גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנרגיות שליליות: קרב משפטי סביב מיזם האנרגיה של הטכניון

משפחת מילגרום העניקה כספים לטכניון ע"י השקעה של 4.5 מיליון ד' ותרומה של 4 מיליון ד' ■ טענה כי הטכניון הציג מצגי-שווא באשר להצלחת המיזם - והפר גם את הסכם התרומה

מלחמת התורמים והטכניון עולה שלב: לאחר שמשפחת תורמים/משקיעים מחו"ל תבעה את הטכניון וחוקרים בו בטענה לתרמית, שהביאה אותם להשקיע בטכניון כ-40 מיליון שקל עבור פיתוח טכנולוגיה להמרת אנרגיה - יחסי האמון נקברים סופית. זאת, לאחר שהטכניון, בצעד חריג, ביקש הפקדת ערובה של 2 מיליון שקל מצד החברה המשפחתית של התורמים ומצד קרן הנאמנות של המשפחה ("נאמנות מילגרום"), שהוקמה לצורכי ההשקעה בטכנלוגיית המרת האנרגיה. במקביל מבקשת המשפחה לתקן בשנית את התביעה, הפעם בשל טענות כי הטכניון הפר גם הסכם תרומה עם המשפחה בתקופה שחלפה מאז הגשת התביעה המקורית.

יחסי תורם-אקדמיה אמורים להיות מבוססים על הערכה הדדית, על ביטחון ביחסים ארוכי-טווח, ובראש - על אמון שרוחש כל אחד מהצדדים לצד השני. זאת, בעיקר כששיתוף הפעולה אמור להניב מחקר. אולם, במקרה של הטכניון התרחש ההיפך הגמור, ומה שהחל כהתגשמות "החלום הציוני" של סב משפחת התורמים, באמצעות השקעה בפיתוח ישראלי ולצורכי הציבור כולו - הפך למלחמת האשמות משני הצדדים, הכוללת ויכוח על צוואה, כספי תרומה מוקפאים ואובדן מוחלט של האמון ההדדי.

בפברואר האחרון הגישו בני משפחת מילגרום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, תביעה בהיקף של כ-38.6 מיליון שקל נגד הטכניון ונגד החברה-הבת השלו "מוסד הטכניון למחקר ופיתוח", האחראית על הקשר בין התורמים/המשקיעים לחוקרים. זאת, בטענה שהם שוכנעו להשקיע כ-4.5 מיליון דולר במחקר לייצור חשמל באמצעות המרת אנרגיה מכנית לחשמלית, אך נפלו קורבן, לכאורה, לתרמית חמורה ולהתנהלות נכלולית של החוקרים. לדברי המשפחה, החוקרים ביצעו מניפולציות בדוחות ובניסויים שערכו והציגו להם תוצאות כוזבות ומזויפות בקשר לטכנולוגיה שהם השקיעו בפיתוחה, ובהסתמך על מצגי-השווא הללו, סכומי-עתק שהשקיעה המשפחה, ירדו לטמיון.

עליית מדרגה בקרב בין הצדדים נרשמה כבר בעבר, בתביעה מתוקנת שהגישה המשפחה כדי לקבל בחזרה תרומה בהיקף של 4 מיליון דולר שהעניקו לטכניון, בנוסף לאותה השקעה בת 4.5 מיליון דולר בטכנולוגיית המרת האנרגיה. התרומה יועדה למחקרים שונים בתחום אחר, בכפוף לאישור המשפחה. כ-3.2 מיליון דולר מסכום התורמה שוכבים כעת בחוסר מעש, משפרץ הסכסוך, והטכניון לא יכול לעשות בהם שימוש, בהעדר אישור המשפחה.

הטכניון דורש ערבות

לאחר תיקון התביעה, חלו התפתחויות נוספות בסאגת המאבק המשפטי בין הצדדים, המשתרע עד כה על-פני כ-40 בקשות ביניים שונות: כעת מבקשים התובעים לתקן (בשנית) את כתב תביעתם, כך שזו תכלול הפרות שונות של הסכם התרומה, שלטענתם אירעו לאחר הגשת התביעה המקורית.

הטכניון מצדו לא טומן את ידו בצלחת הטחת ההאשמות ההדדית, ומבקש כעת (בשנית, לפי הנחיית בית המשפט העליון באחד מהליכי הביניים), כי קרן הנאמנות של המשפחה וכן החברה המשפחתית שלה ישלמו ערובה של מיליון שקל, כל אחת. למעשה מביעה הדרישה חוסר אמון מוחלט במשפחת התורמים/המשקיעים, משום שמשמעותה היא שהטכניון מעריך כי הקרן והחברה המשפחתית לא יוכלו לעמוד בהוצאות משפט (אם יפסידו בתביעה), במקרה שאלו יגיעו לסכום החריג של 2 מיליון שקל. זאת, למרות שלמשפחת התורמים היו הרי כ-8.5 מליון דולר "פנויים", אותם השקיעו ותרמו לטכניון.

בבקשתו להפקדת ערבות, מציין הטכניון כי החברה המשפחתית שהוקמה לצורך ההשקעה במיזם המרת האנרגיה, נמצאת בהליכי פירוק. לדבריו, לא הוצגו כל ראיות לכך שמצבם הכלכלי של המשפחה, של החברה המשפחתית ושל קרן הנאמנות הוא טוב, כך שהן יוכלו להחזיר את הוצאותיו המשפטיות של הטכניון - במקרה שהוא ינצח בתביעה.

אובדן אמון מוחלט

כעת טוענת משפחת מילגרום כי למרות קריסת מערכת היחסים עם הטכניון בעקבות גילוי ההונאה לכאורה שביצע כלפיה סביב השקעתה (כ-4.5 מיליון דולר) במיזם המרת האנרגיה, הטכניון לא נענה לבקשתה להחזיר לה את כספי התרומה בסך 4 מיליון דולר, סכום אותו מבקשת המשפחה לתרום לצורך ציבורי אחר. "כדי להבטיח שכספי התרומה ישמשו אך ורק לצורך מימון מיזמים בעלי אוריינטציה ציבורית אשר יוסכמו על התורם, נכללו בהסכמי התרומה הוראות אשר מחייבות את אישור "נאמנות מילגרום (קרן הנאמנות של המשפחה - מ' ר') לכל שימוש בכספי התרומה", מסבירה המשפחה התובעת, ומפרטת כי הטכניון נטל על עצמו חובות דיווח מפורטות שונות ל"נאמנות מילגרום", בהן בקשר לשימוש בכספי התרומה, ליתרת הכספים ולתשואה שהכספים מניבים.

"נמצא איפה כי אין מדובר בהסכם תרומה סטנדרטי אלא בהסכם המחייב שיתוף פעולה הדוק ומתמשך בין התובעים לטכניון ומידה מיוחדת של אמון", מפרטים המילגרומים, ומאשימים: "נוכח התנהלותו הבוטה, חסרת תום הלב והמזלזלת של הטכניון, אבד אמון זה לחלוטין. באופן שכספי התרומה בהם טרם נעשה שימוש (כ-80% מכספי התרומה) שוכבים כאבן שאין לה הופכין, וברור כי גם בעתיד לא ייעשה בהם דבר". עוד לטענת המשפחה, החל ממועד כריתת הסכמי התרומה לא קיבלה המשפחה את כלל הדוחות והדיווחים הנדרשים מהטכניון.

עמדת הטכניון למעשה, היא כי אם התורמים מבקשים לבטל את הסכם התרומה - הם לא יכולים לבקש דוחות על שימוש בכספי התרומה. כך, לפי עמדת המוסד האקדמי היוקרתי המצוטטת בתביעת המשפחה, "קרן הנאמנות המשפחתית אינה רשאית לדרוש את העברת הדוחות על-פי הסכמי התרומה, בשים לב לטענתה בתביעה כי יש להורות על השבת התרומה, נוכח בטלותו של הסכם התרומה".

עמדה זו של הטכניון, לדברי המשפחה התובעת, "מפרה ברגל גסה את חובות האמון של הטכניון כלפי מי שתרם לטכניון סכום כסף כה משמעותי והתקשר עמו בהסכמים שמטרתם הייתה, בין היתר, להבטיח שיתוף פעולה הדוק בין הצדדים וכן שקיפות מלאה ביחס לאופן השימוש בכספי התרומה".לעמדת המשפחה - עצם ההחזקה בכספים מחייבת את הטכניון בטיפול ובדיווח אליהם התחייב הטכניון בהסכמי השקיפות, בהם עוגנה התרומה.

הטכניון טרם הגיש תגובה לבקשת התורמים לתיקון נוסף של כתב התביעה, אולם ניתן ללמוד על עמדתו מהבקשה שהגיש במקביל בדרישה שהמשפחה התובעת תפקיד ערבות למקרה של הפסד בקרב המשפטי. לטענת המוסד האקדמי, התרומה ניתנה מכוח צוואה ולכן לא ניתן להורות על השבת התרומה, כל עוד לא בוטלה הצוואה. לדברי הטכניון, התרומה של משפחת מילגרום ניתנה בלי קשר לתרמית הנטענת, כיוון שהיא "ניתנה בסכום זהה" גם לאוניברסיטה העברית, לאוניברסיטת בן-גוריון ולמכון וייצמן, וגם כיוון שהיא ניתנה ביולי 2011, בעוד שגילוי התרמית הנטענת נעשה עוד לפני כן, ביוני - היינו התרומה, טוען הטכניון, ניתנה לאחר שהמשפחה טענה לתרמית בכספי ההשקעה הראשונה שלה.

במלחמה בין הטכניון לתורמים ממשפחת מילגרום יכריע כעת בית המשפט, אך לסכסוך בין הצדדים עשויה להיות השלכה על תורמים פוטנציאליים רבים, ולכן גם על פני האקדמיה בישראל.

משפחת התורמים: "חוקרי הטכניון ביצעו מניפולציות בדוחות ובניסויים של הטכנלוגיה החדישה והציגו תוצאות כוזבות"

בתביעה נגד הטכניון בהיקף כ-38.6 מיליון שקל, שהגישה בפברואר האחרון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, תוקפת משפחת מילגרום בחריפות את הטכניון וחוקריו. לדברי המשפחה, היא נפלה קורבן לתרמית חמורה ולהתנהלות נכלולית של חוקרים, שפעלו מטעמם ובחסותם של הטכניון ושל חברת "מוסד הטכניון למחקר ופיתוח", חברה-בת של הטכניון האחראית על הקשר בין המשקיעים לחוקרים והעוסקת ב"מסחור" ההמצאות המדעיות ובגיוס משאבים למימון מחקר. התביעה הוגשה גם נגד חברה זו, וכן נגד פרופ' חיים אברמוביץ, פרופסור-חבר בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון.

לטענת המשפחה, בהסתמך על המצגים של הטכניון ושל חוקרי הטכניון באשר לטכנולוגיה של המרת אנרגיה מכנית לחשמלית, ובהסתמך על הפוטנציאל היישומי שלה, כולל הדגמה (מרמתית לטענתם) של משטח הדריכה, שהיימן מילגרום (הסב, שהלך לעולמו בינתיים) התפעל ממנה מאוד - הסכימה משפחת מילגרום להשקיע בטכנולוגיה באמצעות החברה. במשך תקופה השקיעה המשפחה סך של 4.5 מיליון דולר במחקר האמור, תוך שמוצגים בפניה דוחות התקדמות של המחקר וכן ניסויים מוצלחים שבוצעו ואשר מעידים על התקדמות הפרויקט.

הפיתוח הטכנולוגי פורץ-דרך שנהגה וגובש על-ידי חוקרי הטכניון, היה אמור לייצר חשמל באמצעות חומרים פיאזו-אלקטריים, ולאפשר, למשל, ניצול של האנרגיה המכנית הנוצרת אגב תנועת כלי רכב לצורך ייצור חשמל. בכך היתה מוצבת חברת "מוסד הטכניון" בעמדת יתרון מסחרי משמעותי בתחום הייצור של אנרגיה ירוקה.

אולם האידיליה התפוצצה ב-2011 כשגילתה המשפחה כי היא לא מצליחה למכור את הטכנולוגיה בחו"ל. בדיקות חיצוניות שערכה הביאה אותם למסקנה שהטכניון הוליך אותה שולל - ובעקבות זאת הגישה המשפחה בפברואר את התביעה. משפחת מילגרום טוענת כי חוקרי הטכניון ביצעו מניפולציות בדוחות ובניסויים שערכו והציגו להם תוצאות כוזבות, וכי הטכניון האמון על הפיקוח של עבודת המחקר במעבדותיו איפשר לצוות החוקרים לזייף בבוטות ובמשך שנים דוחות וניסויים, שלפיהם המחקר והפיתוח של הטכנולוגיה משיגים תוצאות מצוינות.

אחד הדברים ש"זיעזעו" את משפחת מילגרום יותר מכל, ומעיד, לטענתם, על מידת עזות-המצח והיקף התרמית של חוקרי הטכניון, היה הניסוי עם משטח הדריכה עליו הודגמה הטכנולוגיה. באותו ניסוי נדרש הסב היימן מילגרום לעמוד על משטח עם נורות ולצעוד עליו, והנורות לכאורה נדלקו על-ידי חום גופו הודות לטכנלוגיה החדישה. ניסוי מוצלח זה, גרם לדברי המשפחה לסרב להחליט על מתן התרומה לטכניון. אולם לדברי המשפחה, בדיעבד התברר להם כי הנורות שעל המשטח הופעלו למעשה על-ידי בטריה פשוטה ולא על-ידי חום הגוף של היימן מילגרום.

מהטכניון נמסר: "החלטת בית המשפט העליון שהורתה למחוזי לשוב ולדון בבקשת הטכניון לחייב את החברה בהפקדת ערובה, כמו גם החלטות ביניים של המחוזי נגד התובעים - בין היתר בנוגע לחיוב בני משפחת מילגרום להשיב על שאלון עליו סירבו במפגיע לענות - מדברות בעד עצמן. העובדה, כי התובעים בחרו לבקש ולתקן, בפעם השלישית, את כתב התביעה שלהם, וזאת לאור טענות ההגנה של הטכניון מדברת גם היא בעד עצמה. "הטכניון דוחה מכל וכל את הטענות ל'תרמית' כביכול. בניגוד לטענות - המחקר שבוצע באמצעות חברת הזנק בשליטת התובעים, לא בוצע בחסותו ובהשגחתו המחקרית-מקצועית של הטכניון, הגם שהיו מעורבים בו חוקרים שלו, שהראשי בהם הוא "במקרה" קרוב משפחה של התובעים.

"התובעים בחרו להשקיע בהקמתה של חברת הזנק והיו מודעים היטב לסיכויים ולסיכונים הנובעים מהשקעה שכזו כבר מתחילת פעילותה של החברה. הדבר מצא ביטויו באופן התנהלותם מיום הקמת החברה ואף בדוחות הכספיים שלה.

"במרוצת הזמן התברר ככל הנראה לאנשי החברה כי יישום הטכנולוגיה, באופן בו הם היו מעוניינים ליישמה, אינו ישים כלכלית, והחלו לצוץ טענות שונות ומשונות, שבינן לבין הטכניון אין כל קשר. לראיה, התובעים המשיכו להפעיל את החברה כשלוש שנים לאחר שנודעה להם אותה 'תרמית'.

"לטכניון ולמוסד הטכניון מסורת מפוארת של מחקרים פורצי-דרך. חלקם הפכו במרוצת הזמן ליישומים ופיתוחים מסחריים מצליחים, בעוד שמחקרים אחרים, מטבע הדברים, לא מצאו את דרכם אל השוק המסחרי. נדגיש כי שרבוב נושא התרומה לתביעה - אין לו כל קשר למקרה. הטכניון יגיב על כל הטענות בבית המשפט".

עוד כתבות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

דיווח ב-ABC: ישראל לא צפויה לתקוף באיראן עד לאחר פסח

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות