גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שויד: "הבנקים בישראל משקיעים בטכנולוגיות ישנות"

מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט דיבר בכנס של הפיקוח על הבנקים ■ מנהל המחקר בבנק ישראל: "אני לא יודע מה יקרה למחירי האשראי הצרכני בעקבות הרפורמות"

"כשזה מגיע למתקפת סייבר, הגבול הוא מעבר לדמיון. ניתן להגיע לפגיעה אנושה שקשה לדמיין אותה. בעולם הרגיל אנחנו יודעים מי האויב שלנו, אבל בעולם הטכנולוגי הסיכונים הרבה יותר רחבים - הסיכון יכול להגיע מכל מקום שהוא בעולם", כך אמר היום גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, בשיחה עם המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר בנושא איומי הסייבר, שהתקיימה במסגרת כנס שערך הפיקוח על הבנקים.

שויד התריע כי האיום המרכזי כיום נמצא במכשיר הטלפון הנייד. "המובייל הוא העקב אכילס הכי גדול שלנו", הוא אמר. "זה מכשיר שרואה, שומע ומשדר כל מה שאנחנו עושים. הטלפון הנייד מחובר לכל מיני רשתות, וניתן להשתיל עליו מכשיר ריגול. כך למשל, בדקנו ומצאנו שחלק מאפליקציות הפנס שניתן להוריד, הן למעשה אפליקציות ריגול", הוא הוסיף.

עוד הוסיף שויד: "אנו חשופים יותר כי אנחנו גם משתמשים בגוגל ופייסבוק, שעוקבים אחרינו. ברגע שכל המידע מרוכז במקום אחד בעולם, זה סיכון. יש לחברות האלה אינפורמציה כמו התכתבויות שלנו, איפה גלשנו ואיפה היינו. מי שרוצה לבנות פרופיל של החיים שלנו יכול לעשות את זה".

בהקשר של הבנקים אמר שויד: "הסיכון של המובייל לא מסתכם רק באפליקציה של הבנק. גם אם לקוח מגיע לפקיד, מישהו יכול לשמוע את השיחה ולחזור על הפרטים, אלא שכמות הארגונים שמגינים על מכשירי המובייל של העובדים מאוד נמוכה". באשר למצבם של הבנקים בישראל בנושא הסייבר, אמר שויד: "רמת המוכנות לאיומים של הבנקים בישראל הרבה יותר גבוהה מהממוצע בעולם. יחד עם זאת יש מקומות עם הגנה מאוד נמוכה כמו המובייל".

יחד עם זאת, ביקר שויד את הנטייה של הבנקים להשקיע בטכנולוגיות ישנות יותר בתחום אבטחת המידע: "בנקים משקיעים סכומי עתק, אבל משקיעים בטכנולוגיות ישנות כי זה מה שנוח, והם רגילים אליהן. הגישה היום היא לחפש מתחת לפנס, ולהתגונן מאיומים שאנחנו מכירים. לא מספיק להגן על הרשתות בצורה מסורתית, אלא צריך לאמץ טכנולוגיות הגנה מתקדמות שיגנו על הענן, על המכשירים הניידים של העובדים, ושישאירו את המתקפות מחוץ לארגון".

שויד גם ציין שבתחום הסייבר חשוב לאתר את הסכנה לפני שהיא מתממשת: "בעולם הפיזי, אם מישהו גונב מאיתנו, אפשר גם לתפוס אותו אחרי כמה ימים ולטפל במצב. בעולם הטכנולוגי שעה זה המון זמן, שאפשר לעשות בו הרבה נזק. מירב המאמץ שלנו צריך להיות למנוע מהתוקף להיכנס למערכת מראש, ולא לחכות שייכנס ואז לנסות למזער את הנזק - כי התוקף מתקדם בקצב טכנולוגי מהיר, והחוקר מתקדם בקצב איטי של בני אדם".

במהלך הכנס התייחסה גם בר לנושא איום הסייבר במערכת הבנקאית, והודיעה כי באחרונה החל לפעול מרכז סייבר משותף למערכת הבנקאית: "אני שמחה לבשר על כך שלפני מספר שבועות החל לפעול מרכז הסייבר הבנקאי החדש, המהווה קפיצת מדרגה משמעותית.

"רתמנו את הבנקים לשיתוף פעולה עם רשות הסייבר והאוצר בהקמת המרכז, מתוך הבנה שהסיכונים הטכנולוגיים מתעצמים: בנקים וחברות כרטיסי אשראי גדולים ברחבי העולם התמודדו בשנה האחרונה עם אירועי סייבר גדולים, שהובילו בין היתר לזליגת מידע בהיקפים גדולים וניסיונות הונאה ופגיעה בלקוחות רבים, ועלינו להיערך לכך שאירועים כאלו עלולים לקרות גם בישראל", אמרה בר.

מרכז הסייבר אמור בין היתר להביא לשיתוף פעולה בהעברת מידע בין הבנקים בנושא האיומים, במטרה לזהות בהקדם איומים פוטנציאליים, ולהגיב במהרה, וכן בכדי לנהל בצורה יעילה אירוע סייבר משמעותי אם יתרחש.

תעלומת כיוון המחיר

נושא נוסף שעלה בכנס היה השינויים הצפויים בשוק האשראי הצרכני, בראשם בעקבות יישום רפורמת שטרום להפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים. אלא שלמרות הציפייה כי הרפורמה תגדיל את התחרות, ותביא להורדת מחירים, בבנק ישראל מודים כי לא בטוח שרפורמת שטרום תביא להוזלת מחירי האשראי במשק.

"אנו מקווים שתהיה ירידה במרווחים, אבל אני חייב לומר בכנות שאני לא יודע מה יקרה למחיר", אומר פרופ' נתן זוסמן מנהל מחלקת המחקר בבנק ישראל, שהיה חבר בועדת שטרום שהמליצה להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים. זוסמן אמר את הדברים בכנס שקיים היום הפיקוח על הבנקים בנושא השינויים בענף.

"ישנם כמה גורמים שקובעים את מחיר האשראי", הסביר זוסמן מדוע לא בטוח שהמחירים יירדו. "הראשון הוא פרמיית הסיכון. אנחנו רוצים להרחיב את מעגל האשראי, כך שמן הסתם יפנו ללקוחות ברמת סיכון גבוהה יותר, מה שמעלה את המחיר. גורם שני הוא מקורות הגיוס של חברות כרטיסי האשראי, שסביר שיהיו יותר גבוהים לאחר שינותקו מהבנקים.

"הגורם השלישי הוא עלות התפעול, כאשר לא ניתן לדעת האם החברות יהיו יעילות יותר או פחות לאחר ההפרדה, ובסוף קיים גם המרווח, כשאנחנו מקווים שהוא יירד בעקבות התחרות. אבל כשסוכמים את כל הגורמים הללו, בכנות אני לא יודע מה הולך לקרות למחיר", הסביר זוסמן.

עוד הוסיף זוסמן: "תהליך התגברות התחרות צפוי להימשך מספר שנים, ולכן מפאת מורכבות הרפורמות והשווקים הפיננסים יש לבחון את הצלחתן בעזרת תבחינים רבים ומגוונים לאורך זמן".

בכנס הופיעה גם דורית סלינגר, ראש רשות שוק ההון, שאמורה לפקח על אותם גופים חוץ בנקאיים. סלינגר ציינה כי היום רשות שוק ההון בונה את אותה הרגולציה, וסיפרה ישנה התלבטות איזה סוג רגולציה להחיל על הגופים: "אם נשים כללים מחמירים, אז נישאר בעיקר עם הגופים המסורתיים. ככל שנקל, נהפוך עוד גופים ללגיטימיים ובעלי רישוי, אבל אנחנו צריכים גם לטפל בנושאים כמו הגנה על הצרכן. נצטרך לתת את הדעת באיזה צד של המטוטלת נרצה להיות. התשובה לא חד חד ערכית, ונצטרך לבחון אותה", אמרה סלינגר.

סלינגר ציינה עד חודש יוני יוסדרו תנאי הרישוי. "אני מעריכה שהחל מחודש יוני נוכל להתחיל לתת רישיונות. השנה הזה היא שנת התארגנות בתחום הרישוי, ובשנה הבאה נתחיל לטפל בנושא התחרות עצמה", אמרה סלינגר.

סלינגר פנתה לקהל המשתתפים בכנס, שהורכב ברובו מבנקאים ואמרה להם: "אני פונה אל הבנקים, יש לכם תפקיד מרכזי בצמיחת המשק, שאתם ממלאים אותו. המחוקק הטיל עליכם מטרה נוספת, אתם צריכים להוביל את התחרות בענף הבנקאות, לטובת הצרכן והעסק, אבל גם לטובת הבנקים, שכן זה ישפר שירות וייעל את המערכת. הקמת מערכת חוץ בנקאית תלויה בכם - אם תרצו, היא תקום. חשוב שהיא תקום, כי התחרות טובה לכלל המשק וגם לכם".

מיזוגים ורכישות בתחום המדיה

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית