גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכשלונות של שטייניץ

שוק הגז: סדרי העדיפויות צריכים להשתנות

אסדת קידוח / צילום: רויטרס
אסדת קידוח / צילום: רויטרס

אף שאין לישראל שוקי יצוא לגז הטבעי, משרד האנרגיה ממשיך להשקיע מאמצים במכרז חיפושי הגז בים, ההולך מדחי אל דחי. ביום חמישי האחרון הודיע המשרד כי הוחלט לדחות (שוב) את מועד הגשת ההצעות במכרז ל-15 בנובמבר, כאילו זה ישנה את העובדה שיש בעולם עודף היצע עצום של גז טבעי, או את שוליותה של ישראל בתמונה הכוללת.

המועד המקורי להגשת ההצעות במכרז, שהושק בקול תרועה רמה בנובמבר האחרון, היה 21 באפריל, אך בפברואר הודיע שר האנרגיה יובל שטייניץ, כי "לאור בקשות חוזרות אלינו והיענות רבה", הוחלט לדחות את המועד ל-10 ביולי. במציאות, אז כמו היום, מספר החברות הצפויות להתמודד הוא בין 1 ל-3, והיחידה שמצהירה על כך בפומבי היא אנרג'יאן היוונית. יש אגב מי שטוען כי גם אם רק שתי חברות יחפשו בפועל, זאת תהיה התחלה טובה מספיק לשלב זה.

הקשיים במציאת שוק יצוא למאגר לוויתן מרמזים כי ייתכן שכמעט כל כמות הגז הטבעי מהמאגר תשמש את השוק הישראלי. יחד עם מאגרי תמר וכריש-תנין יש למשק הישראלי קרוב ל-1,000 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, כמות שבתרחיש אופטימי של מיצוי מלא וצריכת 20 BCM בשנה בממוצע, מספיקה ל-50 שנות צריכה. המשק הישראלי יכול להסתדר היטב גם ללא שדות גז נוספים.

מיצוי מלא של הביקושים לגז כולל הקמת כמה תחנות כוח מונעות בגז, חיבור שכונות מגורים לרשת החלוקה, ובעיקר הסבת התעשייה והתחבורה הכבדה להנעה בגז, בעיקר משאיות. על פי תחזית הביקושים של משרד האנרגיה לגז טבעי, בשנת 2040 יצרכו בכל המשק 25 BCM, ומהם 3.6 בתעשייה ו-4 בתחבורה.

גם אם תיפתר בסופו של דבר סוגיית היצוא באופן חיובי, ואפילו אם יימצאו כאן בתוך כמה שנים עוד כמה מאגרים שההפקה מהם כדאית כלכלית, ניהול שקול של סדרי עדיפויות וסיכונים צריך לחייב את השר שטייניץ להשקיע כמעט מאה אחוז מהזמן שהוא מקדיש לגז הטבעי לפיתוח המשק הישראלי, כולל טיפול בסוגיית המחיר.

יותר מדי זמן ונסיעות לחו"ל בוזבזו על מכרז החיפושים ועל צינור הגז המדומיין לאירופה, כשבמקביל נרשם כישלון בקצב הטמעת הגז הטבעי בתעשייה ובתחבורה הכבדה, במחירים כלכליים ובריאותיים כבדים. ב-2015 העריך ארגון הבריאות העולמי את הנזק הכלכלי שנגרם לישראל מהזיהום ביותר מ-20 מיליארד שקל.

בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הכלכלה של הכנסת, אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין כי בישראל מתים מדי שנה 2,200 אנשים מזיהום אוויר, מחציתם בגלל זיהום מתחבורה. אלפים רבים נוספים לוקים מדי שנה בקרוב למאה מחלות הנגרמות מזיהום, רבות מהן מקצרות חיים. הבעיה הקשה ביותר היא בערים, בהן אחראית התחבורה ל-80%-90% מהזיהום, בעיקר האוטובוסים והמשאיות מונעי הדיזל.

ועדת צמח לבחינת יצוא הגז הטבעי העריכה שבשנת 2020 ייסעו בכבישי ישראל 49 אלף רכבים מונעי גז טבעי, ותחנות התדלוק הראשונות היו אמורות להיפתח בשנה שעברה. נכון לעכשיו הפיגור בלוח הזמנים הוא של 4-5 שנים לפחות ועל פי ההתנהלות הוא רק ימשיך לגדול.

במשרדי האוצר והאנרגיה מתנהלים כאילו הזמן פועל לטובתנו. בכל הקשור להטמעת הגז בתחבורה, בעיקר במשאיות ואוטובוסים בין-עירוניים (באוטובוסים העירוניים עדיפה בהרבה הנעה חשמלית), נכנע שטייניץ למשרד האוצר, שבשל נקודת מבט צרה בזבז חצי שנה על התעקשות לקבוע את הבלו על הגז הטבעי הדחוס על 2.34 שקלים לק"ג. לאחר ביקורת ציבורית הסכים לאחרונה המשרד להתפשר על 2 שקלים, אך צו הבלו עדיין לא מגיע לוועדת הכספים. גורמים המעורבים בתחום סבורים שהסיבה לכך היא תמיכת חברי הוועדה בבלו מקסימלי של עד 1.5 שקלים לק"ג עד 2030, כדי להפוך את ההשקעות הגדולות בתחנות תדלוק ובציי הרכב לכדאיות. לשם השוואה, בהולנד עומד הבלו על כשקל, בגרמניה כ-75 אגורות, ובאוסטריה, צרפת, ספרד ואיטליה על פחות מ-40 אגורות.

מה עם תחנות התדלוק?

"דעתי מאוד ברורה", אמר באפריל האחרון השר שטייניץ ל"גלובס". "כשרוצים לעודד מהלך כזה, עדיף לא לקחת מס ל-10 או 12 שנים לפחות. הרי ממילא אנחנו ממסים את הגז הטבעי במקור. בואו נשאיר את המחיר הנמוך יחסית למהפך תחבורתי, כי הבריאות של אזרחי ישראל חשובה; אם אפשר לחסוך מאות או אלפי חיי אדם, זה שווה כמה מיליארדים לאורך עשר השנים הבאות".

שטייניץ חזר היום בוועידת האנרגיה והכלכלה על מחויבות משרדו לבריאות הציבור, וקשה שלא להאמין לו. אלא שהוא אינו צופה מהצד והאחריות עליו. אם אינו מצליח להפעיל כוח פוליטי כדי לכופף את פקידי האוצר, יש לו עוד אפשרויות. למשל, להאיץ את הסיוע להקמת תחנות תדלוק מונעות גז, שבלעדיהן הענף לא יתקדם. כבר באוקטובר שעבר הכריז משרד האנרגיה כי הוא מקצה 65 מיליון שקל לעידוד הקמת התחנות, אלא שאפילו המכרז בנושא עדיין לא יצא.

"הם לא מבינים במה הם עוסקים", אומר גורם בתחום על הממשלה. "מה הם רצו לעשות? לפרסם כך שיינתן מענק בגובה מסוים כאשר התחנה כבר עובדת, לחלק את זה ל-40-50 תחנות. זה קשקוש גמור, במקום לקחת 65 מיליון שקל ופשוט להקים 15 תחנות בכל הארץ שייצרו את הביקושים. ככה עובדים בעולם, כך עשו בקנדה. פה כולם אובר חכמים. זאת חוכמה של פקידים שלא עשו שום דבר בחיים שלהם חוץ מלהיות פקידים".

כשלים בחיבור המפעלים

גם בתחום חיבור הגז למפעלי התעשייה נשמעות תלונות. מנהל רשות הגז אלכסנדר ורשבסקי אמר היום שעד כה חוברו 87 מפעלים ועד סוף השנה יחוברו 30 נוספים. נתונים אלה טובים בהרבה מהנתונים בדוח המבקר מנובמבר האחרון, שציין כי עד פברואר בשנה שעברה התחברו 17 מפעלים בלבד, אך יזמים בתחום מציינים כי מפעלים רבים הרשומים כמחוברים אינם צורכים עדיין בפועל.

שלושה גורמים שונים בענף התלוננו בשבוע האחרון על שורת כשלים: דרישות בטיחות חסרות תקדים של רשות הגז הן בפריסת הצנרת והן בחיבור למפעלים, הגורמות לעלויות גבוהות של בין 30% בגרסה אחת למאות אחוזים בגרסה אחרת, ומקשות על פיתוח התחום. בנוסף סובלים המפעלים ובעלי זיכיונות החלוקה מקושי להשיג אישורים סטטוטוריים להנחת התשתיות. בעיה נוספת היא עיכובים בחלוקת מענקי העידוד לחיבור מפעלים.

ויש עניין נוסף: גורמים עסקיים שונים, הרחוקים מאוד מהפרופיל הסוציולוגי והפוליטי של מתנגדי מתווה הגז, חוזרים וטוענים בשיחות פרטיות כי מחיר הגז הטבעי בישראל גבוה מדי. לא פעם נשמעת הטענה כי מחיר של 3 דולר ליחידת חום היה משיא גם הוא לשותפויות רווחים נאים.

כפי שטוען שטייניץ בכל הזדמנות, מתווה הגז אכן הניע את השוק וסייע לעצור את הבזבוז שגרם השימוש בסולר ובמזוט, אך בכל הקשור למחיר הוא כישלון. דוח BP על שוק האנרגיה הגלובלי ב-2016 מגלה שזאת הייתה שנה נוספת של ירידת מחירים משמעותית במחירי הגז הטבעי בעולם, לאחר השיאים של 2012-2014.

בבריטניה ירד מחיר הגז הטבעי מ-6.53 דולר ליחידת חום ב-2015 ל-4.69 בשנה שעברה, בארה"ב ירד המחיר באופן מתון יותר, מ-2.6 דולר ל-2.46 דולר, ובקנדה ירד המחיר מ-2 דולר ליחידת חום ב-2015 ל-1.55 דולר ליחידת חום.

על רקע ההיצע העודף של גז בעולם וגם בישראל, ועל רקע הביקושים המוגבלים במשק הישראלי, גם בתרחיש של מיצוי מלא של הפוטנציאל, וגם לאחר כניסת אנרג'יאן לשו' ב-2021, לא תהיה בישראל תחרות משוכללת על מחיר הגז. במציאות הזאת היה ראוי שהשר יעסוק במציאת דרכים לתיקון המצב, במקום בניסיונות שכנוע חסרי שחר בכך שאין בעיה.

עוד כתבות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל