גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי בפעם האחרונה נתקלתם באצילות?

הנסיכה מאקו מיפן ויתרה על מעמדה כדי להינשא לאחד מפשוטי העם. יכולים לדמיין איש ציבור בישראל שעושה משהו דומה?

אצילות/ איור: תמיר שפר
אצילות/ איור: תמיר שפר

א. נהיה קצת קשה בזמן האחרון, לא? כולם רבים כל הזמן, על כל דבר, קוצר הפתיל עומד בניגוד משווע, כלומר בהתאמה מושלמת, לאורך התור מול חדרי החקירות, ואני מרגיש שכמעט כולם פשוט שמים עליי פס. לא עליי אישית, עליי האזרח. מקפטן הנבחרת עד למפקד חיל הים, מראש הלשכה עד השר לשעבר - מי סופר אותי? מי סופר אתכם? לפני יומיים עברתי את הכביש באור ירוק ונהג צרח לי "לך תזדיין" דרך החלון הפתוח. למה? למה לא? אם לממונים עליו מותר להתעמר בו, למה שלו יהיה אסור לקלל אותי? אם לנכים מותר לחסום אותו, הרי שלו מותר לחסום אחרים ואם לאלה למעלה מותר לגנוב, למה דווקא לו אסור? צריך להעביר את זה הלאה, צריך שהכול יהיה הוגן - גם חוסר ההגינות.

זה כל-כך מדכדך. בעוד כשלושה שבועות כולם יבקשו סליחה אחד מהשני, לפחות מהשפה ולחוץ. אני אסלח לכולם ואני סולח כבר מעכשיו מראש ובדיעבד ולאלתר, אבל כל הסליחות האלה לא שוות כלום, כי שום דבר, ככה נראה, לא ישתנה ביום למחרת.

ב. אז אני מתנחם בשתי נשים שעשו לי את השבוע, אחת צעירה, השנייה מבוגרת: הנסיכה מאקו מיפן, בת 25 ונכדתו הבכורה של הקיסר אקיהיטו, הכריזה כי תינשא לקאי קומורו, צעיר מפשוטי העם (כלומר, כמוכם וכמוני) ותוותר בכך על מעמדה המלכותי.

היא אומנם לא הייתה מתמנה לקיסרית כך או אחרת, התואר הזה שמור לזכרים בלבד, וסביר להניח שהזוג לא ייזרק לתעלה בצדי הרחוב, ובכל זאת: עצם הוויתור על כבוד ועל מעמד חימם את ליבי. היה מרענן להיתקל במישהו שמוותר על משהו. אצלנו במדינת גורפי הכבוד זה לא היה קורה. פה אף אחד לא מוותר על כלום לאף אחד. מי היה מסכים לצאת פראייר כמו הנסיכה הזו?

ולמה? כי "החיוך שלו", כך אמרה, "מאיר כמו השמש". כל-כך צעיר ופשוט ותמים ורומנטי ומחמם את הלב, ממש בדיוק מה שהייתי צריך עם כל מה שקורה פה. ולא אכפת לי שזה קיטש יותר מסרט מצויר של דיסני - זה בטח עדיף מכל מהדורת חדשות ישראלית.

גם אני הייתי רוצה שהחיוך שלי יאיר כמו השמש, אבל למי יש חשק לחייך בימים האחרונים?

ג. האישה השנייה היא פגי וויטסון בת ה-57 שחזרה בתחילת השבוע לכדור הארץ אחרי ששהתה בחלל כעשרה חודשים. עשרה חודשים! איזה כיף לך פגי וויטסון. אנשים אומרים לי שזה נשמע להם נורא ואיום להיות עשרה חודשים בתוך קופסת מתכת באמצע שומקום, מנותק מהכול. אני מרחם עליהם. לי זה נשמע עדיף בהרבה על רוב האופציות האחרות. רק תנו לי להיות מנותק מהכול לעשרה חודשים.

תותחית הפגי וויטסון הזאת. יחד עם מסעה האחרון היא שהתה בחלל 665 ימים, יותר משנה וחצי. יש לה עוד שיאי חלל רבים: האישה המבוגרת ביותר בחלל, האישה הראשונה שפיקדה פעמיים על תחנת חלל והאישה שביצעה הכי הרבה הליכות חלל - 10 הליכות חלל בזמן כולל של 60 שעות ו-21 דקות - סוף שבוע ארוך.

היא שבתה את ליבי כשאמרה ששני הדברים שהיא הכי מתגעגעת אליהם הם פיצה ושירותים. ממש כמוני כשאני חוזר מכל מקום: תמיד בא לי פיצה ותמיד טוב לדעת שיש שירותים קרובים. בשביל זה אני לא צריך לטוס לחלל, אבל טוב לדעת שכשאטוס יהיה לי למה להתגעגע. היא גם אמרה שהיא מתגעגעת לבן זוגה, אבל לזה פחות התחברתי. לא שהוא לא בחור טוב, אבל בינינו - החיוך שלו לא האיר לי כמו השמש.

דווקא המשך המשפט שאמרה וויטסון אחרי שחזרה גרם לי להרבה יותר מחשבות, חלקן פחות טובות, חלקן ממש רעות: "מאוד אתגעגע לתחושת החופש שיש בלצוף ולזוז ממקום למקום בעזרת נגיעה קלה".

זה גרם לי להרגיש מגושם וכבד כמו פיל שלרגליים שלו קשורות בטונדות והוא בחנות חרסינה שנמצאת במרתף של בניין שקרס ברעידת אדמה. כמה מוגבלים אנחנו, כמה כבדים ולא ניידים, כמה חסרי חן כולנו, עם הרגליים שלנו האלה. אני מסתכל על הרגליים שלי עכשיו ואני שונא אותן. אני דוחף את הרצפה כלפי מטה בכל הכוח, אבל לא מצליח להמריא לשום מקום. אנחנו לא צפים, אנחנו בוטשים בכל הכוח בתוך בריכה של בוץ רק כדי לא לטבוע. אלה החיים על פני כדור הארץ. אני מקנא עד עמקי נשמתי בוויטסון ובכל אסטרונאוטית ואסטרונאוט. הייתי מוכן לוותר על הכול כמעט כדי לטוס לחלל, אפילו לקצת. בשביל לצאת להליכת חלל הייתי מוכן לוותר על הרבה יותר.

ד. אם וויטסון לא מספיק ביאסה אותי עד המשפט הזה, בסופו היא הוסיפה את הרישא המדכאת הבאה: "...במיוחד בימים הראשונים מאז החזרה לארץ: כוח המשיכה פשוט מזעזע".

כן, חברות וחברים, כוח המשיכה - אולי הדבר הכי בסיסי והכי קבוע שיש, הדבר שכולנו: בני אדם, עצים, בניינים, לוקחי שוחד ומציעיו, מאתרגים ומאותרגים, תלויים בו ולוקחים כמובן מאליו, כל מה שאנחנו רגילים אליו, הוא, ובכן, פשוט מזעזע.

מזעזע אותי לחשוב את זה. כי אם כוח המשיכה מזעזע, מה לא מזעזע? הביטו סביבכם ואל תוך תוככם, הביטו למעלה והביטו למטה, הביטו שמאלה והביטו ימינה - הכול זה כוח המשיכה והכול, לפחות בימים הראשונים מאז שחזרנו מהחלל, פשוט מזעזע.

מחשבה מזעזעת, לא ככה?

זה קצת כמו מה שקורה במדינה. תחשבו על פגי וויטסון שחוזרת לכדור הארץ מהחלל כמו על מישהו שחוזר לישראל אחרי עשרה חודשים. כל מה שכבר נראה לנו רגיל: שחיתות ואלימות ואטימות ואדישות ולכלוך, הכול, כולל הדברים היותר טובים - פשוט מזעזע.

למה אנחנו לא יכולים לכעוס כאילו הרגע נחתנו מהחלל? למה אנחנו לא זועקים נגד כוח המשיכה של כל הדרעק הזה שמושך אותנו למטה וגורם לנו לשנוא ולכעוס אחד על השני? למה אנחנו לא יכולים לתת דחיפה קטנה לקירות התא שאנחנו נתונים בו ולצוף למקום או למצב תודעתי טוב יותר?

אני חושב על החברה וויסטון: כשהמריאה, עוד לא היה טראמפ, עוד לא היה איום גרעיני, אפילו העיר שלה, יוסטון, עמדה על תילה. והנה היא חוזרת. פלא שהכול נראה לה כבד ומשונה? פלא שכל האסטרונאוטים מדווחים על אופוריה בחלל, על אהבת כל אדם באשר הוא אדם? כנראה שככה זה כשאתה רחוק. הכול נראה יפה יותר. כשאתה רחוק, החיוך של האהוב שלך מאיר כמו השמש. כשאתה קרוב, אתה רואה את הפטרוזיליה שתקועה בין השיניים.

ה. אלה היו שתי הנשים שלי השבוע. האמת, שהייתה עוד אישה אחת, שהצחיקה אותי. זה היה בבריכה. יצאתי מהמים והיא נעמדה מולי, כבת תשעים להערכתי. אחרי שבחנה אותי בקפידה ובמבט חמור פסקה: בטלוויזיה אתה יותר יפה. לפחות אני יפה שעה אחת ביום, אמרתי לה. לזכותה ייאמר שהיא לקחה את הבדיחה בספורטיביות. הייתה יכולה גם שלא ואז הכול היה נגמר הרבה פחות יפה.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?