גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

3 ימים של אש: השריפה בהרי ירושלים שלא הגיעה לכותרות

בסוף השבוע האחרון השתוללה במשך 3 ימים שריפת ענק בהרי ירושלים ■ זה נגמר בכמה אלפי דונמים שרופים, אבל בלי נפגעים או נזק לרכוש ■ קצת רוח, ממש קצת, והתוצאה הייתה שונה לחלוטין

משחקים באש / צילום: רפי קוץ
משחקים באש / צילום: רפי קוץ

זוכרים שהייתה פה שריפה בשבוע שעבר? האש פרצה ביום חמישי ברבע לשש בבוקר בפאתי הר איתן בואכה הר הטייסים שבהרי ירושלים וגבתה יותר מאלפיים דונמים שרופים, שתי יממות, חמישה מוקדים, ארבעים צוותי כיבוי, שמונים לוחמי איש, מסוק אחד ושמונה מטוסים שערכו כמאה וחמישים גיחות כיבוי מוטסות אחר כך - עד שדעכה בעשר וחצי בלילה במוצאי שבת. שכחנו אותה מהר מאוד. גם כי היינו עסוקים בבג"ץ השבת, אבל בעיקר בזכות זה שלא נפגעו בני אדם, מטיילים לא נלכדו, היישובים הסמוכים לא היו בסכנה, לא נגרם נזק לרכוש, למעט כבאית שנשרפה כליל (לכבאים שלום), וגם לא לתשתיות. אפילו גוויות של חיות לא נמצאו בשטח ונדמה שכל הרשויות הנוגעות בדבר תפקדו באופן משביע רצון. לא הייתה דרמה.

היה הרבה מזל עם השריפה הזאת. היער היה יבש וחם, מוכן ומזומן לשריפה גדולה ומסוכנת בהרבה, אבל הרוח נשארה בבית והניחה לאדם להשתלט על האש. לו הייתה מגיעה במלוא כוחה, מי יודע לאן הייתה פונה האש ובאיזו עוצמה: האש הייתה יכולה לפנות לכיוון קיבוץ צובה. היא הייתה יכולה לפנות אל עבר מתקן טיהור השפכים שורק שממוקם לא רחוק משם. לו רצתה, יכולה הייתה לנשוב לכיוון תחנת המיתוג הגדולה של חברת החשמל באבן ספיר הקרוב או אל בית החולים הפסיכיאטרי איתנים הסמוך אליה. כל אחד מהתרחישים האלה זוועתי בפני עצמו.

יומיים אחר כך, אנחנו מטיילים ביער האורנים השרוף. השמיים אפורים, אבל הגשם לא יורד על האדמה המשוועת, המאובקת. עוד אפשר להריח את האש, לראות את מסלולה בתוך הוואדי, את המקומות שעליהם פסחה, משאירה עץ אחד ירוק בין כל השחורים, את המקומות שבהם פסקה. הטמפרטורה הגבוהה השאירה אבקה לבנה הגורמת למדרון להיראות בשמש שיצאה לרגע כמו מסלול סקי. שני פרפרים צהובים עפים בין השרידים. פה ושם עוד עולה עשן מהקרקע; גזע שלא איבד את התקווה ממשיך לבעור עד הרגע האחרון, אבל לאש הבוערת בו כבר אין לאן ללכת. מסביב הכול שרוף.

טפסר ראובן יצחק, מפקד תחנת כיבוי האש בית שמש, היה שם מהרגע הראשון עד הרגע האחרון. "על ההתחלה הבנתי שזה ייקח זמן. זו הייתה שריפה גדולה בתא שטח בעייתי מאוד מבחינת גישה, בתוך מדרון תלול. רוב העבודה נעשתה על-ידי המטוסים. כוחות הקרקע נכנסו אחריהם כי היה מצב של הילכדות לוחמים. נלכדה לנו גם כבאית שעלתה באש בדקות הראשונות של השריפה. שניים נעדרו - מה זה עשה לי, אתה לא מבין. הייתי חנוק, לא יכולתי לדבר. עד שלא ראיתי אותם פיזית, עד שלא נגעתי בהם - לא נרגעתי.

"זה נזק סביבתי עצום. היית צריך להיות ולראות שם את בעלי החיים רצים מצד לצד, משתוללים. מבוהלים מהאש. לא פשוט. המשימה שלנו היא להציל נפש ורכוש. זה גם חיים. גם להם יש נפש. אתה רואה אותם רצים, המסכנים האלה, אתה רואה ילד מחפש את האמא שלו. ואתה אומר, הלך להם הבית. כואב הלב. בלי היער הזה, גם החיים שלנו יהיו הרבה יותר קשים. טבע זה חלק מהחיים".

אתה פוחד מהאש?

"שמע, אש זה דבר מפחיד. אבל מתגברים. עוצמת האש בתוך הוואדי הייתה גבוהה והטמפרטורה עצומה. אתה רואה סלעים שהתפוצצו. בשביל שסלע יתפוצץ צריך אלף מעלות. הכבאית התפוררה. לא נשרפה - הכול נמס. נעלם. זה מעיד על טמפרטורה גבוהה מאוד. זה גם דבר יפה, אש. עולם ומלואו".

מה השריפה שהכי השפיעה עליך?

(חושב ארוכות). "הייתי בכל-כך הרבה, ראיתי כל-כך הרבה. תמיד קשה לראות בתים שנשרפים ותושבים שאיבדו בית. כשנשרף בית אני מרגיש אשמה. אומרים שמדד ההצלחה הוא אפס נפגעים. זה לא המדד שלי".

לפי טפסר יצחק, אף שהרוח לא הייתה עזה במיוחד (רוב הזמן) בשלבים הראשונים לא היה ברור לאן היא הולכת, לפעמים היא הלכה לשני כיוונים במקביל. "פתאום היא התהפכה לדרום-מערב ואיימה על מתקן טיהור השפכים. אם היה קורה שם משהו זה היה אסון. פתאום משנה כיוון לחברת חשמל - שם היו כמה פיצוצים רציניים. אחר כך היה חשש שהיא תלך לצובא ולבית החולים איתנים. אם חלילה זה מגיע לאיתנים, זה לא פשוט".

אני מתקשר לד"ר גדי לובין, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי איתנים. כ-70 חולים מאושפזים שם. "אנחנו מודעים לסכנות", אומר ד"ר לובין, "רק בשנה האחרונה עשינו שני תרגילי פינוי לשעת שריפה. גם באירוע הזה נכנסנו לכוננות והפעלנו את הסעיפים הראשונים בנוהל החירום".

כמה זה מורכב יותר לפנות חולים פסיכיאטריים?

"לפחות בעניין האש, הרבה יותר מורכב להתמודד עם שריפה במחלקה פנימית או גריאטרית. אצלנו אנשים מהלכים ומבינים. אל תתבלבל: אדם חולה בנפשו מבין טוב מאוד מה זו שריפה ומה זו סכנת חיים. תרחיש של חוסר שיתוף פעולה הוא תרחיש קיצון נדיר. בשריפה של 2010 ליוויתי את פינוי בית החולים הפסיכיאטרי בכרמל, ואחד הדברים שהכי התרשמתי ממנו הייתה ההתנהגות המופתית של המטופלים. כנראה שיש משהו באיום חיצוני שיש לו כוח מארגן".

אם האש הייתה מגיעה לתחנת המיתוג של חברת החשמל, מתקן לא מאויש לא רחוק מבית החולים, הייתה יכולה להיות בעיה. מדובר באחת התחנות החשובות של חברת החשמל, אפשר לראות את קווי המתח הגבוה יוצאים ממנה ומספקים חשמל לחצי ירושלים. לדברי מנהל מחוז ירושלים בחברת החשמל, משה כהן, בתרחיש קיצון צפויה בעיה באספקת חשמל ומצב קריטי יגיע עד להפסקות חשמל יזומות. גם נזק לכבלים יכול להיות בעל משמעות כבדה. לא היינו מתמוטטים, אומר כהן, אבל זה לא היה פשוט. מהחברה אגב ביקשו למסור כי שלחו נציג לחפ"ק השריפה מיד כשנודע עליה וכי "באירוע המדובר לא נדרשנו להפעיל את המערך הפנימי, אולם אנו ערוכים לספק הגנה מפני אש, ככל שניתן".

התחנה, כמו בית החולים, מוקפת אזור חיץ לא מיוער של כשלושים מטר והדבר הראשון שמכבי האש הגנו עליו הייתה התחנה. חברת החשמל מחזיקה כבאיות משל עצמה לא רחוק משם, בשער הגיא, אבל הפעם לא נעשה בהן שימוש. לו הייתה קורסת התחנה, מערכת החשמל בישראל יכולה הייתה לספק גיבוי לזמן מסוים (התחנה נותקה ל-24 שעות בלי פגיעה באספקה). "המזל שלנו היה מזג האוויר", אומר כהן. "גם בגל הקודם של השריפות התחנה הייתה בפוקוס. אנחנו שומרים עליה כבבת עינינו".

ומה אם הרוח הייתה פונה לדרום-מערב אל עבר מתקן טיהור השפכים בשורק? מדובר במתקן השלישי בגודלו בישראל, שמטהר למעלה מ-90,000 מ"ק שפכים ביום. השפכים מגיעים מגבעת זאב, מבשרת ציון, יישובי מטה יהודה, בית לחם, בית"ר עילית, בית ג'אלה, ביר נבאללה, א-רם וגוש עציון.

עכשיו דמיינו לכם 80-90 אלף ליטר שפכים עושים את דרכם במורד נחל שורק עד לחוף פלמחים. אסון סביבתי בכל קנה מידה. לא זו אף זו - במתקן השפכים יש גם המון גז. פיצוץ שם זה חתיכת פיצוץ. גם הם מודים לרוח. בסוף כולם מודים לרוח שלא נשבה. ברשות המים מסרו בהקשר הזה כי שתי כבאיות עמדו בכוננות בסמוך למתקן וכי ישנה היערכות תמידית להתמודדות עם שריפות.

הרוח כנראה תמשיך ותנשוב והשריפות רק יילכו ויתגברו. פרופסור לאה ויטנברג מאוניברסיטת חיפה שחוקרת את האקולוגיה של שריפות יער, אומרת שזו המציאות החדשה. "עונת השריפות הולכת ומתאחרת. בגלל האיחור בעונת הגשמים, נמתח פרק זמן ארוך של יובש מסוף חורף עד תחילת חורף. אנחנו קוראים לזה עונת החורב (horev), שמתמשכת בעצם שמונה-תשעה חודשים בישראל".

אוי, זו מילה גאונית.

"כן* זו עונת היובש ושריפות חורף נעשו דבר בולט - בשנה שעברה בירושלים, השריפה בכרמל ועוד. גם העוצמה שלהן גדולה מאוד. אנחנו מראים שיש קורלציה בין שטחים שרופים לאורך עונת החורב. לזה מצטרפים הירידה בכמות המשקעים החורפית והשינוי במיקום הגשם. הכול זה שילוב של אקלים ופעילות אדם. לא רק בהקשר של הצתות - יש יותר עומס על השטחים והיערות. זה המחיר".

"השריפות יותר קשות"

גידי בשן, רכז קהילה ויער בהרי ירושלים מקק"ל ויערן עם ותק של 34 שנים, מסכים. "באורח מוזר, אלה הפכו לחודשים הכי יבשים ומסוכנים בשנה - אם לא יורד גשם, וזה המצב לצערנו. ואז הרוחות של עונת המעבר שהן חזקות, גורמות לאש. כל תחזיות האסון מתממשות. אנחנו בחברה טובה. זה בכל העולם. זו התוצאה של התחממות כדור הארץ. גם אם מספר השריפות באזור שלנו בירידה - הן יותר עוצמתיות ויותר קשות לכיבוי. זה המחיר על כל היערות - שריפות. בתנאים האלה אנחנו בעצם מספקים דלק. כל מה שצריך זה גפרור - זה יכול להיות מדורה שנשכחה, סיגריה, מנגל, ועד הצתה. חייבים ליישם חוק - איסור מוחלט של הדלקת אש ממאי לאוקטובר".

בהצלחה.

"זה לא פופולרי והציבור לא ימות על זה מן הסתם, אבל זה המחיר. היום זו כבאית, מחר זה הרוגים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו".

מה עם הטבע?

"בשישי בבוקר כבר פגשתי עדר צבאים. הטבע יודע להשתקם. כאדם שעוסק בזה 35 שנים, אני כבר רואה מקומות שנשרפו והשתקמו. כבר יש לי את הפרספקטיבה, למרות שמחזור טבע זה לא דבר פשוט לראות בחיי אדם. יער זה שנות דור. ראיתי יערים נשרפים וראיתי שלגים מפילים עצים וראיתי את הטבע משתקם וחוזר לעצמו. אני מעריך שלוקח לחורש טבעי 25-20 שנה להשתקם, וליער אורנים בין 35 ל-40 שנה להשתקם. איך משקמים? הדבר הראשון שעושים אחרי השריפה - מחכים שנתיים-שלוש ולא עושים כלום. רואים את השטח מגיב, ואז מקבלים החלטות".

נוטעים אורנים?

"האורן נשאר איתנו. אין דרך הגיונית להוציא אותו, וזה גם לא מה שצריך לעשות. אורן זה עץ שאוהב להישרף. זו עובדה שאין להתכחש אליה. השרף שלו נשרף בשמחה, זו דרכו להפיץ את זרעו".

אורן אוהב אש. את זה אמרו לי גם הכבאי וגם החוקרת - האורן אוהב להישרף. שריפות טובות לו. כך הוא מפיץ את זרעו הלאה. תנו לאורן קופסת גפרורים והוא שורף את עצמו. יש בזה משהו יפה בעיניי, שהאורן - ובמיוחד הזקנים - מעדיפים ללכת בבום במקום להירקב לאט.

עוד כתבות

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"