גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' יוג'ין קנדל: איך להגיע מוכנים לישראל 2030?

פחות פופוליזם, יותר היצמדות לתהליכים אסטרטגיים

יוג'ין קנדל / צילום: אוריה תדמור
יוג'ין קנדל / צילום: אוריה תדמור

פירמות עסקיות הפועלות בסביבה תחרותית, במיוחד בעולם המשתנה של היום, מפתחות אסטרטגיה הממקדת את פעילותן סביב מטרות ארוכות טווח ומתרגמת אותן לפעולות בהווה. חברות ללא אסטרטגיה - גורלן להפסיד בתחרות ולהיעלם. הממשלה שונה מהותית מחברה פרטית, אך גם עבורה חשיבות רבה לאסטרטגיה שתאפשר למדינה להתמודד בתחרות העולמית. במדינות רבות, היעדר האסטרטגיה גובה מחיר כלכלי-חברתי מצטבר אדיר.

פיתוח אסטרטגיה מצריך חזון, התמדה, משאבי זמן ניכרים ויכולות אנליטיות רבות. ממשלות, לעומת זאת, נבחנות לרוב על עשייה שפירותיה מתממשים תוך זמן קצר וניתן לקבל עליה קרדיט בבחירות הבאות. היעדר התמריצים לחשיבה לטווח ארוך אחראי לכך שמספר המדינות הדמוקרטיות שפיתחו אסטרטגיה מוצלחת והתמידו ביישומה - קטן. זאת גם הסיבה שמדינאים שפיתחו אסטרטגיות מוצלחות הופכים למנהיגים נערצים ופועלם נכנס להיסטוריה של עמם.

צה"ל הקים מוסדות ותהליכים אסטרטגיים משמעותיים מאז שנות ה-70' וממשיך להשקיע מאמצים אדירים בכך. הביטחון של כולנו תלוי בכך. אך בצד האזרחי המצב בישראל ברוב שנותיה לא היה שונה משאר העולם. היו מספר ניסיונות ליזום תהליך אסטרטגיה, אך הם לא הצליחו לייצר חיבור כלל ממשלתי ונמוגו.

במארס 2010 חל שינוי כאשר רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ד"ר יובל שטייניץ מינו את חיים שני, מנכ"ל האוצר ואנוכי, לעמוד בראש הצוות שיגבש הצעה לשדרוג היכולות האסטרטגיות של הממשלה. הצוות, שכלל את ראש מחלקת מחקר של בנק ישראל קרנית פלוג, וסמנכ"ל במשרד ראש הממשלה אודי פראוור, הכין סדרת המלצות בסיוע מכון ראנד מארה"ב וחברת שלדור.

הממשלה אימצה את ההמלצות בסוף שנת 2012. ההחלטה מיסדה את תהליכי החשיבה האסטרטגית בתוך הממשלה, ותהליכי הטמעת האסטרטגיה בעבודת הממשלה - בדגש על שמירת הרצף בין הממשלות. המטרה הייתה בניית מדיניות מבוססת אסטרטגיה אשר מפותחת על ידי כלל הממשלה ונשענת על חשיבה שיטתית ומעמיקה.

ליזום, פחות להגיב

ניסיון העבר לימד אותנו כי ממשלת ישראל לא נוהגת לאמץ הצעות מדיניות ברמת מאקרו, טובות ככל שתהיינה, שגובשו מחוצה לה ובתהליך המנותק ממנה. על כן, באופן תקדימי, החליטה הממשלה לבנות יכולת פנימית לגיבוש האסטרטגיה.

נוצר תהליך שיטתי וסדור לגיבוש הערכת מצב אסטרטגית כלכלית-חברתית שמוצגת לממשלה בתחילת הקדנציה, המשמשת מצפן משותף לעיצוב מדיניות לכלל הממשלה וזיהוי סוגיות אסטרטגיות כלל ממשלתיות אשר לא יקבלו טיפול ראוי במתכונת "עסקים כרגיל". גיבושה נעשה תוך בניית אמון ושיתוף הפעולה בין גופי ממשלה רבים ככל האפשר. ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אשר קיבל אחראיות כוללת על התהליך האסטרטגי, אמור להציג לממשלה החדשה את הערכת המצב ואז לעדכנה פעם בשנה, בדומה לעמיתו בצד הביטחוני. הערכת מצב ראשונה הוצגה לממשלה במאי 2013, והשנייה ביוני 2015. על בסיס הערכות מצב הותנעו עבודות מטה אסטרטגיות שיתופיות בין משרדים רבים, שבשגרת העסקים כרגיל ספק אם היו באות לאוויר העולם.

במסגרת התהליך האסטרטגי שנוצר הממשלה פועלת באופן יותר יזום ופחות תגובתי. לצד כיבוי שריפות ישנו קידום מדיניות שמשנה את מגמת "העסקים כרגיל", אל מול האיומים וההזדמנויות שהעתיד צופן למדינה.

בהערכת מצב הראשונה זוהו 6 סוגיות אסטרטגיות: פיתוח הון אנושי לצרכי המשק, פיתוח מנועי צמיחה כלכלית חדשים, פיתוח המערכת הפיננסית, אסטרטגיית דיור, התמודדות עם הזדקנות האוכלוסייה, ו"ישראל דיגיטלית" ליישום טכנולוגיות עלית בפעילות הממשלה. ב-2015 התווספה סוגיית הפיתוח האזורי של ישראל. מספר יוזמות וכלי מדיניות רבים התגבשו על בסיס הערכות מצב וכבר נותנים את אותותיהם.

כך, ב-2013, הוקמה מנהלת "ישראל דיגיטלית" הפועלת להכנסת דיגיטציה ושיטות חדשניות למערכות בריאות, חינוך, השכלה גבוהה, ורווחה; ב-2013 הוקמה ועדה בראשות השר אורי אורבך למתן אפשרות לאוכלוסייה מבוגרת להישאר פעילים בשוק העבודה גם לאחר גיל הפרישה (לצערי, מותו של השר עצר את יישום מסקנותיה); ישנה הערכות להזדקנות האוכלוסייה גם במערכת הפנסיונית; הממשלה פיתחה ואימצה תוכניות משמעותיות לפיתוח ההון האנושי, כגון תוכנית חומש שאפתנית למגזר הערבי והבדואי הכוללת תגבור תקדימי של לימודי השפה העברית; חקיקה פורצת דרך מאפשרת יותר נגישות למימון; ב-2017 אישרה הממשלה "תוכנית אסטרטגית לדיור 2040" לפיה יתבצע התכנון הפיזי של מדינת ישראל בעשורים הקרובים; הממשלה גיבשה מדדי איכות החיים לצד מדידת התמ"ג.

מה חסר?

התשתית לחשיבה ארוכת טווח הונחה בשנים האחרונות והולכת וצוברת תאוצה בעבודת הממשלה. אולם, אנו עוד רחוקים מעולם האידיאלי שבו כל משרד ממשלתי מגדיר לעצמו מטרות אסטרטגיות ארוכות טווח הנגזרות מתוכנית ממשלתית ארוכת טווח משותפת, ופועל ליישומן. לנו, הציבור הרחב, יש תפקיד מפתח בשאלה האם התשתית שהונחה תלך ותצבור תאוצה, או תתפוגג.

תהליכים אסטרטגיים מוצלחים בעולם תמיד נשענים על עבודה של הדרג המקצועי הבכיר לפיתוחם, ועל הובלה של הדרג הפוליטי הבכיר להטמעתם בסדרי העדיפויות. בפני הדרג הפוליטי הבכיר ניצבת בחירה: כמה מזמנם, ממרצם ומהונם הפוליטי להשקיע בתהליכים אסטרטגיים, וכמה בפעולות המניבות תוצאות מיידיות ואיתם התגמול מבוחרים.

המנגנונים, היכולת המקצועית והרצון של הדרג המקצועי לא יבטיחו ראייה אסטרטגית אם אנו, הציבור, לא נדרוש ממנהיגינו להתעלם מהצעקות הפופוליסטיות הרדודות ומהתלהמות, ולהתמקד בתהליכים אסטרטגיים. אם כבוחרים נשפוט אותם בקלפי לפי פועלם ליצירת אסטרטגיה כלל ממשלתית והטמעתה במדיניות, הם יבחרו בדרך זו. העתיד של כולנו תלוי לא מעט באופן שבו נבחר את מנהיגנו.

על מנת שנוכל לשפוט נכון, חשוב לטפח ולהעמיק את ההבנה של הציבור אודות המהות והאתגרים של המדיניות הכלכלית-חברתית ארוכת טווח. לתקשורת תפקיד חשוב בתהליך - לטוב ולרע. ביכולתה לייצר כותרות פופוליסטיות, או לטפח שיח מעמיק אשר בונה אמון ותובנות, תוך הצגת עמדות לגיטימיות שונות בראייה ביקורתית המושתת על ניתוח מעמיק.

ככל שתוצג בתקשורת ובציבור דרישה נחרצת לאסטרטגיה מבוססת נתונים ואנליזה, כך תגבר המוטיבציה של הדרג הפוליטי. ככל שעשייה מבורכת זו תזכה לסיקור אוהד והערכה ממעגלים הולכים ומתרחבים בקרב הציבור הישראלי - כך יגבר הסיכוי למימושה.

ראייה אסטרטגית חייבת להתבסס על הסכמה רחבה על מטרות ארוכות טווח. הגעה להסכמה זו עשויה להגביר את האמון בין חלקי האוכלוסייה וגם את האמון במוסדות המדינה, שכל כך חסר לנו. אם נצליח להגיע להסכמה רחבה על מטרות ארוכות טווח שלנו כחברה, לבנות אמון, ולהכווין את המנהיגות לראייה אסטרטגית - ילדנו ונכדנו יודו לנו על כך.

שתהיה לכולנו שנה טובה ואסטרטגית.

■ יוג'ין קנדל הוא פרופ' באוניברסיטה העברית, מנכ"ל Start-Up Nation Central ולשעבר ראש המועצה הלאומית לכלכלה

עוד כתבות

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומיד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד, והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נעשה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות נתוני האינפלציה: עליות בוול סטריט, נאסד"ק ו-500 S&P בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC יורדות ביותר מ-20% ● מאנדיי מזנקת ב-20%, ריסקיפייד הישראלית עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● מזרחי טפחות: "ההפתעה מהווה משב רוח דפלציוני מרענן. אבל חשוב לשים לב שהנטייה לכיוון 0.3% הייתה גבולית"

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"