גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמ"א 38- האם תניית הבוררות בהסכם תקפה תמיד?

הסכם תמ"א 38 מעגן בתוכו את התחייבויות הצדדים זה כלפי זה.

מחד- מתחייבים בעלי הדירות להעביר לידי היזם בפרוייקט תמ"א 38/1 את הגג והקרקע המהווים רכוש משותף וכן את הזכויות הדרושות לצורך בניית תוספות הבניה והדירות החדשות ובפרויקט תמ"א 38/2 הם מתחייבים להעביר ליזם את המקרקעין וכן את הזכויות הדרושות לבניית הבניין החדש.

מנגד- מתחייב היזם להשיג היתר בניה ומימון ולבנות עבור בעלי הדירות בתמ"א 38/1 את התוספות לדירותיהם (לצד חיזוק הבניין ושיפוצו) ובתמ"א 38/2 לבנות עבורם דירות חדשות. בשני סוגי הפרויקטים מתחייב היזם לשאת בכל ההוצאות- אגרות, היטלים, מיסים, יועצים, בניה וכד'.

כפי שנעשה בין צדדים להתקשרויות מסוגים שונים, כך גם בהסכמי תמ"א 38 מתייחסים הצדדים בהסכם גם למקרים בהם יעלו יחסיהם על שרטון ויעמדו ביניהם מחלוקות.

נהוג לקבוע בגוף ההסכם מה יעשו הצדדים במקרה שלא תצלח דרכם להתמודד עם המחלוקת ולפתור אותה.

לעיתים מעדיפים הצדדים לקבוע כי מחלוקות שיפרצו ביניהם יתבררו בפני בורר. לרוב בירור המחלוקת במסגרת של בוררות הינו מהיר יותר ופחות פורמלי. אם כך מעדיפים הצדדים, הרי שבגוף ההסכם עליהם לקבוע "תניית בוררות" הקובעת, כי כל מחלוקת תידון במסגרת הליך בוררות. יש גם לקבוע כיצד תקבע זהותו של הבורר ולרוב יקבעו הצדדים כי הבורר יבחר בהסכמה וככל שלא יעלה בידם להסכים על זהותו, תיקבע זהותו על ידי גורם חיצוני (למשל- יו"ר לשכת עורכי דין או אחר).

והנה עולה השאלה האם תניית בוררות שנקבעה בהסכם תמ"א 38 תקפה בכל שלביו, שהרי ההסכם כולל תנאים מתלים. שני התנאים המתלים העיקריים הקבועים בהסכם תמ"א 38 הם קבלת היתר בניה והסדרת ליווי בנקאי על ידי היזם. היה ולא התקבל היתר הבניה או לא הוסדר הליווי הבנקאי בתוך המועדים שנקבעו בהסכם, יהא ההסכם שנחתם על ידי הצדדים משולל תוקף משפטי.

אזי, יש לשאול האם מחלוקת הפורצת בין הצדדים בטרם התקיימו התנאים המתלים מאיינת את תניית הבוררות הקבועה בו?

מקרה מעין זה נדון לאחרונה על ידי בית המשפט המחוזי מרכז.

בעלי הדירות בבניין המצוי ברחוב מבצע קדש 18 בראשון לציון שהתקשרו עם חברה יזמית לביצוע פרוייקט תמ"א 38/1 עתרו לבית המשפט בבקשה שיקבע כי ההסכם שנחתם בינם ובין החברה היזמית בשנת 2012 הינו בטל וכי על החברה היזמית לסלק את ידה מהבניין.

כניסתו לתוקף של ההסכם הותנתה בקבלת היתר לבניית דירות על גג הבניין ולביצוע שיפוצים על ידי החברה, ונקבע בהסכם כי ככל לא יתקבל היתר בנייה יהא כל אחד מן הצדדים רשאי להודיע על ביטולו. כמו כן, בסעיף 82 להסכם נקבעה תניית בוררות.

משנוכחו בעלי הדירות כי על אף חלוף תקופת 14 החודשים שנקבעה בהסכם להוצאה היתר הבנייה (בפועל חלפו 47 חודשים) טרם התקבל היתר כאמור, ביקשו לבטל את ההסכם בין הצדדים.

החברה היזמית עתרה לבית המשפט וטענה, כי יש להורות על עיכוב ההליכים בתובענה נוכח קיומה של תניית הבוררות שבעטייה אין לבית המשפט סמכות לדון בתובענה.

מנגד, טענו בעלי הדירות כי משלא ניתן היתר בניה, הרי שההסכם, כמו גם תניית הבוררות שבו, אינם תקפים ואינם מחייבים ועל כן הסמכות לדון במחלוקת נתונה לבית המשפט ואין מקום לפנות לבוררות.

לאחר בחינת טענות הצדדים מצא בית המשפט לקבל את טענת החברה היזמית.

נקבע, כי כניסת ההסכם לתוקף אכן הותנתה בתנאי מתלה של קבלת היתר בנייה וכי אין מחלוקת כי במועד הגשת התובענה טרם נתקבל היתר הבנייה.

עם זאת, הפנה בית המשפט להלכה הכללית לעניין פרשנותה של תניית בוררות הקובעת כי "במקרה של ספק יש לפרש את תניית הבוררות המחייבת פניה לבוררות בכל סכסוך הנוגע ליחסים החוזיים בין הצדדים באופן רחב וזאת על מנת ליתן תוקף לכוונת הצדדים לברר את הסכסוכים ביניהם באמצעות בוררות..." ( רע"א 7166/09 איזנברג נ' מנדל, פס' 27 להחלטתו של השופט דנציגר (פורסם בנבו, 31.1.2010).

יוצא אפוא, כך נקבע, כי פקיעת חוזה איננה מובילה מאליה לידי ביטולו של סעיף בוררות הקבוע בו, לרבות בנסיבות של פקיעת החוזה בעקבות אי-התקיימותו של התנאי המתלה.

נקבע, כי בחינת לשון סעיף הבוררות בענייננו מלמדת כי רצונם המשותף של הצדדים היה למסור להכרעת בורר את כל חילוקי הדעות הנובעים מההסכם ומשכך, נכללות במסגרתו גם מחלוקות בדבר תוקפו או בטלותו של ההסכם.

סופו של דבר, הורה בית המשפט על העברת ההליך לדיון בבוררות.

■ הכותב הוא מ"מ יו"ר ועדת התחדשות עירונית במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין ובעל משרד עורכי דין ונוטריון

עוד כתבות

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות