גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רווחי שטראוס צמחו - אבל החומוס בארה"ב קלקל את החגיגה

ענקית המזון הישראלית, הנסחרת בשווי שיא, רשמה גידול של 36% ברווח הרבעוני ל-125 מיליון שקל ■ פעילות סברה בארה"ב נפגעה מריקול למוצרי החומוס ומהפחתת שווי לעסקי רוטב הסלסה שלה

גדי לסין / צילום: איל יצהר
גדי לסין / צילום: איל יצהר

חברת המזון והמשקאות שטראוס  סיכמה היום (ה') את הרבעון השלישי של 2017 במגמה חיובית, עם צמיחה של כ-5% בהכנסותיה, שהצטברו ל-2.2 מיליארד שקל, לצד קפיצה של 36% ברווחיה, שהגיעו ל-125 מיליון שקל.

לצד השיפור בפעילות השוטפת, שטראוס נהנתה מצמצום ניכר בהוצאות המימון הרבעוניות שלה. בשטראוס מציינים כי בסיכום רבעוני, החברה סבלה בעיקר מחולשת מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל, וכי בנטרול השפעות מטבע, מכירותיה הרבעוניות עלו ביותר מ-8%. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, ההכנסות של שטראוס עלו בכ-7% ל-6.33 מיליארד שקל, והרווח הנקי זינק ב-22% ל-338 מיליון שקל.

פעילותה של שטראוס, שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס, נחלקת לארבעה מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה (ישראל ובינלאומי), פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (סברה בארה"ב) ופעילות בתחום המים (תמי 4). 

תוצאות שטראוס.indd 16.11.17

המניה עלתה 20% מתחילת השנה

מניית שטראוס, הנסחרת ברמות שיא, לאחר עלייה של יותר מ-20% מתחילת השנה, משקפת לחברה שווי של 8.3 מיליארד שקל.

בפילוח תוצאותיה הכספיות של החברה, ניכר שיפור במרבית הקטגוריות המרכזיות, לעומת חולשה יחסית בפעילותה של יצרנית החומוס והמטבלים סברה, בהמשך למגמה השלילית שאפיינה אותה ברבעונים קודמים השנה ובסיכומה של 2016. נוסף על כך, ברבעון השלישי נרשמה הפחתה גדולה של השקעה בפעילות בתחום הסלסה (רוטב פיקנטי על בסיס עגבניות) של החברה.

החולשה היחסית של סברה, שבה מחזיקה שטראוס בשותפות שווה עם קונצרן פפסיקו, נרשמת בעקבות "ריקול" וולונטרי שביצעה החברה לפני כשנה לכמה ממוצרי החומוס שהיא מציעה - שהם המוצרים המובילים של סברה. סברה היא חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה בארה"ב, עם נתח שוק כספי שעמד בסוף ספטמבר על 24.4%, לעומת 26.2% בסוף 2016.

בסיכום הרבעון השלישי, הכנסותיה של סברה (100%) נחלשו בכ-9% ל-337 מיליון שקל, והרווח התפעולי שלה קרס ב-76% ל-7 מיליון שקל, כששיעורו מהמכירות צנח ל-2.1%, לעומת 7.6% ברבעון השלישי של 2016.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה המגמה דומה, עם שחיקה של 13% בהכנסותיה של סברה, ל-950 מיליון שקל, לצד צלילה של 56% ברווח התפעולי ל-63 מיליון שקל, כשגם בתקופה זו שיעורו מהמכירות נשחק בצורה ניכרת.

ההכנסות מקפה עלו ב-12%

בשטראוס מסבירים כי לצד השפעת הריקול, שפגע בפעילותה, ההכנסות ברבעון ומתחילת השנה הושפעו לשלילה משינויי מט"ח. בנוגע לרווח התפעולי, מסבירים בחברה כי לצד הירידה במכירות, הריקול גם הוביל להוצאות עקיפות, "הכוללות, בין השאר, פגיעה בהסכמי הסחר של החברה וכן עלויות בשל שיפור נוסף בבקרות האיכות הקפדניות במפעל החומוס בווירג'יניה".

נוסף על כך, שטראוס דיווחה על הפחתה חד-פעמית בגין ירידת ערך של פעילות הסלסה, בסכום של כ-38 מיליון שקל (חלקה של שטראוס), המיוחסת, ככל הידוע, גם לעלייה במחירי העגבניות, שפגעה בפעילותה. מתוך סכום זה, 5 מיליון שקל נכללו בהוצאות התפעוליות ו-33 מיליון שקל נכללו תחת סעיף הוצאות אחרות.

בגין ההפחתה נרשמה הכנסת מס של 17 מיליון שקל. נזכיר כי ב-2010 רכשה סברה את חברת CCF האמריקאית, שעיסוקה ייצור ומכירת מוצרי סלסה וממרחים מצוננים, תמורת 33 מיליון דולר.

פעילות הקפה, האחראית לכמחצית מהיקף המכירות של שטראוס, סיכמה רבעון חיובי נוסף, עם עלייה של 12% בהכנסות (ושל 15% בנטרול השפעות מט"ח) ל-1.07 מיליארד שקל, לצד עלייה של 10% ברווח הגולמי ל-354 מיליון שקל, ועלייה של 8.5% ברווח התפעולי ל-122 מיליון שקל.

במארס האחרון מימשה שטראוס אופציה לרכישת החזקות (כ-25%) של שותפתה בחברת הקפה, קרן TPG, תמורת 257 מיליון אירו - וכעת היא מחזיקה בפעילות במלואה.

בשטראוס מסבירים כי הצמיחה בהכנסות פעילות הקפה "שיקפה בעיקר גידול כמותי, וכן השפעה של העלאות מחירים, שנעשו בחלק ממדינות הפעילות ומוקדם יותר השנה, לאור גידול בעלות הקפה הירוק".

בפילוח מכירות הקפה למדינות, הפעילות בולטת בברזיל - אזור הפעילות הגדול ביותר של שטראוס בענף זה - עם צמיחה של 22% בהכנסות הרבעוניות ל-565 מיליון שקל. גם מכירות הקפה ברוסיה ובאוקראינה, המהוות גם הן יעד פעילות מרכזי, צמחו ב-9% ל-160 מיליון שקל.

מכירות הקפה הרבעוניות בישראל ירדו ברבעון ב-2% ל-176 מיליון שקל, בהשפעת עיתוי חגי תשרי, לדברי החברה. ואולם, פעילות זו הצליחה לשפר את שיעור הרווח התפעולי שלה, בתמיכת שחיקת העלויות של חומרי הגלם כתוצאה מהתחזקות השקל.

בישראל, שטראוס היא חברת המזון השנייה בגודלה, עם נתח שוק של 11.7%, והכנסותיה בשוק המקומי עלו ברבעון השלישי ב-3% ל-808 מיליון שקל, עם שיפור בהכנסות מגזר "בריאות ואיכות חיים", לעומת שחיקה במגזר "בריאות והנאה".

הרווח הגולמי והתפעולי מהפעילות בישראל לא השתנה משמעותית, ועמד על 312 מיליון שקל ו-88 מיליון שקל, בהתאמה, תוך שחיקה מסוימת בשיעור הרווח - עניין המיוחס להתייקרות חומרי גלם וכן לעלייה בתשומות. 

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי