גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג הפרסום החצי-שנתי: שטראוס - המפרסמת הגדולה ביותר

יפעת בקרת פרסום: קטגוריית רשתות השיווק היא זו שבה נעשתה ההשקעה הגדולה ביותר במחצית השנה האחרונה, והיא רושמת עלייה של 4% ל-141 מיליון שקל

הדירוג של יפעת בקרת פרסום שימש שנים ארוכות כאחד הכלים המרכזיים להבנת הכוחות העיקריים המנהלים את שוק הפרסום - לפחות בכל הקשור למדיה המסורתית. העובדה שרוב הכסף המופנה לפרסום מסורתי מתנהל בעיקר ב-20 משרדי הפרסום הגדולים, אפשרה ללמוד הרבה גם על יחסי הגומלין של הענף עם השוק וגם על ההתנהלות של השחקנים עצמם ומול המתחרים שלהם.

אפילו אם היקפי הפרסום שדווחו למשרדים לא היו לגמרי מדויקים, הם הציגו בדרך-כלל מגמה בהתנהלותם שלא הייתה מאוד רחוקה מהאמת. העובדה שעל 80% מהענף חולשים המשרדים הגדולים, אפשרה להבין בהשוואה של תקופה מול תקופה כמה כסף מתנהל בשוק ואם יש שינוי מגמות - כמו העדפת גדולים על קטנים או פנייה למשרדים מסוג מסוים אל מול התנהלות כל משרד ומשרד.

אבל בשנים האחרונות השתנה השוק, ואיתו גם ההסתכלות של משרדי הפרסום. ענף הפרסום הוא ענף אמוציונלי, ולאופי השחקנים שפועלים בו הייתה השפעה משמעותית על תפיסת הערך שלו. הדירוג החל לקבל משקל הולך וגובר בקרב מפרסמים ומשרדים גם בשל הלהיטות של המפרסמים להשתמש בו ככלי סינון להבנת התנהלות משרדי הפרסום (למשל כגורם משפיע במכרזים) וגם בשל אופיים של חלק מהשחקנים, שכדי לייצר לעצמם בולטות ולשדר הצלחה לא תמיד פעלו באופן כלכלי.

התוצאה הייתה לעתים משיכת השוק למטה והגברת השחיקה ברווחיות. אבל לכל אלה התווספו גם סיבות ממשיות: הדיגיטל - תחום שיפעת בקרת פרסום אינה מיטיבה למדוד - הפך לחלק משמעותי בעוגת הפרסום, והיכולת של יפעת לדייק בשיקוף פעילות המשרדים נהפכה מוגבלת יותר. בינתיים מתפרסם הדירוג החצי-שנתי ללא דירוג המשרדים. 

רמי לוי הכפיל את הפרסום פי ארבעה

20 המשרדים הגדולים מטפלים בחלק הארי של עוגת הפרסום - אך 20 המפרסמים הגדולים אינם משקפים את התמונה הכללית, אלא בעיקר את ההתנהלות בתוך הקטגוריות השונות.

קטגוריית רשתות השיווק היא עדיין הקטגוריה הגדולה ביותר בישראל מבחינת ההשקעה לפרסום, ובמחצית השנה הראשונה היא רשמה גידול של 4% בהיקפי הפרסום בה לעומת החציון הראשון של שנת 2016, והוצאה כוללת לפרסום בסך של כ-140.8 מיליון שקל.

המפרסמת המובילה בקטגוריה ובפער משמעותי מכל השחקניות האחרות היא סופר-פארם עם הוצאה לפרסום בסך של כ-35.7 מיליון שקל, באמצעות משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי.

למרות הזעזועים בקטגוריית המזון, כמו מכירת רשת מגה ליינות ביתן, והתחושה שבעולם מתרחשים בקטגוריה זו שינויים דרמטיים, בארץ נראה כי לפחות ברמה התקשורתית עולם כמנהגו נוהג, ולא נרשמות טלטלות גדולות והשקעות דרמטיות בפרסום.

ייתכן כי מדובר בשלב היערכות - אחרי הכול, חלק מהשחקניות הולכות ומעמיקות את פעילותן בתחום המכירות אונליין והשיווק הדיגיטלי, אבל קשה להתרשם שעומק המהלכים דומה למה שאנו מכירים משווקים אחרים.

שופרסל היא המפרסמת השנייה בגודלה בקטגוריית רשתות השיווק, והיא נמצאת בפער ניכר יחסית מעל הרשתות האחרות. אמנם היקף ההשקעה שלה הוא כמעט מחצית מזה של סופר-פארם, אולם ביחס לרשת המזון הבאה אחריה, יינות ביתן, ההשקעה שלה בפרסום כמעט כפולה. שופרסל מפרסמת באמצעות שלושת משרדי הפרסום שלה, גיתם BBDO, אדלר-חומסקי ובריקמן, בהיקף של כ-16.5 מיליון שקל.

רשתות המזון האחרות רחוקות מלהוות תחרות כלשהי לשופרסל מבחינת ההשקעה בפרסום: יינות ביתן, מי שאמורה הייתה לקרוא תיגר על שופרסל, אמנם יותר ממכפילה את תקציב הפרסום שלה אחרי רכישת מגה ועם גידול של 54% עומדת על השקעה בסך 9.1 מיליון שקל, אך עדיין מדובר בפער עצום בהשקעות.

גם ברשת רמי לוי שיווק השקמה מבינים כנראה כי השינוי בענף רשתות המזון הוא הזדמנות, ומחליטים לאחר שנים ללא השקעה בפרסום לחרוג מהרגלם. תקציב הפרסום של הרשת בחצי השנה האחרונה הוכפל פי ארבעה, ועמד על כ-4.7 מיליון שקל שהושקעו באמצעות רן לוי.

במקום השני בדירוג הקטגוריות המשקיעות בפרסום נמצאת קטגוריית הריהוט, שרושמת בחציון הנוכחי גידול של כ-27% וסך כולל של כ-88.8 מיליון שקל. המפרסמת המובילה בקטגוריה היא איקאה, שמכפילה את תקציב הפרסום שלה החציון, עם השקעה של כ-16.7 מיליון שקל באמצעות משרד הפרסום מקאן תל-אביב. ההשקעה מכניסה את איקאה לראשונה גם לדירוג 20 המפרסמים הגדולים.

במקום השני בקטגוריה נמצאת גוד נייט סנטר, שהשקיעה בפרסום כ-4.8 מיליון שקל באמצעות משרד הפרסום אביעוז קריספין. במקום השלישי נמצאים רהיטי ניקולטי עיצובים עם השקעה של כ-4.5 מיליון שקל, באמצעות משרד הפרסום רוזנבאום-סימן טוב-לייבוביץ' RSL.

שרי הממשלה אוהבים פרסום

בממשלת ישראל יושבים כנראה מאמינים גדולים בפרסום, אחרת קשה להסביר גידול משמעותי של 31% בהוצאה לפרסום של משרדי הממשלה, שעמדה במחצית הראשונה של השנה על כ-81.1 מיליון שקל. אין מדובר בכסף שנכנס לשוק החופשי - כולו מתנהל באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפמ), שאחראית מתוקף החוק לפרסום משרדי הממשלה.

השר נפתלי בנט נמצא בראש המפרסמים הממשלתיים: משרד החינוך שעליו הוא מופקד השקיע בפרסום כ-11.5 מיליון שקל, בין היתר עם הקמפיין "משרד החינוך - החינוך הטכנולוגי מקצועי".

במשרד התחבורה הסתפקו בהשקעה נמוכה יותר: 9.2 מיליון שקל שהופנו לקמפיין "כולנו נלחמים על החיים". במקום השלישי ממוקם משרד הכלכלה, שהשקיע כ-4.7 מיליון שקל בקמפיין "משרד הכלכלה - בוחרים מוצר ישראלי".

תקציבי העמותות גדלו ב-46%

את המקום הרביעי בקטגוריות המפרסמים תופסות שתי קטגוריות: מוצרי חשמל ואלקטרוניקה וכלי רכבים פרטיים. בכל אחת מהן הושקעו כ-77 מיליון שקל. המפרסמת הגדולה בקטגוריית החשמל היא טורנדו, שבאמצעות מקאן תל-אביב השקיעה כ-14.9 מיליון שקל.

בקטגוריית כלי הרכב הפרטיים, שרושמת השנה גידול של 10% בהיקפיה, המפרסם המוביל הוא בני משה קרסו, שהשקיע כ-17.7 מיליון שקל באמצעות משרדי הפרסום ענבר-מרחב G ו-four.

קטגוריה נוספת שבה נרשם גידול היא ארגונים ועמותות שנמצאת במקום ה-9 וצמחה ב-46% עם השקעה של כ-56.8 מיליון שקל בפרסום. המפרסמים הגדולים בה הם המשרד לייעוץ אסטרטגי ותפקידים מיוחדים, ההסתדרות החדשה וקק"ל.

בקרב המפרסמים הגדולים ניכרת מגמה מעורבת: למעלה ממחצית (11 במספר) הגדילו תקציבים. עבור רובם מדובר בקפיצה משמעותית, בדרך כלל דו-ספרתית, בהשקעה בפרסום. כך, שטראוס וסופר-פארם, שתי המפרסמות הגדולות, גדלו בשיעורים של 16% ו-18% בהתאמה. נסטלה גדלה ב-24%, קבוצת משה קרסו - ב-48%, ופרוקטר אנד גמבל - ב-25%.

מנגד, 9 מפרסמים צמצמו היקפים - וגם כאן יש כאלה שעשו זאת באופן משמעותי. קבוצת בזק, עוד לפני המשבר של אלוביץ', ירדה ב-19% בהיקפי הפרסום שלה. החברה המרכזית למשקאות קלים קטנה ב-11%, קבוצת 365 הקטינה את הפרסום בכ-34%, ואלקטרה הפחיתה ב-27%.

20 המפרסמים הגדולים

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס