גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גם בשיחות הבינלאומיות התחלנו בקטן ושינינו את השוק לגמרי"

גיא ניסנזון הביא למהפכה בשוק השיחות הבינלאומיות לפני 15=16 שנים וכעת הוא מאמין שאפשר להביא לשינוי בשוק קרנות הנאמנות ■ "בתי ההשקעות הגדולים 'לא סופרים' את האזרח הפשוט שמחפש מה לעשות עם כספי החיסכון שלו" ■ למדריך קרנות נאמנות

יצירה / צילום: מקס מורון
יצירה / צילום: מקס מורון

"אחד הדברים שתמיד עניינו אותי היה להסתכל על חברות או רעיונות שללקוח אין הרבה מושג לגבי התמחור של המוצר או השירות שלהן, בתחומים שרמת השקיפות שלהם נמוכה. כך למשל כשהקמנו את אקספון לא הייתה תחרות בישראל בתחום השיחות הבינלאומיות. לפני 14-15 שנים בערך היו כאן 3 חברות - בזק בינלאומי, קווי זהב וברק - העלויות עמדו על כמה אגורות בודדות לדקת שיחה בזמן שהם לקחו 2-3 שקלים לדקה. ובאמת לאחר שנכנסנו עלויות השיחות ירדו ב-80%-90%".

הדובר: גיא ניסנזון. ניסנזון התפרסם לאחר שהקים את אקספון 018 בשנת 2000 שהובילה מהלך להוזלת השיחות הבינלאומיות בישראל, הרבה לפני שמשה כחלון, בתפקיד שר התקשורת, הוביל למהפכה דרמטית בתחום המחירים בשיחות הסלולר. כיום מנסה ניסנזון, 42, להביא לשינוי משמעותי בשוק קרנות הנאמנות. הוא מחזיק ב-40% מבית ההשקעות יצירה שהוקם בסוף 2016 ומכהן כיו"ר שלו. הוא עצמו אומר כי "אין לי מושג בתחום ההשקעות".

אביו של גיא, חיים, הוא ממייסדי חברת ציוד האלקטרוניקה הצבאית ראדא ודודו, מאיר ניסנסון, שימש בעבר כמנכ"ל IBM ישראל. בשנת 2013 היה ניסנזון שותף לאקזיט בחברת NTS, שנסחרה במקביל בת"א ובניו יורק, אשר נמכרה בעסקת מיזוג לתוך חברה אמריקאית בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי Tower Three Partners לפי שווי של 83 מיליון דולר. NTS, שניסנזון ניהל והוביל, הייתה גלגולה של אקספון שנמכרה כמה שנים קודם לכן לחזי בצלאל בתמורה לכ-5 מיליון דולר, ושבמועד מכירתה עסקה בהקמת תקשורת בארה"ב. את מניותיו ב-NTS (כ-8%) המיר ניסנזון בעסקת המיזוג במניות החברה הרוכשת.

מנכ"ל יצירה הוא אילן ארד קשת, שמחזיק בעוד 20%, עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות מחזיק ב-20% ושמואל ילשביץ מנהל השיווק מחזיק אף הוא ב-20%. בראיון ל"גלובס" מספרים ארבעתם כיצד בכוונתם להביא לשינוי בשוק קרנות הנאמנות.

אז איך הגעת ליצירה?

ניסנזון: "אני מכיר את אילן בערך 20 שנה. אילן בא ואמר לי שבתחום קרנות הנאמנות יש בעייתיות, בין השאר מכיוון שמנהלי הקרנות, בטח בבתי ההשקעות הגדולים, לא מסתכלים על הלקוח כגברת כהן מחדרה שיש לה תיק נכסים פיננסיים אלא רואים כלקוח את יועץ ההשקעות בבנק שהוא למעשה גורם מתווך ולא המשקיע הסופי. את המשקיעים, כלומר האזרח הפשוט שמחפש מה לעשות עם כספי החיסכון שלו, הם לא סופרים למעשה, בין השאר מכיוון שיש בורות עצומה בקרב הציבור בכל מה שקשור להשקעות. כאן התחלתי להתעניין בנושא".

למה הכוונה?

למשל, חלק מבתי ההשקעות יוצרים בלבול בכל קטגוריה. בתי ההשקעות הגדולים מריצים הרבה מאוד קרנות בכל קטגוריה ומפרסמים בכל תקופה מסוימת את הקרן האחת שהכי הצליחה בקטגוריה שלה (למשל קרנות גמישות, או קרנות 80-20 וכו'...) כדי להראות שהם הכי מצליחים וכמובן למשוך לקוחות. אנחנו פועלים בדרך אחרת".

שהיא?

ארד: "בכל קטגוריה נפעיל קרן אחת בלבד, שבאמצעותה נוכל להפגין את היכולות שלנו. או שהקרנות יצליחו או שלא, אבל לא נפעל בדרכים שהאחרים פועלים. ובינתיים אנחנו לא גובים דמי ניהול".

כמה קרנות יש לכם כיום?

ארד: "יש לנו 3 קרנות שאנחנו מנהלים, ואיילון עושים את ההוסטינג. אגב עמלת ההפצה היא 0.35% אז אפס דמי ניהול זה למעשה סבסוד של הקרן. הכל במטרה שהמשקיעים יבואו וייראו מה היכולות שלנו".

מתי הושקו הקרנות?

ארד: "בחודש מרץ השנה. יש לנו קרן גמישה, קרן 80-20 וקרן 70-30. בחרנו קטגוריות שבהן אנחנו בטוחים בערך המוסף שלנו וביכולת שלנו להתבלט".

ניסנזון: "החלטתי לממן את פעילות החברה בגלל שמבחינתי זו הזדמנות להיכנס כמשקיע במשהו שעומד להביא שינוי לתצורה של השוק היום ולדרך שבה פועלים השחקנים וגם הלקוחות. גם בשיחות הבינלאומיות התחלנו מאוד בקטן ושינינו את השוק לגמרי וגם כאן אני מאמין שנוכל להביא שינוי".

כאן זה יהיה הרבה יותר קשה...

ניסנזון: "בסדר. יש לנו זמן. כששאלתי אנשים אם הם יודעים כמה קרן הנאמנות שלהם עשתה וכמה דמי ניהול גובים מהם, והם פשוט לא ידעו. זה גם מה שהיה בזמנו בתקשורת הבינלאומית. יש כאן ציבור עצום שסובל משוק עם בעיה קשה של שקיפות. המתחרים הגדולים נוקטים בכל מיני טקטיקות לבלבל את הציבור הרחב. לפעמים באותה קטגוריה אתה רואה פערים עצומים בין קרנות שונות של אותו בית השקעות באותה קטגוריה, אז הם מפרסמים כל פעם את הקרן המצליחה יותר וגובים עליה דמי ניהול גבוהים מאוד. אני מאמין שאנחנו נפעל בדרך אחרת ונביא בסופו של דבר שינוי משמעותי לשוק הזה".

כמה גייסתם עד היום?

ארד: "כ-10 מיליון שקלים".

אתם מתכננים לפתוח עוד קרנות?

"רק אם נראה שאנחנו יכולים להביא ערך מוסף. יש כמובן עוד הרבה תחומים שאנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להיות טובים יותר בהם. הכוונה היא לפתוח עוד קרנות אבל זה לא יהיה השנה".

זה שוק ענק בסך הכל...

ארד: "נכון. יותר מ-220 מיליארד שקל. כך שיש לנו הרבה לאן לצמוח. יש הרבה מאוד בורות בציבור בנושא ההשקעות. אני מצפה שהמשקיע יבוא ויבדוק למה גובים ממנות דמי ניהול כאלה ולא אחרים ומספק לו תמורה כזו ולא אחרת".

ארד החל את דרכו בשוק ההון לפני קצת יותר מ-10 שנים, קצת לפני פרוץ המשבר הגדול. "התחלתי בבנק הבינלאומי בתור יועץ, משם עברתי לדש ולאחר המיזוג עם מיטב נוצרה לי הזדמנות לפעול בתחום מסחר הנוסטרו אז עזבתי. לאחר מכן הייתי תקופה קצרה בתמיר פישמן ולאחר שהם מכרו את פעילות ניהול התיקים החלטנו אני, עמית ביליה (אנליסט ומנהל השקעות ביצירה), ושמואל ילשביץ (מנהל השיווק) לעזוב ולהקים את יצירה".

"השוק לא מתמחר את הסיכונים בנדל"ן היזמי" 

היום מאוד קשה לבדל את עצמך מול הקרנות האחרות בתחום האג"ח בגלל התשואות הנמוכות...

"המידע שיש היום בשוק לא מתחבר הרמטית, המסגרת לא שלמה. יש הרבה מאוד רעשי רקע מצד פוליטיקאים, בנקים מרכזיים ועוד.. צריך לוודא שאנחנו לא נותנים את הכסף למי שלא יחזיר".

למשל?

ארד: "כרגע לדעתנו השוק לא מתמחר נכון את הסיכון באג"ח של חברות הנדל"ן היזמיות. גארי ברנט, היזם של אקסטל, עושה מניפולציות ומושך זמן וזה עובד לו בינתיים בשוק ההון הישראלי. בתחום יזמות הנדל"ן הסיכון נראה כיום גבוה מהסיכוי. ראינו את הירידה החדה במכירות לאחרונה וקשה לדעת לאן השוק הזה הולך בעתיד הקרוב".

עמית ביליה: "לדעתי כבר בדוחות של הרבעון השני נראה בעיות תזרימיות יותר קשות. פרמיות הסיכון מעוותות".

מה הסיבות לזה?

"ברגע שהיועצים מסירים את האחריות מהמשקיע אז נוצר אפקט עדר, ועובדים על תחרות בין כולם. אין אינטרס של החברות הגדולות והמוסדיים לייצר זעזוע. צריך להבין שחברות הנדל"ן היזמיות הקטנות בבעיה. בחלקן הנכסים השוטפים לשנה קדימה לא יכולים לשרת את החובות ל-12 חודשים. יכולה להיווצר בעיה חמורה והשוק עדיין לא מתמחר את זה. זה נשגב מבינתי".

כל עוד הן יכולות לגייס כספים בריבית נמוכה ולגלגל חובות אז אין בעיה...

ביליה: "נכון. אבל זה יסתיים בשלב כלשהו. זה סוג של נבואה שמגשימה את עצמה כי אם באמת בדוחות הקרובים יבינו שיש בעיה בחלק מהחברות והתשואות יתחילו לעלות יכול להיות שיתחיל כדור שלג מסוים. אולי זה לא יקרה וברבעון הבא ייראו שהשוק חזק ואין בעיה. אבל יכולה לדעתנו להיות סכנה מאוד משמעותית ברגע שיתחילו לצוף הבעיות מהדוחות, כי כבר יש בעיית תזרים בחלק מהחברות הנדל"ן היזמי".

ארד: "אנחנו לא צופים קטסטרופה בשוק הנדל"ן בארץ אבל בהחלט מעריכים שיכולה להיות שחיקה במחירי הדירות וזה לא מגולם במלואו באג"חים".

ומה אתם חושבים על שוקי המניות?

ארד: "באפיק המנייתי עיקר ההחזקות שלנו הן בארה"ב. בעיקרון אנחנו מחפשים את הענפים והחברות שמהן תגיע הצמיחה, שזה אומר בעיקר תחומי הטכנולוגיה, ואת החברות שצומחות הכי מהר ומשנות את המציאות כמו שירותי ענן וביג דאטה, אינטיליגציה מלאכותית, סייבר ועוד. היסטורית אנחנו במכפילים בטווח הגבוה ובהחלט ייתכן שיהיה תיקון שיביא את המכפילים לרמות יותר נמוכות אבל הנחת הבסיס שלנו היא שהמגמה החיובית בשוקי המניות בארה"ב תימשך בשנה הקרובה".

עוד כתבות

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ