גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הנוסעים בשירות של אובר מכוסים במקרה של תאונה?

אובר הרחיבה את השירות שבו נהגים פרטיים יכולים להסיע אנשים תמורת תשלום, אך לפי חברות הביטוח אין לנהג כיסוי בישראל ■ אובר: "יש ביטוח ייעודי בחברה בינלאומית"

עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס
עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס

בתחילת נובמבר, ולמרות התנגדות משרד התחבורה, הרחיבה אובר את שירות התחבורה השיתופית שלה. לשירות Uber Night, הפועל זה יותר משנה, הוסיפה פיילוט של Uber Day, שבמסגרתו נהגים פרטיים יסיעו נוסעים ברכבם בנסיעה המוגדרת שיתופית.

מבחינת אובר מדובר בשירות דומה לזה שמציעות ווייז ו-Moovit, אבל בעוד ההסעות שמציעות האפליקציות הן "על הדרך" ובמנגנון של תשלום כהשתתפות בהוצאות הנסיעה, יגיעו נהגי אובר לכתובת לפי דרישת הנוסע ויסיעו אותו ברכבם הפרטי תמורת תשלום שמחשב אלגוריתם של אובר.

באשר ל"כשרות" של אובר בישראל אפשר להתווכח, ולגבי החיסכון הכספי והתחרות שהשירות מציע אין עוררין, אולם נשאלת שאלה מהותית עבור הנוסעים - מה בדבר ביטוח המכסה תאונה במהלך הנסיעה?

מתברר שהנושא מעורפל היות שכל נסיעה עסקית מחויבת בביטוח של הגנה נוספת אך חברות הביטוח אינן מאפשרות לנהגים להוסיף סעיף כזה. למעשה, אין כיום מוצר ביטוח עסקי לנהג שאינו נהג מונית. כך שיש לבחון את נושא הנסיעות השיתופיות, כולל אלה שמציעות ווייז או מוביט, בהיבט של הנופך העסקי שהן כוללות, המשנה את מהות הנסיעה.

יתרה מכך, בפוליסת ביטוח החובה של רכב פרטי אף מצוין לאילו שימושים תקף הביטוח בהתאם לרישיון, ונסיעה עסקית מוחרגת מהשימוש עבור נהג רגיל.

חברת ביטוח גדולה טענה כי מבחינתה לא יהיה כיסוי לנסיעת אובר ברכב פרטי במקרה שבו לנהג יש רישיון רגיל והוא אינו רשאי להסיע אנשים במסגרת עבודתו - זאת בהמשך לטענת משרד התחבורה התוקף בחריפות את נהגי אובר והנוסעים בשירות, אותם הוא מגדיר כעבריינים.

גם ווייז ומוביט בתחום האפור

"אני לא הייתי עולה על אובר בישראל", פוסק עו"ד ג'ון גבע, המתמחה בתחום דיני נזיקין: "כל עוד מבחינת הממשלה מדובר בעבירה על החוק, הנסיעה מתבצעת ברכב שלא מוגדר ציבורי, דהיינו מונית או אוטובוס, והנוסעים ברכב הפרטי משלמים על הנסיעה - חברת הביטוח תתנער מאחריותה ובצדק.

"יש פסיקה שקובעת שהסעה של מכר בתמורה להשתתפות בעלויות הנסיעה אינה משולה להסעה בשכר למטרות רווח - מה שלמעשה אובר עושה. בתור נוסעת שעולה על מכונית של אובר ובה נהג פרטי הרי לא ידוע לך מי מסיע אותך בכלל ואין לך פרטים על הרכב שבו את נוסעת וגם הסוגיה הביטוחית לוטה בערפל". אולם שתי חברות ביטוח אמרו שגם נושא הנסיעות תמורת השתתפות בעלויות הוא נושא פרוץ.

עם זאת, אומר גבע כי לפי הסטטוס, האלטרנטיבה העומדת בפני נוסעים שנפגעו בתאונת דרכים שאירעה בזמן נסיעה עסקית ברכב פרטי היא לפנות לחברת הביטוח קרנית, חברת הביטוח הממשלתית המבטחת מקרים שנותרים ללא כיסוי ביטוחי מסיבות כאלו ואחרות. "נוסע לא ימצא את עצמו ללא כיסוי ביטוחי", מרגיע גבע. "זו גם המטרה שלשמה הוקמה קרנית, אלא שיש פה מציאות שעל הנוסעים להכיר מראש. הפנייה לקרנית לא אומרת שאוטומטית מקבלים פיצוי. נכון שקרנית אמורה לשלם כאשר חברת ביטוח רגילה לא משלמת, אבל לא בכל מקרה. קרנית היא ברירת מחדל סטטוטורית והתהליך שלה ארוך יותר. יחלפו חודשים לפני שמישהו יחליט שהיא משלמת, אם בכלל".

הדיון בסוגיה הביטוחית של אובר מציג עמדה מנוגדת של שני משרדי הממשלה המעורבים בכך: משרד התחבורה, שאינו מסתיר את התנגדותו שאף הגיעה לערכות משפטיות. המשרד הגיש לבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב כתב אישום נגד חברת אובר בגין הסעת נוסעים בשכר ללא רישיון מטעם משרד התחבורה, כמתחייב מהחוק. בנוסף טוען המשרד כי הפעלת שירותי הסעות בשכר מתקיים בניגוד לדין: "אובר, מנהלה ונהגי הרכב הפרטי שהסיעו נוסעים בניגוד לחוק מואשמים בשלושה סעיפי אישום מרכזיים, אי קיום חובת רישיון עיסוק, אי קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר". לפיכך, הנושא הביטוחי מבחינתם אינו רלוונטי מאחר שמדובר בנהגים המוגדרים כעבריינים.

אובר מבחינתה מציינת כי הנהגים מכוסים בביטוח גלובלי. לדבריה, "Uber Day ו-Night הם פיילוט שנבנה בהתאם לרגולציה בישראל, בדומה לאפליקציות שכבר פועלות בשוק הישראלי למטרת החזר הוצאות. אובר מחויבת להורדת מחירי הנסיעה בישראל, ותשמח לייצר דיאלוג עם משרד התחבורה כדי לתת מענה לכל סוגיה שעולה. כל הנסיעות באפליקציית אובר בישראל מכוסות על ידי ביטוח ייעודי, בנוסף לביטוח האישי של הנהגים". לבקשת "גלובס" לקבל את פרטי חברת הביטוח ענו כי מדובר בחברה בינלאומית שמכסה את הנסיעות של אובר בעולם, אך לא הסכימו לפרט את שמה.

גבע אינו מתרשם: "הפיקוח על הביטוח אינו מרשה לחברה בינלאומית לפעול בישראל למעט בכפוף לאישור המפקח על הביטוח. כנוסע זה ממש לא מספק". גם ברשות שוק ההון מדגישים כי הרשות אינה מפקחת על חברות בינלאומיות.

ברשות שוק ההון במשרד האוצר העדיפו לא להעניק תשובה ברורה באשר לתחום האפור בזווית הביטוחית. גורם ברשות מסביר כי "הכיסוי בביטוחי רכב מוענק בהתאם למטרת השימוש ברכב שעליה מצהיר המבוטח - שימוש פרטי או לצורך הסעת נוסעים בשכר. העדר גילוי של המבוטח לגבי מטרת השימוש ברכב עשוי להקטין את היקף האחריות של חברת הביטוח בתשלום למבוטח. חשוב להבהיר כי נוסע ברכב שנפגע בתאונה רשאי לתבוע את חברת הביטוח ובמידת הצורך, את קרנית".

אובר מציעה פתרון הדוגל בכלכלה חופשית ושיתופית, מצד אחד זו כלכלה המעודדת תחרות ועושה שימוש בנכסים פרטיים (דוגמת airbnb), מצד שני נדרשות מערכות הרגולציה למצוא פתרון לדרך לגיטימית שבה ניתן יהיה להתקיים לכיוון הכלכלה החדשה שכבר פרצה דרך במדינות מערביות רבות. אובר בארה"ב דחקה את המוניות לשוליים, וכעת ממתינה אובר ישראל שמשרד התחבורה שמנסה לקדם תחרות לטובת הצרכן יבוא עם פתרון המגדיר את סוגיית התחבורה הציבורית בישראל.

ממוביט נמסר בתגובה: "כמו כל נהג אחר, האחריות להיות מכוסה בביטוח נאות מוטלת על הנהג ועליו לוודא שהפוליסה שלו מכסה הסעת נוסעים שותפים לנסיעה".

מווייז נמסר: חברות כמו ביטוח ישיר או שומרה כבר הצהירו כי השירות קרפול כלול בכיסוי.

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: איל יצהר

אלה השופטים שמונו אמש לבתי המשפט השונים ברחבי הארץ

רגע לפני שהיא צפויה לבחור שני שופטים חדשים לבית המשפט העליון, בחרה הוועדה לבחירת שופטים, בראשות שרת המשפטים איילת שקד, שופטים לבתי המשפט הנוספים ■ צפו ברשימה המלאה

נטפליקס / צילום: שאטרסטוק

פרשנות: מה עומד מאחורי מלחמת סלקום-נטפליקס?

סלקום הכירה בהישג של פרטנר אבל זה לא מה שיציל את פרטנר ■ השאלה המסקרנת של חברות הטלוויזיה בארץ: האם פרטנר תאריך את הטבת נטפליקס שהיא נותנת ללקוחותיה

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

פרשנות: למאוכזבי נתניהו יש הרבה סיבות לבחור בו שוב

אין ספק: נתניהו צריך ללכת הביתה בגלל אהבתו למתנות ■ אבל - המיאוס מהתקשורת, הפרקליטות והח"כים יוביל את אנשי הליכוד והימין לבחור בו שוב ■ השבוע שהיה

אפליקציה  על הטרדה מינית

לדווח על הטרדות מיניות במקום העבודה - דרך אפליקציה

במטרה להקל על עובדים לעדכן בעת הצורך על התנהגות לא הולמת במקום העבודה, חברות מציעות שימוש ביישומים חדשים; חלקן מציעות פונקציות המפנות לצדדים שלישיים שיטפלו בתלונות ■ רק בעיה אחת טרם נפתרה: הדרישה לבצע רישום מוקדם מקשה על שמירת האנונימיות

יפעת בן חי שגב / צילום: איל יצהר

בג"ץ ערוץ הכנסת: מועצת הכבלים תמשיך בבחינת הצעת RGE

לאחר פסילת הזכייה של ערוץ 20, קבעו במועצה כי הצעת בעלי ערוץ 10 שהגיעה למקום השני לא תוכרז אוטומטית כזוכה, אלא רק לאחר מתן מענה למספר סוגיות ■ בג"ץ קיבל היום את העמדה הזאת, והסאגה המשפטית תימשך רק לאחר החלטתה הסופית של המועצה

aribnb / צילום: שאטרסטוק

Airbnb השיקה שירות חדש; תתחרה בבוקינג ובאקספדיה

פלטפורמת שיתוף הדירות הודיעה הערב על השקת שירות Airbnb Plus

קמפיין יס / צילום מסך

דאבל שני ל-yes: גם השבוע - הפרסומת הכי זכורה ואהובה

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת ל-9 מיליון בכיכובה של שני כהן, שבעבר שלטה ממושכות בטבלת הפרסומות הזכורות והאהובות, מגיעה רק למקום השלישי

עידן עופר / צילום: דניס באליבוס, רויטרס

קנון תחלק 665 מיליון ד' לבעלי המניות; עיקר הסכום לעידן עופר

חברת קנון שבשליטת עידן עופר תחלק כ-2.3 מיליארד שקל לבעלי המניות, בדרך של הפחתת הון ■ המהלך מגיע לאחר שלפני כחודשיים השלימה קנון את מכירת פעילות תחנות הכוח שלה באמריקה הלטינית

הוניגמן / צילום: תמר מצפי

אכזבה לנאמני הוניגמן: תיק הקפאת ההליכים עובר מנצרת לת"א

משמעות העברת התיק לבית המשפט בת"א היא שההחלטות שכבר ניתנו עשויות להיפתח מחדש, ביניהן מינוי הנאמנים

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

קרן העושר: הוועדה גוררת רגליים, וחצי מיליארד שקל שוכבים

מחדלי קרן העושר שאמורה לנהל את ההכנסות מהיטל רווחי נפט, גז ומשאבי טבע ■ על-פי החוק, הקרן תתחיל לפעול מרגע שיצטברו בקופתה 1 מיליארד שקל; במקור העריכו שזה יקרה ב-2017, אחרי כך עדכנו ל-2019, ועכשיו מייחלים שזה יקרה עד סוף העשור

אוריאל לין / צילום: איל יצהר

אווירת חירום בענף האופנה: "חצי מיליון מועסקים תחת איום"

נציגי רשתות ואיגוד לשכות המסחר נפגשו הערב (ה') עם שר הכלכלה, אלי כהן, והעלו בפניו דרישה לשוויון במיסוי על מוצרים מול המתחרים מחו"ל הנהנים מפטור ממע"מ ■ אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "התרחבות השימוש בייבוא האישי המקוון  יגרור פגיעה אנושה במגזר"

יציאת חירום / צילום: אייל פישר

המגדלים הפכו מתקווה גדולה לשוק הדיור - לצרה חדשה

סכסוכי שכנים, הוצאות תחזוקה יקרות, שוק פרוץ של חברות הניהול, רגולציה אובדת עצות ואסונות בטיחותיים מעבר לפינה ■ האם ישראל ערוכה לגל רבי הקומות ששוטף את הארץ? בדיקת G

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

למרות התדמית: נתניהו לא באמת המציא את ההייטק הישראלי

האם תעשיית ההייטק המקומית משגשגת הודות למדיניות הכלכלית של נתניהו - ולמה הוא לא מתאים לנהל את גוגל, בלי קשר להמלצות המשטרה? ■ דעה

בית המשפט העליון / צילום: אריאל ירוזולימסקי

פרופ' אלכס שטיין ופרופ' עופר גרוסקופף נבחרו לביהמ"ש העליון

נשיאת העליון, אסתר חיות: "נבחרו לבית המשפט העליון שניים מן המעולים שבמועמדים, בעלי מוניטין מקצועי משובח ומרשים" ■ שרת המשפטים שקד: "יום חג לעולם המשפט הישראלי"

צבא מצרים / צילום: רויטרס

צבא מצרים פועל בסיני ומשפיע על קליטת הסלולר בכל הארץ

לקוחות חברות הסלולר בישראל נתקלים בשיעור גבוה של ניתוקים יחסית לשגרה ■ משרד התקשורת עירב את משרדי הממשלה הרלוונטיים כדי להפסיק את ההפרעות

שלדון אדלסון/ צילום: יח"צ

אלדסון הציע לתרום לשגרירות ארה"ב בי-ם - שתיפתח במאי

הממשל האמריקאי שוקל תרומה מהמיליארדר הרפובליקני - כך לפי דיווח AP ■ השגרירות צפויה להיפתח כבר ב-14 במאי - במתכונת חלקית

הסיר המבעבע עלינו לרעה / איור: עומר הופמן

הסיר המבעבע עלינו לרעה | מתי כוח ההסתגלות עושה לנו נזק

דומה שהיכולת להסתגל, והשימוש בה במקרים הנכונים, היא מתת אל, בעיקר עבור מי שיודע מתי לא להשתמש בה, פן נגמור כאותה צפרדע במים החמים

נפטלי בנט / צילום: ענבל מרמרי

בנט בראיון מיוחד - מגבה את נתניהו, אך פוזל לכיסא שלו

"בבחירה בין ממשלה בהובלת הליכוד לבין לפיד, אבחר בליכוד" ■ על הבחירות הבאות: "אני מאמין שאוכל להגיע לקידומת 2" ■ נפתלי בנט משיק את הקמפיין לראשות הממשלה בראיון בלעדי ל-G

נדלן / צילום: שאטרסטוק

משאל הקבלנים: רק כ-10% מדווחים שהורידו מחירים

רוב הקבלנים אינם מאמינים שפועלים סינים יגיעו לארץ בקרוב - ואינם מתכוונים להשתתף במכרזי מחיר למשתכן

שרי אריסון / צלם: יוסי זליגר - יח"צ

צרות בצרורות: מידרוג בוחנת הפחתת דירוג לשיכון ובינוי

חברת הדירוג הודיעה על הכנסת כל סדרות האג"ח של שיכון ובינוי לבחינה עם השלכות שליליות, לאחר הפקדת רבע מיליארד שקל בקרן חילוט בשל החשדות לשוחד שבוצע על ידי אנשי החברה ■ בנוסף דיווחה החברה על בקשה לאישור ייצוגית כנגדה בסך של 92 מיליון שקל