גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה לאחר הקריסה של חברת אורתם סהר: החברה שוקמה

לפי דוח שהגישו נאמני החברה לביהמ"ש, יותר ממחצית מ-4,000 הדירות שהחברה בנתה בעת קריסתה, נבנו ע"י הבעלים החדשים: "אם החברה הייתה קורסת, היו נגרמים נזקים רבים לאלפי רוכשים, והייתה נוצרת אי-ודאות בשוק הדיור"

פרויקט של אורתם סהר בגוש דן/ צילום:תמר מצפי
פרויקט של אורתם סהר בגוש דן/ צילום:תמר מצפי

בדיוק שנה לאחר קריסתה של חברת הבנייה אורתם סהר הגישו הנאמנים עו"ד שאול ברגרזון ורו"ח יזהר קנה דוח מסכם, שהשורה התחתונה שלו היא שהחברה שוקמה והיא חיה ופועלת תחת הרוכשים החדשים, כאשר מרבית הפרויקטים שמצאו את עצמם במצב של אי-ודאות ערב הקריסה, המשיכו להיבנות ומרבית הרוכשים קיבלו את דירותיהם.

בדוח, המתפרס על 120 עמודים, מפרטים הנאמנים את מצב הפרויקטים בזמן כניסת אורתם סהר וחברות הבת שלה להליכי הקפאת הליכים, לעומת מצבם היום כמו כן מתואר המצב העסקי של החברה מאז קריסתה ועד היום, ואת הפעולות שביצעו על מנת להחיות את החברה מחדש.

אורתם סהר הנדסה הייתה חברה ציבורית, שמניותיה נסחרו בבורסה בתל-אביב. לחברה היו שתי חברות בנות פעילות - מליבו, ואורתם סהר תשתיות, אשר גם הן נכללו בהקפאת ההליכים ומאוחר יותר בהסדר הנושים. מאז תחילת פעילותה של החברה בשנת 2000 ועד סוף 2005 התמקדה החברה בקבלנות ביצוע בתחום הקמת מוסדות ציבור ותשתיות עבור מוסדות, כמו בתי חולים, אוניברסיטאות, רכבת, תחנת כוח, בתי אבות, מלונות, וכו' ומיעטה להתקשר בחוזים קבלניים עם יזמים פרטיים. משנת 2006 הרחיבה החברה את פעילותה בתחום הביצוע למגורים שהלכה והפכה לליבת פעילות החברה. בשנת 2014 אף החליטה החברה להיכנס לתחום היזמות למגורים, ולצמצם את פעילות הביצוע עבור חברות יזמיות אחרות.

ערב מתן צו הקפאת ההליכים, החברות החזיקו בהסכמים לביצוע פרויקטים למגורים, שהיו בשלבי ביצוע שונים, בהיקף של 4,024 יחידות דיור, וכן ביצוע פרויקטים למסחר ולמשרדים. הן העסיקו כ-325 עובדים ישראלים ועוד כ-250 עובדים מהרשות הפלשתינאית. בנוסף, החברות קיבלו שירותים מקבלני משנה רבים. במהלך פעילותה השוטפת גייסה אורתם סהר חוב בהיקף של 300 מיליון שקל באיגרות חוב, אשר יתרתו המוערכת לחודש יוני 2016 עמדה על סך של 277 מיליון שקל. החברות נקלעו לקשיים כלכליים, שגרמו למצוקה תזרימית וספקות באשר ליכולת החברות להמשיך ולתפקד וכפועל יוצא לצמצום אשראי מנותני שירותים, ספקים, קבלני משנה ונושים שונים. ב-26 באוקטובר 2016 ניתן צו הקפאת הליכים נגד החברות, בשל חובות רבים שלא יכלו לפרוע אותם.

מבין 4,024 יחידות הדיור ב-35 פרויקטים שונים שהיו בשלבי ביצוע שונים על ידי אורתם סהר ומליבו בנייה סמוך למתן צו ההקפאה, 1,483 יחידות דיור היו בבעלות אורתם במתכונת יזמות בראש העין, טירת הכרמל, אריאל, חריש וקרית מוצקין (כורדני). יתרת יחידות הדיור היו בשלבים שונים של ביצוע עבור חברות יזמיות אחרות. בין היתר, פרויקט גני תקווה שכלל 252 יחידות דיור בשלושה מגדלים אותו ביצעה אורתם עבור חברת רותם שני, כאשר מגדל אחד הגיע לשלב עבודות הגמר, מגדל שני בשלב עבודות השלד ומגדל שלישי טרם החלו עבודות השלד. פרויקט אאורה בחולון אותו ביצעה אורתם עבור אאורה וכלל 136 יחידות דיור ואף הגיע לשלב עבודות הגמר. כמו כן היה פרויקט נויה ביפו, אותו ביצעה אורתם עבור קבוצת רכישה שאירגנה אקרו נדל"ן שכלל 131 יחידות דיור והגיע לשלב עבודות ביצוע השלד.

הסדר נושים

כמו כן היה פרויקט בסר 4 - מגדל משרדים בבני ברק, שביצעה אורתם עבור קבוצת רכישה שאירגנה בסר, ובעת כניסת החברה להקפאת הליכים הסתיימה בנייתו אך טרם התקבל טופס אכלוס. פרויקט נאות חריש שכלל 705 יחידות דיור אותו ביצעה אורתם עבור קבוצת רכישה, אך התבצעו בו רק עבודות שלד. פרויקט אסותא למגדל מגורים בתל-אביב, אותו ביצעה אורתם עבור קבוצת רכישה והגיע לשלב עבודות השלד. פרויקט שער העיר לוד, אותו ביצעה אורתם עבור קבוצת רכישה וכלל 252 יחידות דיור, אך הבנייה הגיעה לשלב השלד, ופרויקטים נוספים. בנוסף לפרויקטים אלה נתנו החברות שירותי בדק ואחריות לאלפי יחידות דיור שבנייתן הסתיימה.

הנאמנים, עו"ד ברגרזון ורו"ח קנה, בחנו את הסטטוס של כל פרויקט והיתכנות להמשך ביצועו, באמצעות פגישות עם מזמיני העבודה בכל פרויקט, נציגי הבנקים המלווים, וחוות דעת של משרד רו"ח שמעון הייבלום והשמאי אוהד דנוס, וגיבשו מנגנון לחידוש העבודות באתרים, בתקופת הקפאת ההליכים. כל פרויקט התנהל כמשק סגור ללא גירעון וללא תלות בפרויקטים האחרים.

בפועל, המשיכו מליבו בנייה ואורתם סהר במהלך תקופת הקפאת ההליכים בביצוע כ-700 יחידות דיור במספר פרויקטים שהחלו לבצע טרם נכנסו להקפאה. למשל, פרויקט בן 256 יחידות דיור עבור רייסדור בחריש, פרויקט מגדלי שיר בגבעת שמואל - גם הוא עבור חברת רייסדור - הכולל 204 יחידות דיור. מגדל רמה ברמת גן עבור קבוצת רכישה הכולל 96 יחידות דיור וכן סיום מגדל המשרדים בסר 4 בבני ברק עבור קבוצת רכישה הכולל 57 אלף מ"ר. בנוסף, מגדל המגורים אסותא בתל-אביב, אותו מבצעת החברה השיתוף עם אלקטרה בנייה, עבור קבוצת רכישה הכולל 158 יחידות דיור.

מנגד, בפרויקטים אחרים הגיעו הנאמנים להסכמי היפרדות עם היזמים, שבחרו להמשיך את ביצוע הפרויקטים עם חברה אחרת.

במקביל, ערכו הנאמנים הסדר נושים לחברות במסגרתו נמכרו החברות, כולל הפעילות שלהן, לקבוצה בראשות חנן אסייג והאחים יעקובי. לאחר משא ומתן הגיעו הנאמנים להבנות עם רוכשי החברה, כי החלק העיקרי של הפרויקטים - הכולל 2,199 יחידות דיור - ימשיכו להיבנות על ידי הקבוצה הרוכשת, אשר היא תהיה גם אחראית לערבויות הבנקאיות שהוצאו בפרויקטים אלה.

ביתר הפרויקטים, הכוללים 1,765 יחידות דיור, בחרו יזמים, כגון גינדי החזקות בפרויקט המשתלה בתל-אביב, מצליח ברמלה ואוק ברמת השרון, שלא להמשיך את ההתקשרות עם אורתם סהר לביצוע הפרויקטים, למרות הבעלות החדשה. החברות העדיפו לשכור את שירותיהן של חברות ביצוע אחרות.

פרויקט אחד שלגביו טרם הגיעו הצדדים להסכמות, הוא פרויקט ביאנקיני בירושלים הכולל 60 יחידות דיור שמקימה קבוצת רכישה, והבנייה בו טרם חודשה. ההכרעה לגבי גורלו של הפרויקט נמצאת כיום בהליך משפטי.

בנוסף, כלל ההסדר מניעת חילוט הערבויות הבנקאיות שמסרו החברות. במהלך פעילותן העסקית ולהבטחת ביצוע הפרויקטים והבדק, מסרו החברות למזמיני עבודה שונים ערבויות בנקאיות בהיקף ניכר של כ-350 מיליון שקל. הרוכשים נטלו על עצמם את האחריות לרוב הערבויות הבנקאיות. מיתרת הערבויות הבנקאיות מומש רק חלק קטן.

ההסדר הכספי עם הרוכשים לגבי רכישת חברת אורתם כלל תשלום של 75 מיליון שקל על ידי הרוכשים לנאמנים בגין רכישת החברות. בנוסף נקבע כי מהכספים שיגבו הרוכשים מיתרות החוב ומהתביעות שיש לחברות נגד צדדים שלישיים, הם ישלמו לנאמנים 40%-50% מכל הכספים שייגבו. ככל שרווחי החברות יעלו על 150 מיליון שקל, ישלמו הרוכשים 50% מההפרש לנאמנים.

כפי שעולה מהדוחות הכספיים החצי שנתיים שהציגו הרוכשים, מחזור ההכנסות במחצית הראשונה של 2017 הסתכם ב-132 מיליון שקל, כאשר 83 מיליון שקלים מתוכם ברבעון השני בלבד. בטרם הקפאת ההליכים עמד המחזור החודשי על סך של כ-100 מיליון שקל.

לנאמנים הוגשו על ידי הנושים השונים למעלה מאלף תביעות חוב, בסכום כולל של למעלה מ-2 מיליארד שקל. קרוב ל-40% מסכום תביעות החוב נובע מטענות החברות המזמינות - כ-809 מיליון שקל; 20% מסכום התביעות על ידי הבנקים - כ-411 מיליון שקל; והשאר היו תביעות חוב של ספקים וקבלני משנה, עובדים ורשויות המס. בדוח מפרטים הנאמנים את פעולותיהם להגשת הסדר הנושים ומכירת החברות.

הנאמנים מפרטים בהרחבה ההליכים המשפטיים אותם ניהלו כדי לאפשר את ההסדר שהושג אשר יאפשרו השלמת הפרויקטים השונים, מניעת מימוש הערבויות הבנקאיות וקבלת כספים לחלוקה לנושים השונים.

עו"ד שאול ברגרזון ורו"ח יזהר קנה אמרו לאחר הגשת הדוח: "קריסת החברות יצרה אי-ודאות לגבי המשך הבנייה של 4,000 דירות. הגענו להסדר מהיר להמשך הבניה בכ-620 דירות ועם הגשת הסדר הנושים הושגו הסדרים להמשך הבנייה של כלל הדירות, מרביתן על ידי החברות וחלקם על ידי מזמיני העבודות. בנוסף, את האחריות לרוב הערבויות הבנקאיות נטלו על עצמם הרוכשים החדשים. מיתרת הערבויות מומש רק חלק קטן.

"אורתם סהר כיום היא חברה שממשיכה לבצע עבודות בחלק גדול מאוד מהפרויקטים. רבים מהעובדים ממשיכים לעבוד בחברה במתכונת יותר מצומצמת אמנם, אבל עדיין מועסקים. אנו שמחים על הצלת אורתם סהר מקריסה, כי אם החברה הייתה קורסת, היו נגרמים נזקים רבים לאלפי רוכשים, והייתה נוצרת אי-ודאות גדולה בשוק הדיור".

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים