גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להעריץ את העריץ

למה עובדים רבים כל-כך נמשכים לבוס הסמכותי ומעדיפים להיות מנוהלים על-ידו?

ראיון עבודה / צילום: thinkstock
ראיון עבודה / צילום: thinkstock

עובדים רבים נתקלים לפחות פעם אחת בחייהם במנהל הזה שמאמין שהוא יודע הכי טוב. הוא מכתיב מדיניות ונהלים באופן חד-כיווני, מפקח על ביצועי עובדיו מקרוב, לא מעניק להם עצמאות, ולא משתפם בתהליכי קבלת ההחלטות לגבי עבודתם. זהו המנהיג הסמכותי, ששמו כן הוא - סמכותו כמעט בלתי מוגבלת.

נשמע קשה, אך רבים הולכים אחרי מנהיגים כאלה (ואף בוחרים בהם, בהקשרים פוליטיים למשל). איך זה קורה?

סנסיי עם חגורה שחורה

פעמים רבות מנהיג כזה משדר סמכות בתחום שלו, ומתפקד כאוטוריטה מקצועית, בעלת ידע, חוכמה ייחודית או ניסיון משמעותי. הוא נתפס כמי שיודע מה הוא אומר ועושה, ולאן הוא מוביל את אנשיו.

מחקרים בתחום המנהיגות מדברים על הנהירה אחר המנהיג הסמכותי כעל נטייה טבעית של בני האדם. מייקל מאקובי טוען שרבים מסתכלים על מנהלם מנקודת מבט של עצמם כבני חמש - נקודת מבט מרגיעה ואופטימית שלפיה "אבא יודע הכי טוב". שגם כשהכול מפחיד או סוער - רגליו הגדולות והבטוחות של אבא תדענה לפלס בעבורם את הדרך.

במצבים מסוימים המנהיג הזה אף נחוץ כאוויר לנשימה בארגון, למשל, בעתות חרום או לחץ של זמן - אז לא קיימת הפריבילגיה לעצור כדי להסביר לכפופים את החזון, המטרות, משמעותן וחשיבותן. אין זמן מיותר לחבר את העובדים לתהליך, ללוות אותם אישית ולהעצימם. צריך מישהו שידע ויחליט, במהרה ובנחרצות.

בשם האידיאליזציה

ובשגרה - אנשים שנוטים להתחבר לסוג זה של מנהיג הם ככל הנראה אנשים חרדי סמכות, או כאלה שהטיית האידיאליזציה היא מנת חלקם. במסגרת הטיה זו, המנהיג מצטייר טוב יותר (חכם, מוכשר, כריזמטי) מכפי שהוא באמת. וככל שהמונהגים מאמינים בדמותו האידיאלית, כך המנהיג עצמו מאמין בה, גם אם אין זו אמת.

פגשתי, למשל, מנהיג סמכותי שהחליט בצעד נועז לעזוב את החברה שבה עבד כמנהל מחלקת השיווק, ולהקים חברה עצמאית בתחום זה. בזכות הכריזמה והסמכותיות, עזבו עמו עובדים נוספים, וגויסו לחברה החדשה. הם היו מוכנים לוותר על משרה מתגמלת ונחשקת בחברה מצליחה בשביל ללכת אחריו - סיכון שלא היו נוטלים אלמלא היו רואים בו אוטוריטה יודעת-כול. למרבה צערם, המהלך לא צלח, ובמהרה נחשף מנהלם כמי שלא לגמרי יודע מה לעשות בעולם שבחוץ. בדיעבד היה ברור כי הסיכון שנטלה קבוצת נאמניו עלה על הסיכון שהיו נוטלים אלמלא עשו אידיאליזציה לדמותו.

מפסגת ההערצה לתהום של תסכול

קורה גם שבחלוף הסערה בארגון (סערה כמצב חרום או פרויקט המאופיין בלחץ זמן ומשאבים) ממשיכים מנהלים לתפקד ברוח הסמכותיות, כשכבר אין בכך צורך ממשי, והדבר גורם להתנגדויות ולמרמור רב בקרב העובדים.

לא רק משום שהם חשים כעבדי-ביצוע חסרי קול וחשיבות, אלא מפני שהם לא תמיד מבינים באמת מה הם עושים. איש לא משתף אותם בשיקולים שמאחורי הקלעים, וכשמטרות העבודה ודרכיה אינן ברורות להם, הם פועלים בעיוורון, בבלבול, ובתחושה שאינם מומחים בתחומם.

לאורך זמן במצב כזה מפתחים העובדים תלות במנהלם, וכשאינו בסביבתם - הם אינם מתפקדים. הלא זמן רב עבר מאז שמישהו טרח לטפח אותם, לאפשר להם ללמוד ולצמוח, ולהניע אותם הנעה פנימית בעלת תוכן ומשמעות. הם ככלבים מאולפים הזקוקים להוראות ומחפשים את בעליהם.

בלון נפוח

המצב אף חמור יותר כאשר סמכותו העצומה של המנהל אינה מבוססת על ידע, מומחיות או יתרון מקצועי כלשהו ביחס לעובדיו. כשהעובדים עצמם מנוסים, מוכשרים וחכמים ממנו, סמכותיות-היתר שבה ינקוט המנהל תגרום לבוז ולזלזול יותר מאשר אהדה והירתמות.

ולעתים מנהלים סמכותיים הם בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית. אז הם "מתנפחים" יתר על המידה, ומפתחים בעצמם אידיאליזציה מוגזמת לגבי עצמם, באופן שרחוק מהמציאות. בשל כך, הם צפויים ליטול סיכונים גדולים מדי, לפעול בפזיזות מבלי להזדקק או להקשיב לעצת עובדיהם המנוסים מן השטח, ולעתים אף לדרוס אותם בדרך להשגת עוד כוח ותדמית.

במצב כזה הופך המנהיג הסמכותי למעין דיקטטור המשתמש באמצעים של כוח, כפייה או הטלת פחד בקרב אנשיו, ואיש משני הצדדים לא רואה טוב מכך.

סמכותיים שהצליחו הם אינם הוכחה ניצחת 

בספרו "The no asshole rule" מציג רוברט סאטון מאוניברסיטת סטנפורד דוגמאות לדפוסי ההתנהגות של מנהלים כאלה, שסמכותם קיצונית וגובלת בנרקסיזם מתעלל. כרבים כמותו, גם הוא משתמש בדוגמת סטיב ג'ובס האלמותית, שעל הצלחתו אין לערער, אך בניגוד לאחרים, סאטון מעמיד מולה הצלחות רבות יותר בגזרת המנהיגות שאינה ידועה כסמכותית קיצונית, וודאי שלא כנרקסיסטית ומתעללת: מנהלי חברות כגון גוגל, וירג'ין אטלנטיק, פרוקטר אנד גמבל ו-Southwest Airlines.

אם לבחור בשפוי ובאנושי, אני בעד לשמוע בקולו של הפרופסור לביולוגיה ולפסיכולוגיה דה ואל, שקורא להפסיק להאמין במיתוס המאצ'ו של עולם העסקים, שלפיו הטבע האנושי לוחמני ודורס. לטענתו, בעלי החיים שורדים לא על-ידי חיסול הדדי או שמירת משאבים לעצמם אלא על-ידי שיתוף פעולה, וכך גם האדם. כל מה שעליו לגייס הוא מידה מספקת של אמפתיה (לפי דה ואל: "הדבק החברתי שמחזיק את החברה האנושית יחד"), והוא ואנשיו ישרדו גם בג'ונגל המסוכן ביותר.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?