גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הרכב קמה ליום שאחרי ארגוס: ארוכה הדרך לאקזיט

הוועידה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה נפתחה על רקע התעניינות שיא של תעשיית הרכב בחברות אוטו-טק ישראליות ■ מה מביא חברות ענק שמרניות להשקעה בחברות נטולות הכנסות מהמזה"ת, ועם מה נדרשות חברות הסטארט-אפ להתמודד רגע אחרי האופוריה של הצ'קים השמנים?

היום (ג') נפתחה בתל-אביב ועידת ראש הממשלה החמישית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה. הוועידה החל את דרכה בתחילת העשור על תקן של אירוע יחסי ציבור סביבתי, שנועד לשמר את התדמית "הירוקה מתוחכמת" של ישראל, שיצרה בטר פלייס בעולם. למרבה הצער, לא הרבה השתנה מאז בחזית הסביבתית ואנו ממשיכים לפגר אחרי העולם המתקדם בכל הנוגע ליישום צעדים סביבתיים משמעותיים בתחבורה.

אלא שבשנים האחרונות החל מרוץ גלובלי אחרי רכב אוטונומי ותחבורה שיתופית, וישראל הפכה כמעט בן לילה למעצמה יזמית בתחום האוטו-טק. התדמית הזו קיבלה חותם רשמי בעסקת הענק של מובילאיי ובעקבותיה הפך גם הכנס של 2017 לאירוע חשוב על סדר יומה של תעשיית הרכב הגלובלית והמשקיעים.

בשבועות הקרובים צפויה להגיע לישראל צמרת תעשיית הרכב עם פיגורות דוגמת נשיא קבוצת דיימלר, דיטר זטשה (שיגיע לחנוך את מרכז המו"פ של החברה בישראל); נשיא ג'נרל מוטורס, דן אמאן, ועוד. אלה שמות, שמחוזרים על ידי ממשלות בכל העולם ומייצגים ביניהם כוח קנייה והשקעה של מאות מיליארדי דולרים. בהחלט הישג לא מבוטל למדינה שלא מייצרת אפילו כלי רכב סדרתי אחד.

אבל האקשן האמיתי שנלווה לכנס השנה מתחולל מאחורי הקלעים, שם עסוקים בשעות אלה ממש "סוגרי עסקאות" חשובים, עם פנקסי צ'קים גדולים, במרוץ להקדים את המתחרים בכל הנוגע להשקעה, רכישה ומיזוג של חברות וטכנולוגיות בישראל.

המו"מ למכירת חברת הסייבר סקיוריטי לרכב "ארגוס", תמורת כ-450 מיליון דולר, שנחשף השבוע, יצר הרבה רעש והלהיט את העניין בכנס בתל-אביב וכבר ראינו עסקאות גדולות פי כמה, שנסגרו בזריזות מאחורי הקלעים עם מעט מאוד חשיפה. בשנה שעברה, למשל, קטפה פורד את SAIPS הקטנה תמורת כמיליארד דולר עוד לפני שמישהו שמע בכלל על קיומה.

מלחמת כל בכל

מה בעצם מביא חברות ענק שמרניות ומבוססות, עם מוניטין של עשרות שנים ומקורות הכנסה יציבים, להוציא סכומי עתק על השקעות ועל רכישות של חברות צעירות ונטולות הכנסות מהמזרח התיכון, שאפילו בנקאי השקעות הון סיכון הרפתקנים היו חושבים פעמיים לפני כניסה אליהן?

ובכן, בתעשיית הרכב הגלובלית, שמגלגלת כ-2 טריליון דולר בשנה, הייתה עד לפני שנים לא רבות היררכיה תחרותית מסודרת: בקצה העליון ניצבו יצרני הרכב, שהתחרו בעיקר זה מול זה; מתחתם ניצבים הספקים הגדולים של התעשייה, חברות טיר1 כמו מאגנה, קונטיננטל, דלפי ושות', שמגלגלות ביניהן מאות מיליארדי דולרים בשנה ולוקחות בשנים האחרונות חלק הולך וגדל ממשימות המחקר והפיתוח של יצרני הרכב.

אלא שאז הגיע עידן "הרכב החכם" וכל ההיררכיה המסודרת התהפכה על פניה. בעידן הזה מעבדי הנתונים וה"חוכמה" האלקטרונית מקבלים חשיבות קריטית והופכים את ספקי הצ'יפים - דוגמת אינטל, NXP, NVIDIA ועוד - לשחקני מפתח, עם צבירת כוח רב מאוד בשרשרת המזון ועם מוטיבציה להתרחבות לתחומי חומרה (חיישנים, למשל) חדשים ועצמאיים.

במקביל, יצרני הרכב מרגישים כי השוק "בורח" להם לעבר חברות של טכנולוגיה שיתופית דוגמת אובר ושות', ומתחילים לנקוט בגישה אקטיבית עם השקעות ישירות בחברות טכנולוגיה, שבעבר נחשבו לטריטוריה של הספקים שלהם.

בתווך ניצבים כיום ספקי הטיר1, שמרגישים כיום בלחץ גם מלמטה וגם מלמעלה וכתוצאה פותחים את הארנק ומנסים לשריין לעצמם בכל מחיר כמעט מיזמים/טכנולוגיות, שיבטיחו את התחרותיות שלהם.

את חומר הבעירה לכל המדורה הענקית הזו מספק ה"הייפ" הטכנולוגי של שוק ההון. המשקיעים הגלובליים מתגמלים או מענישים כיום את המניות של כל השחקניות הציבוריות בענף בהתאם להשקעתן ב"פוטנציאל החלום" של הרכב האוטונומי והתחבורה השיתופית. הוסיפו לכך את המיזוג עם תחום התחבורה השיתופית וקיבלתם חגיגה, שדוחפת כיום לשמיים את הערכות השווי של חברות אוטו-טק ישראליות, כולל כאלה שלא השיקו עדיין מוצרים מסחריים.

מי הבא בתור?

כאמור, חלק גדול מהפעילות הזו מתבצע כיום בשקט מאחורי הקלעים. אבל גם בחזית הבמה אפשר למצוא כמה רמזים מעניינים למי ומי בבוחשים בקלחת. ניקח כדוגמה את אינוביז (INNOVIZ), שמפתחת חיישני רכב מבוססי לייזר.

אינוביז הפגינה היום בוועידה פרופיל גבוה במיוחד. מלבד נוכחות פיזית נרחבת, שכללה גם רכב הדגמה שמצויד בחיישן של החברה, "שמרה" החברה לוועידה הכרזה על הרחבה של סבב הגיוס השני שלה ל-73 מיליון דולר.

החברה, שנוסדה רק לפני שנה וחצי, גייסה עד כה 82 מיליון דולר כאשר המשתתפים בסבב הגיוס השני שלה הם מעין מיקרו-קוסמוס של המתחרים על שוק הרכב החכם העתידי. ברשימת המשקיעים אפשר למצוא נוכחות גם של ספקיות הטיר1 המתחריות דלפי ומאגנה, כאשר את תעשיית האלקטרוניקה והצ'יפים מייצגת חטיבת ההשקעה של סמסונג אלקטרוניקה.

סמסונג היא אחת המתחרות הגדולות על שוק הצ'יפים העתידי לרכב וכבר רכשה, בעקיפין, חברות אוטו-טק ישראליות באמצעות רכישת קבוצת HARMAN.

ברשימה מצאנו גם את זרוע ההשקעות הקוריאנית של קונגלומרט סופטבנק היפני. סופטבנק היא לא רק חברת טלקומוניקציה גלובלית אלא משקיעה בשנים האחרונות הון ברכישת חברות של טכנולוגיות מתקדמות בכל רחבי העולם, כולל כמה השקעות עם פרופיל גבוה בתחום הרכב האוטונומי. היא מבשרת על התעניינות רצינית של היפנים בישראל.

האם אינוביז תייצר עוד אקזיט גדול? לא היינו פוסלים את האפשרות. מדובר במעין "חברה אחות" של ארגוס סייבר סקיוריטי, שצמחה ב"חממה" של זוהר זיסאפל, אחד מיצרני האקזיטים הגדולים בתולדות היי-טק הישראלי. בנוסף החברה הודיעה כי היא לקראת תחילת הייצור ההמוני של החיישנים שלה ופירוש הדבר, כנראה, שיש לה כבר חוזים סגורים עם ספקי טיר1, ודרכם עם יצרני הרכב לשילוב החיישן שלה בכלי רכב עתידיים.

לא גן של שושנים

למרות שקל להידבק בהייפ של תעשיית האוטו-טק הישראלית, במיוחד על רקע העניין בוועידה השבוע, צריך לזכור שישראל היא לא מרכז עולם הרכב ואפילו לא הזירה היחידה שבה מתחוללות כיום פריצות דרך טכנולוגיות בתחום. האירופאים והסינים סוגרים במהירות את הפער היזמי, וחברות סטארט-אפ אמריקאיות ואסיאתיות מהתחום הרכב נחטפות במאות מיליוני דולרים.

אפילו חברות ישראליות מבוססות, שכבר מיסדו לעצמן מעמד של "חד-קרן" (שווי של למעלה ממיליארד דולר), עדיין נאבקות בשוק האגרסיבי של תעשיית הרכב.

מובילאיי מנערת מעל עצמה כיום את האופוריה של רכישת הענק ונערכת להתגוששות אלימה מול מתמודדות, שלא מעניקות לה שום תקופת חסד; ענקית האלקטרוניקה NVIDIA, למשל, ממשיכה להרחיב בקצב את מעגל היצרנים והספקים, שמאמצים את הפלטפורמה הממוחשבת שלה כבסיס לרכב אוטונומי וחכם.

כיום נאבקים יצרני הצ'יפים והתוכנה לרכב בשיניים על כל יצרן רכב, שיצטרף ל"ברית האלקטרונית" שלהם ויאמץ את הפלטפורמה שפיתחו, ועל רקע זה מדווחת החודש העיתונות הקוריאנית על התהדקות הקשר בין מובילאיי לתאגיד יונדאי מוטורס, כולל פגישה חשאית של פרופסור אמנון שעשוע עם בכירי הקונצרן בסיאול לפני כשבועיים.

נזכיר, שבמסגרת הוועידה נמצא השבוע בארץ סגן נשיא יונדאי מוטורס, שאחראי על כל הפיתוח הטכנולוגי בקבוצה - כולל פרויקט הרכב האוטונומי - אם כי בינתיים, לפחות, הקוריאנים לא משחררים מידע רשמית.

ולא נשכח גם את GETT, "נושאת הדגל" של חברות התחבורה השיתופית בישראל. לאחר צמיחה מסחררת, התרחבות גלובלית מואצת, וברית שלא ניתנת לניתוק עם קבוצת פולקסווגן שהשקיעה בה 300 מיליון דולר אשתקד - דיווחו החודש סוכנויות הידיעות על קשיים של GETT בביצוע גיוס נרחב נוסף, שחיוני לתוכנית הגלובלית שלה. זאת בין השאר בשל החלטת פולקסווגן לפתח מותג רכב שיתופי עצמאי משלה.

הגורמים המעורבים סירבו להגיב לידיעות . אבל המסר ברור: למרות החיזורים המוקדמים והצ'קים השמנים, בתעשיית הרכב אף אחד לא מחכה ליזמים הישראלים ולטכנולוגיות שלהם עם זר של שושנים. מי שנכנס לתחום צריך להכין את עצמו לזירת מלחמה בקנה מידה שאינו מוכר כאן.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם