גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כפי שנפלה טבע, כך עלולה לקרוס גם כלכלת ישראל

וורן באפט אמר כי רק אחרי שהגאות נעלמת, אפשר לראות מי שחה עירום ■ כפי שטבע נתגלתה באחרונה במלוא מערומיה, כך אני חושש שתיראה כלכלת ישראל ■ דעת אורח

 

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

קריסתה המהדהדת של מניית טבע בשבוע האחרון מעוררת שאלות רבות, שהעיקרית שבהן היא מדוע זה קרה? טבע, חברת הדגל של ישראל, נסחרה ב-1986 בשווי של 60 מיליון דולר, והגיעה כעבור 30 שנה, במהלך 2015, לשווי מדהים של כ-70 מיליארד דולר. ואז, בתוך כשנתיים בלבד, התמוטט שווי החברה, וכיום הוא מסתכם בפחות מ-18 מיליארד דולר.

הסיבה העיקרית לכך היא, כמובן, רכישתה של אקטביס - החטיבה הגנרית של חברת אלרגן האמריקאית, שהושלמה אשתקד, תמורת כ-40 מיליארד דולר (מיד לאחר כישלון רכישתה של חברת מיילן בסכום דומה), שמומנו בנטילת חוב עצום, שמקטין כיום באופן משמעותי את יכולת התפקוד והתמרון של הנהלת טבע.

בלי להכביר מלים על תפיסת עולם מוטעית, הגובלת בסוג מסוים של ארוגנטיות ותחושת ה"יודעים הכל" של מנהלי החברה, כדאי לציין שמנכ"ל טבע עד לא מזמן, ארז ויגודמן, הוכיח בעבר יכולות מעולות כמנכ"ל קבוצת שטראוס וכמנכ"ל מכתשים אגן, היה במשך חמש שנים חבר מועצת המנהלים של טבע והוא רואה חשבון במקצועו, כך שלגבי התאמתו האישית-מקצועית לתפקיד לא יכולים להיות חילוקי דעות.

זרעי הפורענות טמונים בקופקסון

הבעיה העיקרית של ויגודמן היתה הסיבה שבגינה הגיע לתפקיד המנכ"ל, והציפיות ממנו. וכאן כדאי לחזור אחורה במהלך ההיסטוריה של טבע, ולהזכיר שהצלחתה כחברת תרופות והמעבר מלקוח כמעט יחיד (קופת חולים) למערכת חובקת עולם של ייצור ומכירות, היתה עם דגש כמעט מוחלט על נושא הגנריקה (תרופות חיקוי). כיוון זה, מלווה בניהולו המבריק של אלי הורביץ, תוך רכישת חברות באופן עקבי אך בשלבים, גרם לטבע להתפתח בצורה חיובית מאוד והדרגתית.

האירוע שהביא לזינוק המטאורי של טבע, ואחר כך הפך, באופן עקיף, למקור האסון של החברה, היה פיתוח תרופות הקופקסון (לטיפול בחולי טרשת נפוצה) על ידי מדעני מכון ויצמן. משאושרה התרופה בארה"ב ובבריטניה בשנים 1997-2000, התחיל הזינוק העסקי של החברה, ובמקביל נסק מחיר המניה מ-6 דולרים לשיא של 72 דולר בסוף 2015.

קפיצת ערך זו משנת 1986 היתה בסדר גודל של יותר מפי 1,000 (זאת לא טעות). כלומר, חברה עסקית מצליחה ביותר, שנבנתה לאורך שנים, הפכה כמעט בין לילה, בזכות תרופת הקופקסון, לחברת ענק בינלאומית, עם יכולת בלתי מוגבלת של התפשטות וקבלת אשראי.

ואולם כאן היו טמונים גם זרעי הפורענות שהביאו את טבע למצבה הנוכחי. הידיעה הברורה שבתוך כמה שנים ההגנה על תרופת המקור כבלעדית תסתיים ואז ייפגעו המכירות, ובעיקר שיעורי הרווחיות הדמיוניים שמהם נהנית טבע במכירות הקופקסון, היתה צריכה להיות הבסיס האסטרטגי להמשך בניית החברה באופן הדרגתי. ואולם, לא כך היה.

הטעות העקרונית הגדולה היתה בהתייחסותם של המנהלים והמשקיעים בטבע לקופקסון. במקום להתייחס לתרופה זו כאל מתת-שמים חד-פעמית, ליהנות מפירותיה ולעשות בהם שימוש להמשך בנייתה של החברה בצורה הדרגתית, הפכו המנהלים ובעלי המניות של טבע למשועבדים לפוזיציה הייחודית שבה מצאה החברה את עצמה.

חשוב להדגיש שגנריקה, שהיתה תחום ההתמחות של טבע, היא מרכז פעילות שונה לחלוטין מזה של חברה המפתחת תרופות מקור משל עצמה. למה הדבר דומה? לחברה שמשקיעה במקרקעין, ולפתע מגלה שדה נפט ענקי, שמעשיר את בעלי המניות שלה והופך אותה לבעלת מקור הכנסות עצום, אבל ברור שהשדה מוגבל בגודלו, ובסופו של דבר, ינוצל עד תום ויתייבש.

אם בעלי החברה יהפכו בעיני עצמם לחברת ענק בתחום האנרגיה, בעלת אורך חיים מתמשך, הם ייאלצו לעשות השקעות מאסיביות, תוך נטילת חובות ענק כדי לשמור על גודל החברה. כלומר, הבעלים ייאלצו לקחת סיכונים עצומים, כשטעות מהותית בהחלטה או בביצוע עלולה לגרום להתמוטטות החברה, וזאת במקום לפעול בצורה מושכלת והדרגתית בתחום ההתמחות הבסיסי שלהם.

ויגודמן הגיע לתפקיד מנכ"ל טבע, כשמטרה אחת בלבד עומדת לנגד עיניו - מטרה שהוטלה עליו על ידי מועצת המנהלים ובתמיכת בעלי המניות: לשמור על מעמדה של טבע כחברת ענק מובילה, למרות (ואולי בגלל) הידיעה הברורה שאפקט הקופקסון עומד להיחלש דרמטית.

לא אכנס למבחן ולניתוח ההחלטות, דרך קבלתן, בחירת המטרה ותנאי השטח הגלובליים, שתרמו לנפילת טבע ולמחיקת הערך הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

ואולם דבר אחד ברור: חשיבה אסטרטגית וניהול סיכונים נעדרו לחלוטין מהמשוואה, כאשר המטרה היחידה היא שמירת הגודל והמעמד של החברה.

ההיי-טק הישראלי מאבד את יתרונותיו

הקופקסון של כלכלת ישראל היא תעשיית הסטארט-אפ (חברות הזנק). ההצלחות המדהימות של חברות טכנולוגיה ישראליות כמו ווייז, צ'ק פוינט ומובילאיי, גרמו לחלק משמעותי של מצבור הכישרונות העצום בישראל לפנות לתעשייה זו, ולמקבלי ההחלטות במדינה לשים את יהבם לאורך השנים באופן מוחלט על הצלחת תעשיית ההיי-טק כבסיס לצמיחתה של הכלכלה המקומית.

ואכן, ברמת המאקרו, תרומת ההיי-טק היתה משמעותית ביותר לצמיחה, ליצוא וליתרות המט"ח של מדינת ישראל. ואולם בשנים האחרונות, היתרונות המובהקים של תעשיית ההיי-טק המקומית, שהיא מהמובילות בעולם, מצטמצמים והולכים במהירות. כפי שתקופת הבלעדיות על הקופקסון התקרבה לקצה, כאשר יש לזכור את תרומתה לעלייה המשמעותית במכירות, אך בעיקר ברווחיות בלתי פרופורציונלית, כך מאבדת כעת תעשיית ההיי-טק את היתרונות שלהן זכתה בהיותה מהראשונות בעולם.

רמת התחרותיות גוברת והולכת; הצורך בהשקעות גדולות יותר ובסיבובי גיוס הון שניים מגדילים את הסיכונים; הנכונות לשלם עבור חברות מצליחות סכומי עתק פוחתת; ונוסף על כך, יורדת הנכונות להשקיע בקרנות הון סיכון.

הנתונים בשטח, על פי פרסומי התקשורת, מאמתים את הדברים האלה. רוב חברות הסטארט-אפ בישראל נכשלות, וכ-600 מהן נסגרות מדי שנה. קרוב ל-50% מהחברות האלה מפסיקות את פעילותן במהלך שלוש-ארבע השנים הראשונות, כאשר 50% מאלה שנמכרות בסופו של דבר, מחזירות את ההשקעה בהן. כל זאת מלווה בירידה ברורה בסבבי גיוס שניים ובירידה ברורה בשווי האקזיטים, כאשר היקף האקזיט הממוצע ירד בשנים האחרונות בכ-30%.

במקביל לפוקוס הכמעט מוחלט שמושם על תעשייה זו, הוזנחו במהלך השנים "הלחם והחמאה" של הכלכלה הישראלית - כלומר, התעשייה הקטנה-בינונית בכל תחומי הפעילות הבסיסיים במשק. לעתים תכופות אנו שומעים על סגירת מפעלים ברחבי המדינה, אבל מאחר שתשומת הלב ניתנת כמעט כולה לאקזיטים, אין כמעט התייחסות לנזקים המצטברים של תהליך זה, שעיקרם הוא אובדן בסיס אמיתי לכלכלה המקומית.

עוצמת הנזקים האמורים באה לידי ביטוי בנתוני סקר של התאחדות בעלי מלאכה-תעשייה לשנת 2015 , שלפיו מדי שנה נסגרים בישראל 40 אלף עסקים קטנים ובינוניים ויותר מ-50% מכלל העסקים האלה עומדים בפני סכנת סגירה. לא פלא שהמעמד הבינוני בישראל נשחק באופן מתמשך.

ההיקש מכאן לטבע ולתרופת הקופקסון הוא ברור. כפי שסיום תקופת ההגנה על הקופקסון הניע שורת טעויות מהותיות בקבלת ההחלטות של הנהלת טבע - שתחת בניית תשתית רחבה של פעילות באופן מדורג ומושכל, פנתה למהלכים שהוכחו כקטלניים - כך סיום תקופת "ההגנה" לתרומה החריגה של תעשיית הסטארט-אפ הישראלית, שאנו עומדים בשלבים מתקדמים שלה, יגרום למפולת בכלכלת ישראל - ולכך יהיו השפעות חברתיות בעלות עוצמה, שהמחאה החברתית של 2011 תיראה כמשחק ילדים לידן.

וורן באפט אמר כי רק אחרי שהגאות נעלמת, אפשר לראות מי שחה עירום. כפי שטבע נתגלתה באחרונה במלוא מערומיה, כך אני חושש שתיראה כלכלת ישראל.

*** הכותב הוא יועץ לקרנות גידור בינלאומיות, שבפברואר 2016 (בעת שמחיר מניית טבע היה 65 דולר) התריע בפני סטודנטים בבית הספר טיומקין לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה על הסכנות הטמונות בעסקת טבע-אלרגן

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס