נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם עם ערב הסעודית על הסכם סחר בנשק בשווי 110 מיליארד דולר בעת ביקורו במדינה - כך הודיע היום (שבת) הבית הלבן. הסכמי הסחר בין המדינות עמדו במרכז ביקורו במדינה, שהחל הבוקר, ופותח את סיורו של הנשיא במזרח התיכון.

בהצהרה הרשמית נמסר כי "העסקה הביטחונית מפגינה באופן הברור ביותר את המחויבות של ארצות הברית לשותפות עם ערב הסעודית ועם בעלות בריתה ממדינות המפרץ, מרחיבה את ההזדמנויות עבור חברות אמריקאיות באזור ותיצור עשרות אלפי משרות נוספות במפעל הביטחון האמריקאי".

מי שחתמו על ההסכם, בטקס שבו השתתף גם המלך, היו סגן יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שמשמש גם שר ההגנה ושר החוץ טילרסון. שווי העסקה הוא 350 מיליארד דולר לעשור הקרוב, 110 ממנה עכשיו. היא כוללת ייצור מקומי של 150 מסוקי קרב מדגם בלאק הוק וכן טנקים מדגם אברמס, ספינות קרב, סוללות פטריוט ותחמושת.

חתימת ההסכם מגיעה ברקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, שממשיכות להתרחק מאז תחילת כהונתו של הנשיא בעוד וושינגטון ממשיכה לכרות בריתות עם מדינות ערב. שר החוץ האיראני ניצל את הגעת טראמפ למזרח התיכון, ועקץ הבוקר את ההתחממות ביחסים בין וושינגטון לריאד. בהודעה שפרסם בטוויטר, בבוקר שלאחר הבחירות לנשיאות במדינתו, כתב מוחמד ג'וואד זריף כי "אנחנו משיגים את יציבותנו לא מ'קואליציות', אלא מאנשים שאכן מצביעים, בניגוד לרבים אחרים. האיראנים זכאים לכבוד, ומוכנים לשתף פעולה".

בהמשך שתי היממות הראשונות של טראמפ בערב הסעודית צפוי לעמוד שיפור היחסים בין שתי המדינות, כמו גם עם מדינות ערב נוספות. במסגרת שיפור המסחר, ישתתפו יותר מ-90 מנכ"לים של חברות ענק בוועידת עסקים משותפת.

הנשיא מקווה גם לרתום את מדינות ערב המתונות למאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובאיראן, ולמנף את התחממות היחסים בין ארצות הברית והעולם הערבי, בהשוואה לתקופת אובמה במהלכה הקשרים היו קרירים למדי, באופן שיעזור להתניע מהלך מדיני בין ישראל והפלסטינים.