גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי אוהב אותך יותר ממני?

מה מיוחד כל-כך באפליקציה של הסטארט-אפ TBH?

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

זהו סיפור שצריך לקרוא מספר פעמים כדי להשתכנע באמינותו. בקיץ האחרון הוקמה חברת סטארט-אפ בעמק הסיליקון, עוד מיזם בקטגוריית הרשתות החברתיות, שמטרתו היא לאפשר שיתוף של מסרים אנונימיים בין בני נוער. יזמי הסטארט-אפ הזה, TBH שמו (ראשי התיבות של 'להיות כנה' - To Be Honest), החליטו להתמקד במסרים חיוביים בלבד, הבאים לידי ביטוי בסקרים קצרים עליהם עונים המשתמשים. הם למדו מהניסיון המר של אפליקציות כמו 'סיקרט' הידועה לשמצה, שהפכו בן לילה לפלטפורמות של השמצות והכפשות שמשתמשיהן נהנו מחיסיון האלמוניות ובשל כך גם הגיעו די מהר - ובצדק - אל סוף דרכן המסחרית. ב-TBH החליטו שלא לאפשר טקסט חופשי במסרים, כי זהו פתח להידרדרות. ולכן, מי שמורידים את האפליקציה לסמארטפון שלהם, נחשפים לרשימת שאלות מפרגנות וכל שעליהם לעשות הוא לבחור מי מאנשי הקשר שלהם הכי מתאימים למחמאה התורנית.

"את מי הכי כדאי להביא אתך למסיבה?", שאלה האפליקציה וגרמה כבר לשמחה בקרב מליוני בני נוער שזכו להיכלל על ידי חבריהם האנונימיים ברביעייה הפותחת. "מי יהיה משורר?", "מיהו הנחוש ביותר מבין כולם", "מיהו הגיבור שלך?" ומסתבר שככל שרשימת השאלות מפרגנת יותר ומחמיאה כך גם היענות קהל המשתמשים היא גדולה יותר ואפילו נלהבת.

ועכשיו אתם בטח שואלים, בצדק, מה מיוחד כל-כך באפליקציה הזו, שמן הסתם לקח לא יותר ממספר שבועות לקדד אותה ולהשיק אותה ושגילה הוא פחות מחמישה חודשים? מדוע אנחנו מקדישים לה כאן איזכור של יותר משורה וחצי? הנה התשובה: חברת פייסבוק הודיעה שלשום (ב') של רכישתו של הסטארט-אפ הצעיר TBH בעסקה שמוערכת בכמה עשרות מליוני דולרים.

להגביל את החשיפה

מגזין הטכנולוגיה המקוון טקראנץ' מציין ש-TBH הגיעה ל-5 מיליון הורדות תוך שבועות בודדים מיום השקתה. האסטרטגיה של היזמים הייתה להגביל את חשיפת האפליקציה בשלבים הראשונים למספר מדינות בארצות-הברית ובכך לאפשר לעצמם לימוד מבוקר של דפוסי השימוש וכמובן גם לבקר את איכות המוצר מבלי לפגוע יותר מדי בתדמיתם, אחרי שהוציאו לשוק מוצר צעיר, מוגבל מאוד בתכונותיו וגם לא אפוי עד הסוף. אבל, תוכניות לחוד ומציאות לחוד.

בראיון לטקראנץ' סיפר אחד מארבעת היזמים - ניקיטה ביאר - שבבית הספר הראשון אליו פנו במדינת גו'רג'יה הורידו 40% מבני הנוער את האפליקציה. למחרת כבר חדרה האפליקציה לעוד שלושה בתי ספר. עוד יום עבר והנתונים לימדו על הורדות ב-300 בתי ספר נוספים. תוך שבועות ספורים הפכה האפליקציה ללהיט. 2.5 מיליון משתמשים יומיים פיזרו למעלה ממיליארד מחמאות לחברים שלהם והוכיחו דרך זאת שבני הנוער אוהבים מאוד לפרגן. בשבועות מסוימים עברה כמות ההורדות של TBH את זו של סנאפצ'ט, יוטיוב ואינסטגרם.

מה הלקחים שניתן להפיק מהסיפור הכמעט מוזר הזה? בעיקר, שקשה להסיק מסקנות. הנה כמה תובנות, בכל זאת.

פייסבוק רכשה את TBH כי ראתה בה ככל הנראה את הסממנים שזיהתה בסנאפצ'ט בתחילת דרכה.

גם היא הייתה אפליקציה צעירה שתפשה אחיזה מהירה מאוד, כאש בשדה קוצים, בקרב בני הנוער בארצות-הברית. וכשפייסבוק זיהתה זאת היא ניסתה לרכוש את סנאפצ'ט, אז חברה בת פחות משנתיים שהעסיקה 8 עובדים, בשלושה מיליארד דולר. סכום דמיוני למדי, שנתקל בסירוב מוחלט מצד היזמים שהחליטו להמשיך לגדל אותה למה שהיא היום: חברת המסרונים הפופולרית ביותר בקרב בני נוער, ששוויה - למרות הקשיים הרבים שבדרך - גדול פי 6 מהצעת הרכש ההיא ושנתפסת כאיום על פייסבוק בפלח השוק הספציפי בו היא שולטת: בני הנוער.

מעניין גם, שפייסבוק לא טרחה להתחרות ב-TBH. עם כל הכבוד למוצר הצעיר ולכמה מיליוני משתמשים, הרי לפייסבוק יש אין סוף משאבים, וביניהם גם מיטב המוחות היצירתיים וכוחות הפיתוח רבי העוצמה. והיא יכלה בקלות, במאמץ של כמה שבועות, להעתיק ולשפר את המוצר של הסטארט-אפ הצעיר.

אבל, כנראה שכשיש לך מיליארדי דולרים במזומן ואתה נלחם בחירוף נפש על כל פלח שוק רלוונטי (ושוק היעד שלך הוא בעצם כל אוכלוסיית העולם) ובנוסף לזה קוראים לך מארק צוקרברג, וכבר קנית פעם חברה בשם אינסטגרם במיליארד דולר בזמן ארוחת צהרים עם היזם שלה, כשכל אלה מתחברים יחד, ההחלטה לקנות את TBH בכמה עשרות מיליוני דולרים נראית פתאום קלילה והגיונית ביותר.

אבל יש כאן גם לקח לא פחות חשוב עבור המיליונים שמפתחים אפליקציות ברחבי העולם, אלפים רבים מתוכם כאן אצלנו, בישראל. הלקח הוא חשוב גם עבור מי שמשקיעים בהם. בסופו של דבר אפליקציה איננה נמדדת על פי רמת התחכום שלה, אוסף התכונות המרשים שלה והטכנולוגיה העמוקה עליה היא מתבססת. למרות שכל אלה הם דברים חשובים למדי, המדדים הקריטיים והכמעט בלעדיים, שבונים את ערך החברה המפתחת אפליקציה, הם דפוסי השימוש של המשתמשים והנאמנות שלהם לאורך זמן. האפליקציות שכבשו את העולם בעשור האחרון הן דווקא הפשוטות ביותר לשימוש, בעלות התכונות המועטות מאוד אבל עם הצמיחה המהירה ביותר בכמות המשתמשים שלהן. כל דבר אחר, כולל ההכנסות שלהן (אם בכלל), היה הרבה פחות חשוב בדרך להצלחתן.

תפרגנו למישהו

האם תחת כנפיה העוצמתיות של פייסבוק תהפוך TBH להיות הסנאפצ'ט, האינסטגרם או הוואטסאפ הבאה? מוקדם עדיין להגיד. אבל כבר עכשיו עוסקים מיליוני המשתמשים הצעירים שלה בהענקה נדיבה של פירגון ומיליארדי מחמאות למיליונים אחרים. ואולי תסכימו איתי, שזה כבר הישג משמח וחשוב בפני עצמו.

אז מי הוא הגיבור שלכם? מי מאנשי הקשר שלכם הוא החבר הכי נאמן לחבריו? למי הייתם רוצים לפרגן, סתם כי מגיע לה? ואולי תעשו את זה כבר - תפרגנו למישהו, גם אם במקרה אין בידיכם אפליקציה שמאפשרת לכם לחלק מחמאות אנונימיות למי שמגיע להם?

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל. 

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים