גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלקוחות לוקחים את הזמן

איך יודעים אם לקוחות לא משלמים לחברה?

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הדוחות הכספיים מלמדים כי בעולם העסקי יש כמות לא קטנה של גופים שלא משלמים בזמן. זה אולי נשמע מפתיע, כי האזרח הקטן נוהג לשלם בזמן את חובותיו (חשבונות, ריביות וכו'), אחרת הוא ייקנס (החוב יגדל), אבל מהדוחות של החברות הציבוריות עולה כי במקרים רבים החברות לא מקבלות את כל החובות כלפיהן בזמן.

הנתון המעיד על כך הוא סעיף הלקוחות במאזן. בפועל, ניתן לגזור מסעיף הלקוחות ומסעיף המכירות את ימי הלקוחות הממוצעים שהחברה נותנת ללקוחות שלה (הנוסחה: לקוחות חלקי מכירות בתקופה, כפול מספר הימים בתקופה), ואם התוצאה עולה על מה שדווח בתקופות קודמות או על מה שמקובל בחברות אחרות בתעשייה, ייתכן שיש לקוחות שלא משלמים בזמן, או/ו חובות שמצויים במחלוקת (וצרות אחרות). אבל, בעוד שהחישוב הזה (חשוב ככל שיהיה) מביא להערכה ולא בהכרח למסקנה מוצקה, הרי שבדוחות השנתיים אנחנו מקבלים מידע מהחברה עצמה לגבי איכות חוב הלקוחות וגיול הלקוחות (משך החוב, ובעיקר הפיגור ביחס למועד התשלום).

מהמידע הזה ניתן להבין שמוסר התשלומים במשק הוא לא מי יודע מה. נתחיל בחברת מלם-תים, אחת החברות הגדולות במשק בתחום המחשוב, שירותי מערכות מידע, חומרה ותוכנה. החברה דיווחה במסגרת הדוחות הכספיים לשנת 2016 כי תקופת האשראי הממוצעת במכירת סחורות/אספקת שירותים הינה כ-120 ימים - כלומר, החברה מקבלת את הכסף ארבעה חודשים אחרי שהיא מבצעת את הפרויקט/עבודה. זה הרבה זמן; המשמעות היא שהחברה מממנת באופן שוטף קרוב לארבעה חודשי פעילות. זה אמנם לא מדויק, כי מול אשראי הלקוחות החברה גם מקבלת אשראי ספקים, אבל חלק גדול מהתשלומים השוטפים שלה הוא לעובדים שמקבלים את השכר בחודש העוקב, כך שבכל מקרה האשראי ללקוחות לא רחוק מארבעה חודשים.

הנהלת החברה מסבירה כי "בתקופת האשראי, לא מחויבים לקוחות הקבוצה בתשלומי ריבית על פיגור בתשלום, אלא במקרים חריגים. טרם קבלת לקוח חדש, הקבוצה אומדת את איכות האשראי המוענק ללקוח ומגדירה מגבלות אשראי. המגבלות המיוחסות ללקוחות הקבוצה נבחנות אחת לשנה, או לעיתים קרובות יותר, בהתבסס על מידע חדש שנתקבל, ועל עמידתם בתשלומי חובות קודמים".

בלי ביטחונות ובלי הפרשות

ועכשיו לנתונים - יתרת הלקוחות במלם-תים נכון לסוף 2016 היא 611.7 מיליון שקל, ובתוכה יש חובות בפיגור. בביאור לסעיף הלקוחות מסבירה הנהלת החברה כי יתרת הלקוחות כוללת 109 מיליון שקל של חובות לקוחות שמועד פירעונם עבר, כלומר כ-18% מחוב הלקוחות הם חובות בפיגור. חובות כאלו צריכים להיבחן ובמידת הצורך יש לעשות בגינם הפרשה, אבל החברה מסבירה ביחס לחובות אלה כי "בהתבסס על ניסיון העבר, ועל איכות האשראי של החייבים, לא ביצעה החברה הפרשה לחובות מסופקים בגין חובות אלו, מאחר שלהערכתה הם ניתנים לגבייה. הקבוצה אינה מחזיקה בביטחונות בגין חובות אלה". בשנה קודמת, אגב, החובות בפיגור שלא נעשתה בגינם הפרשה הסתכמו ב-95.8 מיליון שקל.

החברה כן הפרישה על חובות אחרים, אך כל יתרת ההפרשה עומדת נכון לסוף 2016 על 8.1 מיליון שקל (לעומת 7.7 מיליון שקל בשנה קודמת). להערכת החברה זה מספיק. אבל, האם אין מקום להפריש אפילו באופן אוטומטי כאשר יש חובות בפיגור בהיקף גדול יחסית - 109 מיליון שקל, חלקם בפיגור גדול?

מתוך 109 מיליון שקל של חובות בפיגור, 20.9 מיליון שקל הם בפיגור של מעל 90 יום ועד שנה; 8.4 מיליון שקל הם בפיגור של 61 יום עד 90 יום; 26.7 מיליון שקל הם בפיגור של 31 עד 60 יום; ו-53 מיליון שקל בפיגור של עד 30 ימים. ככל שהפיגור גדול יותר, כך אמורים להיות יותר ספקות לגבי מימוש החוב.

מובילה בפיגורים

פיגור בתשלומים כאמור קיים לא רק אצל מלם תים, אם כי הפיגורים אצלה בולטים. חברות אחרות באותו הסקטור מדווחות גם הן על פיגורים, אך בקנה מידה נמוך יותר משמעותית, אולי בגלל שאופי הפעילות שונה בין החברות - מלם תים היא חברה שמספקת שירותים לצד חומרה, מערכות נוכחות ועוד, ואילו החברה הבאה שנתעמק ביתרת הלקוחות שלה - וואן תוכנה - מתרכזת באספקת שירותים בתחום ה-IT.

הנה נתונים מהדוחות של וואן טכנולוגיות: נכון לסוף 2016 יתרת הלקוחות עומדת על 392 מיליון שקל, כאשר ההנהלה מעדכנת כי תקופת האשראי הממוצעת במכירת סחורות/אספקת שירותים היא שוטף פלוס 75 יום ("שוטף" משמעו תחילת ספירה מהחודש העוקב, כך שבממוצע מדובר על אשראי של 90 יום). כמו כן, מסבירה הנהלת החברה כי בתקופה זו לא מחויבים הלקוחות בתשלומי ריבית, ומפרטת איזו בדיקה נעשית ללקוחות חדשים - "טרם קבלת לקוח חדש, הקבוצה אומדת את איכות האשראי המוענק ללקוח, ומגדירה מגבלות אשראי בהתחשב גם בסוג השירות הניתן. המגבלות והדירוג המיוחסים ללקוחות הקבוצה נבחנים אחת לשנה, או לעיתים קרובות יותר, בהתבסס על מידע חדש שנתקבל ועל עמידתם בתשלומי חובות קודמים. כ-96% מיתרת הלקוחות של הקבוצה עמדו בתקופת האשראי שנקבעה להם".

כלומר, רק 4% מהלקוחות לא משלמים בזמן (בהתבסס על יתרת הלקוחות), שזה מעט יחסית למצב במלם תים (עפ"י דוחותיה 18% מיתרת הלקוחות לא משלמים בזמן). הנתון הזה עלול להטעות, כי אולי 18% מיתרת הלקוחות בסוף השנה הם רק חלק קטן מהלקוחות של הקבוצה, כך ששיעור קטן יותר מהלקוחות לא משלם בזמן, אבל במבחן השוואתי בין החברות, של החלק היחסי מהיתרה בסוף השנה, אלו הנתונים שמתקבלים.

נתוני הפיגורים בוואן הם: סך הכול פיגורים - 14.3 מיליון שקל; 10.4 מיליון שקל מתוכם הם פיגורים של 90 עד 180 יום; 2.3 מיליון שקל הם פיגורים של 180 עד 270 יום;1.7 מיליון שקל הם פיגורים מעל 270 יום. מדובר בהיקף קטן משמעותית (אבסולוטית ויחסית) כאמור לעומת מלם תים, כאשר בסך הכול עומדת ההפרשה לחובות מסופקים של וואן טכנולוגיות על 3.3 מיליון שקל.

*** הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו. 

מלם?תים מול חברה בענף דומה

עוד כתבות

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"