טרור, משבר כלכלי, אירועים חברתיים נקודתיים וכו').

המכה הגדולה ביותר לוועד האולימפי ולנשיאו תומאס באך היא שהאירועים האחרונים מגיעים על רקע הרפורמות שנעשו בשנים האחרונות כדי להקל על אירוח המשחקים.

בוועד האולימפי שינו לאחרונה את הקו והכריזו על ניסיון להכניס לפרופורציות את עלויות של אירוח המשחקים, זאת אחרי שמשחקי החורף בסוצ'י ב-2014 המריאו לעלויות של כ-50 מיליארד דולר. התוכנית "אג'נדה 2020" שהוביל באך הייתה אמורה להפוך את המשימה של המועמדות לפחות מפחידה - לא ללכת בהכרח על ערים שיציגו תוכניות גרנדיוזיות ויקרות כפי שהיה עד היום, אלא דווקא לעודד ערים להשתמש במתקנים ותשתיות קיימים. אם צריך אפילו לאפשר ולהשתמש במתקנים של ערים שכנות, או שכנות פחות, כדי להקל על עלויות האירוח ולמנוע בניית מתקנים.

אחרי המכה שספגו מרומא ומבודפשט, ניסו בוועד האולימפי להגן על תוכנית הרפורמה של באך ובהודעה רשמית שהוציאו אמרו כי "ללא תוכנית 'אג'נדה 2020' לא הייתה אף עיר שהייתה נשארת במירוץ לאירוח המשחקים".

ועוד לפני כן, הצהיר באך כי הוועד האולימפי יבוא לקראת המתמודדות על אירוח 2024 כשציין כי הארגון הבינלאומי ישתתף ב-1.7 מיליארד דולר, "בכסף ובשירותים" מהעלות של האירוע לעיר שתזכה לארח את המשחקים.

בכל מקרה, החשש להיעדר מועמדות בעתיד הקרוב מביא את הוועד האולימפי למחשבה לנצל את שתי הקנדידטיות הנוכחית - פריז ולוס אנג'לס וללכת על בטוח. כלומר, בכנס ה-130 של הארגון שייערך בלימה, בירת פרו, בספטמבר 2017, במקום לבחור את העיר שמארחת את משחקי 2024, לקבוע גם את המארחת של משחקי 2028. מה יהיה ב-2032? עד אז כבר יחשבו על משהו.

המועמדות הסופיות לאירוח המשחקים האולימפיים

עוד כתבות

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס