גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרווח ששווה מיליונים

איזה נתון מדאיג את מוטי בן משה, דודי ויסמן וזהבית כהן?

תחנת דלק דור אלון / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק דור אלון / צילום: תמר מצפי

מניית דור אלון  צנחה מתחילת חודש אוקטובר ב-13% ומציגה מתחילת השנה ירידה של כ-7%. הביצועים השליליים הללו בעת האחרונה חריגים הן ביחס לביצועי שוק המניות המקומי והן ביחס לביצועי המניה עצמה אשתקד, אז נסק מחירה ב-55%.

תחום פעילות מתחמי הדלק הוא ליבת הרווחיות של החברה ואחראי לכ-70% מהרווח התפעולי שלה. מכה ישירה וחדה בשולי הרווח במגזר זה תפגע קשות ברווחיות דור אלון, המפעילה 212 תחנות דלק בפריסה ארצית והיא החברה הרביעית בגודלה בענף בישראל, עם נתח שוק של כ-18% משוק תחנות הדלק הציבוריות.

הטריגר העיקרי לצניחה במחיר המניה בחודש האחרון היה פרסום טיוטת דוח על ייחוס עלויות למרווח השיווק של בנזין 95, שהינו מוצר בפיקוח על פי צו פיקוח על מחירי מוצרים ושירותים, וכן סיכום דיון של ועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר.

מרווח השיווק נקבע על ידי משרדי האוצר והאנרגיה והמים, בהתאם לרווחיות הרצויה למשק הלאומי במקטע שיווק הבנזין. בשנת 2002 הוצמד המרווח לסל הוצאות אירופי, והוחלט לעדכנו אחת לחצי שנה לפי התנודות במרווחי השיווק המחושבים בארבע מדינות באירופה, עד לתקרה מסוימת. אחת לחמש שנים הממשלה עורכת בדיקה מחודשת של מתודולוגיית חישוב המרווח, ובחינה כזו מבוצעת בימים אלו.

מסיכום הדיון של ועדת המחירים עולה בין היתר כי מרווח השיווק לליטר בנזין 95 בשירות עצמי צפוי לרדת ב-4.8 אגורות ללא מע"מ, ולעמוד על 52 אגורות לפני מע"מ, ואילו עמלת התדלוק בשירות מלא צפויה לרדת ב-4 אגורות כולל מע"מ ולעמוד על 16 אגורות כולל מע"מ.

מחברי הדוח סבורים כי הגידול בכמויות הבנזין הנמכרות בארץ, בהיקף של 15% ביחס לבדיקה שנערכה לפני חמש שנים, בצוותא עם התייעלות ניכרת בענף, מחייבים התאמה כלפי מטה של מרווח השיווק. המלצה זו של משרד האנרגיה הפתיעה לרעה את המשקיעים, שהעריכו כי לאחר ההפחתה החדה במרווח השיווק ב-2012, בשיעור של 9%, מיצה הרגולטור את מחסנית הרגולציה האגרסיבית.

אובדן הכנסות ענפי שנאמד בכ-250 מיליון שקל

דור אלון ציינה כי היא סבורה שנפלו טעויות יסודיות ומהותיות בדוח, ובכוונת החברה להביא את עמדתה ביחס לטיוטת הדוח עד לתאריך שנקבע ב-9 לנובמבר. לשינוי מרווח השיווק, ככל שיתקבלו המלצות ועדת המחירים, עלולה להיות השלכה מהותית על רווחיות החברה. ואם המרווח אכן ייחתך בחדות כפי שממליץ הדוח, קיים חשש לפגיעה בדירוג החוב של דור אלון.

בישראל נמכרים למעלה מ-3 מיליארד ליטרים של בנזין בשנה, ולפיכך יישום הקיצוץ המוצע במרווח השיווק פירושו המיידי הוא אובדן הכנסות ענפי של כ-250 מיליון שקל, וזאת מבלי להתייחס לאובדן הרווחיות הצפוי לנבוע מהפחתת עמלת התדלוק העצמי.

יחד עם זאת, סביר להניח כי חלק לא מבוטל מהרווח המיועד להגיע לכיסי הציבור ימומן באמצעות ביטול הנחות לציי רכב, ולא יגרום לפגיעה ישירה בשורה התחתונה של החברות בענף. כמו כן קיים חשש כי הפחתה חדה של מרווח השיווק תפגע קשה יותר בבעלי חברות הדלק הקטנות, בשל אובדן הגמישות שלהן במתן הנחות, ותאיים על התחרות העתידית בענף. נציין כי על אף היקף המכירות האדיר בענף הדלקים המקומי, הרווח הנקי המצרפי הענפי דווקא נמוך - כ-2% בקירוב, ולפיכך הרעה מהותית במרווח השיווק מהווה פגיעה קשה בחברות.

משרדי הממשלה רוצים להביא בשורות צרכניות לציבור הרחב

בעל המניות הגדול בחברת דור אלון הוא מוטי בן משה, אשר ביצע בשנים האחרונות השקעות ענק במשק הישראלי. בן משה טרם רשם הצלחות מהותיות בהשקעות בזירה המקומית, ונראה כי ההתפתחויות האחרונות בדור אלון הן מקור נוסף לכאב ראש עבורו.

דור אלון אינה חברת הדלקים הציבורית היחידה שעתידה להיפגע מהחיתוך במרווח השיווק ובעמלת התדלוק העצמי. פז נפט, החברה הגדולה בענף שמרבית מניותיה מוחזקות על ידי הציבור, ודלק ישראל, החברה השנייה בגודלה שבבעלות קבוצת דלק, צפויות אף הן להיפגע מהגזירה המרחפת מעל הענף, ואולם עסקיהן של השתיים מגוונים הרבה יותר משל דור אלון, ולכן עוצמת הפגיעה בהן צפויה להיות מתונה יותר.

מנגד אורות הניאון במשרדים של דודי ויסמן, שרכש באוגוסט אשתקד את חברת הדלק סונול מידי קבוצת עזריאלי, ובמשרדי קרן ההשקעות אייפקס - אשר רכשה בתחילת 2017 את חברת טן - צפויים לדלוק שעות נוספות, שכן גם במקרה שלהם, בדומה לדור אלון, תלות הרווחיות במרווח השיווק היא דרמטית.

ההערכה היא כי מרווח השיווק העדכני ייכנס לתוקף בתחילת שנת 2018 או במהלך הרבעון הראשון שלה. לא יהיה זה מנותק מהמציאות להניח כי המרווח הסופי שייקבע יהיה גבוה מההמלצה המקורית, ואולם באותה נשימה ניתן להניח כי מרווח השיווק יפחת למרות מחאת החברות, שכן במשרד האנרגיה כמו במשרדי ממשלה אחרים רוצים לבוא עם בשורות צרכניות לציבור הרחב, ובמקרה הזה דין פרוטה כדין מאה.

ובאותה הנשימה, היה נחמד לראות את הרגולטורים, המטלטלים את הענף כדי להשאיר בכיסו של הציבור כמה אגורות לליטר, מקדמים הפחתה של מס הבלו, העומד על 3.02 שקלים לליטר לפני מע"מ, וכך מייצרים בשורה אמיתית עבור ציבור הנהגים.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק