גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה לרפורמה "ההיסטורית": מחירי דגמי הרכב העממיים לא ירדו

בעוד שענף האוטו-טק הישראלי כובש שיאים חדשים, מתמודדים הלקוחות בארץ עם שלל כשלים ובעיות, למרות ההבטחות ■ אפילו במשרד התחבורה מודים: "הצרכן הסופי נהנה מאחוזי הנחה בודדים"

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי
כלי רכב חדשים בנמל אשדוד. בינתיים המדינה נהנית מההכנסות ממסים / צילום: תמר מצפי

בשבועות האחרונים נוספו עוד כמה חלקים מעניינים לפאזל המורכב והרחב של שוק הרכב הישראלי. זירה אחת, שזכתה לכיסוי רב, היא זירת האוטו-טק הישראלית שממשיכה לרתוח ולבעבע. כנס "התחבורה החכמה" עתיר המבקרים, שנערך בשבוע שעבר, בהחלט מיסד את מעמדה של ישראל כ"נקודה חמה" על המפה של תעשיית הרכב העולמית. מדובר בעולם שונה לגמרי מעולם ה"ברזלים" של שוק הרכב הישראלי, אבל הוא מציב בפני השחקנים המוכרים והגדולים הזדמנויות עסקיות מעניינות רבות יותר מכפי שראינו בכל העשור הקודם, אבל לנושא המרתק הזה נחזור ונקדיש טור נפרד בעתיד הקרוב.

בינתיים, נחשפו נתונים תקופתיים ארוכי טווח על היקף האשראי לרכישת רכב ללקוחות פרטיים בישראל, כנגד שעבוד. במקביל, ועדת הכלכלה פתחה שוב את "תיבת פנדורה" של שוק החלפים לרכב, והעניקה תזכורת ישירה ועגומה לחוסר האפקטיביות של "חוק רישוי שירותי הרכב", שבימים מלאה שנה לכניסתו לתוקף.

אשראי לרכב: הצמיחה שלפני הצניחה?

בשנה שעברה החל בנק ישראל לאסוף באופן פרטני את נתוני האשראי לרכב, והנתון הראשוני שפורסם, נכון לספטמבר אשתקד, עמד על כ-11.6 מיליארד שקל. השבוע פורסמו לראשונה נתונים עדכניים ומתמשכים והם חושפים מגמה ברורה של צמיחה בהיקף האשראי. בין ספטמבר 2016 ליוני 2017 צמח האשראי לרכב ללקוחות פרטיים, כנגד שעבוד הרכב, ב-1.74 מיליארד שקל, שיעור צמיחה של כ-15%. בסוף הרבעון השני של 2017 הוא כבר הסתכם ב-13.347 מיליארד שקל, ובין הרבעון הראשון לשני השנה הוא קפץ ב-671 מיליון שקל, בהובלת הבנקים.

הנתונים הללו מאפשרים לבצע אקסטרפולציה מקורבת. אם מתרגמים את היקף צמיחת האשראי הרבעוני למחיר הממוצע של עסקת רכישה של רכב פרטי בישראל, מדובר על גידול של כ-6,500 כלי רכב מבוססי אשראי ברבעון, או כ-26 אלף כלי רכב בשנה. זה אולי לא נשמע הרבה ביחס לכלל השוק, אבל אם מביאים בחשבון שהיקף המכירות החודשי הממוצע ללקוחות פרטיים (לא כולל ליסינג, ציים ו"אפס קילומטר") הוא בסביבות 11 אלף כלי רכב בחודש, אפשר להסיק ששיעור רכישות הרכב ממונפות האשראי במגזר הפרטי נע סביב ה-20%.

בפועל, מספר כלי הרכב גדול יותר, כיוון שהמימון הטיפוסי שלוקחים משקי הבית לרכישת רכב נמוך מ-100%. החישוב גם אינו כולל את מספר כלי הרכב שנרכשים בסיוע "הלוואות לכל מטרה", שאינן מופיעות בנתוני בנק ישראל, ואת כלי הרכב, שנרכשים באשראי חוץ-בנקאי. חלק מיבואניות הרכב, למשל, נוהגות להעניק אשראי לרכישת רכב ממקורות מימון עצמיים שלהן. הבולטת ביניהן היא קבוצת כלמוביל, שמחזיקה נתח משמעותי משוק הרכב הישראלי ומעניקה מימון חיצוני בסיוע חטיבת דביס של דיימלר. לפיכך, אפשר להעריך בזהירות ששיעור רכישות הרכב שמומנו באשראי במגזר הפרטי נע סביב ה-30%.

בנק ישראל, שמסתכל על התמונה הרחבה, מודע לכך שבמגזר המוסדי היקף המינוף של רכישות הרכב, כנגד שעבודו, גדול יותר באופן משמעותי. אכן, מערך הביטחונות של חברות הליסינג כנגד האשראי נרחב משמעותית מזה של בתי האב, אבל בשורה התחתונה ערך הביטחונות העיקריים של שני סוגי הלווים, הפרטיים והמוסדיים, מבוסס על הביקוש וההיצע בשוק המשומשות הישראלי.

כאשר מוסיפים לקלחת נתון צמיחה של 15% בשנה (פלוס-מינוס) בהיקף האשראי, אפשר להבין מדוע מיהר בנק ישראל למשוך ביוני השנה את בלמי החירום ופרסם שורה של "הנחיות" לבנקים לקירור שוק האשראי לרכב.

רק נתוני הרבעונים הבאים יגלו כיצד השפיע המהלך של בנק ישראל ואם נשא פירות. אולם כפי שכתבנו כאן לאחרונה, התחושה בשוק היא של התקררות משמעותית והיא מקבלת גיבוי מנתוני המסירות העדכניים. אמנם נתוני המסירות של אוקטובר, שפורסמו אתמול, מראים קפיצה של יותר מ-40% לעומת אוקטובר אשתקד, אבל צריך לזכור שספטמבר ואוקטובר הם חודשים שפיזור ימי החגים משתנה בהם משנה לשנה. כאשר מבצעים ממוצע דו-חודשי של ספטמבר ואוקטובר, מגלים שמדובר בעלייה של כ-3% בלבד לעומת החודשים המקבילים אשתקד. בקיצור, האוויר מתחיל לצאת מבועת האשראי.

אם מישהו עדיין נוטה לייחס את הגישה הזאת רק לרואי שחורות, נציין שהיא מחלחלת כיום גם לגופי המחקר הממוסדים. כך, למשל, בדוח מיוחד של מידרוג על שוק הרכב, שפורסם בספטמבר השנה, נכתב כי "החמרת התנאים למימון כלי רכב מצד הבנקים כבר ניכרת והיא בעלת השפעה על אשראי צרכני ואשראי מסחרי. הדבר צפוי לתרום במידה מסוימת לצינון ביקושים לרכב חדש, וכן להוביל לאתגרים אצל חלק מחברות הליסינג למחזר את התחייבויותיהן בהיקף דומה לעבר ולאלצן לפעול בכמה דרכים, שמשמעותן ייקור הוצאות המימון ו/או צמצום מסוים בצי".

הרפורמה האבודה בשוק החלפים

החודש, כאמור, מלאה שנה לכניסתה לתוקף של רפורמת הדגל של משרד התחבורה, המוכרת כ"חוק רישוי שירותי הרכב". פטרוני החוק הזה כינו אותו לא אחת "היסטוריה בשוק הרכב" והבטיחו לעם ירידות משמעותיות במחירי הרכב והחלפים. אז הנה תקציר לגבי מה שקרה למחירי דגמי הרכב העממיים בשנה שחלפה מאז: כלום.

בניכוי השפעת שערי המטבע והמיסוי (הירוק), לא נרשמה שום תזוזה כלפי מטה במחירונים אלא רק כמה תיקונים כלפי מעלה. האשליה של ירידה במחירים, שיוצר כיום שוק ה"אפס קילומטרים", נסמכת על ההנחות שמעניקים הממוסדים היבואנים לסוחרים, ואם כבר, היא הוכחה ניצחת לקפיצה נוספת ב"מארקאפ", שמקובל כיום בשוק הרכב החדש בישראל.

אמנם היבוא האישי ו"הזעיר" (עד 20 כלי רכב בשנה) של רכב זוכה לפריחה מאז כניסת החוק, אבל ברוב המקרים זו נישה נפרדת, שיש מעט מאוד בינה לבין יוקר המחיה של ההמונים. ביטויה העיקרי הוא תוספת מרשימה לכבישי ישראל של כלי רכב אקזוטיים מבית מרצדס, ב.מ.וו, פורשה, פרארי, למבורגיני ושות'. אמנם נמכרו גם כמה מאות כלי רכב "עממיים" יחסית מיבוא מקביל, בעיקר של טויוטה, אך עדיין מדובר בטיפה בים.

ומה לגבי ההבטחה להוזלה במחירי החלפים בעקבות הרפורמה? בכל זאת, מדובר על שוק של 10 מיליארד שקל בשנה, שיש לו השפעה ישירה על כיסם של ההמונים. במארס אשתקד כתבנו כאן כך: "לא מעט שעות דיונים בחוק הוקדשו לצמצום הביורוקרטיה ולשיפור התחרותיות בשוק החלפים והמוסכים, במטרה מוצהרת להוריד משמעותית את יוקר המחיה בסעיפים הללו. אלא שגם כאן העדיף משרד התחבורה להתעלם מהבעיות האמיתיות של שוק החלפים ולהתחמק ממוקשים כמו ענף הביטוח הכל-יכול... המשמעות היא שגם אחרי כניסת החוק ימשיכו לקוחות החלפים והמוסכים בישראל להשתייך לשתי אוכלוסיות. מצד אחד, חברות הביטוח והלקוחות המוסדיים הגדולים, שימשיכו לקבל הנחות של עשרות אחוזים ממחירי המחירון הרשמיים המנופחים על חלפים ותיקונים. מצד שני מאות אלפי בעלי רכב פרטיים ימשיכו לשלם 180 שקל לפני מע"מ ועבודה על פילטר שמן, שעולה בשער היצרן 6 דולרים, ועוד יגידו תודה".

כשכתבנו את זה אשתקד, לפני תחולת החוק, זכינו לתגובות ממלכתיות בנוסח, "אתם חוזי שחורות ונביאי זעם" (וזה עוד בלשון עדינה). והנה בשבוע שעבר, בדיוק שנה לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, התכנסה ועדת הכלכלה כדי לנסות וליישם "שקיפות" במחירוני החלפים שתאפשר השוואת מחירים שלהם ברשת ותשפר את יכולת המיקוח של הצרכן הקטן בניסיון נואש להוריד את מחירי החלפים. אז הנה מה שאמר בדיון בשבוע שעבר נציג משרד התחבורה, שנה לאחר כניסת החוק לתוקף: "הצרכן הסופי נהנה מאחוזי הנחה בודדים, בעוד שציי רכב יכולים לקבל הנחות של 60%-70% ואפילו 80%". וואו. לא היינו מאמינים.

למותר לציין שניסיונות הוועדה להכניס שקיפות במחירים נתקלו בהתנגדות מצד חזית אחידה של כל השחקנים בשוק סחר החלפים, מיבואני הרכב ועוד יבואני החלפים התחליפיים והמוסכים. יתר על כן, משרד התחבורה "גילה" לאחרונה, להפתעתו, שהחוק הקיים כמעט שאינו מאפשר יבוא אישי סדיר של חלפים מחו"ל, שעשוי להקטין, אפילו בקטנה, את הפערים הבלתי נסבלים בין מחירי החלפים בשוק החופשי בחו"ל לבין המחירים בארץ.

אלא שלשם כך, מתברר, צריך להסיר חסמי רגולציה, שלא מעט מהם מרוכזים במשרד התחבורה עצמו, ולשנות את צו היבוא החופשי בהתאם. גם את זה גילה המשרד בשיטת "נסה וטעה". בקיצור, יושבים שלוש שנים, מבטיחים הבטחות, מעבירים חוק, ואז מנסים להבין היכן טעינו ומדוע המחירים אינם יורדים. אבל עזבו שטויות, זה רק אנחנו, החמוצים.

היבוא האישי של רכבי פאר

עוד כתבות

כריסטין לגארד / צילום: שאטרסטוק

האם רובוטים ישלמו מס הכנסה וביטוח לאומי?

הרובוטים צפויים לשנות את שוק התעסוקה, וגם את המודל שגובה מס על הכנסה מעבודה

 

 

פרילנסר / איור: גיל ג'יבלי

מבולגנים ומתייאשים מהר: 10 הטעויות שפרילאנסרים עושים

כלכלת השירותים הכניסה לשוק הרבה עובדי פרילאנס, אבל רבים מהם מאמצים דרכי עבודה שלא מאפשרות להם לצמוח ■ מוכשרים ככל שתהיו, יש שגיאות שאסור לעשות

טים קוק והאייפון X / צילום: רויטרס

אפל תשקיע 350 מיליארד דולר בכלכלה האמריקאית ב-5 שנים

החברה הודיעה על תוכנית השקעות חדשות בייצור ופיתוח בארה"ב ב-5 השנים הקרובות ■ היקף המס שהחברה צפויה לשלם ב-5 השנים הקרובות בארה"ב עומד על 38 מיליארד דולר

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

בדרך למימוש: פסגות מודה שנכשל עם חברת הביטוח

 בית ההשקעות הגדול במשק מודה כי נכשל בניסיונו להיכנס לתחום הביטוח כחברת ביטוח, ובכוונתו לצאת מפעילות זו ■ כל האופציות נבחנות ובכלל זה גם מכירה של פסגות ביטוח

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

עליות בסיום בוול סטריט; ג'נרל אלקטריק איבדה 7% ביומיים

הפדרל רזרב פרסם את ספר הבז' וכותב כי יש סימנים ראשונים לאינפלציה ■ בנק אוף אמריקה וגולדמן סאקס פרסמו דוחות רבעוניים

נשים חרדיות מועסקות בהיי־טק/ צילום: תמר מצפי

בג"ץ למל"ג: למה יש הפרדה בין נשים לגברים בלימודי חרדים?

בג"ץ דן בימים אלה בשתי עתירות: חוקרים באוניברסיטה טוענים כנגד ההפרדה המגדרית בתוכניות אקדמיות המיועדות לחרדים, ובפורום קהלת סבורים כי יש לאפשר הרחבת ההפרדה ■ בג"ץ הוציא צו על-תנאי לתוכנית חומש של המל"ג לשילוב חרדים באקדמיה

מלאנוקס / צילום: רויטרס

סטארבורד מעבירה הילוך: דורשת מהפכה בדירקטוריון מלאנוקס

סטארבורד דורשת להחליף את כל הדירקטורים במלאנוקס ומציעה מועמדים מטעמה ■ מלאנוקס: הדירקטוריון שלנו מחויב, מנוסה ומתאים

סטארט-אפ / צילום: שאטרסטוק

חברת HopOn הישראלית, השלימה סבב גיוס של 3.5 מיליון דולר

האפליקציה שפיתחה החברה קונה כרטיס נסיעה בתחבורה ציבורית בצורה אוטומטית, בלי להוציא את הטלפון מהכיס

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

רשות המסים: זו עמדתנו בנוגע למיסוי הנפקות בשיטת בלוקצ'יין

עפ"י הטיוטה שפרסמה הרשות, שלבי ההכרה בהכנסות של חברות המנפיקות אסימונים ומתחייבות להעניק בעתיד שירותים או מוצרים בתמורה לאותם אסימונים שהונפקו, לצורכי מס, יהיו בהתאם לאופי פעילותה של החברה ולפי המודל העסקי שלה

שלומי פוגל / צילום: ניב קנטור

מוצרי שלם רוכשת את קווי ייצור האריזות של ורטהיים ופוגל

שווי העסקה מוערך בעד 25 מ' ש' ■ אמרז הודיעה לחברות כי היא צפויה לסיים את ההתקשרות עמן בסוף חודש מארס, מה שעורר סערה שכן מתעורר חשש שלוח הזמנים לא יאפשר לחברות זמן התארגנות

מקדונלדס / צלם: רויטרס

מקדונלד'ס תעביר 100% מחומרי האריזה שלה למקורות מתחדשים

ענקית המזון המהיר הודיעה שהיא עוברת להיות ידידותית לסביבה ■ תתקין אמצעי מיחזור בכל סניפיה עד 2025

אריק שור / צילום: תמר מצפי

הרפת של אריק שור מפסיקה למכור לתנובה

אריק שור, שניהל בעבר את יצרנית המזון, הוא יו"ר החברה המנהלת את רפת אפיקים: "הגיעו אלינו נציגים של תנובה ולא נתנו שום הצעה לשיפור. ההפרש היה גדול מדי" ■ בסביבת תנובה אמרו כי כמות החלב שקולטת תנובה תצמח ב-2018

לינדה מסלם / צילום: יחצ

השותפה שסולקה בכוחנות מקסלמן וקסלמן ויצאה עם מיליונים

פירמת רואי החשבון הגדולה נחלה הפסד צורב מול רו"ח לינדה מסלם ■ בית המשפט המחוזי בת"א קבע כי המשרד ישלם 10 מיליון שקל, כיוון שהוא הפגין כלפיה "גישה כוחנית, פוגענית, נקמנית ויהירה"

ג'ון פלנרי / צילום: רויטרס

סופו של הקונגלומרט הוותיק? GE שוקלת פיצול

המהלך בא בהמשך לתוכנית ההבראה שפרסם המנכ"ל ג'ון פלנרי לפני כמה חודשים

מיכל הלפרין / צלם: איל יצהר

רשות ההגבלים העסקיים ורשות שוק ההון נגד ביטוחי הבריאות

מיכל הלפרין ודורית סלינגר החלו בבדיקה של ביטוחי הבריאות והסיעוד הפרטיים, שנשלטים על-ידי הראל, כלל ביטוח והפניקס ■ "מדובר בתחום רווחי שהמחירים בו לא יורדים ושהריכוזיות בו רבה, ולא ברור למה חברות רבות לא פועלות בו אם מדובר בתרנגולת שמטילה ביצי זהב"

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שינוי מגמה בביטקוין, חצה חזרה את רף 10,500 הדולר

גל הירידות במטבעות הדיגיטליים, שהחל ככל הנראה על רקע צעדים של רגולטורים אסיאתיים לריסון פעילויות הכרייה והמסחר, נעצר וכעת הביטקוין נסחר במגמה חיובית ■ שווי הביטקוין נחתך בכמעט חצי מהשיא אליו הגיע בחודש שעבר

עוד שמואל זיסמן / צילום: רמי זרנגר

עלייה של 9% בגיוסי חברות ההייטק הישראליות בשנת 2017

עפ"י דוח של IVC ומשרד עורכי הדין ZAG, חברות ההייטק הישראליות גייסו ב-2017 5.24 מיליארד דולר ב-673 עסקאות, עלייה של 9% לעומת גיוסים של 4.83 מיליארד דולר ב-2016

פול סינגר / צילום: רויטרס - Steve Marcus

הקרנות שמטלטלות את ההנהלות מגלות את ישראל

מהלכי הרכישה במלאנוקס ובבזק מסמנים עליית מדרגה בתחום ■ השקעה של קרן אקטיביסטית מובילה לעיתים למלחמת פרוקסי, במקרים רבים די במאבקים אלה כדי ליצור ערך

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

טראמפ סותר דברי נתניהו: השגרירות לא תועבר לי-ם בתוך שנה

בשיחה עם כתבים בהודו אמר רה"מ, שהוא צופה שהשגרירות תועבר לבירה בתוך שנה אחת "מעתה" ■ למעשה, בכירים בממשל הבהירו בעבר שיידרשו לפחות שלוש שנים להקמת השגרירות החדשה

אסף רפפורט / צילום: קובי קואנקס

אסף רפפורט מונה למנכ"ל המו"פ של מיקרוסופט בישראל

רפפורט, 34, הצטרף למיקרוסופט לפני כשנתיים, ב-2015, בעקבות רכישת חברת הסייבר ■ "מיקרוסופט עוברת מהפכה של ממש בשנים האחרונות(...) אני גאה להוביל את המהפכה הזו בישראל"