גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הנוסעים בשירות של אובר מכוסים במקרה של תאונה?

אובר הרחיבה את השירות שבו נהגים פרטיים יכולים להסיע אנשים תמורת תשלום, אך לפי חברות הביטוח אין לנהג כיסוי בישראל ■ אובר: "יש ביטוח ייעודי בחברה בינלאומית"

עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס
עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס

בתחילת נובמבר, ולמרות התנגדות משרד התחבורה, הרחיבה אובר את שירות התחבורה השיתופית שלה. לשירות Uber Night, הפועל זה יותר משנה, הוסיפה פיילוט של Uber Day, שבמסגרתו נהגים פרטיים יסיעו נוסעים ברכבם בנסיעה המוגדרת שיתופית.

מבחינת אובר מדובר בשירות דומה לזה שמציעות ווייז ו-Moovit, אבל בעוד ההסעות שמציעות האפליקציות הן "על הדרך" ובמנגנון של תשלום כהשתתפות בהוצאות הנסיעה, יגיעו נהגי אובר לכתובת לפי דרישת הנוסע ויסיעו אותו ברכבם הפרטי תמורת תשלום שמחשב אלגוריתם של אובר.

באשר ל"כשרות" של אובר בישראל אפשר להתווכח, ולגבי החיסכון הכספי והתחרות שהשירות מציע אין עוררין, אולם נשאלת שאלה מהותית עבור הנוסעים - מה בדבר ביטוח המכסה תאונה במהלך הנסיעה?

מתברר שהנושא מעורפל היות שכל נסיעה עסקית מחויבת בביטוח של הגנה נוספת אך חברות הביטוח אינן מאפשרות לנהגים להוסיף סעיף כזה. למעשה, אין כיום מוצר ביטוח עסקי לנהג שאינו נהג מונית. כך שיש לבחון את נושא הנסיעות השיתופיות, כולל אלה שמציעות ווייז או מוביט, בהיבט של הנופך העסקי שהן כוללות, המשנה את מהות הנסיעה.

יתרה מכך, בפוליסת ביטוח החובה של רכב פרטי אף מצוין לאילו שימושים תקף הביטוח בהתאם לרישיון, ונסיעה עסקית מוחרגת מהשימוש עבור נהג רגיל.

חברת ביטוח גדולה טענה כי מבחינתה לא יהיה כיסוי לנסיעת אובר ברכב פרטי במקרה שבו לנהג יש רישיון רגיל והוא אינו רשאי להסיע אנשים במסגרת עבודתו - זאת בהמשך לטענת משרד התחבורה התוקף בחריפות את נהגי אובר והנוסעים בשירות, אותם הוא מגדיר כעבריינים.

גם ווייז ומוביט בתחום האפור

"אני לא הייתי עולה על אובר בישראל", פוסק עו"ד ג'ון גבע, המתמחה בתחום דיני נזיקין: "כל עוד מבחינת הממשלה מדובר בעבירה על החוק, הנסיעה מתבצעת ברכב שלא מוגדר ציבורי, דהיינו מונית או אוטובוס, והנוסעים ברכב הפרטי משלמים על הנסיעה - חברת הביטוח תתנער מאחריותה ובצדק.

"יש פסיקה שקובעת שהסעה של מכר בתמורה להשתתפות בעלויות הנסיעה אינה משולה להסעה בשכר למטרות רווח - מה שלמעשה אובר עושה. בתור נוסעת שעולה על מכונית של אובר ובה נהג פרטי הרי לא ידוע לך מי מסיע אותך בכלל ואין לך פרטים על הרכב שבו את נוסעת וגם הסוגיה הביטוחית לוטה בערפל". אולם שתי חברות ביטוח אמרו שגם נושא הנסיעות תמורת השתתפות בעלויות הוא נושא פרוץ.

עם זאת, אומר גבע כי לפי הסטטוס, האלטרנטיבה העומדת בפני נוסעים שנפגעו בתאונת דרכים שאירעה בזמן נסיעה עסקית ברכב פרטי היא לפנות לחברת הביטוח קרנית, חברת הביטוח הממשלתית המבטחת מקרים שנותרים ללא כיסוי ביטוחי מסיבות כאלו ואחרות. "נוסע לא ימצא את עצמו ללא כיסוי ביטוחי", מרגיע גבע. "זו גם המטרה שלשמה הוקמה קרנית, אלא שיש פה מציאות שעל הנוסעים להכיר מראש. הפנייה לקרנית לא אומרת שאוטומטית מקבלים פיצוי. נכון שקרנית אמורה לשלם כאשר חברת ביטוח רגילה לא משלמת, אבל לא בכל מקרה. קרנית היא ברירת מחדל סטטוטורית והתהליך שלה ארוך יותר. יחלפו חודשים לפני שמישהו יחליט שהיא משלמת, אם בכלל".

הדיון בסוגיה הביטוחית של אובר מציג עמדה מנוגדת של שני משרדי הממשלה המעורבים בכך: משרד התחבורה, שאינו מסתיר את התנגדותו שאף הגיעה לערכות משפטיות. המשרד הגיש לבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב כתב אישום נגד חברת אובר בגין הסעת נוסעים בשכר ללא רישיון מטעם משרד התחבורה, כמתחייב מהחוק. בנוסף טוען המשרד כי הפעלת שירותי הסעות בשכר מתקיים בניגוד לדין: "אובר, מנהלה ונהגי הרכב הפרטי שהסיעו נוסעים בניגוד לחוק מואשמים בשלושה סעיפי אישום מרכזיים, אי קיום חובת רישיון עיסוק, אי קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר". לפיכך, הנושא הביטוחי מבחינתם אינו רלוונטי מאחר שמדובר בנהגים המוגדרים כעבריינים.

אובר מבחינתה מציינת כי הנהגים מכוסים בביטוח גלובלי. לדבריה, "Uber Day ו-Night הם פיילוט שנבנה בהתאם לרגולציה בישראל, בדומה לאפליקציות שכבר פועלות בשוק הישראלי למטרת החזר הוצאות. אובר מחויבת להורדת מחירי הנסיעה בישראל, ותשמח לייצר דיאלוג עם משרד התחבורה כדי לתת מענה לכל סוגיה שעולה. כל הנסיעות באפליקציית אובר בישראל מכוסות על ידי ביטוח ייעודי, בנוסף לביטוח האישי של הנהגים". לבקשת "גלובס" לקבל את פרטי חברת הביטוח ענו כי מדובר בחברה בינלאומית שמכסה את הנסיעות של אובר בעולם, אך לא הסכימו לפרט את שמה.

גבע אינו מתרשם: "הפיקוח על הביטוח אינו מרשה לחברה בינלאומית לפעול בישראל למעט בכפוף לאישור המפקח על הביטוח. כנוסע זה ממש לא מספק". גם ברשות שוק ההון מדגישים כי הרשות אינה מפקחת על חברות בינלאומיות.

ברשות שוק ההון במשרד האוצר העדיפו לא להעניק תשובה ברורה באשר לתחום האפור בזווית הביטוחית. גורם ברשות מסביר כי "הכיסוי בביטוחי רכב מוענק בהתאם למטרת השימוש ברכב שעליה מצהיר המבוטח - שימוש פרטי או לצורך הסעת נוסעים בשכר. העדר גילוי של המבוטח לגבי מטרת השימוש ברכב עשוי להקטין את היקף האחריות של חברת הביטוח בתשלום למבוטח. חשוב להבהיר כי נוסע ברכב שנפגע בתאונה רשאי לתבוע את חברת הביטוח ובמידת הצורך, את קרנית".

אובר מציעה פתרון הדוגל בכלכלה חופשית ושיתופית, מצד אחד זו כלכלה המעודדת תחרות ועושה שימוש בנכסים פרטיים (דוגמת airbnb), מצד שני נדרשות מערכות הרגולציה למצוא פתרון לדרך לגיטימית שבה ניתן יהיה להתקיים לכיוון הכלכלה החדשה שכבר פרצה דרך במדינות מערביות רבות. אובר בארה"ב דחקה את המוניות לשוליים, וכעת ממתינה אובר ישראל שמשרד התחבורה שמנסה לקדם תחרות לטובת הצרכן יבוא עם פתרון המגדיר את סוגיית התחבורה הציבורית בישראל.

ממוביט נמסר בתגובה: "כמו כל נהג אחר, האחריות להיות מכוסה בביטוח נאות מוטלת על הנהג ועליו לוודא שהפוליסה שלו מכסה הסעת נוסעים שותפים לנסיעה".

מווייז נמסר: חברות כמו ביטוח ישיר או שומרה כבר הצהירו כי השירות קרפול כלול בכיסוי.

עוד כתבות

אוניברסיטת הווארד / צילום: רויטרס, Brian Snyder

הממשל האמריקאי חוקר את אוניברסיטת הרווארד על אפליה

בודק טענה לאפליה לרעה של סטודנטים אסיאנים-אמריקאים ע"י הגבלת מספר המתקבלים ללימודים ■ הרווארד טענה בעבר שתהליך סינון המועמדים שלה עולה בקנה אחד עם התקדימים המשפטיים שהתירו לאוניברסיטאות לשקול גזע כגורם בשיקולי קבלת תלמידים

אבריאל בר יוסף / צילום: מוטי קמחי-ynet

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את תא"ל אבריאל בר יוסף

המשנה לראש המל"ל לשעבר נחקר בחשד לביצוע עבירות בתחום טוהר המידות בזמן כהונתו בתפקיד הבכיר ■ בר יוסף הוא אחד החשודים בפרשת הצוללות (תיק 3000)

טבע / צילום: רויטרס

"הפיטורים בטבע - גם כדי לתת 'נדוניה' למשקיעים לקראת הנפקה"

אנליסט IBI סטיבן טפר מגיב לדיווחים על מהלך פיטורים נרחב של טבע: "קשה להעריך את השפעת הפיטורים על הרווחיות והאם מדובר בסגירה של פעילויות שלמות" ■ ומה בעניין עזיבת מייקל היידן?

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

פרשנות: טבע סחטה את המדינה, העובדים צריכים לסחוט אותה

השערוריה האמיתית בכל סיפור הפיטורים האלה היא מה שהמדינה נתנה לטבע, ומה שהיא לא ממש קיבלה ממנה בתמורה ■ לא מפתיע, בישראל משיגים כל דבר בכוח ובאיומים ■ פרשנות

איציק אברכהן / צילום: תמר מצפי

בשופרסל מתכננים: נמכור מאות אלפי פריטי אופנה ואקססוריז מארה"ב באתר מקוון שלנו

מנהלי הרשת אומרים ל"גלובס", כי כבר בינואר יוכל הציבור ליהנות מרכישות באינטרנט ■ "כל מה שיש באמזון יהיה גם אצלנו בשופרסל"

עובדי נגב קרמיקה ליד המפעל בירוחם   / צילום: דוברות ההסתדרות

עובדי נגב קרמיקה עתרו: לנקות את המפעל מכל חוב או שיעבוד

העובדים במפעל פנו לביהמ"ש המחוזי בניסיון להבטיח את תפקודו התקין של המפעל, אם וכאשר יימצא לו בעתיד רוכש 

זונה, זנות / צלם: רויטרס

המשטרה: בית בושת הופעל במתחם צימרים תוך העלמת מסים

המשטרה במבצע משותף עם רשות המסים וזרועות האכיפה השונים פשטו אתמול על מתחם צימרים   בישוב נווה עובד (סמוך לעיר טבריה) בעקבות חשד לניצול צעירות, שינוי יעוד מבנה והקמת מבנים באופן לא חוקי

הטרדה מינית או חיזור? / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קמפיין MeToo#; ומה אם את לא מפורסמת מהוליווד או מת"א?

מנתוני הדוח על עבירות מין ב-2016 עולה שהחוק חולל שינוי מהותי בציבור, אבל לא במשטרה ובפרקליטות

55 דירות ישנות במקום 20 דירות ישנות ברמת גן / צילום: חברת אלמוג; הדמיה: ארתור יוספוב

התחדשות עירונית ברמת-גן: 55 דירות חדשות במקום 20 ישנות

תמ"א 38/2 ברחוב ראש פינה בר"ג: דירה חדשה עם מרפסת, מחסן וחניה

אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר

פסק דין: בעלי דירה שפלשו לחצר יפנו אותה לטובת פינוי בינוי

בני זוג המחזיקים בדירה בשיכון ויצמן בהרצליה, והפעילו בה גן ילדים שגלש גם אל החצר המשותפת ללא אישור, סירבו לחתום על הסכם פינוי בינוי עם חברת אזורים ונתבעו על ידי יתר הדיירים

יונייטד שרונה/ צילום: תמר מצפי

נדחתה העתירה שהגישו חברי יונייטד שרונה נגד רמ"י

בית המשפט דחה על הסף עתירת 24 חברי קבוצה שביקשו לבטל את זכייתם במכרז לרכישת קרקע רשות השידור בטענה שרומו על ידי המארגנים ■ העותרים: נערער על ההחלטה לבית המשפט העליון

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

נעילה חיובית בבורסה בת"א; מניית טבע עלתה ב-4.6%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה ■ טבע לקראת גל פיטורים נרחב ■ הפועלים יפריש עוד 80 מיליון דולר בגין החקירה בארה"ב

גשר הרכבת לירושלים/ צילום: איל יצהר

עד השמיים ומתחת לאדמה: המדינה בהצעת חוק "דרמטית"

כשכביש ומתחתיו קניון ודירות ומעליהן גשר כבר לא נשמעים כמו מדע בדיוני, במשרד המשפטים מקדמים חקיקה שתאפשר רישום של תת-קרקע על שם בעלים אחר

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים מפריש עוד 80 מיליון דולר בגין החקירה בארה"ב

סך ההפרשות בגין החקירה כבר מגיעות ל-960 מיליון שקל ■ בנוסף, שילם הבנק עוד עשרות מיליוני דולרים לעורכי דין ויועצים שליוו אותו בעניין

 

 

 

הרובוטים לא יחליפו את בני האדם בקרוב / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

משקיעים מצולקים עם הפסדי עתק בזירה הרובוטית

זירת האלגו-טריידינג עלתה לכותרות לאחר שמשקיעים רבים בזירת המסחר הרובוטית העלו טענות נגד בתי השקעות שגרמו להם, לטענתם, להפסדי עתק ולא השיבו להם את יתרת כספם כשביקשו לפדותם

צוללת דולפין / צילום: רויטרס

טיסנקרופ: פתחנו נציגות קבועה לצוללות וכלי השיט בראשון לציון

בשל החשדות לשחיתות הנוגעות לעסקת הצוללות פתחה החטיבה הימית של חברת "טיסנקרופ" (TKMS) נציגות קבועה בישראל וככל הנראה תפסיק לעבוד באמצעות מתווך מקומי

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

מגמה מעורבת באסיה; "הצמיחה העולמית תישאר איתנה"

אתמול, נזכיר, לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה, והיום יהיה יום מסחר מקוצר שיסתיים ב-20:00 שעון ישראל

צביקה בארנבוים / צילום: אוריה תדמור

השליטה בבגיר עוברת לסינים תמורת השקעה של 17 מיליון דולר

לאחר אזהרת הרווח וצניחת המניה, בגיר עדכנה כי החברה הסינית Shandong Ruyi תרכוש את השליטה בה - 51%

יאיר נתניהו  שרה נתניהו ובנימין נתניהו  / צילום: חיים צח - לע"מ

הבעיה העיקרית ברומן שמנהלים ראשי מדינה עם מיליארדרים: הם מאמצים את תפיסותיהם הכלכליות

מה שמתחיל בנהנתנות גדולה נגמר בהטבות מס אדירות ■ נתניהו ובני משפחתו העלו את ההדוניזם לדרגה קיצונית, אבל אובדן הערכים והבושה הזה לא התחיל שם וכנראה גם לא ייגמר ■ פרשנות

המל"ט אורביטור של אירונאוטיקס / צילום: יחצ

בקשה לבית המשפט להתיר פרסום פרטי חקירת אירונאוטיקס

תנועת "הצלחה" פנתה היום (ה') לבית המשפט בבקשה דחופה להתיר את פרסום פרטי החקירה