גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מזרחי טפחות הרוויח רבות, ורק קבוצה קטנה מאוד נהנתה"

יו"ר ועד העובדים, דניאל דהן, מוכן לתרחיש של עיצומים החל מאוגוסט ■ לדבריו, הפערים מול ההנהלה על הסכם השכר אינם גבוהים  ■ "להנהלה יש מספר קדוש - תשואה של 10.25%. אם תוספות השכר יפגעו במספר, אין בונוסים למנהלים"

דניאל דהן / צילום: איל יצהר
דניאל דהן / צילום: איל יצהר

אחרי שנים ארוכות של שקט תעשייתי, חזרה המתיחות ביחסי העבודה בבנק מזרחי טפחות. ועד העובדים, בראשות דניאל דהן הכריז לפני מספר שבועות על סכסוך עבודה בגין היסחבות המגעים לגיבוש הסכם שכר לשנים 2016-2020, ואם עד סוף החודש לא תגובש הסכמה, מאיים הוועד להתחיל בעיצומים.

"אני אופטימי מטבעי, ואנחנו באמת לא רוצים להגיע למצב של עיצומים. יותר קל לנו לקפל כלים מלצאת למלחמה. יחד עם זאת, יש לנו כבר חמ"ל מסודר, נקבע את המועדים והצורה, וזה לא יהיה עדין כמו השיבושים הקלים שעשינו בשבוע שעבר", אומר בראיון ל"גלובס" דניאל דהן יו"ר ועד העובדים של הבנק.

בעוד מרבית ועדי העובדים בבנקים האחרים נחשבים מיליטנטיים, ועד העובדים של הבנק היה פחות חזק לאורך השנים, בעיקר על רקע העובדה שהבנק נוהל לאורך השנים על ידי אלי יונס, הנחשב למנהל נוקשה. כתוצאה מכך בבנק אין הסכם שכר חדש מזה 12 שנה. דרישות הוועד באשר לשנים 2005-2015 נמצאות כיום בשלב הבוררות. במקביל מתקיימים מגעים על הסכם שכר לגבי ההווה והעתיד, בגינו הוכרז סכסוך העבודה.

מבחינת מזרחי טפחות, מדובר בנושאים מהותיים. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, בולט לאורך השנים ביחס היעילות והתשואה על ההון הטובים ביותר מבין הבנקים. בזכות זה הוא היחיד מבין הבנקים שמרשה לעצמו לצמוח במצבת כוח האדם ולפתוח סניפים. תוספות שכר משמעותיות שייאלץ לתת אולי יגרמו לשינוי המצב, ולכן הוא אינו ממהר להיענות לדרישות הוועד.

- איך הגעתם למצב בו הוועד במשך 12 לא מצליח להגיע להסכם שכר?

"זו טעות היסטורית קשה של הועד. בזמנו כשיונס הגיע לבנק, החשש היה שיבצע פיטורים בדומה למהלך שעשה כמנכ"ל בנק הפועלים. עיקר הדאגה בוועד הייתה מפיטורים ולא מהשכר עצמו. בהמשך נקבע שככל שיש לנו תביעות כלכליות נעביר את ההליך לבוררות, ומה שקרה זה שהעניין נסחב בדרכים משפטיות. לוחות הזמנים נמרחו בכל מיני סוגיות כולל בנושא זהות הבורר, וככה הגענו למצב הנוכחי".

- אין הסכם שכר מאז 2005, אבל קיבלתם לאורך השנים תוספות שכר - אז מדוע אתם דורשים כספים נוספים על העבר?

"השכר אכן מתקדם, אנחנו לא טוענים אחרת. מנגנון הטייס האוטומטי שלנו אמנם עומד על 1.5-4% בשנה, אך הוא חל רק על השורה העליונה בשכר, שמהווה בממוצע רק 20% מסך השכר. אנחנו טוענים שהבנק הרוויח רבות לאורך השנים, ורק קבוצה קטנה נהנתה מכך. זה לא הגיוני שהעובדים לא ייהנו מפירות ההשקעה שלהם בבנק. כמו כן, 30% מהעובדים מקבלים השלמה לשכר מינימום. זה לא חברתי ולא מקובל עלינו".

- האם סוגיית השלמת שכר המינימום לא נובעת ממבנה השכר המסורבל בבנק? השלמת שכר המינימום היא בסה"כ סוגיה טכנית שאתם נתלים בה.

"האמירה הזו אינה מדויקת. המצב הזה לא נובע רק ממבנה השכר, ויש לו משמעות. כך למשל מנגנון הטייס האוטומטי לא נכלל בהשלמה לשכר המינימום. בשורה התחתונה הבנק משלם שכר נמוך לעובדים לעומת שכר העובדים בבנקים אחרים. אנחנו הבנק הכי יעיל והכי רווחי, ועלויות השכר שלנו הן במקום האחרון מבין הבנקים".

- זה לא נובע מכך שאצלכם ממוצע גיל העובדים הוא הצעיר ביותר מבין הבנקים?

"אנחנו יודעים לנתח את סוגיית הגיל, וגם כשמנטרלים אותה - השכר אצלנו נמוך לעומת המערכת הבנקאית".

"חיכינו מספיק"

דהן (62) עובד במזרחי טפחות מזה 40 שנה, היה פעיל לסירוגין בוועד לאורך השנים. לפני 8 שנים עבר לפעילות מלאה בוועד, ולפני כשנתיים וחצי החליף בתפקיד היו"ר את שרה לזרוביץ היו"רית המיתולוגית. לדבריו הפערים עם הנהלת הבנק אינם גבוהים: "הפער על הסכם השכר לשנים 2016-2020 עומד לדברי הבנק על כ-14%, שהם 117 מיליון שקל".

- אם ככה, למה אתם לא מגיעים להסכמות?

"הבעיה של ההנהלה היא שהם נמצאים באי ודאות על הסכם השכר לשנים 2005-2015 שנמצא בבוררות. פסיקת הבוררות בו תשפיע על עלויות השכר קדימה. הבנק טוען שתוספות השכר שאנו דורשים לגבי העבר מגיעות למיליארד שקל, אבל להערכתנו זה עומד על כחצי מיליארד שקל. בכל אופן, לבנק יש מספר קדוש והוא תשואה על ההון של 10.25%, והוא לא רוצה שהגידול בהוצאות השכר יורידו אותו מתחת לכך. בתשואה נמוכה מכך - אין בונוסים להנהלה".

- אז מדוע שלא תחכו שהבוררות תסתיים ואז תקיימו שיחות על הסכם השכר החדש?

"הבוררות לא תסתיים לפני ינואר 2018. חיכינו מספיק, ואנחנו לא רוצים להיסחב יותר. גם אנחנו וגם הבנק יודעים לנהל סיכונים, וכל אחד יודע מה הוא יכול להציע".

- אתה לא חושש שאם התשואה של הבנק תרד, הוא ייצא בתוכניות התייעלות כמו בבנקים אחרים?

"אנחנו הכי יעילים במערכת, ובתוכנית האסטרטגית הבנק מדבר על פתיחת סניפים. מבחינתי, 10.25% הוא לא מספר קדוש. בנק הפועלים ולאומי חיים טוב עם תשואה של 8%-9%. מקסימום, הבנק ישנה קצת תוכנית אסטרטגית. אין לנו ולו טיפת שומן אחת, ואנחנו לא מרגישים מאוימים מתרחיש של התייעלות".

- הבנק מעוניין שהסכם השכר יהיה דיפרנציאלי, כך שהעובדים בעלי שכר נמוך יקבלו יותר על חשבון בעלי השכר הגבוה. אתם מסכימים לכך?

"נסכים לתוספות דיפרנציאליות, אבל חלקית. אנחנו לא קיבוץ, ולא חושבים שבמקרה שלנו נכון לעשות כמו בדיסקונט, כי כאן מדובר בשכר שנחלק על פני 13 שנים".

- תצליחו להגיע לשביתה מלאה, הרי ועד המנהלים לא אתכם במאבק?

"אני יודע שיש לבנק תוכניות מגירה להתמודד עם עיצומים. יש גם קבוצות שהבנק רואה בהם החוליה החלשה של הוועד כמו העובדים הזמניים או מנהלי התחומים שרוצים להתקדם לעמדות ניהול. יחד עם זאת, אם לא תהיה ברירה נדע להגיע לשביתה מלאה".

- איך היחסים עם מנכ"ל הבנק אלדד פרשר?

"עם אלדד מאוד נעים לדבר. דלתו פתוחה בפנינו, הצלחנו לסגור איתו בעבר סוגיות מסוימות. זה לא כמו בתקופה של יונס, יש עם מי לדבר, ויכול להיות שבסוף נשב אצלו ונפתור את העניינים".

מזרחי טפחות: האלטרנטיבה היא צעדי התייעלות

בתגובה לדברים שאומר דניאל דהן, נמסר ממזרחי טפחות: "הנהלת הבנק מעריכה מאוד את עובדי הבנק, מכירה בתרומתם להצלחתו בשנים האחרונות, ובהחלט מעוניינת בשיפור שכרם. יחד עם זאת, חשוב מאוד שמהלך כזה יהיה בהלימה מלאה לתוכנית האסטרטגית של הבנק, על מנת להבטיח את המשך שגשוגו של הבנק בשנים הבאות.

שכר עובדי הבנק התעדכן, וממשיך להתעדכן, מדי שנה בלמעלה מ-5%. לאלה נוספו בונוסים שנתיים בגין רווחי הבנק, כשמזרחי טפחות היה היחיד מבין הבנקים שהעניק אותם לעובדיו באופן רצוף. ולכן, טענת הוועד לפיה שכר העובדים 'קפא' או 'נשחק' כביכול, משוללת יסוד.

שכרם של כל עובדי הבנק - גם החדשים והזוטרים גבוה משמעותית משכר המינימום, ו"התוספת" לשכר המינימום היא טכנית ונובעת אך ורק ממבנה השכר הארכאי והמסורבל הנוהג בבנק מזה עשרות שנים. מכל מקום, הנהלת הבנק כבר הציעה מתווה המטפל גם בסוגיה זו.

ועד עובדי מזרחי טפחות, בשונה מהוועדים בבנקים האחרים, לא נדרש להתמודד עם פיטורים וביטחון כלכלי, הודות לעובדה שאנו הבנק היחיד שגם בימים אלה פותח סניפים וקולט עובדים חדשים. ולכן, דרישות לתוספות שכר צריכות להיעשות מתוך אחריות ושיקול דעת מפני שהאלטרנטיבה היא להיות "כמו הבנקים האחרים", כשהמשמעות המיידית היא צעדי התייעלות אגרסיביים.

'ההתנדבות' של יו"ר הוועד 'לוותר' על יעדי התשואה להון של הבנק ו'להסתפק' ביעדים נמוכים יותר, תמוהה ומוזרה בכל קנה מידה. בכל מקום נורמלי מקובל, שהתלמיד החלש שואף להיות כמו התלמיד המצטיין, ולא להיפך. הנהלת הבנק מחויבת להשגת הסכם שכר חדש סביב שולחן המו"מ ותמשיך להציע הצעות שמשפרות משמעותית את שכרם של עובדי הבנק ובה בעת יאפשרו לבנק ליישם את תוכניתו האסטרטגית".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית