גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסבלנות האסטרטגית פקעה

סין מבקשת קור-רוח, אבל ארה"ב חובטת על השולחן

מזכיר המדינה, טילרסון, שר האוצר, מנוצ’ין / צילומים: רויטרס
מזכיר המדינה, טילרסון, שר האוצר, מנוצ’ין / צילומים: רויטרס

תהיה הדעה על נשיאותו של דונלד טראמפ אשר תהיה, מתמעט הספק שיחסי ארה"ב עם בעלי בריתה בכל העולם נמצאים במשבר. האם זה משבר אמון בלבד, או משבר של תוכן ושל מהות? קשה להגיד. 4 השנים של טראמפ בקושי התחילו.

ואף על פי שבקושי התחילו, כמות פנומנלית של רעש מתנגנת ברקע. יום אחר יום בוקעות הצהרות מפי הנשיא ומפי דובריו, המטלטלות את אמות הסיפים, מדהימות את שומעיהן ומסיחות את הדעת. זה קורה בענייני פנים, אבל כמובן גם בענייני חוץ; וזה קורה בייחוד בענייני פנים הכרוכים בענייני חוץ.

הסתבכותו של הנשיא בפרשת הקשרים המשוערים בין מטה הבחירות שלו לבין רוסיה נראית עכשיו כמעט בלתי ניתנת להתרה. כל אימת שהיא מתרחקת במקצת מתשומת הלב הציבורית, הנשיא ואנשיו יוצאים מגדרם להחזיר אותה אל המרכז.

שיתנצל

שבועיים מלאו אתמול להאשמה שברק אובמה הורה אישית על ציתות לשיחות הטלפון של טראמפ במרוצת מסע הבחירות. חוץ מדובר הבית הלבן, איש אינו מוכן להגן על ההאשמה הזו. בסוף השבוע שעבר, ציר קונגרס רפובליקאי ימני מאוד, תומך מובהק של טראמפ, קרא לנשיא להתנצל לפני קודמו. מנהיגי המפלגה בקונגרס, כולל יושבי הראש של ועדות הביון בבית הנבחרים ובסנאט, אומרים שאין להאשמה על מה שתסמוך.

במקום לצנן את הלהבה ולעבור לעמוד הבא, דובר הבית הלבן החליט להסב את תשומת לבה של העתונות לטענה שנשמעה ברשת פוקס ניוז, שאובמה השתמש בביון הבריטי כדי לצותת לטראמפ.

הבריטים היו קרובים לאבד את קור-רוחם למשמע הדברים. שגרירם בוושינגטון טילפן אל דובר הבית הלבן, והוכיח אותו על פניו. היועץ לביטחון לאומי של ממשלת בריטניה טילפן אל עמיתו בבית הלבן להתלונן. הבריטים הודיעו אחר כך, שקיבלו הבטחה, כי הטענות האלה לא יחזרו ויישמעו.

לא יצאו אלא שעות אחדות, והנשיא אירח את הקנצלרית של גרמניה בלשכה הסגלגלה. במסיבת העיתונאים המשותפת הוא נשאל על הרוגז הבריטי. הוא היתמם. מה הם רוצים ממנו, הוא לא סמך את ידיו על הטענה בפוקס ניוז, אלא רק ציטט אותה. אם הם רוצים להתלונן, שיתלוננו לפוקס ניוז.

אינו בהכרח רלוונטי

חומרתו של העניין הזה אינה נוגעת ליחסים העכורים בין נשיא ארה"ב לבין קודמו. הם נעכרו זה כבר. חומרתו נוגעת לאי האמון הגלוי של הנשיא בקהילת המודיעין - זו שלו, בארה"ב, וזו של בריטניה, שותפת הדוקה וקרובה של ארה"ב.

חוסר היכולת של הנשיא להפריד בין צרכיו הפוליטיים מבית לבין יחסי החוץ הוא אולי חסר תקדים. מסורת רבת שנים בארה"ב היא, שהפוליטיקה הפנימית "מסתיימת בקו המים", זאת אומרת בגבול. מעבר לגבול, האמריקאים נוהגים להתחלק בהסכמה לאומית רחבה על מטרות ועל אמצעים.

לאחרונה ספגה ההסכמה הזו מהלומה נוספת. שר האוצר של טראמפ, סטיבן מנושין, הכשיל פגישה של שרי ה-20-G בבאדן-באדן, גרמניה. השרים נפגשים תקופתית, והם רגילים לסכם את פגישותיהם בהצהרת עקרונות, הכוללת תמיכה בסחר חופשי והתנגדות לחומות מכס. לא הפעם. הניסוח הזה, אמר מנושין, "אינו בהכרח רלוונטי מנקודת המבט שלי".

רעד קל של צינה חלף בגוום של הנוכחים. הם יכלו לצפות, או לפחות לנחש מה מזומן להם. הנשיא טראמפ אינו מחמיץ הזדמנויות לדבר בגנות סחר חופשי, ומטעים עד כמה מנוי וגמור אתו להחזיר יצרנים אמריקאיים הביתה ולמנוע זרים מ"להציף" את השוק האמריקאי. אבל לא הרי ציוציו הפוליטיים של הנשיא כהרי התנהגותם של שליחיו בפורומים בינלאומיים.

בשנה ה-21

מזכיר המדינה שלו, רקס טילרסון, העלה סוף סוף פרופיל בימים האחרונים לאחר דממת אלחוט מתארכת. טילרסון יצא לצפון מזרח אסיה, לדבר בעיקר על צפון קוריאה. מפיו בקעו מלים חמורות. "הסבלנות האסטרטגית של ארה"ב פקעה", הוא הודיע. הדיפלומטיה של 20 השנה האחרונות נכשלה, ומעתה ואילך "הכול מונח על השולחן", כולל פעולה צבאית נגד המשטר הקומוניסטי המבודד, החמוש מכף רגל כימיקלית ועד ראש גרעיני.

"הכישלון של 20 השנה" נמדד כמובן על פי השנה ה-21 - אם כי 20 שנה ללא מלחמה, הן כשלעצמן, אינן מייצגות רק כישלון. דור שלם נולד וגדל במרוצתן. אבל אם אמנם צפון קוריאה מתכוננת למלחמה גרעינית, כפי שסבורים הרבה משקיפים, אולי אין לארה"ב ברירה אלא לצאת לפעולת מנע.

סין, הפטרונית העיקרית של צפון קוריאה, קוראת לאמריקאים לגלות קור-רוח. עצותיה היו מתקבלות במידה גדולה יותר של רצינות, אילו גילתה נכונות להשתמש בהשפעתה הנתונה על המשטר בפיונגיאנג. 70% מסחר החוץ של צפון קוריאה מגיעים אל סין או ממנה. וושינגטון מאיימת להעניש חברות ובנקים בסין, המוסיפים לעשות עסקים עם צפון קוריאה.

מאמר לא חתום בעיתון הסיני "גלובל טיימס", כלי תעמולה קולני וקיצוני של המשטר בבייג"ין, הכריז ביום ו' ש"ארה"ב מתיזה מים עכורים על סין". סין עצמה מאיימת "להעניש בחומרה" דווקא את דרום קוריאה, המוכנה לארח מערכת טילים-נגד-טילים של ארה"ב. היא מוכנה גם לאכוף עיצומים שיפגעו בתוכנית הגרעין הצפון קוריאנית, אבל היא מסרבת להעניש "צפון קוריאנים פשוטים".

ובכלל, מזכיר בעל המאמר ב"גלובל טיימס", ההיסטוריה מראה כי סנקציות לעולם אינן מפילות משטרים, אז בשביל מה לטרוח.

כתב הסתרים

הנשיא מכביר תלונות על התנהגותה של סין כמעט בכל עניין שהוא. היא אינה חדלה לסדר את ארה"ב בראש ובראשונה בסחר. את כניסתה של סין לארגון הסחר העולמי, לפני 15 שנה, הוא חושב לטעות היסטורית. ממנה ואילך התחילה יציאה סיטונית של קווי ייצור מן המערב התיכון של ארה"ב אל הדלתא של נהר הפנינה בסין.

רעש הרקע שממשל טראמפ מסגל לעצמו אינו יכול להיות מקרי. עקיבותו, תכיפותו וקולניותו מצביעות על מהלך שיטתי. השאלה היא מה הגיונה של השיטה. האם היא תצליח להניב ויתורים מצד שותפי סחר ויריבים? האם היא תעמיד בעלי ברית במקומם הראוי? ומה בעצם מקומם הראוי?

בזמן מערכת הבחירות שלו, טראמפ הטעים את כוונתו לחזור ולהפתיע. בהבטחה הזו הוא עומד בהצלחה מיוחדת. אבל הפתעה אינה יכולה להיות מטרה.

על סף החודש השלישי של נשיאותו, דונלד טראמפ צריך פענוח. כל כך הרבה ממה שהוא עושה כתוב בכתב סתרים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי