גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי

איתי נאור, מנהל פרויקט בכיר בשיכון ובינוי-סולל בונה, מעניק מבט מבפנים על האופן בו מיושמת מדיניות הבטיחות בפרויקט הענק של בניית משרדי הממשלה בירושלים: "זהו מאבק סיזיפי יומיומי, אנחנו מקיימים מדיניות של אפס סבלנות כלפי מי שפוגע בבטיחות"

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי /   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף אתר עובדים בטוח

זה אולי נשמע כמו קלישאה, אבל בכל ערב כשהמהנדס הבכיר, איתי נאור, חוזר הביתה, הוא מרגיש ניצחון קטן על המציאות המורכבת בה הוטל עליו לקדם את הפרויקט הענק עליו הופקד - בניית משרדי הממשלה במתחם ג'נרי שבירושלים. כל זאת מבלי שאף אחד ממאות עובדי הפרויקט נפגע במהלך העבודות.

זהו דבר שכלל אינו מובן מאליו. על פי נתוני "קו לעובד", 25 עובדים נהרגו באתרי בנייה בישראל מתחילת שנת 2017, 161 נפצעו קשה ובינוני. מבין תאונות העבודה, תאונות הבניין הן השכיחות ביותר. לפי הדוח השנתי של משרד העבודה והרווחה והביטוח הלאומי שיצא ביולי השנה ומתייחס לשנים 2012-2016, מספר הפצועים בענף הבנייה עומד על 7.71 בממוצע לכל אלף עובדים. בממוצע לשנה בשנים אלה נהרגו 12.36 איש מתוך כל 100 אלף עובדים בבניין.

נאור, מהנדס בכיר בחברת "שיכון ובינוי-סולל בונה", מנהל את פרויקט "ג'נרי 2" המבוצע על ידי החברה. הפרויקט שהחל בזכייה במכרז שערכה המדינה לתכנון, ביצוע ותפעול למשך 20 שנה של מתחמי משרדי הממשלה החדשים בקריית הלאום שבירושלים, נראה על פניו כמיזם סטנדרטי למדי של בניית משרדים על שטח של 60 אלף מ"ר. אבל נקבע לו לוח זמנים שאפתני. כך הוא הפך למגה פרויקט בתקציב הקמה של יותר מחצי מיליארד שקל.

פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק

לדברי נאור, עוד לפני שהכלי הראשון עלה לשטח מדובר היה בפרויקט מורכב. בכדי לנהל היטב את נושא הבטיחות בו גובשה לפני הכניסה לעבודות באתר תוכנית בטיחות רציפה. זאת בהמשך ישיר למדיניות "שיכון ובינוי" לאמץ את התקן הישראלי 18001 לניהול הבטיחות והבריאות בתעסוקת עובדים, המבוסס על התקן הבריטי OHSAS 18001. "התוכנית מיושמת מהיום הראשון של הפרויקט", הוא אומר, "במסגרת הכנתה בוצע סקר מקיף לצורך ניהול סיכונים בכל העבודות שיש בפרויקט לצד אומדן כספי בהשקעה בבטיחות בו".

"תוכנית הבטיחות אף יורדת לרזולוציות של כל קומה והסיכונים הייחודיים לה כמו מרפסות וגגות. עבור כל משטח באתר חושב מהו העומס המירבי הבטוח שניתן להעמיס עליו. כל אחד מהעובדים מחזיק בידיו שרטוט ובו העומסים המקסימליים על מנת למנוע מצב של עומס יתר והתמוטטות", מעדכן נאור.

לתכנון הבטיחות המוקדם היו השלכות מעשיות עוד בטרם יצא לדרך. כך למשל, ערכה החברה שלושה קורסי אתתים (מי שמעבירים מהקרקע הוראות לעגורנאי שבשחקים בקשר להרמת המטען וכיוונו) ל-30 עובדים באתר. על פי החוק, עגורן איננו יכול לפעול ללא אתת ובכדי למנוע מצב של עיכובים בעבודה עקב מחסור באתתים אצל קבלני המשנה, הוכשרו כאלה מתוך צוות עובדי האתר. כמו כן, ערכה מחלקת הבטיחות של סולל בונה יום עיון מיוחד בנושא הנפות, בו קיבלו כל העובדים בפרויקט, העוסקים בהנפת משקלים באמצעות עגורנים וכננות, הדרכה לגבי שיטות ואביזרי הרמה בהם מותר להשתמש וכיצד להימנע ממקרים של נפילת מטענים כבדים.

איתי נאור/ צילום: רמי זרנגר

עובדים בטוח

נאור מספר כי מהיום הראשון בפעילות הפך האתר כולו ליעד מבוצר. צי של מצלמות הותקן לאורכו ולרוחבו על מנת להתריע מפני מפגעים מסוכנים וכדי לדאוג שנהלי הבטיחות מיושמים כולם ובאופן מלא בתחומו. על כל עגורן הותקנה מערכת התראה מפני רוחות; הכניסה למתחם אפשרית רק דרך שני מעברים ובכל אחד מהם מוצבים שני שומרים. כל עובד וקבלן שמעוניין לעבור דרכם חייב להציג תעודת בטיחות המעידה על כך שקיבל הדרכת בטיחות וכי היא בתוקף. החל מהפעם הראשונה בה עובד נכנס לאתר עליו להציג אישור עבודה בגובה, הדבר חל על כולם - החל מהרצף, דרך המנקה ועד למנהל.

"בכדי להבין עד כמה מורכב העניין, שימו לב למספר האנשים שמסתובבים כל יום בממוצע בתוך אתר הפרויקט - 500. לכך יש להוסיף את העובדה שהפרויקט מתנהל על צומת רחובות ראשיים במרכז העיר ירושלים, בצמוד למשרדי ממשלה פעילים ושגם אין די מקום לצרכי התארגנות", מסביר נאור.

כאמור, כל אחד מאותם 500 עובדים יכול להיכנס לאתר רק לאחר שהונפק לו כרטיס פלסטיק עם תמונתו ולאחר שנבדק תוקף ההדרכה לעבודות בגובה שעבר (תוקף ההסמכה עד שנתיים). כדי לוודא ששיטת הפיקוח ההדוקה הזו מיושמת ושכל האנשים באתר עובדים בבטיחות, נערכים מבצעי אכיפה אחת לכמה שבועות. במקרה בו נמצא עובד של קבלן שאיננו מחזיק בהכשרות בתוקף, הוא ננזף, והעובד אם יימצא כשיר לעבודה, יעבור הדרכה ספציפית לפי הסוג העבודה שהוא מיועד לבצע. עם שינוי שלבי הביצוע והשתנות המשימות, נדרשים העובדים והמנהלים לעבור הכשרות מקצועיות והדרכות בטיחות נוספות בהתאם לצורך.

נאור אומר כי "כל עובד באתר יודע עד כמה חשוב נושא הבטיחות ושיתוגמל עבור הקפדה עליה, אך גם ברור לו כי הוא עלול להיענש אם יזלזל בה. עבירות בטיחות מסתיימות באזהרה לעובד, בהטלת קנס עליו, או על הקבלן ואף בפיטורין. לעובדים ידוע שאנחנו מקיימים מדיניות של אפס סבלנות כלפי מי שפוגע בבטיחות. עם זאת, החברה מעניקה אחת לתקופה אות למצטייני הבטיחות באתר המלווה בפרס".

פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק

עובדים נכון: איך להתנהל בבטיחות באתרי בנייה

מענה מיידי לכל בעיה

לא רק על הכשרת העובדים יש להקפיד, כי אם גם על הבטיחות הפיזית באתר עצמו. לאתר מונה ממונה על בטיחות במשרה מלאה. מדובר במנהל עבודה מנוסה שאחראי אך ורק על תחום הבטיחות, הוא אינו ממלא כל משימה נוספת מלבד דאגה לבטיחות בפרויקט. עם צוות עובדים משלו, המבצע סיורים באתר, נותן ממונה הבטיחות מענה מיידי לכל בעיה שנתקלים בה וכן לתלונות שהתקבלו. זאת ועוד, כדי לתת מענה למפגעים בתחום החשמל, הנפוצים בעבודות בנייה, נמצא באתר בכל עת חשמלאי מומחה. בנוסף, כסף רב מתקציב הבנייה מוצא על הסדר והניקיון באתר על מנת להפכו לבטוח. בכל לילה מפונה פסולת וציוד ממעברים ומהשטח מסולקים מפגעים אפשריים.

נאור גם מספר כי הדרישות של החברה מעצמה תקפות במלואן גם עבור חמשת קבלני המשנה הגדולים שעובדים בפרויקט. כל אחד מהם מחויב בממונה בטיחות משלו שמגיע לסיור באתר; לפחות אחת לשבוע עליו להציג דוח בטיחות פנימי מטעם החברה שלו למנהלי האתר ופעם בחודש להציג בפני פורום ממוני הבטיחות של הפרויקט תוכנית עבודה חודשית להדרכות אותן יבצע לעובדיו בחודש הבא.

בנוסף, על כל קבלן לוודא שאנשיו עובדים בטוח ולהעביר אותם הדרכת בטיחות פנימית מדי שבוע, בכל פעם בנושא בטיחות שונה (במות הרמה, סולמות, הנפות וכו'). הוא אף מחויב להציג בפני החברה את שמות וחתימות העובדים שהשתתפו בהדרכות.

בשורה התחתונה, עבור נאור וחבריו לעבודה נושא הבטיחות הוא פרויקט בפני עצמו בתוך המגה פרויקט של הקמת המבנה המורכב בלוח הזמנים ובאיכות עליהם התחייבה החברה. בכל יום הם נושאים על גבם אחריות רבה. "כל הזמן, בכל דבר, בכל פורום ובכל מקום והזדמנות נושא הבטיחות עולה", אומר נאור. "זהו מאבק סיזיפי יומיומי. אנחנו מקפידים כל העת על משמעת, משמעת ועוד משמעת. הלוואי שזה היה קל וזול, אבל אין כאן שום התלבטות - הבטיחות של כל מי שבא בשערי האתר עומדת מעל לכל".

למידע נוסף וכללי בטיחות בבנייה היכנסו לאתר עובדים בטוח

עובדים נכון: איך להתנהל בבטיחות באתרי בנייה

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים