גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וידויו של עד מדינה: "זו הייתה הטעות של החיים שלי"

י' היה עד מדינה בפרשת שוחד גדולה ■ הלחצים, העדות והעונש שנגזר עליו הובילו לקריסה כלכלית ולהתפרקות משפחתו ■ כיום, בגיל 60, הוא גר אצל אמו ומלא בטענות כלפי המדינה

עד מדינה/ איור: גיל ג'יבלי
עד מדינה/ איור: גיל ג'יבלי

לפני כ-3 שבועות הקדיש G את כתבת השער שלו למה שעובר על עדי המדינה לאחר חתימת ההסכם עם הפרקליטות. עורכי דין, יועצי תקשורת ובלשים פרטיים תיארו באוזני G את הקמפיין שמושק כנגד העדים, ושמטרתו להשפיע על בית המשפט, על דעת הקהל וכמובן, להפעיל לחץ נפשי על העדים עצמם. באמצע השבוע הנוכחי פורסם כי עד המדינה מיקי גנור הועבר על ידי המשטרה לדירת מסתור. האם היו אלה לחצים או איומים שגרמו לכך? במשטרה סרבו להתייחס.

בעקבות הכתבה יצר קשר עם המערכת י', ששימש עד מדינה בפרשת שוחד בולטת לפני כמה שנים, וביקש לספר בעילום-שם את סיפורו. מה שמעניין בסיפורו הוא שאת רוב הטענות מפנה י' נגד המדינה ולא נגד האדם שכנגדו העיד. מדוע בעילום-שם? לדבריו רק בתקופה האחרונה, שנים אחרי העדות, הוא מצליח למצוא "קצת עבודה", והחשש שלו הוא שהעלאת הסיפור בתקשורת תהיה תזכורת לעדותו, מה שיחזיר אותו להיות מובטל. מה הוא ממליץ לעדי המדינה בפרשות השחיתות הנחקרות עתה סביב ראש הממשלה? "בשום פנים ואופן אל תעידו", הוא אומר, "העונש לעד מדינה הרבה יותר גדול ממה שתקבלו כנאשמים בבית המשפט, והכאב עצום".

הפרשה שבה העיד י' הייתה חשובה ומשמעותית, והושגה בה הרשעה של איש ציבור. כחלק מהסכם עד המדינה גם י' הורשע ונענש. הבעיות הגדולות, לדבריו, החלו לאחר מכן. מאדם אמיד ובעל נכסים לא מעטים הוא הפך להיות פושט רגל; כל נכסיו עוקלו, הוא איבד בין היתר גם את ביתו, וכיום, בגיל 60, הוא מתגורר אצל אמו ואין לו אפילו חשבון בנק.

ברמה האישית, הוא מספר, בתקופת העדות ולאחריה, ספגו ילדיו השפלות ולעג בבית הספר, ואשתו, שהתקשתה לעמוד בלחצים הגדולים, נפרדה ממנו. כיום הם ביחסים טובים, הוא אומר, אבל גם עכשיו היא מעדיפה שלא יגיע למשרד שלה "כי אז מתחילים להציק לה: בעלך עד מדינה".

- ואם לא היית מעיד, אלא רק עומד לדין ומורשע, מצבך היה טוב יותר?

"הרבה יותר. הייתי יכול להמשיך לעבוד בחברה שהייתה שלי. אבל עשו לי עיקולים, לקחו לי נכסים ומכרו בגרושים, ולא נשאר לי כלום. אפילו לתבוע את המדינה אני לא יכול, כי לפי ההסכם, אני מנוע מלתבוע".

הלחצים בדרך להסכם

הפרשה התרחשה לפני מספר שנים. י' היה מקורב לדמות ציבורית מסוימת, עד שתחקיר עיתונאי חשף התנהלות אסורה של השניים וכעבור זמן קצר הוא נעצר. כשהחלה החקירה, מספר י', רשות המסים והביטוח לאומי הוציאו לו דרישות תשלום גדולות מאוד. "זה חלק מהטקטיקה שמפעילים נגד נחקרים", הוא טוען. "זו הייתה התעללות. הם עשו לי בית ספר עם ארבע שנים של חקירות".

במהלך תקופת החקירה עבר התיק כמה תהפוכות, שלא נפרט כדי שלא לחשוף את י', אך בשלב מסוים נזקקה הפרקליטות לעדותו והציעה לו לשמש כעד מדינה.

- התלבטת?

"לא היו שום לבטים", הוא אומר, ומיד מסביר: "היו איומים בסגנון 'או שאתה נכנס לבית סוהר להמון שנים ושוכח מהילדים, או שאתה מדבר'. לוקחים אדם מבוסס, שיש לו מה להפסיד, ואומרים לו, אם לא תדבר, לא תעבוד בחיים. אתה איש עסקים, אתה לא מבין מה קורה לך. זו פעם ראשונה בחיים שעצרו אותי ואני בהלם קרב, שמו לי כל מיני האזנות והרגשתי שהכול סוגר עליי מכל הכיוונים.

"הייתי במצב נפשי מאוד גרוע. הילדים בבית לבד, האישה נכנסה לדפרסיה ואושפזה בבית חולים, מס הכנסה עיקל לי כספים, ואני יושב בחקירות וכל הזמן מפעילים עליי לחץ שאם לא אחתום, אקבל 14 שנה בפנים".

- למה לא הסכמת מיד לשמש כעד מדינה?

"הייתי איש עסקים מכובד".

- מה הקשר? להיות עד מדינה זה יותר גרוע מלהיות נאשם?

"לא הבנתי איפה אני חי. גם לא הבנתי מה עשיתי. היום אני יודע בדיוק מה לא הייתי צריך לעשות: פשוט הייתי צריך להגיד לא להסכם עד המדינה. לא גנבתי את המדינה בכסף, לא רימיתי אף אחד. לא ראיתי בעצמי כאילו עשיתי עבירה. היום אני יודע שעשיתי את הטעות של החיים שלי, כי אם הייתי עושה ניהול משפטי נכון, הייתי יוצא זכאי. חלק גדול מעדי המדינה אולי היו יוצאים זכאים לו היו הולכים למשפט. אבל מתחילים להפחיד אותם, לאיים עליהם - תואשם בזה ותואשם בזה... זה חלק מהלחץ הנפשי שמפעילים על עדי מדינה. עובדה, האיש שהעדתי נגדו קיבל עונש קל יחסית (והוא מפרט. ה' מ') אז אני כנראה הייתי מקבל עוד פחות".

- בוא נחזור להחלטה שלך.

"הרגשתי שהכול גמור: המצב הכלכלי, המצב הנפשי שלי, מצב הילדים ומצב הנישואים, לא הייתה לי ברירה. אמרו לי שזו התקווה, שאצא לדרך חדשה. אמרו לי שיעזרו לי עם 6,000 שקל לחודש, שילוו אותי, שיתמכו בי. מאה ואחת הבטחות היו. ברגע שחתמתי, הכול נגמר.

"יום אחד הגעתי למשרד של התובעת בתיק. רציתי לבקש עזרה, לבקש שתקיים מה שהבטיחה, והגעתי לשם כי היא לא ענתה לטלפונים. את יודעת מה קרה? היא הזמינה לי משטרה על הסגת גבול. במשפט נתנו לי נשיקות וחיבוקים, נתנו לי מחמאות, אמרו לי, אתה אחד האנשים המבריקים, יום אחרי זה הפכתי להיות כלב".

- תאר את חייך כעת.

"אין יום שהוא לא שחור".

- למה אתה לא עובד?

"שלחתי קורות חיים לכל מיני חברות כדי להתקבל לעבודה, אבל אף אחת לא רצתה אותי. מה שאני מבין זה שעד מדינה לא רצוי אצלן".

- ולהיות עצמאי, כמו שהיית?

"אין לי חשבון בנק בגלל פשיטת הרגל, ולא מאפשרים לי לפתוח חברה. אני מתפרנס מעבודות מזדמנות. עבדתי עד לפני כמה זמן כשומר באולם שמחות".

- במה לדעתך מצבך היה טוב יותר אם היית נאשם?

"בהכול. עד מדינה לא מקובל לא בשום מקום. אם הייתי יושב בבית סוהר, הייתי יוצא גבר, הייתי יכול לחזור. בחוגים מסוימים היו מקבלים אותי באהבה. גם אם הייתי יושב שנה, הייתי חוסך לעצמי הרבה שנים של סבל. היו מי שהיו פותחים לי דלתות. כעד מדינה הכול סוגר עליך".

- מה היית אומר למיקי גנור, שחתם על הסכם עד מדינה בפרשת הצוללות, ולארי הרו, עד המדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו?

"מיקי גנור הוא איש עסקים, הוא לא בנוי לדברים האלה. ייהרסו לו החיים מזה. ארי הרו מסובך עם כל מיני תיקים, אבל בסופו של דבר הוא ייווכח שישלם הרבה יותר ממה שהוא חושב. זה מחיר של הילדים, המשפחה, האישה. מה שלא עושה השכל, עושה הזמן.

"אני מכיר את אחד מעדי המדינה בפרשת ישראל ביתנו, והוא דיבר איתי לפני שחתם. הצעתי לו בזמנו שלא להיכנס לזה. היום הוא אומר לי, 'איך לא שמעתי לך?'. כולם בסביבתו מסתכלים עליו בעין לא טובה. עדיף להיות נאשם ולהגיד שעושים לך עוול, להגיד שהמדינה נגדך. ברגע שחתמת על הסכם עד מדינה, כאילו אמרת 'אני מניאק'. החבר שלי אומר לי שהוא מתבייש לצאת מהבית".

- ואם הוא היה נאשם ולא עד מדינה, הוא היה מתבייש פחות?

"כשאתה עד מדינה, אתה לא יכול לטעון שום דבר. אתה מניאק ואשם וזהו. כל הדיבורים של הפרקליטות על ההגנה שייתנו לעדי המדינה זה בלוף אחד גדול. אני בטוח שבפרשת הולילנד עדי המדינה קיללו את היום שחתמו על הסכם ושאלו את עצמם למה לא הלכו להיות נאשמים".

- יש איזה אור בקצה המנהרה?

"אני אדם אופטימי. אני תמיד מסתכל על חצי הכוס המלא. זה נגזר עליי ואני מקבל את זה באהבה". אני מאמין שיהיה טוב".

תגובת משרד המשפטים

"נעשים מאמצים לפתור קשיים ומצוקות"

"מטבע הדברים, משלא נמסרו פרטי המקרה הספציפי, נוכל להתייחס במישור הכללי בלבד. סוגיית 'עד מדינה' מוסדרת בהנחיות של היועץ המשפטי לממשלה. נוכח העובדה כי עד מדינה מוגדר על-פי חוק כמי שהנו שותף לעבירה, השימוש בכלי זה נעשה במשורה, ובהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה. כלי זה הוכח פעמים רבות כאפקטיבי וחיוני במסגרת המאמץ לחשיפת עבריינים ותופעות פשיעה.

"בנסיבות הרגישות הנוגעות לביצוע עבירות פליליות על-ידי העד ושותפיו, וכתוצאה מכך שהעד 'חצה את הקווים', עלולים להתעורר לעד קשיים בהקשרים שונים. אותם קשיים, ככל שמתעוררים, הנם, ככלל, תוצאה ישירה של העבירות הפליליות שביצע העד, והסכם עד המדינה אינו מתיימר - וגם אינו יכול - לפתור אותם.

"המשטרה והפרקליטות עושות מאמצים ניכרים לפתור קשיים ומצוקות שאליהם נקלעים עדי מדינה, וקיום הבטחות שניתנו להם הוא בגדר חובה. ככל שיש טענה שהבטחה שלטונית הופרה העד זכאי לפנות ליועמ"ש ובמידת הצורך לבג"ץ, המפקחים על הרשויות הרלוונטיות".

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים