גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לואו קוסט היא מילת קסם שמסתירה מאחוריה בלוף גדול"

המחירים ירדו? "אולי כשמסתכלים על טיסה למזרח אירופה בחורף" ■ התיירים זורמים לישראל? "הם באים לכאן כי משרד התיירות מסבסד כל כרטיס, ואז ממשיכים למצרים או לירדן" ■ שמיים פתוחים? "חכו שמחירי הדלק יעלו" ■ גדעון טהלר, מייסד ומנכ"ל טל תעופה, מנפץ מיתוסים בראיון ל-G

גדעון טהלר / צילום: איל יצהר
גדעון טהלר / צילום: איל יצהר

כמי שהעבר שלו נטוע חזק, אולי יותר מכל אחר, בענף התעופה הישראלי, גדעון טהלר, בן 74, עם 52 שנים בענף התעופה (30 מהן כמייסד וכמנכ"ל "טל תעופה", המייצגת עשרות חברות תעופה), מרשה לעצמו לסמן מגמה לעתיד: רכבות. אתם קוראים נכון, עתיד ענף התיירות, בעיקר בתוך אירופה, טמון בחברות הרכבות, ומאותה סיבה שחברות לואו-קוסט כמו אייר ברלין ומונארך מתחילות לקרוס.

"קחי את גרמניה, למשל", הוא אומר בראיון ל-G. "אנשים שם כבר מבינים שהפרוצדורה של טיסת פנים, כולל ההגעה לשדה תעופה, המתנה, בדיקה ביטחונית וכו', לא משתלמת ביחס לנסיעה ברכבת, וזה עוד בלי קשר למחיר. בכל העולם אנחנו נראה יותר רכבות מהירות שיתפסו מקום של חברות תעופה. ביפן ובסין כבר רואים רכבות שנוסעות 4 שעות בין יעדים וזו תחרות ישירה לחברות תעופה, שלא יוכלו להציע מוצר שינצח בתחרות הזו".

ובכל זאת, תן קרדיט ללואו קוסט. הן משכו את המחירים למטה.

"לואו קוסט היא מילת קסם שמסתירה מאחוריה בלוף אחד גדול. זו בועה שדינה להתפוצץ. מספיק לתת פרסומת חינם לחברות לואו קוסט, גם בתקשורת וגם משרד התחבורה שהפך את זה לסלוגן שלו. לא יודע כמה תיירים הם באמת מביאים, אבל זו בועה. גם הפרסומים של משרד התחבורה שהמחירים ירדו הם לא נכונים. המחירים זולים למי שמזמין חצי שנה מראש וטס בלי מזוודה. כמה כאלה כבר יש?".

המחירים היום נמוכים יותר וזו עובדה.

"אולי כי את מסתכלת על טיסה למזרח אירופה בחודשי החורף - משהו שלא היה בעבר. ההיצע גדל, זה נכון, אבל הביקוש מאוד גבוה. יש דרישה של קהל לטוס לחו"ל, אז למה שיורידו מחירים".

אתם מציעים היום טיסה לברלין ב-79 אירו לכיוון בשירות מלא. זה מחיר שלא היה בעבר.

"המחירים ירדו למראית עין. הכול עניין של ניהול תשואה. כשנראה שהטיסות מתמלאות, נעלה מחירים. ברור שלהפעיל טיסות במחיר הזה, זה משהו שלא יעבוד וברור שהמחיר תקף למושבים בודדים במטוס".

חברות לואו קוסט מפעילות טיסות לאילת במחירים כאלה ופחות, והן מביאות עשרות אלפי תיירים בחורף.

"וכמה מהם נשארים בישראל? תיירים באים לכאן בטיסה זולה כי משרד התיירות מסבסד כל כרטיס, ואז הם ממשיכים למצרים או לירדן כי שם הרבה יותר זול. אין דבר יותר ערב לאוזן או לעין מאשר הדיבורים והכותרות על כרטיס לאירופה ב-50 דולר או לארצות-הברית ב-150 דולר. חברות הלואו קוסט חוסכות בפרסום, אבל הן מקבלות פרסום חינם מהתקשורת שמהללת אותן. ככל שמוצר הטיסה נחות, ככה טורחת חברת התעופה להפיץ ידיעות כוזבות על טיסה לאירופה ב-50 דולר".

למה ידיעות כוזבות? יש טיסות לאירופה ב-50 דולר וגם בפחות מזה.

"יש במספר מאוד מצומצם של מושבים שתוכלי למצוא אולי בכיוון אחד אם תזמיני חצי שנה מראש. מי שמזמין חודש לפני, טווח זמן הגיוני יותר, בסוף - עם כל התשלומים הנלווים למזוודות, להושבה או למזון - יגיע למחיר שמתקרב למחיר של טיסה שנותנת שירות מלא ושטסה בשעות הגיוניות, עם אופציה לשנות או לבטל. כל חברה יכולה לתת מחירים בלי שירות מלא. הכול עניין של ניהול תשואה".

אבל צרכן שלא אכפת לו לטוס בשעה שאתה מגדיר כלא הגיונית, יכול לחסוך. זו עובדה.

"זו עובדה בעיקר בסיסמאות ופחות בשטח. הבעיה היא שחברות התעופה שמציעות שירות מלא, לא משקפות לצרכן את ההבדל בין המוצר שהן מציעות לעומת מה שתקבלי בלואו קוסט. גם סוכני הנסיעות צריכים לדאוג לזה, וזה לא נעשה מספיק".

ועדיין, ריינאייר היא כיום חברת התעופה הגדולה באירופה.

"נכון, אבל בדקת כמה תלונות יש עליה בכל העולם? אפילו הממשלה הבריטית התערבה בזה. כל המחיר הזול הזה בא על חשבון השירות ולצרכנים יימאס מזה. המחיר הזול שאת מדברת עליו הוא פיקציה".

אי-אפשר להתכחש לזה שטיסות הלואו קוסט משכו את המחירים מטה.

"בכותרת של העיתון זה נכון, אבל במציאות המחירים הוזלו בגלל התחרות ובעיקר בגלל הדלק. יש תאריכים שהמחיר של UP, חברת הלואו קוסט של אל-על, יעמוד על 300 דולר לכיוון לברלין, ופעם - כשלא היה המותג הזה, אל-על עצמה הייתה מוכרת כרטיס לברלין ב-500-400 דולר ויש הרבה דוגמאות. הצרכנים צריכים להבין שאף אחד לא מוכר בזול כשהוא יכול למכור ביוקר. לא מחלקים מתנות. פה ושם יש תאריכים עם מקומות פנויים, ואז הנוסע צריך להתאים את עצמו למתי שמתאים לחברת התעופה למכור בזול ולשעות הטיסה שלה שלרוב יהיו דפוקות".

אתה מדבר מפוזיציה. אין לך חברות לואו קוסט ברשימת הלקוחות, מהסיבה הפשוטה שהן לא צריכות סוכנים.

"נכון, חברות לואו קוסט לא עובדות עם נציגות מקומית, אלא מרכזות את מרבית הפעילות שלהן באתר האינטרנט. עלינו זה לא משפיע כי אנחנו מתוגמלים על כל מכירה, לא משנה באיזו ערוץ היא נעשתה. לטעמי, תהיה חזרה בשימוש שירות סוכן הנסיעות. יותר מדי נוסעים נפגעו מזה שהזמינו עצמאית, מה שצף רק כשקורה משהו. הלקוח הישראלי הוא חכם גדול, כי מצד אחד הוא צריך להראות שהוא הצליח לדפוק את המערכת כשהוא חסך 40 דולר בזה שהוא קנה לבד באינטרנט ולא דרך הסוכן, ומצד שני, כשהוא תקוע כי הטיסה בוטלה ואין לו עם מי לדבר, ה-120 שקל האלה לא שווים. כשמונרך קרסה, מי שהזמין עצמאית נאלץ למצוא לעצמו טיסה אחרת בשעה שמי שהזמין מול סוכן - הסוכן דאג לו. אנחנו מרגישים שיותר ויותר אנשים נמצאים בגישה שעדיף לתת לסוכן להרוויח, ושהוא ייקח אחריות על כל מה שהם זקוקים לו בנסיעה, בדומה לשוק העסקי שלא נטש את הסוכנים".

הזכרת את מרכיב הדלק בתמחור. למה הכוונה?

"הדלק מהווה 30%, לא משנה אם זו חברת לואו קוסט או חברת לגאסי. עד עכשיו, המחיר הנמוך של הדלק הציל הרבה חברות מקריסה ואיפשר את המחירים הזולים יחסית, אבל עכשיו הוא מתחיל לעלות וזה יפעיל לחץ".

ימי השמיים הסגורים

טהלר, שהחל את פעילותו ב-1965 במסגרת "טל תעופה", חברה שהוא ייסד ושהוא משמש כמנכ"ל שלה, זוכר תקופה שבה תחרות בענף התעופה הייתה סבירה פחות או יותר כמו תיירות חלל. בשנים ההן, הדולר היה חזק, הדלק היה זול "והצרכן בכלל לא היווה שיקול", הוא אומר. מי שקבע אז את מחירי הכרטיסים היה יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי International Air - IATA Association Transport), והמחיר היה זהה בין כל החברות שהפעילו טיסות באותן קווים.

"היו הסכמים בילטראליים, שהם בדיוק הפוכים מהשמיים הפתוחים. הם קבעו שבין שתי מדינות יכלה לטוס חברה אחת מכל צד. מהארץ, למשל, TWA ואל-על היו היחידות שהורשו לטוס לניו-יורק (עם עצירה באירופה). הייתה רגולציה על מחירים והייתה בלעדיות על קווים. טיסה הייתה מוצר מותרות והחברות לא השקיעו בפרסום או בשיווק. פשוט לא היה צורך".

לימים, מספר טהלר, נכרתו הסכמי תעופה בין מדינות: הראשון היה בין ארה"ב לבריטניה ואחר כך עם אירופה כולה: "הממונים על ההגבלים במדינות השונות נכנסו לתמונה והדברים השתנו לא רק במחיר אלא גם במוצר. המטוסים הגדולים כמו הג'מבו נכנסו לתמונה (היום הם כבר יוצאים מציי חברות התעופה, מ' ר' ח'). מישהו התעורר והבין שבחסות יאט"א, חברות התעופה הן בעצם מונופול שגורף לכיסו סכומי עתק. ואז המגמה התהפכה לטובת הצרכן: הסכמי הבלעדיות בוטלו וכל חברה עברה לקבוע את המחירים שלה. התחרות הובילה להקמת עוד ועוד חברות תעופה והתנועה הלכה וגדלה".

התחרות שפעלה לטובת הצרכן פעלה גם לטובת טהלר, שמעמדו כמייצג חברות תעופה נסק. "החברות הבינו שהנציגות המקומית חוסכת מהן התחייבויות לעובדים, לנדל"ן ולרשויות בשעה שאנחנו משמשים כשלוחה שלהן לכל דבר ועניין".

במה מסתכמת הפעילות שלכם כנציגים?

"אנחנו אחראים על כל הפעילות. מהתמחור בשוק המקומי, עבור בשיווק ופרסום, ועד להסכמים מול סוכני הנסיעות - כולל היותנו צינור להעברת כספים מהסוכנים לחברות".

ומה מודל הרווחיות של החברה המייצגת?

"על כל מה שנמכר בארץ שבה אני משמש כנציג, בין אם זה באמצעות סוכן נסיעות או אתר אינטרנט - אנחנו מקבלים עמלה מחברת התעופה. זה דומה למודל זכיינות. עם כל חברה ובכל מדינה יש הסכם אחר".

טהלר עצמו התחיל בחברת תעופה גדולה, TWA, והיה פקיד ההזמנות של החברה (שלימים מוזגה עם אמריקן איירליינס) ומשם התגלגל לנציג מכירות של קנדיאן פסיפיק עד שנמכרה לאייר קנדה ב-1987. באותה שנה החליט להקים את "טל תעופה".

"התחלנו בארבעה עובדים במשרד בתל-אביב ואחרי שנה קיבלנו את אמריקן איירליינס", הוא מספר. "אמריקן ביקשו שאפתח משרד באיסטנבול, שם היה הצעד הראשון שלנו בעולם. לאחר מכן במוסקבה ובפולין. עוד ועוד חברות נתנו בנו אמון, למשל קתאי פסיפיק (החברה ההונג-קונגית שנכנסה לישראל לפני כשנה ומפעילה כיום בין חמש לשבע טיסות שבועיות)".

דובר על כך שסינגפור איירליינס תפתח קו מישראל.

"זה רק עניין של זמן".

ומה עם השמועה לגבי החברה האוסטרלית קוואנטס?

"אני לא רואה את קוואנטס מגיעה לישראל בשנים הקרובות כי ברגע שחברה מצטיידת במטוסים חדשים, יש לה שווקים בעדיפות גבוהה יותר. מי שמשנה את התמונה הוא השוק הסיני, שמתפתח בקצב עצום ומושך אליו חברות תעופה רבות. כל פרובינציה בסין מונה 30-10 מיליון תושבים, והסינים מתחילים לטוס יותר ויותר. ממשלת סין מתגמלת את החברות במענקים עצומים וזה עיקר הפוקוס של חברות גדולות".

כ-140 חברות תעופה מפעילות טיסות לישראל. האם מדובר בהיצע גדול מדי ביחס לגודל השוק המקומי?

"אנחנו לא שוק כזה קטן כי יש פה פוטנציאל גדול. ישראל היא מדינה שנמצאת בבידוד גיאוגרפי והצרכן הישראלי אוהב לטוס, גם אם זו קפיצה לסופ"ש. היום זה לא רק רומא או פריז אלא גם לבאטומי או לבלגרד".

ומה דעתך על אל-על? גם היא לקוחה שלכם.

"חברה שלא טסה בשבת ובמועדים אחרים מכורח הדת תמיד תהיה חברת נישה. מצד אחד הנישה מבדלת אותה, מצד שני היא הבעיה שלה. הבעיה של אל-על היא קודם כול הסיפור של השבת, ושנית שהמוצר שלה לא עומד בסטנדרט של חברות תעופה גדולות. עם המטוסים החדשים היא אולי תצליח לייצר כמה שותפויות, אבל היא לא תיכנס לאף ברית משמעותית".

 

זה הסלוטים, טמבל

הרווח הגדול שמאחורי קריסת אייר ברלין

מאחורי קריסתה של אייר ברלין, שהייתה החברה השנייה בהיקפה בגרמניה אחרי לופטהנזה, מתחבא סיפור מעניין: ביום שבו הפסיקה רשמית את טיסותיה, הודיעה חברת הלואו קוסט הבריטית איזי ג'ט כי היא רוכשת נכסים משמעותיים מאייר ברלין, לרבות את פעילותה בנמל התעופה ברלין טגל, ושהיא תיכנס גם להסכמי הליסינג שלה (צי של 25 מטוסים). בתוך ההשתלטות הזו ישנו תחום חשוב מאוד מבחינת חברות התעופה, ושאינו מאוד מוכר לציבור הרחב: הסלוטים (חלון זמן; שעות המראה ונחיתה).

עם ריבוי חברות התעופה והטיסות כיום, מלאי הסלוטים בנמלי תעופה גדולים, כמו טגל בברלין, הוא מוגבל, ולכן זהו נכס יקר ערך. בנמלי תעופה כמו הית'רו בלונדון, שנחשב לאחד המבוקשים בעולם, כמעט שאין עוד סלוטים להציע, ולכן חברות התעופה ממתינות "לצוד" סלוטים שמתפנים. זה יכול לקרות עם קריסה של חברה, או במצב שבו מנהל התעופה המקומי מחליט לשנות את לוח הסלוטים בהתאם לתחרות המתבקשת. בשעתו, אמריקן איירליינס רכשה את נכסי TWA בשביל הסלוטים, בעיקר על הקו ללונדון שאליו דלתא, המתחרה שלה מארה"ב, לא טסה כי לא היו לה סלוטים. לימים, מינהל התעופה הבריטי כפה על אמריקן איירליינס ועל בריטיש איירוויז לוותר על סלוטים שעברו לדלתא.

טהלר מסביר שסלוטים, לפחות באופן רשמי, לא ניתן לרכוש ממרבית רשויות התעופה העולמיות ולכן הדרך להשיגם עוברת ברכישת נכסים של חברת תעופה קורסת. "זה בדיוק מה שקורה היום עם לופטהנזה שרוצה לרכוש את נכסי אליטליה. לופטהנזה הרי לא רוצה לרכוש את החברה בשלמותה. מה שמעניין אותה זה המטוסים והסלוטים".

גם בארץ ראינו השתלטות, אם כי בקנה מידה מקומי, שטהלר זוקף לזכותו: עם היעלמות אייר ברלין גם ממפת הקווים של הנוסע הישראלי, "התמקמה" במקומה חברת גרמניה איירליינס, שאותה מייצגת טל תעופה, כשהיא הודיעה לאחרונה על הפעלת שלוש טיסות שבועיות לברלין (טגל) במקום החברה הקורסת - לא במתכונת של חברת לואו קוסט אלא כחברה בשירות מלא.

מהם הסלוטים הכי מבוקשים?

"בטיסות מתל-אביב לאירופה, מועד ההמראה המבוקש הוא בטווח שבין 5:30 עד 7:30 בבוקר. חברות כמו סוויס, אל-על או בריטיש היסטורית טסות בשעות האלה, ואי-אפשר לקחת להן. רת"א (רשות תעופה אזרחית) מחלקת את הסלוטים הפנויים בין החברות החדשות לפי שיקול-דעתה. סלוטים של בוקר שווים הרבה כסף בטיסות ליעדים הקרובים".

האם חברת תעופה כמו ריינאייר, שחיזרו אחריה הרבה עד שהסכימה לפתוח קו מישראל, יכולה להתנות את כניסתה לשוק מסוים בסלוט נחשק?

"אני לא מטיל דופי באף אחד, אבל ככה זה עובד".

 

טל תעופה

שנת הקמה: 1987

מספר עובדים: 320 (ב-40 מדינות, 70 מתוכם בתל-אביב)

מחזור מכירות: 320 מיליון דולר ב-2016, התחזית ל-2017; כ-380 מיליון דולר.

בין לקוחות החברה: אייר אירופה, אתיופיאין איירליינס, פינאייר, אמריקן איירליינס, קתאי פסיפיק, אל-על, קוואנטס, רשת המלונות Wyndham ועוד

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק