גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תפרו בליכוד את "חוק V15" לטובת ניסנקורן

מה שווה הגז אם (כולנו) לא שולטים בו? ■ וגם: למה לא רוצים את מיכל עבאדי-בויאנג'ו בתפקיד נציבת שירות המדינה ■ הפוליטיקה של הכלכלה

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

1. התיקון לחוק מימון מפלגות שעבר לפני כחודשיים בכנסת ומוכר יותר בשם "חוק V15", נועד למנוע התחכמויות שמאפשרות לגופים שמציגים את עצמם כתנועות א-פוליטיות לממן קמפיינים עתירי ממון, שמשרתים בסופו של יום אג'נדה פוליטית של מחנה כזה או אחר תוך עקיפת המגבלות הכספיות. אלא שהבדיקה שלנו מעלה כי לפחות על פי הנוסח הסופי שאושר בלילה של ה-20 במארס, לא כולם ראו לנגד עיניהם את הבחירות המתוכננות לכנסת בשנת 2019 - אלא דווקא את הבחירות הקרובות להסתדרות, שיתקיימו ביום שלישי הבא. למעשה, את טובתו של איש אחד ראו שם: היו"ר המכהן, אבי ניסנקורן.

סעיף אחד קטן ותמים לכאורה, שלא הופיע בהצעה המקורית, קובע: "סיעה או מפלגה רשאית לתת הלוואה לסיעה בהסתדרות או לרשימת מועמדים המתמודדת בבחירות להסתדרות, לצורך מימון מערכת הבחירות שלה בהסתדרות, ובלבד שהסיעה בהסתדרות או רשימת המועמדים קשורה אליה ומזוהה עמה".

מה היה חשוב כל כך לשנות את הסעיף שאסר עד היום על המפלגות להעביר כספים שלא למטרות העבודה בכנסת? סיעת הליכוד בהסתדרות חתומה על הסכם קואליציוני עם ניסנקורן שהופך אותה לחלק מרשימת "עוגנים" בראשותו. המשמעות היא, בין היתר, שכספי מימון הבחירות שניתנים לליכוד על פי מפתח סיעתי, יועמדו לטובת הרשימה המשותפת. לדברי יו"ר הסיעה, רועי שרעבי, מצב הקופה לא היה מזהיר אז מפלגת האם התבקשה לסייע.

"באו אלינו החבר'ה של הליכוד מההסתדרות לקראת סוף החקיקה, ואמרו שיש להם איזו בעיה", מסביר ח"כ יואב קיש (ליכוד), יוזם חוק V15. קיש לא מפרט את מהות הבעיה, אבל זו בעיה גדולה מאוד: הבדיקה שלנו מלמדת כי אנשי הליכוד פנו למשרד מבקר המדינה (האמון על אכיפת חוק מימון מפלגות) עוד לפני אישור החוק, והציגו חוות דעת פנימית שלפיה ניתן לכאורה לאשר למפלגה הרשומה בכנסת להעביר כספים לסיעה בהסתדרות.

במשרד המבקר הבהירו בתגובה כי על פי החוק הקיים וכל שכן לפי התכלית שהציב המחוקק, אין שום דרך לאשר דבר כזה. כך קרה שכמעט באישון לילה, שעה שבכנסת מדברים על "האוטובוסים של עמותות השמאל", בימין כמו בימין הוכיחו שבענייני כספים עדיף לעשות את הדברים בשקט. או כמו בסיסמת הבחירות של ניסנקורן נגד יחימוביץ': "מעשים, לא דיבורים".

2. מליאת הכנסת אישרה ביום ראשון האחרון ברוב של 28 תומכים מול 11 מתנגדים ונמנע אחד, את העברת סמכויותיו של שר האוצר, משה כחלון, בתחום הגז הטבעי לידי שר הכלכלה, אלי כהן. המהלך הוצג ברוב כלי התקשורת כצעד טכני בלבד ואפילו מתבקש, לאור חברותו ארוכת השנים של כחלון עם בעל השליטה בשותפות ישראמקו, קובי מימון, המחזיק בכ-29% ממאגר הגז "תמר" - ספק הגז הבלעדי כיום במשק הישראלי. היו מי שטרחו לציין כי אחרי שסמכויותיו של כחלון הועברו בתקופת אישור מתווה הגז לשר יריב לוין מהליכוד, האחיזה על ההגה בתחום הרגיש הזה "חוזרת הביתה" אל מפלגת "כולנו".

אלא שהחזרה הביתה מעלה כמה שאלות, ולא רק במישור הטכני: כהן, אדם מוכשר ומסביר פנים לכל הדעות, שחה במים העמוקים של הגז עד לרגע שנבחר לכנסת לפני כשנתיים. הוא שימש בתפקיד בכיר כאיש סודו וכזרוע הניהולית של עופר נמרודי בהכשרה אנרגיה, ובשנת 2011 קיבל ללא תמורה חבילת מניות נדיבה במיוחד בשווי 33 מיליון שקל שהקפיצה אז הרבה גבות לאוויר.

בדיעבד, העושר הגדול היה רגעי ועל הנייר בלבד לאחר שקידוחי החברה לא הניבו פרי (או יותר נכון גז) - אבל קשה להתלונן עם עלות שכר של 180 אלף שקל בחודש ו-1.5 מיליון שקל שהכניס ממכירת רוב מניותיו שנה לאחר הכישלון ההוא.

למעשה, ספק אם כחלון צריך היה לוותר על קבלת הכרעות חשובות בתחום הגז רק בשל קרבתו לקובי מימון (הייתה זו הזדמנות נהדרת להוכיח שנאמנותו לציבור גדולה יותר מהנאמנות לחברו). באופן אירוני, דווקא זיקתו של כהן לעסקי הגז חזקה בהרבה. הכשרה אנרגיה יצאה אמנם באופן זמני מעסקי הקידוחים, אבל לא הסתירה את כוונתה לקפוץ בחזרה למים אם תנצח בקרב המשפטי שהיא מנהלת מול משרד האנרגיה כדי לזכות מחדש באחד מרישיונות הקידוח שנלקחו ממנה.

אם לכחלון כל כך חשובה הפורמליסטיקה של מראית העין, אין שרים אחרים שניתן להעביר אליהם את הסמכויות? ובכן, יש, אבל לא ממש ב"כולנו". כן, גם שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, חבר המפלגה העממית שדואגת נטו למשפחה, שימש בשנים 2012-2014 כמנכ"ל חברת הגז והנפט "נמקס", שבבעלות בני שטיינמץ. לתקופה מסוימת נאסר עליו להצביע בממשלה ובכנסת בענייני הגז משום שהחזיק עדיין אופציות בחברה, עד שזו הודיעה כי אין בכוונתה לרכוש את מאגרי הגז "כריש" ו"תנין". כל זה משאיר לנו בסך הכול 20 שרים פלוס מינוס שהיו יכולים לעשות את העבודה בלי סימני שאלה על הכתפיים, אבל על משקל דברי התורה של מירי רגב: מה שווה הגז אם אי-אפשר לשלוט בו?

למה לא רוצים את מיכל עבאדי-בויאנג'ו? הסיפור של יוני דוקן

כדי להבין מדוע שר הבריאות, יעקב ליצמן, כל כך נחוש לסכל את מינויה של החשכ"לית לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, לנציבת שירות המדינה (האישה הראשונה בתפקיד), צריך להכיר את הסיפור של יוני דוקן. כבר חמש שנים שהוא הממונה על מערכת הבריאות בנציבות, אבל שלא כמו קודמיו היה מי שהקפיד להשאיר אותו תחת ההגדרה הזמנית: "ממלא מקום". כל פעם מחדש האריכו לו את המינוי, שיזכור במי הוא תלוי ויימנע מטעויות בדרך. הטעויות של דוקן, רק כדי לסבר את האוזן, הן התעקשות על מינהל תקין, מאבק בנפוטיזם והובלת רפורמות קריטיות כמו הגבלת קדנציות של מנהלי מחלקות, פיקוח על החצר האחורית שטופחה בבתי החולים באמצעות "קרנות המחקר" והגבלת העבודה הפרטית של נושאי משרה בכירים.

דיין לא אהב את זה. הלחצים והאיומים מצד בכירי המערכת, מרופאים ועד ליצמן בכבודו, לא התאימו לו כל כך. הוא ראה בדוקן כאב ראש מהלך וניסה לקצץ את כנפיו. בשלב מסוים הוא אפילו הודיע על שינוי מבני בנציבות שמבטל הלכה למעשה את אגף הממונה על מערכת הבריאות. דוקן שבע מההתנהלות הזו.

בתביעה שהגיש לאחרונה לבית הדין לעבודה, שדבר קיומה מתפרסם כאן לראשונה, כותבים באי-כוחו עוה"ד שבתאי מיכאלי ונופר טפליץ: "מלחמת התובע בשחיתות ובמראית עין לשחיתות בשירות המדינה הייתה לצנינים בעיני הממונה עליו, שהחליט שלא ימנהו לתפקיד באופן קבע". (מנציבות שירות המדינה נמסר כי "טיעונים אלה אינם אלא חלק מהתקפות אישיות חסרות שחר כנגד הנציב, וזאת בקשר עם הרפורמה שמעצם טבעה כרוכה בשינויים ויוצרת התנגדויות. הנציב גאה בהישגי הרפורמה וגם בפועלו הרב והמוכח בעמידה על מינהל תקין ושלטון החוק).

מיכל עבאדי-בויאנג'ו היא לא משה דיין, טו-סיי-דה-ליסט. אם תרצו, היא גרסת הטורבו של יוני ("הנודניק") דוקן. ליצמן לא מתנגד למינוי שלה בגלל הדם הרע שעבר ביניהם בעבר (בעיקר סביב התנגדותה למינוי של פרופ' זאב רוטשטיין למנכ"ל הדסה), אלא בשל החשש שלו מהעתיד. הוא מעדיף פקידים צייתנים, לא שומרי סף חזקים. ואל תבינו לא נכון: העובדה שעבאדי-בויאנג'ו צפויה להתמנות לתפקיד כמינוי אישי של מקורבה ראש הממשלה נתניהו, לא חפה מבעיות. היא עשויה להיות חזקה כהרגלה, אבל חזקה באופן סלקטיבי ומטריד.

מצד שני, גם הנציבים הקודמים מונו על ידי ראשי ממשלות ללא ועדת איתור. כולם היו מקצועיים, אבל רבים מהם היו חלשים ואפורים. דבר אחד בטוח: הפעם יהיה מעניין.

עוד כתבות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?