גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עדיף לפרויקט תמ"א 38 - יזם-מבצע או הפרדה בין השניים?

יזמים המשמשים קבלני ביצוע טוענים כי ההתקשרות עימם מקלה על הדיירים בהתנהלות ומשפיעה על התמורות ■ מנגד יזמים שאינם מבצעים מדברים בזכות ההפרדה בשל בעיות תזרימיות העלולות להיווצר בהמשך הדרך ■ האם יש תשובה לשאלה זו?

 

בחירת יזם לתמ"א 38/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בחירת יזם לתמ"א 38/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף משרדי עורכי דין שובל יושע

קריסתן של חברות ביצוע והבעייתיות המבנית של עולם הקבלנות הישראלי מעלה את השאלה: האם לדיירים בפרויקט התחדשות עירונית כדאי להתקשר עם יזם שהוא גם קבלן מבצע או לחילופין עם יזם שאיננו קבלן. כל סוג של יזם, כזה הבונה בעצמו וכזה השוכר שירותים של קבלנים שונים, מנסה להציג בפני הדיירים את היתרונות בשיטתו, אך בסופו של יום הדייר נותר מבולבל וללא תשובה חד משמעית לגבי שאלה זו.

לעו"ד עמית יושע, שותף במשרד שובל יושע, המתמחה בייצוג דיירים ויזמים בעסקאות של התחדשות עירונית, ניסיון רב בבחינת מערכת היחסים שבין הדיירים ליזמים, בין אם הם קבלנים ובין אם לאו. לדבריו, לא ניתן להגיע לתשובה חד משמעית בסוגיה זו, אך למעשה, התלבטות הדייר צריכה להיות בראש ובראשונה לגבי שאלה אחרת. "הדבר הראשון שהדיירים צריכים לבחור הוא היזם עצמו, ללא כל קשר ליכולות או לאי היכולות שלו בתחום הביצוע, שהרי בפרויקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי, היזם הוא הגוף החשוב ביותר וזהות המבצע היא שאלה משנית. לכן ברגע שנבחר היזם המתאים, הרי שרמת הסיכון של הדיירים יורדת באופן דרסטי".

יושע מסביר כי "יזם טוב שאינו מבצע עדיף על יזם בינוני שהוא גם הקבלן, בזה אין כל ספק ולכן יש לבחון את יכולות הייזום בטרם נכנסים לשאלת הביצוע. מכאן שיש לברור מתוך המתמודדים את אלו שהוכיחו יכולות ייזום טובות, בהתנתק מיכולות הביצוע".

- ומה אם עומדים בפני הדיירים שני יזמים טובים אשר אחד מהם הוא גם המבצע, מי מביניהם עדיף?

"אין על כך תשובה חד משמעית ויש לבחון אותה בהתאם לסוג הפרויקט, זהות ואופי הדיירים, היקף העבודה וכו'".

- מהם הטיעונים המרכזיים של אותם יזמים מבצעים?

"הטיעון המרכזי שלהם הוא בדבר העובדה שהתקשרות איתם הינה מבחינת ONE STOP SHOP לדיירים, כך שהדייר בטוח בכך שהיזם עימו חתם הוא הגוף היחיד מולו הוא מתנהל ובכך חוסך לעצמו את הצורך לעמוד מול גוף ביצועי אחר. כמו כן, אחת הטענות של יזם-מבצע הוא בכך שמאחר ומדובר עליו בלבד והוא אינו מגלגל את מלוא הרווח הקבלני למבצע אחר, הרי שביכולתו להתגמש אל מול הדיירים ולעיתים קרובות להציע להם תמורות עודפות מאשר במקרים בהם היזם אינו המבצע. יחד עם זאת, יש להתייחס לטענה זו בהסתייגות מסויימת, משום שהעובדה כי לא נערך מכרז קבלנים, עלולה לגרום דווקא להעלאת מחיר הביצוע. בנוסף, ובלי קשר לטעון הקודם, יזם מבצע בעל היסטוריה יכול בקלות רבה יותר להציג הוכחות מהשטח באשר לטיב הבנייה בפרויקטים שהקים".

- ומה טוענים היזמים שאינם מבצעים?

"יזם שאינו מבצע טוען שמאחר ורוב הבעיות בפרויקטים נגרמות בשלב הביצוע, הרי שכדאי להפריד בין פעילות זו לאחרות. עיקר הכוונה היא במקרים בהם הקבלן נכנס לקשיים תזרימיים ותקציביים. במידה ומדובר ביזם-מבצע, מסביר עו"ד יושע, הרי שקשה הרבה יותר להוציא את העגלה מן הבוץ, בעוד שאם מדובר על זהויות שונות, כל מה שהיזם צריך לעשות זה להחליף קבלן, כך שהפרויקט אינו נפגע בצורה משמעותית. מאחר ופרויקטים של התחדשות עירונית אורכים זמן רב, וישנו פער של שנים בין מועד הייזום לבין הביצוע עצמו, הרי שעולה השאלה מדוע על הדיירים להחליט כבר בשלב הייזום בנושא הקבלני. הרי אף אחד לא הבטיח לדיירים שקבלן שנראה איתן בתקופת החתימה הראשונית, יהיה כזה בעת היציאה לבנייה. כאשר הם יגיעו לשעת השין, קרי בסמוך למועד הביצוע, יוכלו הדיירים להיות מעורבים בהליך בחירת הקבלן המבצע. כמו כן, יזם שאינו מבצע משמש גם שכבת פיקוח נוספת על הקבלן".

- האם אופי הפרויקט צריך להשפיע על הבחירה?

"ככל שפרויקט קטן יותר בהיקף הביצוע שלו, כגון פרויקטי תמ"א 38 חיזוק מבנים, וברור שקבלנים בעלי ניסיון ומוניטין לא יתמודדו על ביצועו, נראה כי דווקא עדיף להתקשר עם יזם שהוא גם מבצע, טוען עו"ד יושע. ואכן בפרויקטים של תמ"א 38 חיזוק מבנים, ברוב המקרים נבחרים יזמים שהם גם המבצעים. יצירת הוודאות באשר לזהות הקבלן מראש חשובה בפרויקטים של תמ"א 38 חיזוק במיוחד לאור העובדה שקבלנים גדולים ומנוסים אינם לוקחים על עצמם עבודות כאלו. לכן במידה וסוגרים מראש את זהות המבצע נמנעים מהסיכון שלא יימצא קבלן מתאים לזמן העבודות. יחד עם זאת, ישנו הצד השני של המטבע. חלק מהפרויקטים של תמ"א 38 חיזוק יוצאים אל הפועל ללא ליווי בנקאי ומכאן שרמת הסיכון שלהם מלכתחילה גבוהה יותר. מאחר שקשה יותר להבריא פרויקט בו היזם הוא גם המבצע, הרי שמבחינה זו היתרון הוא דווקא אצל היזמים שאינם מבצעים".

עו"ד יושע מסכם ואומר כי "האמת אינה מוחלטת וכל בחירה נעשית בכובד ראש ואחרי שבוחנים את אופי הפרויקט, היקפיו ומורכבותו, ורק בדיעבד ניתן להבין האם נעשתה הבחירה הנכונה. המפתח הוא, כאמור, למצוא יזמים ראויים ורק לאחר מכן לבחון האם מתוכם לבחור כזה שגם מבצע או שלא".

לאתר החברה

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

חניה לעובדי המדינה: כמה עולה לרשות המסים לשכור בירושלים

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

באירופה התלהבו ממערכת חץ 3, ובחברות הביטחוניות נרשמה התעניינות גוברת

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס