גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמה: העבודה נגד החיים

כך תמצאו איזון בין העבודה שלכם לבין החיים האישיים

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כשבוחנים את יכולתם של עובדים לשלב בין העבודה לחיים הפרטיים, אפשר להסתכל בסקר החברתי של הלמ"ס, שפורסם השבוע, ולגלות תמונה פסימית: 36% מהמועסקים מתקשים לתפקד במשפחה בגלל מחויבותם לעבודה, נתון העולה לשיעור של 44%בגיל 44-35. איפה טעינו?

מלחמה: העבודה נגד החיים האישיים

רוב האנשים מתייחסים לעבודה ולחיים שמחוצה לה כאל שתי ישויות נפרדות. העבודה - החלק שבו עושים מה שצריך, לעתים בסבל, והוא רק שלב בדרך ל"חיים האמיתיים", שמצויים ב"הולד" ("כשאפרוש, אוכל סוף סוף לעשות מה שאני רוצה, לטייל בעולם, להשקיע במשפחה, ליהנות מהחיים"). בזמן ההמתנה ל"חיים האמיתיים" מאבדים רבים את מיטב שנותיהם תוך ריצה סיזיפית, לחוצה ועצבנית (חלקם מאבדים בדרך גם את חייהם).

בכל הנוגע לישות העבודה, אנשים נוטים לתפוס את המצב כמאולץ ובלתי נשלט - מה שהם מחויבים לעשות, ולא מבחירה חופשית. אם סובלים או חשים בלחץ רב, אפשר לטפל בסימפטומים, למשל לסגל טכניקות לניהול זמן. אולם במקום לטפל בבעיה על ידי משככי כאבים, למה לא לנקוט רפואה מונעת?

לשם כך יש לשכוח מהרעיון שלפיו אין השליטה בידי העובד, ולהשיבה לידיו. שליטה על בחירותיו, ועל הדרך שבה יתנהלו חייו.

שלב הרפואה המונעת: מנפצים את הפנטזיה

במסגרת הגישה הזו מונעים את היווצרות הבעיה מלכתחילה. לא מתגלגלים במקרה בין מצבים ועבודות, בתקווה נצחית להגיע לרגע שבו אפשר יהיה "להתחיל לחיות", אלא מחליטים מלכתחילה מה להקריב, ועל מה לא מוותרים. כשבוחרים מקצוע, מביאים אילוצים אלה בחשבון, ולא כפי שעושים זאת בדרך כלל בגיל בחירת המקצוע, כלומר לא בצורת פנטזיה.

הפנטזיה של תקופת בחירת המקצוע משמעה - הכול ורוד: המקצוע המיוחל מרתק, מכניס, מספק ומשתלב עם שאר תחומי החיים. השוק לא מוצף, המעסיקים שואפים להשקיע בעובדים, כל עובד חדש מתקבל בזרועות פתוחות, והשעות הנוספות מתגמלות.

שנים לאחר מכן מתנפצת הפנטזיה. הבחירה הופכת שחורה, והצבע הוורוד שמור לשעות הפנאי. לפתע מגלים שהשוק מוצף בתמימים כמותנו, שהשכר נמוך במשך זמן רב, ושהמעסיק רק מחפש דרכים לנצל אותנו ככל האפשר.

כל הדרכים מובילות לתחילת הדרך: בחירה מושכלת

אז מה עושים? פוקחים עיניים לרווחה, מוקדם ככל האפשר. חוקרים על מקצועות שונים, למדים על חסרונותיהם ולא רק על יתרונותיהם, עורכים תיעדוף מפורט, ויוצרים תכנית לפיתוח הקריירה לטווח הארוך. בתכנית מתייחסים גם לנושאים נוספים שחשובים לנו, ובוחנים כיצד משתלבים הרצונות השונים, והיכן אין מנוס מפשרה. ואם פשרה אינה מתקבלת על הדעת - מבססים כבר בגיל צעיר מערך תמיכה שיסייע בהתמודדות עם דרישות שאי אפשר להתפשר עליהן.

למשל, רופאה לעתיד: ברור לה שבעשר השנים הראשונות תצטרך להשקיע ללא הרף בלמידה, אך היא מאוד רוצה להיות אמא צעירה, ולא מוכנה לוותר על אף אחת משתי השאיפות הללו. הפתרון, אם כך, יהיה מציאת כלים תומכים שיאפשרו לה להגשימן. אולי תקריב שאיפות אחרות, כמעבר למושב מרוחק, שיוחלף במגורים צמודים להוריה, שיסייעו לה להגשים את שתי שאיפותיה הראשונות.

לרדת מהר האלוהות ולטפל בחרדות

בשלב שבו כבר עוסקים במקצוע עצמו רבים טוענים כי אף שבחרו לפי סדרי העדיפויות המוגדרים ופועלים לפיהם, בגלל הדרישה להיות זמינים כל הזמן, הם אינם מספיקים דבר. "ומה יקרה אם אפספס שיחה קריטית, או מייל דחוף?"

לאלה מומלץ לעבור לשלב השני בתהליך "הריפוי" המטאפורי: חיזוק מערכת החיסון. לעתים מדובר באנשים חרדי החמצה, שבטוחים שהעולם ייחרב אם לא יגיבו מיד לכל פנייה, וחשים חובה להיות מחוברים כל הזמן, כדי לדעת. אם לא ידעו, יקרה משהו רע (כפיטורים).

כדי שיוכלו לנשום, עליהם לעצור ולהיזכר בכל הפעמים שבהן, בשל אילוצים שונים, באמת לא היו זמינים (לדוגמה במהלך טיסה): האם נחרב העולם?

זמן שינוי: זמן להיות לא זמינים

 האצילו סמכויות: הדריכו קולגה או כפיף למשימה גוזלת זמן. אם תבחרו במשימה שגם מקדמת את האינטרסים של מקבל האחריות, תרוויחו הן זמן פנוי, הן הכרת תודה על סיוע לצמיחה של מישהו אחר.

הפרידו בין ענייני חירום ושגרה: צרו מנגנון לשעת חירום, למשל - מכשיר טלפון נוסף שאפשר יהיה להשיגכם בו במצב חירום אמיתי, או קולגה מחליף שיסכים מראש להיות זמין במקומכם.

הגדירו חלונות זמינות ברורים: החליטו, למשל, על אי-מענה לפניות במיילים שנושאיהם יכולים לחכות ליום העבודה הבא (פעמים רבות בין כה וכה תשובתכם תיושם רק למחרת על ידי הפונה), או על מענה בשעות הערב לנושאים שתועיל להם באופן משמעותי תשובה עוד באותו היום (למשל, בנוגע למסמכים הדרושים לפגישה שתיערך למחרת בבוקר).

היגמלו משודדי זמן: צמצמו גלישה ברשתות חברתיות; מענה בזמן אמת לכל הודעת ווטסאפ; צפייה בסדרות טלוויזיה מרובות; מערכות יחסית לא תומכות; ריבוי שטחי אחריות מסיבות בלתי מחייבות ("אתנדב לוועד הבית או הכיתה כדי להוכיח שאני קיים").

קחו את השינוי בנחרצות אך בהדרגה: אם אינכם מחכים לתשובה קריטית או לעניין שבחירום, הניחו את הטלפון במרחק פיזי מכם, אך עשו זאת בהדרגה. התחילו בחצי שעה ביום, ראו כי טוב, והמשיכו משם.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם