גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי-ודאות: הדרך של טראמפ לביטול ההסכם עם איראן

הנשיא טראמפ צפוי להודיע כי הוא מבקש מהקונגרס לערוך בחינה מחודשת של הסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות ■ המהלך נועד למנוע חתימה בפעם השלישית על מסמך המאשרר שאיראן עומדת בהתחייבויותיה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

כבר הלילה (ה') או מחר עשוי הנשיא טראמפ להודיע לקונגרס האמריקאי כי הוא מבקש מהם לערוך בחינה מחודשת (Review) של הסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות. המהלך נועד להרחיק את טראמפ מחתימה על מסמך המאשרר שאיראן עומדת בהתחייבויותיה כפי שעשה כבר פעמיים מאז נכנס לתפקידו בינואר 2017. תחת זאת, ועל פי החוק האמריקאי, שני בתי הקונגרס יוכלו כעבור 60 יום להשיב על כנן סנקציות נגד איראן.

לפי הודעות בנות בריתה של ארה״ב, גרמניה, צרפת ובריטניה, ארה״ב עשויה להיוותר לבד במהלך מסוג זה וההשלכות המורכבות עוד יותר תהיינה אם איראן (ואולי אף סין ורוסיה) יראו במהלך האמריקאי מעשה המחסל את ההסכמה הבינלאומית שנרקמה על ידי ממשל אובמה בשנת 2015.

הבעיה במהלך שעומד להציג הנשיא טראמפ הנה כי בהעדרן של ראיות קונקרטיות להפרת ההסכם מצד איראן, יקשה על חברי הקונגרס ועל ראשי מדינות זרים - להעניק לו גיבוי. בבית הלבן תדרכו במהלך יום רביעי שהנשיא יבצע הבחנה (לכשינאם בנושא) בין ביטול ההסכם לבין אי-אישרורו (decertifying), אך לא בטוח שההבחנה הזו תתקבל בהבנה על ידי כל אלה שדוחפים לביטול מוחלט של ההסכם ורואים באיראן סכנה גדולה.

לרשותו של הנשיא טראמפ עומד רוב פוליטי רפובליקני בשני בתי הקונגרס, אך שורה של מחוקקים שיצאו נחרצות נגד ההסכם עם איראן בשלב בו התנהל המו״מ, ואף התבטאו נגד ההסכם בתקופה המידית לאחר שנחתם - לא ממהרים להסכים עם השאיפה לביטולו או שינויו מבלי שמונחות בפניהם ראיות להפרה.

יותר מכך, רק לפני כשבוע הופיעו בפני מחוקקים בגבעת הקפיטול שניים - מזכיר ההגנה ג׳יימס מאתיס וראש המטות המשולבים הגנרל ג׳וזף דאנפורד - ואישרו בפני המחוקקים שאיראן עומדת בהתחייבותיה על פי ההסכם.

שני סנטורים דמוקרטים שהתנגדו נחרצות להסכם הגרעין עם איראן - מנהיג המיעוט הדמוקרטי צ׳אק שומר, והסנטור ממרילנד בן קרדין, ציינו שלא יסכימו לביטול ההסכם בשלב הזה. שני סנטורים דמוקרטים נוספים שהתנגדו להסכם, מננדז ומנצ׳ין טרם החליטו. במפלגה הרפובליקנית, השולטת בסנאט כאמור, יש כמה סנטורים שאינם חוששים להתייצב מול הנשיא. הסנטור המשמעותי מכולם, בוב קורקר מי שממונה על ועדת יחסי החוץ של הסנאט (בה יתנהלו הדיונים בנוגע למילוי או הפרת ההסכם) התייצב בשבוע האחרון בקרב חזיתי תקשורתי מול הנשיא. סנטורים אחרים, כמו ג׳ון מקיין, ג׳ף פלייק, סוזאן קולינס ורנד פול - עשויים להתנגד למהלך אף הם.

בבית הנבחרים מתנהל הדיון במקביל. חבר בית הנבחרים מניו יורק, הדמוקרט היהודי אליוט אנגל היושב בועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים הזהיר שטראמפ מתקרב ״לאיזור המסוכן״. אנגל, שהיה נגד ההסכם לפני שנתיים אמר שמהלך לשינוי ההסכם בשלב הנוכחי ״אולי יגרום לטראמפ לחוש טוב עם עצמו, אבל זה לא הדבר הנכון לעשות״.

נוסח ההסכם עם איראן צומצם לתחולה רק על תכנית הגרעין ולא התייחס למעורבותה של איראן בפעולות טרור ברחבי המזרח התיכון. ההסכם לא חל על תכניות טילים בליסטיים, כך שמידע בנוגע למעורבות איראנית בסוריה, בבניית נמל בצפון סוריה (אספקת כלי נשק), בפיתוח אמצעי לחימה (טילים) שאינם גרעיניים ואף מחקר ופיתוח מחוץ לתכנית הגרעין - לא יכולים לשמש כאמצעי לביטול או שינוי ההסכם.

המועד האחרון לקבלת החלטה מטעמו של טראמפ הוא יום א׳ הקרוב, ה 15 באוקטובר. גם אם יאשרר בכתב ידו שאיראן עומדת בתנאי ההסכם, הוא יצטרך לשוב ולדון בכך בעוד 90 יום.

במהלך תקופת הקמפיין ומיד אחרי שנבחר טראמפ הרבה לדבר על הסכם הגרעין, כאחד הגרועים אי פעם ״מבוכה ענקית לאמריקה״. הוא ציין שארה״ב השפילה את עצמה עבור ההסכם הזה, לא השתמשה בכוחות העומדים לרשותה, נתנה לאיראן מתנה ענקית וכי כל מי שניהל את המו״מ היה חסר הבנה ב״אמנות המו״מ״.

בתוך כך, בארה״ב מתפרסם (פוליטיקו) שארגון איפא״ק - מי שהיה מאוד משמעותי במהלך מאבקו של ראש ממשלת ישראל נתניהו נגד ההסכם במהלך 2015 ולאחריה - אינו ממהר לתת תמיכה פומבית לנשיא טראמפ ככל שהחלטה מתקרבת. בכיר באיפא״ק אמר לפוליטיקו כי הם מעוניינים לתמוך במדיניות עם פוקוס שונה בנושא האיראני, על אף שהם עדיין סבורים שזה הסכם רע.

ג׳יי סטריט מנגד, מי שתמכו בכל מאודם בנשיא אובמה במהלך תקופת המו״מ, ממשיכים ללחוץ על מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים שלא לסגת מן ההסכם. בשבועות האחרונים הם קיימו בוושינגטון מפגשים עם בכירים במערכת הבטחון הישראלית, כולל יו״ר המועצה לבטחון לאומי לשעבר הפרופ׳ עוזי ארד כדי לנסות לשכנע ששינוי תנאי ההסכם בשלב הזה יפגעו באינטרסים של ארה״ב וישראל, כיוון שיאפשרו לאיראן לטעון שהיא אינה הצד המפר, אלא דווקא ארה״ב.

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות