גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל RED: "מה שגורם לנו לעבוד קשה יותר זה לא אמזון"

סקוט ראיין, מנכ"ל RED: "תמיד היו שינויים ואבולוציה, הרבה לפני הופעת אמזון. פעם היו קונים בגדים ב-1,500 דולר, והיום נערים ונערות קונים בגדים ב-60 דולר"

סקוט ראיין / צילום: שלומי יוסף
סקוט ראיין / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו כמעט לא מרגישים את 'אפקט אמזון' במרכזי המסחר שלנו בארה"ב. הסיבה שאני יכול להגיד את זה, היא כי אני בעסקי הקמעונות והנדל"ן המניב המסחרי בארה"ב כבר כ-30 שנה, ויש התפתחות מתמדת. כך אומר סקוט ראיין, מנכ"ל חברת RED, השותפה של חברת הנדל"ן המניב ביג בפעילותה בארה"ב.

לדברי ראיין, "היו כל הזמן שינויים ואבולוציה, הרבה לפני הופעת אמזון. יש שוכרים ועסקים שהיו חמים ופופולריים מאוד לפני 15 שנים, והיום הם נעלמו. פעם אופנה הייתה חלק ניכר ממרכזי המסחר, והיום זה לא כך בכלל. פעם היו קונים בגדים ב-1,500 דולר, והיום נערים ונערות קונים בגדים ב-60 דולר. לכן, מבחינתנו העסקים למעשה נמשכים כרגיל - מהבחינה הזאת שיש כל הזמן שינויים שצריכים להתמודד איתם, ואנחנו רגילים לזה".

RED, שנוסדה בשנת 1994, מחזיקה ומתפעלת כיום מרכזי מסחר בשטח כולל של כ-1.4 מיליון מ"ר, בשיעור תפוסה ממוצע של כ-96%. ביג, הנמצאת בשליטת יהודה ורוני נפתלי, ומנוהלת על-ידי איתן בר-זאב, מחזיקה ב-51 מרכזי מסחר פתוחים, מתוכם 27 בארה"ב.

מניית ביג רשמה מתחילת השנה עלייה של 6%, ובשלוש שנים קפצה ביותר מ-80%. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-3.6 מיליארד שקל. ראיין הגיע לישראל לכנס משקיעים שערכה ביג בשבוע שעבר בתל-אביב. בכנס השתתפו בכירי החברה שאותה מוביל איתן בר-זאב.

- הפעילות של אמזון גורמת לכם להתאמץ יותר?

"אנחנו תמיד מנסים להסתכל כמה צעדים קדימה, לצפות ולהתכונן למגמות העתידיות בקמעונות. מה שגורם לנו לעבוד יותר קשה זה לא אמזון, אלא רשתות ארציות שסוגרות סניפים בכל ארה"ב וגם במרכזים שלנו. אבל בדרך-כלל, אם אנחנו מאבדים שוכר כזה זה טוב לעסקים, כי הוא סבל מפדיון נמוך או מירידה בהכנסות, ואז אפשר להחליף אותו בעסק טוב יותר", אומר ראיין.

- לא קשה יותר למצוא עסקים חדשים שייכנסו למרכזים במקום כאלה שעוזבים?

"יש לנו שיעור תפוסה יציב של יותר מ-95% כבר כמה שנים. בארה"ב זה לוקח יותר זמן לעומת ישראל או אירופה, אבל זה לא שונה לעומת המצב שהיה לפני חמש או עשר שנים. זה לא עסק קל, אבל יש לנו הרבה ניסיון".

- מה אתה חושב על מצבה של כלכלת ארה"ב?

"אני מאמין שהכלכלה האמריקאית חזקה. למרות ההוריקנים בטקסס ובפלורידה ושריפות הענק בקליפורניה, הכלכלה חזקה מאוד. יש הרבה מאוד בנייה חדשה בעקבות ההוריקנים והשריפות. קשה להשיג היום פלדה ובטון בארה"ב".

- אתה מאמין שהצעדים של הנשיא טראמפ יובילו להגברת הצמיחה?

"לדעתי האישית טראמפ פועל בצורה טובה בסך הכול. אני בטוח שהוא בחור חכם. הוא צריך למצוא דרכים להעביר את רפורמת המס ואת השינויים בתחום הבריאות, ולשם כך הוא צריך ליצור שיתופי פעולה ולהיות פוליטיקאי. אני לא בטוח שהוא יכול. חוקי המס בארה"ב הרבה יותר מדי מורכבים, ואנחנו חייבים להפוך אותם פשוטים יותר, לשפר את מצבו של המעמד הבינוני וגם להגדיל את הכנסות המדינה, וזה לא פשוט. אני מאוד מקווה שהוא יצליח".

לקראת הכנס פרסמה ביג מצגת, שבמסגרתה פירטה RED את הנתונים "האמיתיים" לטענתה לגבי שוק הקמעונות בארה"ב, שלפיהם - לצד שורה ארוכה של רשתות קמעונות שהכריזו על פשיטת רגל מתחילת 2017 (ביניהן "טויס אר אס" ו"רדיו שק"), ויותר מ-10,000 חנויות שנסגרו - נפתחו יותר מ-14 אלף חנויות וסניפים חדשים של רשתות, בעיקר כאלה הקשורים לפעילויות "לייף סטייל" (כמו למשל סניפים של רשתות סופרמרקטים, מסעדות ובתי קפה, בתי קולנוע, חדרי כושר וכו'.) כך שנרשם גידול נטו של יותר מ-4,000 חנויות וסניפים.

מהמצגת עולה ששוק הקמעונות בארה"ב לא נמצא בתהליכי גסיסה, כפי שמשתמע מחלק גדול מהפרסומים באמצעי התקשורת האמריקאיים בחודשים האחרונים. "זה נכון ששוק הקמעונות בארה"ב עובר טלטלה. חלק מהעסקים יפשטו רגל, ואחרים צריכים למצוא דרך להשתנות ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה. אלה שיפשטו רגל לא נמצאים במתחמי המסחר שלנו בכלל", אומר ראיין.

- בכלל?

"נכון. כמו ביג, גם לנו יש בארה"ב מתחמים פתוחים, כולם בחוץ. אין לנו קניונים סגורים. ומרכזי המסחר שלנו במצב ממש טוב. אין לנו במתחמים סניפים של רשתות גדולות כמו סירס, למשל, שעומדים בפני פשיטת רגל".

- הצרכנים בארה"ב לא מעדיפים מתחמים סגורים?

"ממש לא. יש לנו מתחמים בכל ארה"ב, והם הוכיחו את עצמם לאורך השנים. אנשים אוהבים לצאת החוצה, לקנות ולבלות - גם בימים חמים וגם בימים מאוד קרים".

בשבוע שעבר הכריזה ביג כי חתמה עם RED על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת כ-30% מזכויות המסחר, משרדים וחניון במתחם City Scape, בעיר פיניקס, אריזונה (16 אלף מ"ר). RED יזמה ופיתחה את המתחם ומנהלת אותו, וכן מחזיקה כ-60% ממנו. היא צפויה להמשיך ולהחזיק באחוזי בעלות במתחם גם אם יבשיל המו"מ לכדי עסקה מחייבת.

במקביל, הודיעה ביג כי החלה בהליך למכירת שישה נכסים בארה"ב, בשטח כולל של כ-70 אלף מ"ר. ערך הנכסים בספרי ביג עומד על 181 מיליון דולר. בביג ציינו כי הליך המכירה הוא חלק מאסטרטגיה של התמקדות בנכסים מסוג Life Style, בילוי והסעדה, המבוססים על חוויית לקוח מועצמת, וכן נכסים המאופיינים בעירוב שימושים (כלומר מתחמים הכוללים, לצד פעילות קמעונות, גם משרדים, ואולי גם מלונות ודיור).

- מה עומד מאחורי העסקה שלכם בפיניקס?

איתן בר-זאב: "רד פיתחה לפני כשבע שנים מרכז מאוד גדול במרכז פיניקס, עיר שגרים בה היום כ-6 מיליון איש. יש שם במתחם קמעונות, משרדים, דירות ומלון. אנחנו ניקח חלק מהקמעונות, המשרדים והחניה. אנחנו מאמינים שסוג כזה של נדל"ן, כלומר עירוב שימושים, הוא העתיד. יש כאן יתרון לגודל, ומצב שאתה יכול לספק שירותים במקום אחד. התפוסה שם עומדת ברמה של כ-98%.

"החלטנו לממש חלק מההחזקות שלנו בארה"ב, כחלק מהמדיניות שלנו להתאים את המרכזים לשינויים בתחום הקמעונות. אלה מרכזים שקנינו בשנים 2010-2015, ויש לנו מהם רווחים יפים. באטלנטה למשל, יש לנו שני מרכזים שאנחנו עומדים למכור, וקיבלנו בקשות מ-80 גופים שונים כדי לקבל מידע עליהם.

"השוק האמריקאי הוא עצום, ויש המון גופים שפועלים שם בתחום הנדל"ן - גם קרנות וחברות מחוץ לארה"ב. בשונה מהמצב בישראל, אנחנו גם לא נשלם מס על העסקה, למרות שיהיה לנו רווח יפה שם, כי הכסף יעבור לעסקה בפיניקס, ולעוד שתי עסקאות, בעיר רינו שבנוואדה ובעיר פלאגסטף באריזונה, ובעסקאות שחלוף מהסוג הזה לא משלמים מס.

"מה שאנחנו עושים זה למעשה להשאיר את ההון בארה"ב כמו שהוא, פחות או יותר, בשנה הקרובה. לא נוציא כסף מארה"ב וגם לא נזרים עוד כסף לשוק האמריקאי. בכל אבן דרך שהצבנו לעצמנו נעצור, ננתח את המצב ונמשיך הלאה", מוסיף בר-זאב.

ביג מחזיקה עם שותפים גם בפעילות בסרביה, ההולכת ומתפתחת. פעילות זו כוללת כיום מרכז מסחרי בעיר נובי סאד (העיר השנייה בגודלה בסרביה) בשטח של 37 אלף מ"ר, עוד קניון בבלגרד, שאותו רכשה בינואר השנה מחברת פלאזה סנטרס, וכן שלוש קרקעות המיועדות לפיתוח - בבלגרד, בשאבאץ (Sabac) וביאגודינה (Jagodina). בכוונת ביג להקים מרכז מסחרי בשטח של כ-50 אלף מ"ר על הקרקע בבלגרד.

- אתם מתכננים להרחיב את הפעילות בסרביה?

בר-זאב: "סרביה היא מקום מצוין לצמיחה. פתחנו קניון בבלגרד לפני מספר חודשים, ויש לנו עוד מרכז בנוביסאד. יש לנו שטח בבלגרד שאנחנו עומדים לבנות בו מרכז מסחרי מדהים, והעסק מתקדם טוב בסך הכול.

"אין שם עדיין הרבה תחרות, ויש להערכתנו הרבה פוטנציאל - וכידוע, הרבה מהמשחק כאן זה להיות ראשון ולהשיג את המיקומים הטובים ביותר, וזה מה שאנחנו עושים".

ביג

תחום פעילות: נדל"ן מניב מסחרי

מספר נכסים: 51 מרכזים ועוד 3 בפיתוח

שטחי הנכסים: כמיליון מ"ר

בעלים: יהודה ורוני נפתלי מחזיקים 62.7% מההון

מנכ"ל: איתן בר-זאב

שווי שוק: 3.6 מיליארד שקל

רווח בחצי הראשון של 2017: 263 מיליון שקל

RED

תחום פעילות: פיתוח, תפעול והחזקה של מרכזי מסחר בארה"ב

שנת הקמה: 1994

משרדי הנהלה: פיניקס, אריזונה

מנכ"ל: סקוט ראיין

מספר מתחמים בבעלות: 38

שטח בבעלות: 1.4 מיליון מ"ר

שטח בבנייה: 128 אלף מ"ר

מתחם סיטי ספייס / אתר רד

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

הוא עורך דין צמרת, היא תעשיינית מצליחה, עכשיו השותפות ביניהם נחשפת

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר