גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הרכב קמה ליום שאחרי ארגוס: ארוכה הדרך לאקזיט

הוועידה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה נפתחה על רקע התעניינות שיא של תעשיית הרכב בחברות אוטו-טק ישראליות ■ מה מביא חברות ענק שמרניות להשקעה בחברות נטולות הכנסות מהמזה"ת, ועם מה נדרשות חברות הסטארט-אפ להתמודד רגע אחרי האופוריה של הצ'קים השמנים?

הרכב של מובילאיי ודלפי/צילום: יח"צ
הרכב של מובילאיי ודלפי/צילום: יח"צ

היום (ג') נפתחה בתל-אביב ועידת ראש הממשלה החמישית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה. הוועידה החל את דרכה בתחילת העשור על תקן של אירוע יחסי ציבור סביבתי, שנועד לשמר את התדמית "הירוקה מתוחכמת" של ישראל, שיצרה בטר פלייס בעולם. למרבה הצער, לא הרבה השתנה מאז בחזית הסביבתית ואנו ממשיכים לפגר אחרי העולם המתקדם בכל הנוגע ליישום צעדים סביבתיים משמעותיים בתחבורה.

אלא שבשנים האחרונות החל מרוץ גלובלי אחרי רכב אוטונומי ותחבורה שיתופית, וישראל הפכה כמעט בן לילה למעצמה יזמית בתחום האוטו-טק. התדמית הזו קיבלה חותם רשמי בעסקת הענק של מובילאיי ובעקבותיה הפך גם הכנס של 2017 לאירוע חשוב על סדר יומה של תעשיית הרכב הגלובלית והמשקיעים.

בשבועות הקרובים צפויה להגיע לישראל צמרת תעשיית הרכב עם פיגורות דוגמת נשיא קבוצת דיימלר, דיטר זטשה (שיגיע לחנוך את מרכז המו"פ של החברה בישראל); נשיא ג'נרל מוטורס, דן אמאן, ועוד. אלה שמות, שמחוזרים על ידי ממשלות בכל העולם ומייצגים ביניהם כוח קנייה והשקעה של מאות מיליארדי דולרים. בהחלט הישג לא מבוטל למדינה שלא מייצרת אפילו כלי רכב סדרתי אחד.

אבל האקשן האמיתי שנלווה לכנס השנה מתחולל מאחורי הקלעים, שם עסוקים בשעות אלה ממש "סוגרי עסקאות" חשובים, עם פנקסי צ'קים גדולים, במרוץ להקדים את המתחרים בכל הנוגע להשקעה, רכישה ומיזוג של חברות וטכנולוגיות בישראל.

המו"מ למכירת חברת הסייבר סקיוריטי לרכב "ארגוס", תמורת כ-450 מיליון דולר, שנחשף השבוע, יצר הרבה רעש והלהיט את העניין בכנס בתל-אביב וכבר ראינו עסקאות גדולות פי כמה, שנסגרו בזריזות מאחורי הקלעים עם מעט מאוד חשיפה. בשנה שעברה, למשל, קטפה פורד את SAIPS הקטנה תמורת כמיליארד דולר עוד לפני שמישהו שמע בכלל על קיומה.

מלחמת כל בכל

מה בעצם מביא חברות ענק שמרניות ומבוססות, עם מוניטין של עשרות שנים ומקורות הכנסה יציבים, להוציא סכומי עתק על השקעות ועל רכישות של חברות צעירות ונטולות הכנסות מהמזרח התיכון, שאפילו בנקאי השקעות הון סיכון הרפתקנים היו חושבים פעמיים לפני כניסה אליהן?

ובכן, בתעשיית הרכב הגלובלית, שמגלגלת כ-2 טריליון דולר בשנה, הייתה עד לפני שנים לא רבות היררכיה תחרותית מסודרת: בקצה העליון ניצבו יצרני הרכב, שהתחרו בעיקר זה מול זה; מתחתם ניצבים הספקים הגדולים של התעשייה, חברות טיר1 כמו מאגנה, קונטיננטל, דלפי ושות', שמגלגלות ביניהן מאות מיליארדי דולרים בשנה ולוקחות בשנים האחרונות חלק הולך וגדל ממשימות המחקר והפיתוח של יצרני הרכב.

אלא שאז הגיע עידן "הרכב החכם" וכל ההיררכיה המסודרת התהפכה על פניה. בעידן הזה מעבדי הנתונים וה"חוכמה" האלקטרונית מקבלים חשיבות קריטית והופכים את ספקי הצ'יפים - דוגמת אינטל, NXP, NVIDIA ועוד - לשחקני מפתח, עם צבירת כוח רב מאוד בשרשרת המזון ועם מוטיבציה להתרחבות לתחומי חומרה (חיישנים, למשל) חדשים ועצמאיים.

במקביל, יצרני הרכב מרגישים כי השוק "בורח" להם לעבר חברות של טכנולוגיה שיתופית דוגמת אובר ושות', ומתחילים לנקוט בגישה אקטיבית עם השקעות ישירות בחברות טכנולוגיה, שבעבר נחשבו לטריטוריה של הספקים שלהם.

בתווך ניצבים כיום ספקי הטיר1, שמרגישים כיום בלחץ גם מלמטה וגם מלמעלה וכתוצאה פותחים את הארנק ומנסים לשריין לעצמם בכל מחיר כמעט מיזמים/טכנולוגיות, שיבטיחו את התחרותיות שלהם.

את חומר הבעירה לכל המדורה הענקית הזו מספק ה"הייפ" הטכנולוגי של שוק ההון. המשקיעים הגלובליים מתגמלים או מענישים כיום את המניות של כל השחקניות הציבוריות בענף בהתאם להשקעתן ב"פוטנציאל החלום" של הרכב האוטונומי והתחבורה השיתופית. הוסיפו לכך את המיזוג עם תחום התחבורה השיתופית וקיבלתם חגיגה, שדוחפת כיום לשמיים את הערכות השווי של חברות אוטו-טק ישראליות, כולל כאלה שלא השיקו עדיין מוצרים מסחריים.

מי הבא בתור?

כאמור, חלק גדול מהפעילות הזו מתבצע כיום בשקט מאחורי הקלעים. אבל גם בחזית הבמה אפשר למצוא כמה רמזים מעניינים למי ומי בבוחשים בקלחת. ניקח כדוגמה את אינוביז (INNOVIZ), שמפתחת חיישני רכב מבוססי לייזר.

אינוביז הפגינה היום בוועידה פרופיל גבוה במיוחד. מלבד נוכחות פיזית נרחבת, שכללה גם רכב הדגמה שמצויד בחיישן של החברה, "שמרה" החברה לוועידה הכרזה על הרחבה של סבב הגיוס השני שלה ל-73 מיליון דולר.

החברה, שנוסדה רק לפני שנה וחצי, גייסה עד כה 82 מיליון דולר כאשר המשתתפים בסבב הגיוס השני שלה הם מעין מיקרו-קוסמוס של המתחרים על שוק הרכב החכם העתידי. ברשימת המשקיעים אפשר למצוא נוכחות גם של ספקיות הטיר1 המתחריות דלפי ומאגנה, כאשר את תעשיית האלקטרוניקה והצ'יפים מייצגת חטיבת ההשקעה של סמסונג אלקטרוניקה.

סמסונג היא אחת המתחרות הגדולות על שוק הצ'יפים העתידי לרכב וכבר רכשה, בעקיפין, חברות אוטו-טק ישראליות באמצעות רכישת קבוצת HARMAN.

ברשימה מצאנו גם את זרוע ההשקעות הקוריאנית של קונגלומרט סופטבנק היפני. סופטבנק היא לא רק חברת טלקומוניקציה גלובלית אלא משקיעה בשנים האחרונות הון ברכישת חברות של טכנולוגיות מתקדמות בכל רחבי העולם, כולל כמה השקעות עם פרופיל גבוה בתחום הרכב האוטונומי. היא מבשרת על התעניינות רצינית של היפנים בישראל.

האם אינוביז תייצר עוד אקזיט גדול? לא היינו פוסלים את האפשרות. מדובר במעין "חברה אחות" של ארגוס סייבר סקיוריטי, שצמחה ב"חממה" של זוהר זיסאפל, אחד מיצרני האקזיטים הגדולים בתולדות היי-טק הישראלי. בנוסף החברה הודיעה כי היא לקראת תחילת הייצור ההמוני של החיישנים שלה ופירוש הדבר, כנראה, שיש לה כבר חוזים סגורים עם ספקי טיר1, ודרכם עם יצרני הרכב לשילוב החיישן שלה בכלי רכב עתידיים.

לא גן של שושנים

למרות שקל להידבק בהייפ של תעשיית האוטו-טק הישראלית, במיוחד על רקע העניין בוועידה השבוע, צריך לזכור שישראל היא לא מרכז עולם הרכב ואפילו לא הזירה היחידה שבה מתחוללות כיום פריצות דרך טכנולוגיות בתחום. האירופאים והסינים סוגרים במהירות את הפער היזמי, וחברות סטארט-אפ אמריקאיות ואסיאתיות מהתחום הרכב נחטפות במאות מיליוני דולרים.

אפילו חברות ישראליות מבוססות, שכבר מיסדו לעצמן מעמד של "חד-קרן" (שווי של למעלה ממיליארד דולר), עדיין נאבקות בשוק האגרסיבי של תעשיית הרכב.

מובילאיי מנערת מעל עצמה כיום את האופוריה של רכישת הענק ונערכת להתגוששות אלימה מול מתמודדות, שלא מעניקות לה שום תקופת חסד; ענקית האלקטרוניקה NVIDIA, למשל, ממשיכה להרחיב בקצב את מעגל היצרנים והספקים, שמאמצים את הפלטפורמה הממוחשבת שלה כבסיס לרכב אוטונומי וחכם.

כיום נאבקים יצרני הצ'יפים והתוכנה לרכב בשיניים על כל יצרן רכב, שיצטרף ל"ברית האלקטרונית" שלהם ויאמץ את הפלטפורמה שפיתחו, ועל רקע זה מדווחת החודש העיתונות הקוריאנית על התהדקות הקשר בין מובילאיי לתאגיד יונדאי מוטורס, כולל פגישה חשאית של פרופסור אמנון שעשוע עם בכירי הקונצרן בסיאול לפני כשבועיים.

נזכיר, שבמסגרת הוועידה נמצא השבוע בארץ סגן נשיא יונדאי מוטורס, שאחראי על כל הפיתוח הטכנולוגי בקבוצה - כולל פרויקט הרכב האוטונומי - אם כי בינתיים, לפחות, הקוריאנים לא משחררים מידע רשמית.

ולא נשכח גם את GETT, "נושאת הדגל" של חברות התחבורה השיתופית בישראל. לאחר צמיחה מסחררת, התרחבות גלובלית מואצת, וברית שלא ניתנת לניתוק עם קבוצת פולקסווגן שהשקיעה בה 300 מיליון דולר אשתקד - דיווחו החודש סוכנויות הידיעות על קשיים של GETT בביצוע גיוס נרחב נוסף, שחיוני לתוכנית הגלובלית שלה. זאת בין השאר בשל החלטת פולקסווגן לפתח מותג רכב שיתופי עצמאי משלה.

הגורמים המעורבים סירבו להגיב לידיעות . אבל המסר ברור: למרות החיזורים המוקדמים והצ'קים השמנים, בתעשיית הרכב אף אחד לא מחכה ליזמים הישראלים ולטכנולוגיות שלהם עם זר של שושנים. מי שנכנס לתחום צריך להכין את עצמו לזירת מלחמה בקנה מידה שאינו מוכר כאן.

עוד כתבות

אוניברסיטת הווארד / צילום: רויטרס, Brian Snyder

הממשל האמריקאי חוקר את אוניברסיטת הרווארד על אפליה

בודק טענה לאפליה לרעה של סטודנטים אסיאנים-אמריקאים ע"י הגבלת מספר המתקבלים ללימודים ■ הרווארד טענה בעבר שתהליך סינון המועמדים שלה עולה בקנה אחד עם התקדימים המשפטיים שהתירו לאוניברסיטאות לשקול גזע כגורם בשיקולי קבלת תלמידים

המל"ט אורביטור של אירונאוטיקס / צילום: יחצ

בקשה לבית המשפט להתיר פרסום פרטי חקירת אירונאוטיקס

תנועת "הצלחה" פנתה היום (ה') לבית המשפט בבקשה דחופה להתיר את פרסום פרטי החקירה

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

מגמה מעורבת באסיה; "הצמיחה העולמית תישאר איתנה"

אתמול, נזכיר, לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה, והיום יהיה יום מסחר מקוצר שיסתיים ב-20:00 שעון ישראל

ציפי חוטובלי ובנימין נתניהו / צילומים: עינת לברון  וShutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מביך? נתניהו רץ להשמיץ את חוטובלי ורק דבר אחד שכח

רה"מ נתניהו לא בזבז זמן אחרי הראיון המדובר במסגרתו השתלחה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי ביהודי ארה״ב, ובעודה מתאמצת סגניתו להסביר את עצמה בתקשורת, שיגר השר המומנה הודעה חדה ומשפילה ■ ומה הוא "שכח" לכלול בהודעת הגינוי? 

יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר

לפיד מציע לבגין את המקום של "יש עתיד" בוועדה

 לפיד הציע לבגין את המושב של סיעתו בתוך ועדת הפנים של הכנסת ■ ״הסיבה שבגין הודח אינה אפילו הצבעה בוועדה או במליאה, אלא רק הבעת העמדה של בגין בוועדה אשר חשפה את ערוות הליכוד בכך שהחוק מיועד להגן רק על נתניהו"

בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ / צילום: אבי אוחיון, לע"מ

דיווח: טראמפ חשף לרוסיה פעולת סיירת מטכ"ל והמוסד בסוריה

המגזין "ואניטי פייר": הפעילות בסוריה סיפקה מידע על כוונתו של "ארגון המדינה האסלאמית" (דאעש) להשתמש במחשבים ניידים בתור פצצות

כריסטיאן אריקסן, טוטנהאם / צלם: רויטרס

לא מה שחשבתם: אלו מועדוני הכדורגל הרווחיים בעולם

לא ריאל מדריד ולא ברצלונה - המועדונים הרווחיים ביותר בעולם ביחס להכנסות הם בנפיקה ליסבון, טוטנהאם, אתלטיקו מדריד וסביליה ■ ואם מועדוני הכדורגל בפריחה, האם הציבור יכול להפוך שותף לחגיגה באמצעות השקעה במניות של המועדונים הנסחרים בבורסה?

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים מפריש עוד 80 מיליון דולר בגין החקירה בארה"ב

סך ההפרשות בגין החקירה כבר מגיעות ל-960 מיליון שקל ■ בנוסף, שילם הבנק עוד עשרות מיליוני דולרים לעורכי דין ויועצים שליוו אותו בעניין

 

 

 

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

מעברות: דוחות טובים ודיבידנד בהיקף של 220 מיליון שקל

אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

בלעדי: "אפקט אירונאוטיקס" פוגע גם באחים יעקובי

שווי החברה (י.ש אחים יעקובי) בהנפקה ושכרם של בעלי השליטה הופחתו משמעותית ■ גם בהנפקה המתוכננת לרשת הולמס פלייס תצומצם או תבוטל הצעת המכר

טבע / צילום: רויטרס

"הפיטורים בטבע - גם כדי לתת 'נדוניה' למשקיעים לקראת הנפקה"

אנליסט IBI סטיבן טפר מגיב לדיווחים על מהלך פיטורים נרחב של טבע: "קשה להעריך את השפעת הפיטורים על הרווחיות והאם מדובר בסגירה של פעילויות שלמות" ■ ומה בעניין עזיבת מייקל היידן?

הכור בדימונה / צילום: רויטרס

הסערה המשפטית בכור בדימונה: עתירה לבג"ץ נגד משרד רה"מ

מי מוסמך, אם בכלל, לקבוע אילו עורכי דין ייצגו עובדים שלו, שחלו במחלה ממארת? והאם מידע רפואי תמים על עובד הכור יכול לסכן את הכור אם יועבר לעורכי דין שמחוץ לרשימה שנקבעה מראש? ■ הוועדה לאנרגיה אטומית: "התשובה תינתן לבג"ץ ע"י הגורמים הרלוונטיים"

צוללת דולפין / צילום: רויטרס

טיסנקרופ: פתחנו נציגות קבועה לצוללות וכלי השיט בראשון לציון

בשל החשדות לשחיתות הנוגעות לעסקת הצוללות פתחה החטיבה הימית של חברת "טיסנקרופ" (TKMS) נציגות קבועה בישראל וככל הנראה תפסיק לעבוד באמצעות מתווך מקומי

טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס

היועץ לביטחון לאומי לצפרא כץ מאורקל: טראמפ - אידיוט

האתר באזפיד מדווח על התבטאויות חריפות ביותר של ה.ר. מקמאסטר על נשיא ארה"ב בארוחת ערב עם כץ ■ אמר לאדם נוסף: לטראמפ אין מספיק שכל להבין את הסוגיות שבהן עוסקת המועצה לביטחון לאומי ■ דובר של המועצה מכחיש ■ ואניטי פייר: טראמפ לוחץ על קושנר ואיוונקה לחזור לניו-יורק

חכ יעקב מרגי  / צילום: טל שניידר

"אנחנו בש"ס מדברים רק לציבור החרדי. חייבים להחליף דיסקט"

ח"כ יעקב מרגי מודה בראיון ל"גלובס" שמצב המפלגה שלו רע: "הסתגרנו בתוכנו, ולכן אנחנו גם יורדים בסקרים" ■ על האפשרות שיחליף בעתיד את אריה דרעי: "אנשים חושבים בתוכם על היום שאחרי"

עובדי נגב קרמיקה ליד המפעל בירוחם   / צילום: דוברות ההסתדרות

עובדי נגב קרמיקה עתרו: לנקות את המפעל מכל חוב או שיעבוד

העובדים במפעל פנו לביהמ"ש המחוזי בניסיון להבטיח את תפקודו התקין של המפעל, אם וכאשר יימצא לו בעתיד רוכש 

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

"תוך 5 שנים כ-85% מסך החשמל במשק יופק מגז טבעי"

בתדרוך עיתונאים שנערך היום אמר שטייניץ כי "עד היום לא הצטיינו ביישום התכנית הממשלתית של חיבור המפעלים לגז טבעי. המפעלים חוברו בקצב של מפעל אחד בשנה. אנו נגביר את הקצב ונחבר 50-100 מפעלים בשנה"

זונה, זנות / צלם: רויטרס

המשטרה: בית בושת הופעל במתחם צימרים תוך העלמת מסים

המשטרה במבצע משותף עם רשות המסים וזרועות האכיפה השונים פשטו אתמול על מתחם צימרים   בישוב נווה עובד (סמוך לעיר טבריה) בעקבות חשד לניצול צעירות, שינוי יעוד מבנה והקמת מבנים באופן לא חוקי

מובטלים בלשכת התעסוקה / צילום: תמר מצפי

הלמ"ס: שיעור האבטלה עלה ל-4.2%; 3.8 מיליון מועסקים במשק

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני התעסוקה במשק לחודש אוקטובר: עלייה מזערית בשיעור האבטלה, יציבות במספר המשרות הפנויות במשק

שלמה אליהו / צילום: כפיר זיו

הבן הולך, האב נכנס: בקרוב יושלם המהפך בחברת הביטוח מגדל

שלמה אליהו, בעל השליטה, יחליף את יוחנן דנינו בתפקיד היו"ר; עופר אליהו, בכורו של שלמה, יוחלף על ידי מיכל עבאדי בויאנג'ו ■ כחמש שנים לאחר רכישת החברה על ידי אליהו - האם השקט יגיע למגדל סוף-סוף? ■ פרשנות