גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מוצר מיובא שעבר השבחה מהותית בארץ נחשב לייצור מקומי"

צינורות המזרח התיכון ביקשה לבטל את זכיית אברות במכרז של מקורות לאספקת צינורות להולכת מי שתייה; אברות זכתה במכרז לאחר שביקשה, מכוח התקנות, להעדיף תוצרת הארץ ■ ביהמ"ש: "מדובר ב'צינור ישראלי'"

צינורות המזרח התיכון /  צילום: איל יצהר
צינורות המזרח התיכון / צילום: איל יצהר

האם מוצר שיובא לישראל ועבר שינוי במפעלים בארץ יכול להיחשב לתוצרת הארץ, "כחול-לבן"? בית המשפט המחוזי בתל-אביב השיב לאחרונה על שאלה זו בחיוב, כאשר קבע כי עבודות עיטוף פנימי וחיצוני בארץ של צינורות מיובאים מטורקיה, שאינן משנות את צורת הצינור, אך נחוצות לייעודו להולכת מי שתייה, נחשבות ל"ייצור מקומי" ומזכות בהעדפה לפי תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ).

"מדובר ב'צינור ישראלי', שגם אם לא 'נולד' כ'צבר' ולא עבר תהליך של 'גיור' או 'התאזרחות', הוא לפחות נקלט כ'תושב' בארץ, לאחר שעבר את השינוי הנדרש להכרה ב'תושבות' זו", נקבע בפסק הדין.

בכך דחה בית המשפט עתירה שהגישה חברת צינורות המזרח התיכון נגד זכייתה של חברת אברות תעשיות במכרז רחב-היקף של חברת מקורות לאספקת צינורות להולכת מי שתייה.

השאלה שהייתה במחלוקת היא האם עיטוף חיצוני ופנימי של צינורות המשמשים להובלת מי שתייה בישראל מהווה "שינוי מהותי" המזכה במתן העדפה לפי תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ).

בעתירה ביקשה חברת צינורות המזרח התיכון כי בית המשפט יבטל את החלטת ועדת המכרזים של מקורות להעניק לאברות העדפה מכוח התקנות במכרזים לאספקת צינורות פלדה, וכפועל יוצא מכך לבטל את זכיית אברות במכרזים ולקבוע כי הצעתה היא ההצעה הזוכה.

שינוי מהותי?

מדובר במכרזים שפרסמה מקורות לאספקת צינורות פלדה בקטרים של 16, 20 ו-24 אינצ'ים. לגבי הצינורות בקטרים 16 ו-20, הן צינורות המזרח התיכון והן אברות מייבאות את הצינורות בקטרים אלה מטורקיה ועושות בארץ את הציפוי החיצוני (פוליאתילן) ואת הציפוי הפנימי (טיח צמנכל).

לעומת זאת, לגבי הצינורות בקטרים 24, אברות פועלת באותה שיטה של יבוא הצינורות מטורקיה וציפוי פנימי וחיצוני שלהם בישראל, בעוד "צינורות המזרח" מייבאת מטורקיה את גלילי הפלדה ועושה בארץ הן את פעולת הערגול והן את הציפוי הפנימי והחיצוני.

צינורות המזרח התיכון בחרה לבקש העדפת תוצרת הארץ רק לגבי הצינורות בקוטר 24, שלגביהן אין למעשה מחלוקת שהיא זכאית לכך לאור הפעולות שנעשות בהן, כולל פעולת העירגול, אך לא ביקשה העדפת תוצרת הארץ על-פי התקנות לצינורות בקטרים 16 ו-20; זאת, בעוד אברות ביקשה העדפת תוצרת הארץ על-פי התקנות לגבי כל הקטרים של הצינורות - וקיבלה.

עקב הענקת העדפת תוצרת הארץ בגין "שינוי מהותי" של פעולות הציפוי זכתה הצעת אברות במכרזים בכל הקטרים של הצינורות. אם לא הייתה ניתנת לאברות ההעדפה על-פי התקנות, והיה נקבע כי העיטוף אינו מהווה "שינוי מהותי" על-פי התקנות, הייתה זוכה הצעת צינורות המזרח התיכון במכרז בכל הקטרים של הצינורות.

המחלוקת בין הצדדים עסקה בשאלה אם מדובר ב"שינוי מהותי" בצינורות. לטענת צינורות המזרח התיכון, פעולת הציפוי שביצעה אברות היא פשוטה וזניחה של הצינורות המיוצרים בטורקיה ומיובאים. זאת, משם שהיא אינה מהווה "שינוי מהותי" הנעשה בישראל, אלא היא שומרת על צורת הצינורות, הרכבם הכימי, מאפייניהם, תכונותיהם והשימוש שניתן לעשות בהם, באופן שהצינור נשאר צינור כפי שהיה מלכתחילה כשיוצר בטורקיה - צינור ייעודי להזרמת נוזלים בלחץ גבוה. עוד נטען כי עלות הפעולה זניחה.

מנגד, חברת מקורות וחברת אברות הגנו על החלטת ועדת המכרזים של מקורות וטענו כי הפעולות שנעשות בצינורות מהוות "שינוי מהותי" על-פי התקנות המקנה העדפת תוצרת הארץ.

שינוי שאינו זניח

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט ד"ר קובי ורדי, דחה את טענותיה של צינורות המזרח התיכון וקבע כי "בסופו של יום פעולות הייצור שמבצעת אברות במפעלה הופכות צינור שאינו עומד בדרישות התקן הישראלי לצינור שרק עקב הציפוי והתהליכים והשינוי שעובר יכול להוביל מי שתייה בישראל, כאשר ההגנה היא לא רק על הצינור אלא גם על הובלת מי השתייה, ובהתאם לדרישות משרד הבריאות".

עוד נקבע כי בעקבות הפעולה שמבצעת אברות, שווי הצינור עולה משמעותית (כ-45%) על שווי הצינור ללא השינוי, כשתוספת שווי זו נוצרה כולה בישראל. זאת, כתוצאה מהפעולות שנעשו בצינור בארץ שהפכו אותו למוצר מובחן, בעל שוק משלו, לפי דרישות ופיקוח מקורות והתקן הישראלי, ו"מדובר בשינוי מהותי שאינו זניח וקל-ערך וחסר חשיבות כטענת 'צינורות המזרח התיכון'".

השופט הוסיף כי תהליך כזה של עיטוף וציפוי הנעשה על-ידי 65 עובדים במשך מספר ימים, בהיבט השקעתי של שינוי ערכו בכ-45% לפי התקנים הישראלים, הוא שינוי מהותי.

"כך גם אדם מן היישוב - אם יישאל אם מדובר ב'שינוי מהותי' לגבי צינור שכמעט והכפיל את שוויו ועבר פעולות שונות בחומרים שונים שהפכו אותו לעמיד לקורוזיה והאריכו את חייו פי 10 - ישיב על כך בחיוב; הכוונה היא לא לתת עדיפות רק ליצרן ישראלי שמייצר את הצינור, אלא גם למפעל ישראלי שמבצע שינוי מהותי בצינור - ותורם לתעשייה הישראלית, לתעסוקה ולמשק הישראלי", נקבע בפסק הדין.

המכרז בו זכתה אברות עמד על סך של 10 מיליון שקל - סכום בו רצתה צינורות המזרח התיכון לזכות; אולם, להכרעת בית המשפט יש השפעה רוחבית על כל מכרזי מקורות, בשווי מאות מיליוני שקלים, באשר בית המשפט המחוזי קבע כי לא בקלות יתערב בית המשפט בשיקול-הדעת של ועדת המכרזים של מקורות, שהיא הוועדה המקצועית המוסכמת להכריע במחלוקות מסוג זה.

אברות תעשיות יוצגה בידי עורכי הדין בני שפר, ליאור מימון, מנדי מימון וניר שאלתיאל ממשרד ש. הורוביץ ושות'. צינורות המזרח התיכון יוצגה בידי עורכי הדין יוסי לוי, אסף שובינסקי, אביאל פלינט ואייל בן שושן ממשרד לוי-מידן. מקורות יוצגה בידי עורכי הדין נועם רונן ונמרוד סביל ממשרד גורניצקי ושות'.

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש