גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי ירוויח מיליונים בייצוגית נגד שמן והיו"ר לשעבר גבי אשכנזי?

ביהמ"ש קבע כי התובע, עו"ד יוגב חלפון, שהגיש את תביעת-העתק נגד שמן, אינו יכול לשמש כעו"ד המנהל את התביעה ■ אולם חלפון מבקש להילחם על זכותו לבחור מי יהיה העו"ד שייצג אותו - תוך שהוא מייחס לשופט כבוב, ש"פיטר" אותו, מינוי עורכי דין מקורבים

גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר
גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר

מי יהיה עורך הדין הייצוגי בתביעת-העתק שהוגשה נגד הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר חברת שמן נפט וגז לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי; ונגד מנכ"ל החברה לשעבר, יוסי לוי, בטענה כי הטעו את משקיעי החברה לחשוב כי יש סיכוי גבוה לקדיחת נפט בקידוח "ים 3" שכשל?

שאלה זו מעסיקה בימים אלה את בית המשפט הכלכלי בתל-אביב, לאחר שנקבע כי התובע הייצוגי שהגיש את התביעה אינו יכול לשמש גם כעורך הדין המנהל את התביעה. בית המשפט החליף אותו, ומינה עורך דין אחר לניהול התביעה; אולם התובע הייצוגי לא וויתר, וניהל מאבק על הזכות לחבוש שני כובעים: את כובע התובע הייצוגי ואת כובע עורך הדין הייצוגי. בהמשך, הבין שאינו יכול לרקוד על כל החתונות, אך כעת הוא מבקש לקבוע את זהות עורך הדין שימונה לתיק.

להחלטה מי ישמש כעורך הדין בתביעה יש משמעות כספית אדירה. ככלל, מי שגורף את הכסף הגדול בתביעות הייצוגיות המתקבלות הם עורכי הדין הייצוגיים. התובעים, שהביאו את הנושא לבית המשפט, זכאים אף הם לגמול, אך זה אינו מתקרב לשכר המוענק לעורכי הדין, שנחשבים למי שעשו את העבודה "הקשה" של הוכחת התביעה הייצוגית.

בתביעות "שוק-הוניות" באופיין, העוסקות בהטעיית משקיעים, ונחשבות למורכבות יותר, מדובר בשכר-טרחה בסך מיליוני שקלים רבים הנפסקים לטובת עורכי הדין. זאת, לעומת מאות אלפי שקלים הנפסקים לטובת התובעים הייצוגית (עד מיליונים בודדים במקרים חריגים).

על הרקע הזה, מתנהל בחודשים החולפים מאבק על כיסא עורך הדין הייצוגי במסגרת התביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת שמן. וכשמיליונים נמצאים על המוקד, נדמה שאין מנוס מללכלך את הידיים: הבוקר (א') העלה אחד הצדדים למאבק טענות קשות נגד בית המשפט הדן בתיק, ומייחס לו "שיקולים זרים" ומינוי עורכי דין מקורבים.

איך הכול התחיל? חברת שמן נטשה את קידוח "ים 3" לפני כשלוש שנים, לאחר שהתברר כי הוא יבש. תקציב הקידוח, שנערך במשך 11 חודשים, הסתכם ב-182.2 מיליון דולר. חלקה של שמן בעלות הקידוח הסתכם בלא פחות מ-140 מיליון דולר. לאחר שהוכרז על כישלון הקידוח, התפטרו יו"ר החברה, הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, והמנכ"ל יוסי לוי. שווי החברה, שעמד טרם ההודעה על הכישלון על יותר מחצי מיליארד שקל, כמעט והתאפס.

בעקבות הפרשה הגיש אחד מבעלי המניות בשמן, עו"ד יוגב חלפון, בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה, אשכנזי ולוי, בהיקף של 165 מיליון שקל, בטענה כי הודעות שפרסמה חברת שמן זמן קצר לפני שנטשה את קידוח "ים 3" - שבהן נמסר, בין היתר, כי "השותפים ברישיון הגיעו למסקנה, כי בקידוח קיימים סימני נפט משמעותיים" - נטעה במשקיעים תקוות שווא, כי נמצא נפט באיכות גבוהה.

אולם לאחר שהחלו מבחני ההפקה, לא נמצא דבר והקידוח נמצא יבש. לטענת עו"ד חלפון, אשכנזי ולוי ידעו כי מדובר בקידוח יבש, אך בכל זאת נתנו למשקיעים להשקיע ולממש את האופציות שבהן החזיקו. עו"ד חלפון ביקש לשמש הן כתובע והן כעורך הדין בתביעה (יחד עם רעייתו, שאף היא עורכת דין). בהמשך, ובאותו עניין, הוגשו עוד שתי בקשות ייצוגיות נגד שמן.

יותר מתריסר עורכי דין התמודדו

באוקטובר אשתקד אושרה בקשתו של חלפון לנהל את התביעה כייצוגית. אולם אז נפתח הדיון בשאלה האם יהיה זה נכון שחלפון יחבוש את שני הכובעים במקביל, כתובע וכעורך דין. בסיבוב המשפטי הראשון שהתנהל בשאלה הזאת, קבעה השופטת דניה קרת-מאיר (שבינתיים פרשה מכס השיפוט), כי עו"ד חלפון אינו יכול לשמש בשני התפקידים, וכי ימונה עורך דין אחר שייצג את הקבוצה הייצוגית (משקיעים שנפגעו מהתנהלות חברת שמן).

עורכי הדין שמונו אז לתפקיד היו אופיר נאור ורנן גרשט, מהבולטים בתחום התביעות ייצוגיות. חלפון ערער לבית המשפט העליון על החלטה זו; והשופטת אסתר חיות קיבלה חלקית את ערעורו. חיות קבעה, כי חלפון אינו יכול לשמש כעורך הדין המייצג, אך ביטלה את מינוים של עורכי הדין נאור וגרשט; והחזירה את הדיון בשאלה מי יהיה עורך הדין הייצוגי, לבית המשפט המחוזי, תוך שייפתח "מכרז" לתפקיד.

מטבע הדברים, המכרז היה מבוקש במיוחד. על התפקיד התמודדו לא מעט עורכי דין מוכרים בזירה הייצוגית, ובהם: עורכי הדין נאור וגרשט, אשר טענו כי כבר למדו את התיק, היו צד פעיל בו ולכן יש למנותם; עו"ד שחר בן-מאיר; עו"ד יצחק אבירם, שהגיש את הבקשה הייצוגית השנייה נגד שמן באותו נושא; עו"ד רונן עדיני ומשרד צמח-שאשא; משרד עורכי הדין שך ד"ר אבי וינרוט; עו"ד גולן קאשי; עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, ואחרים איתם; ומשרד פירט-וילנסקי.

עו"ד יוגב חלפון מצדו התנגד להליך, וציין כי הגיש עתירה לבג"ץ נגד ההליך אשר עשויה לייתר אותו. עוד לטענתו, אין לכפות עליו עורך דין שאינו מכיר. בנוסף, התנגד ספציפית למינוי עורכי הדין נאור וגרשט, בין היתר מאחר שלטענתו הם שותפים של עו"ד יצחק אבירם בתיקים רבים, ואבירם עצמו מנהל את הייצוגית המתחרה לייצוגית שלו, כאשר בין ההליכים קיים ניגוד-עניינים.

בנסיבות אלה, ביקש חלפון למנות את עו"ד גולן קאשי, שנכנס לזירה הייצוגית לפני כארבע שנים בלבד, אך כבש אותה בסערה עם שתי החלטות שעוררו הדים: אחת מהן כבר שלשלה לכיסו כמעט 9 מיליון שקל שכר-טרחה (פרשת גבעת-עמל והשנייה ייצוגית נגד חברת ההחזקות אוצר-התיישבות-היהודים).

בסוף השבוע נתן השופט חאלד כבוב החלטה בפרשה, שבמסגרתה דחה את טענותיו של יוגב חלפון, ומינה שוב את עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט לעורכי הדין הייצוגיים. כבוב ציין, כי עד מועד מתן ההחלטה נדחו כל ההליכים שפתח חלפון בבית המשפט העליון, נגד "פיטוריו" מתפקיד עורך הדין הייצוגי (בהם בקשה לביטול פסה"ד ועתירה לבג"ץ).

לגופו של עניין נקבע, כי אין ממש בטענותיו של חלפון נגד נאור וגרשט, אשר הם בקיאים בתיק ובעלי ניסיון ומקצועיות בתחום הנדרש. כבוב קבע, כי "עם כל הכבוד, לא די בתחושת הבטן של עו"ד חלפון על-מנת לפסול את המינוי, שעה שזה נמצא המיטבי על-ידי בית המשפט. עו"ד חלפון לא הצביע על כל טעם ענייני או קושי קונקרטי לנהל את ההליך, כשעורכי הדין נאור וגרשט משמשים באי-כוח, לעומת משרדים אחרים שהתבקשו להתמנות".

חלפון נגד כבוב: החלטה "שרירותית" ו"שערורייתית"

הבוקר (א') הגיש עו"ד יוגב חלפון בקשה דחופה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב לקבל את ההחלטה האחרונה של השופט חאלד כבוב, במסגרתה מונו שוב עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט לעורכי הדין הייצוגיים בתביעה שיזם חלפון נגד חברת שמן. בבקשתו מבקש חלפון לערער על ההחלטה של כבוב, לאחר שלטענתו זו לא נמסרה לו. בבקשה טוען חלפון, כי מדובר בהחלטה "שרירותית" ו"שערורייתית" ובכוונתו להגיש גם בקשת פסלות נגד השופט כבוב, ובקשה לעיכוב ההליכים בתיק. זאת, לאחר שלטענתו "המכרז שהתקיים נעשה רק למראית עין, בעוד מנגד המכרז היה 'תפור לעורכי דין אלה', והתוצאה הייתה ידועה מראש".

עו"ד חלפון מטיח טענות קשות בשופט. בין היתר הוא טוען, כי "קיימים שיקולים זרים שהביאו להחלטה, אשר מעידים כי המכרז לבחירת עורך דין היה מכור והתוצאה הייתה ידועה מראש, שכן בחירתם של עורכי הדין גרשט ונאור לא נובעת מעקרון טובת הקבוצה, אלא מתן יחס מועדף לעורכי דין שבית המשפט חפץ ביקרם; והם מתוך הפמליה המקורבת אליהם, כפי שבית המשפט מינה אותם ללא מכרז, כך גם בית המשפט מינה אותם כשעשה מצג שווא כאילו קיים מכרז, והביא לאותה תוצאה".

שעות ספורות לאחר שהוגשה בקשתו של חלפון, נתן השופט חאלד כבוב מאופקת בבקשה, במסגרתה הורה להתיר לחלפון עיון בתיק במערכת נט המשפט על מנת שיוכל לקרוא את ההחלטה בעניין מינוי גרשט ונאור. באשר לטענות הקשות שהטיח לעברו חלפון, ציין כבוב: "אני נמנע בשלב זה מלהתייחס בהרחבה לתוכן ההודעה אעשה כן לאחר שתוגש בקשתו של המבקש. אעשה כן, לאחר שתוגש בקשתו".

עם זאת, הפנה כבוב את חלפון להחלטה שנתן ולנימוקים שפירט בה, אותם הגדיר השופט "ענייניים ורלבנטיים", וכן הוסיף, כי "ראוי לו למבקש (חלפון) להימנע מלשון בוטה ומשתלחת שאין בינה לבין האמת דבר וחצי דבר, אלה דברי בלע והשמצות מופרכות. אך לכך אתייחס בהרחבה לכשתוגש בקשתו של המבקש!" (סימן הקריאה במקור, א' ל"ו).

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק הדין של בית המשפט העליון שמצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל עומד שוב למבחן ובינתיים עלויות הגיוס מטפסות

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

מאות מיליוני דולרים מתחת לרפיח: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים, ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם