גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כחלון במתקפה חריפה על פלוג: "רק רוצה לחזור הביתה בשלום"

שר האוצר יוצא במתקפה על נגידת בנק ישראל ובכירי הכלכלנים, המתנגדים לתוכניותיו להפחתת מסים: "אני לא צריך גיבוי של אף אחד. אני צריך גיבוי מהמצפון שלי ומהערכים שלי"

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

שר האוצר משה כחלון בהתקפה פומבית על נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, ועל בכירי הכלכלנים המתנגדים להורדת מסים. בראיון לרינו צרור בגלי צה"ל היום (ד'), טען כחלון כי אילו היה מקשיב לעצותיה של פלוג, היה גובה מהציבור 24 מיליארד שקל מעבר לצורך.

כחלון נשאל על "ההתנגדות הכלכלית או סמי-כלכלית שאתה מקבל מהנגידה ומפרשנים כלכליים בכירים - שאומרים שהכסף מעודפי הגבייה של האוצר צריך ללכת לצמיחה להנעת המשק".

שר האוצר השיב: "חלק משרי האוצר שקיבלו את ההמלצות שלהם (של בנק ישראל - ע"ב) - קיבלו תוצאה הפוכה. היו יושבים אצלך היום באולפן ולא מדברים על עודפי גבייה, מדברים על חוסרים וקיצוצים".

- אז אתה מדבר על עודפי גבייה בגלל שהלכת הפוך?

"חד-משמעית. היא (פלוג - ע"ב) ביקשה להשית מסים על הציבור, על אנשים שעובדים, ואמרה ש'בלי זה לא תצליחו לצלוח את 2017'. לא רק שלא העלינו מסים ב-8 מיליארד שקל, הורדנו מסים ב-16 מיליארד שקל. היה פה פער של 24 מיליארד שקל! תאר לעצמך שעכשיו הייתי בא לציבור עם 28 מיליארד שקל עודפי גבייה אחרי שמנעתי מהם לקנות נעליים לילד, מחשב לילד, חוג לילד והכסף הזה הייתי לוקח אותו אליי".

- אז הם (בנק ישראל - ע"ב) לא יודעים חשבון?

"הם יודעים הכול. אני יש לי תפיסת עולם ודרך ואני מקבל החלטות אמיצות. אני יודע שזה לא פופולרי. כל אחד מאתנו רוצה להגיע הביתה בשלום בשעה חמש. אני לא רוצה להגיע הביתה בשלום אני רוצה לעשות. אני מקבל ביקורת אני חוטף אבל יש לי דרך".

- אבל אתה אומר שהדרך הכלכלית שלך היא הנכונה, ושבנק ישראל שוגה בכלל בתפיסה.

"אני לא מחלק ציונים. אני מדבר על עובדות. אם אמרו לי להעלות מסים ב-8, הורדתי ב-16, ואני עם 20 מיליארד עודפי גבייה. עזוב שזה חד-פעמי, זה חברות ארנק ומובילאיי וכתר פלסטיק ושותפויות הגז שנתנו לנו חצי מיליארד... אתה רואה משק חזק! למה להכביד על הציבור? אנחנו מרחיבים את השירותים הציבוריים. אתמול נתנו 109 מיליון לחימום לקשישים. לבוא ולהשית מסים על הציבור? גם ככה קשה להם! הכי קל לבוא ולהגיד - הנגידה אמרה 'יש לי גיבוי של בנק ישראל' - אני לא צריך גיבוי של אף אחד. אני צריך גיבוי מהמצפון שלי ומהערכים שלי. האנשים האלה עובדים - עזבו אותם!".

- יש לך 17 מיליארד שקל במגירה, היה רגע שספרת אותם?

"לא ספרתי אותם, אבל אתמול זה התעדכן ל-20. הכסף הזה הוא כסף של עם ישראל לא של שר האוצר ולא של הממשלה וזה מצביע על כלכלה חזקה. נכון נוהג ראש הממשלה שהוא מתייחס במשנה זהירות לאיומים מבחוץ אבל הבעיות פנימה הן לא פחות חמורות ועל הרקע הזה כל הכספים האלה צריכים להיות מופנים למקומות האלה".

- אבל אתה מוריד מסים.

"כשאתה מוריד מסים, אתה מעלה משכורות".

- הורדת 13 מיליארד.

"16, אני נצמד לנתונים. יש פה בעיה של הורדת מסים ואני חושב שרוב עמלו של אדם צריך להיות בידו".

- יש לך ויכוח קשה עם הנגידה.

"יש לי אתה ויכוח. זה תפיסת עולם. אני פועל לפי תכנית. אנחנו צריכים לצמצם פערים, תכנית חיסכון לכל ילד, שכר לחיילים..."

- היה דיווח של הכלכלן הראשי לממשלה ונדמה לי לראשונה מאז שאני בתקשורת, שזה יותר מ-40 שנה הוא אומר שהכסף אכן חלחל לעשירונים התחתונים.

"ההכנסה הפנויה של העשירונים התחתונים (גדלה) באופן משמעותי יותר מההכנסה של העליונים, באחוזים".

- אז למה שלא תוריד את המע"מ ב-3%?

"אני חושב הורדת מע"מ זה דבר נכון, אבל במציאות של היום אתה מוריד מע"מ למי? לזה שקונה יגואר? לזה שקונה מרצדס? יש כאן משהו שלא כל-כך מחלחל למטה, אבל התמיכות שאנחנו נותנים לקשישים, לנכים..."

עוד כתבות

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה