גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דברים שאתם חייבים לדעת על בקבוקי מים

1.7 מיליארד בקבוקי משקה נמכרים בישראל מדי שנה. כ-522 מיליון מתוכם מגיעים לטבע, לים ולבטנם של בעלי חיים. הכימיקלים המופרשים מהם נספגים בגופם של שוכני הים ומגיעים לבסוף גם אלינו דרך הצלחת. מסנן אחד של בר מים יחליף 300 בקבוקי מים קטנים ■ אולי הכתבה הבאה תשכנע אתכם לצמצם קצת את הפלסטיק

הטבע סובל תחת ערימות של פלסטיק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הטבע סובל תחת ערימות של פלסטיק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשיתוף שטראוס מים

המודעות הסביבתית שלנו כבר מספיק מפותחת בשנת 2017 כדי שנבין שכדאי לצמצם את כמויות הפלסטיק שמלוות את חיינו. הנה כמה נתונים שיעזרו לכם לחשוב פעמיים לפני שתרכשו שישיות בסופר ולשקול להפסיק עם כל הפלסטיק.

בישראל מוכרים מדי שנה מעל מיליארד בקבוקי משקה. רק 31% מהם מועברים למיכלי המחזור, כ-632 מיליון בקבוקי משקה גדולים מוטמנים בשנה באתרי ההטמנות בישראל, וייעלמו מעל פני כדור הארץ במקרה הטוב רק בעוד 500 שנה. שאר מיליוני בקבוקי הפלסטיק מגיעים לטבע, לים ולבטנם של בעלי חיים. אם תהיתם מה אתם עומדים להשאיר מאחוריכם בעולם הזה הנה התשובה.

הצד האפל של המלדיבים אי הבקבוקים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

זבל הפלסטיק הישראלי הוא כמובן טיפה בים הזבל הבינלאומי, ולמעשה כמעט כל פיסת פלסטיק שאי פעם יוצרה בישראל ובעולם, עדיין קיימת איפשהו על כדור הארץ.

בלב האוקיינוסים הולכים וגדלים איי פלסטיק אדירים (שניים מהם גדולים מגודלה של ארה"ב). האשפה שטה עם הזרם ומתנקזת לכדי אי צף שמורכב מבקבוקים וחלקי סירות, מצעצועים ומרהיטי פלסטיק. מראה עצוב מאוד, יש לציין. באיים המלדיביים יצרה תעשיית התיירות אי של פלסטיק, אליו נזרקים מדי יום 400 טון אשפת פלסטיק. ההערכה הכלל עולמית היא שכל שנייה נזרקים לאדמה או לים 1,500 בקבוקי פלסטיק. כל שנייה. כלומר עכשיו. הנה עכשיו עוד אחד.

על צבאים, יעלים וצבי ים

אם לא ממש מעניין אתכם מה תשאירו על האדמה הזו מאחוריכם, דעו שכבר בימי חייכם הפלסטיק המתפזר בעולם הורג מאות ואלפי בעלי חיים מדי שנה. כל שוכני האוקינוס - דגים, צבים ויונקי ים שניזונים מהים, אוכלים בטעות פיסות פלסטיק קטנטנות, שאינן מתעכלות וסותמות את מערכת העיכול או שפשוט חונקות אותם.

עשרות אלפי בעלי חיים מוצאים את מותם לאחר שהצליחו להשחיל ראש או רגל לבקבוק פלסטיק זרוק בטבע. קרוב למיליון עופות ים ו-100 אלף יצורים ימיים מתים (בייסורים, יש לומר) מדי שנה כתוצאה מפלסטיק.

עשרות אלפי בעלי חיים מתים בשנה כתוצאה מזבל פלסטיק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בואו לחתוך את כמות הפלסטיק בעולם בהזמנת בר מים תמי4. הקליקו כאן>>>

רוצים עוד? למחצית מאוכלוסיית צבי הים העולמית יש פלסטיק בבטן. 700 סוגים של בעלי חיים ימיים נמצאים בסכנת הכחדה רק בגלל מוצרי פלסטיק שנשטפים או נזרקים לים.

כדאי לדעת שגם הצבאים והיעלים המסתובבים חופשיים בשמורות הטבע בישראל מצליחים לשרבב לא פעם פיסות פלסטיק לפה, אלה יוצרות פקק במערכת העיכול שלהם עד שהם מתים מרעב.

הכימיקלים הרעילים המשתחררים מהפלסטיק שצף במים נספגים ברקמות הדגים ושוכני הים, ושאריות פלסטיק נמצאים בבטנם של 18% מהדגים במי הים התיכון הקרובים לארץ. מאחר ודגי ים הם חלק מהתפריט שלכם בוודאי, הכימיקלים הללו מגיעים גם לקיבה שלכם.

הקנקן יקר יותר ממה שבתוכו

חשבתם פעם איך מייצרים את בקבוק המים שאתם לוגמים? ייצור בקבוק פלסטיק אחד צורך פי שלושה יותר מים מכמות המים שהוא מכיל. כלומר, בקבוק סטנדרטי של ליטר וחצי מבזבז 4.5 ליטר מים.

נתון שכדאי לזכור מפעלי המחזור עצמם מזהמים את הסביבה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כדי לייצר את כמות בקבוקי הפלסטיק השנתית, התעשייה העולמית משתמשת ב-17 מיליון חביות נפט. 17 מיליון חביות נפט, שיכולות לתדלק כמיליון מכוניות במשך שנה שלמה.

ומה עם הכיס שלכם? מחיר בקבוק מים עולה יותר מפי אלף מאשר אותה כמות מי ברז, כשרק 10% מהעלות מושקעים במים עצמם. את ה-90% הנותרים אתם משלמים על אריזה, הובלה ושיווק. כלומר, אם בקבוק מים עולה חמישה שקלים, אתם משלמים 4.95 שקלים על ייצור הפלסטיק, הסעתו ושיווקו.

לא משנה כמה בקבוקי מים יש במקרר, על פי סקר הגל החדש מחודש מאי 2017, 80% מהמשפחות מעידות שכאשר יש בר מים בבית, כל בני המשפחה שותים יותר מים. וכך כל המשפחה בריאה יותר, חסכנית בכסף ומזהמת פחות. ניצחון בכל החזיתות.

בקבוקים לא נופלים בפח?

אחת הסברות הרווחות בשנים האחרונות היא, שהמחזור עצמו עולה יותר כסף ויותר זיהום מאשר ערכו של המוצר הממוחזר הסופי. במחקר שנערך בוושינגטון נמצא שהמפעל שמייצר הכי הרבה פליטות רעילות באזור הוא מפעל מחזור. השלושה המזהמים ביותר אחריו גם הם מפעלי מחזור אזוריים.

אם הגעתם עד כאן ואתם חושבים מה לעשות, הפתרונות החלופיים שלכם באמת פשוטים: שתו את המים שלכם מהברז ובבקבוק רב-פעמי והרגילו גם את הילדים.

אם אתם לא מחבבים את טעם הצנרת הישנה בבניין, אפשר לרכוש בר מים תמי4 שמעניק למים טעם צלול יותר. דעו שמסנן אחד של מים יכול להחליף 300 בקבוקי מים קטנים. כדור הארץ יודה לכם.

ומילה על מים בבקבוק פלסטיק

בקבוקי פלסטיק, בעיקר כאלה שעמדו בשמש או נעשה בהם שימוש חוזר, משחררים כימיקליים אל תוך המים שהם מכילים, היישר לקיבה שלנו.

בקבוקי פלסטיק מכילים בין השאר חומר הנקרא ביספינול (BPA) הידוע ככזה שעלול לשבש את הפעילות ההורמונלית. זהו חומר שמשתחרר מהפלסטיק באופן הדרגתי, ותהליך זה גובר ככל שהפלסטיק מתחמם או מתיישן.

מלבד הביספינול, ישנם עוד כימיקלים שמרכיבים את הפלסטיק הדק של בקבוקי השתייה והם משתחררים אל המשקה בעיקר בעקבות חימום, שימוש חוזר ובלאי. זו הסיבה העיקרית לכך שכדאי להימנע מלהשאיר בקבוקי מים ברכב. ומאותה סיבה, לא כדאי לקנות בקבוקי מים שהושארו בחוץ, כמו בחלק מהסופרמרקטים ובתחנות הדלק.

הקיץ כל המשפחה שותה יותר מים עם ברי המים תמי4 >>

עוד כתבות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הסקר ממנו עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● אחרי שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים ● המשקיע המיליארדר שסבור כי מפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב ● וגם: מה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל?

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

חומת הבטון בכבישי הצפון. נראית כמו מעבר גבול נטוש / צילום: בר לביא

במטולה מזהירים: "אל תעמדו קרוב מדי לחלונות, אתם מטרות נוחות"

רגע אחרי שהגענו למטולה, המציאות התחלפה: "רוצו מהר למרחב המוגן, יש פצמ"רים", צעק לעברנו ראש המועצה ● בהמשך עצרנו בכפר גלעדי, שם פגשנו קיבוץ רפאים ותושבים שמתחננים שישמעו אותם: "המדינה איבדה שליטה עלינו, יש תחושה שאנחנו לבד בחזית" ● תכננו להמשיך לסייר בגבול הצפון, אבל לאש חיזבאללה היו תוכניות אחרות

חבר הקונגרס ריצ'י טורס / צילום: Reuters

חבר הקונגרס שיוצא נגד ממשל ביידן: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס, שנמנה עד לאחרונה עם הקבוצה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית, לא חושש לבקר את מפלגתו והעומד בראשה, הנשיא, גם בשאלת רפיח ● בריאיון הוא מספר על המחיר שהוא משלם בשל עמדותיו: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו