זהו, אחרי שנתיים שר האוצר משה כחלון הצליח. תוכנית מחיר למשתכן הגיעה לפריים-טיים. ולא סתם לפריים-טיים, פרסומת מושקעת באירוע הפרידה של ערוץ 2 לפני הפיצול הכל-כך מדובר. ולא קמפיין ממומן של משרד האוצר או של מפלגת כולנו. פרסומת של בנק הפועלים שמכניסה את התוכנית למיין סטרים.

אומנם מדובר רק בפרסומת, ואומנם אם מסתכלים על כמה דירות כבר נמסרו במחיר למשתכן אנחנו עוד לא בקו פרשת המים בכל מה שקשור למימוש ואפילו לא קרובים לשם. אבל באותה נשימה חשוב להגיד שמדובר באירוע משמעותי מאוד לתוכנית הממשלתית.

אם לפני שנתיים הבנקים עוד לא ידעו איך לאכול את מחיר למשתכן, וגרמו ללא מעט כאבי ראש למטה הדיור, עכשיו נראה שגם שם נפל האסימון. בנק גדול בישראל יוצא בקמפיין שלם על משכנתא למחיר למשתכן. עם הטבות ופיתויים. סביר להניח שגם הבנקים האחרים יגיעו לשם. גם הם רואים את הנתונים על הנייר, למעלה מארבעים אלף דירות מוזלות שהמדינה כבר שיווקה. ובתקופה של מיעוט עסקאות בענף, ונתוני משכנתאות שהולכים ויורדים, הקמפיין הפרסומי הזה מראה שגם בבנקים מבינים שיש כאן קהל יעד לא קטן והזדמנות לנסות ולנגוס בנתח השוק הזה.

ולמה זה משמעותי? כי זה מקבע את התוכנית בתודעה ומשדר לכל מי שפקפק בהצלחתה עד עכשיו שמדובר ביותר מתופעה חולפת. ואם זה לא מספיק, אז גם חברות גדולות בתחום הנדל"ן למגורים שנמנעו ממכרזי מחיר למשתכן עד עכשיו מחליטות לשנות פוזיציה. דוגמה טרייה היא חברת י.ח. דמרי שלראשונה השתתפה וזכתה במכרז מחיר למשתכן בקריית ביאליק. עוד סממן לכך שהתוכנית הממשלתית כבר חלחלה עמוק יותר ממה שיש מי שמוכן להודות.

ואם מדברים על פרסום ומודעות למחיר למשתכן, אי-אפשר להתעלם מעוד תופעה שהולכת וצוברת תאוצה לאחרונה. לצד העובדה שמחיר למשתכן פרצה את גבולות הנישה ומתחילה לעורר את יצירתיות הבנקים, יש עוד גורמים שעלו שלב בכל מה שקשור ליצירתיות - הקבלנים. כבר דיברנו על זה שהקבלנים והיזמים לא מורידים מחירים במחירון אבל מכניסים לאט לאט יותר מבצעים.

אז גם במישור הזה נרשמה התפתחות מעניינת ששוב מעידה על יצירתיות. חברת גינדי החזקות למשל מציעה עכשיו מעין טרייד אין על דירה. כן, לא על רכב, על דירה. על פי הודעה ששלחה החברה, הרעיון הוא לתת תמרוץ למשפרי הדיור לרכוש דירה חדשה עם הצעה של החברה לתת למשפר הדיור הטבה משמעותית. על פי הפרסום של החברה, שמאי יעריך את הדירה הישנה של משפר הדיור, ובמקרה שהדירה הישנה תימכר במחיר הנמוך מהערכת השמאי, החברה תשלים את ההפרש עד לסכום של 200 אלף שקל.

אז את המחירון הרשמי הקבלנים והיזמים אולי לא משנים, אבל מבצעים יצירתיים שבאים להתגבר על קיפאון מתמשך רק הולכים ומשתכללים. רגע, אז זה מבצע? זה הנחה? נשאיר לכל אחד להחליט לבד.