גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ייצוגיות, חיסכון ומיסוי מופחת: זו הקיה אופטימה הייבריד

תחת לחצם של היבואנים הישראלים המבקשים להתחכם לרשות המסים, שוב הצליחו מהנדסי קיה ליצור באופטימה הייבריד המחודשת שילוב קוסם ■ אמנם היא מספקת יחס גבוה של אבזור לשקל, אבל מבחנה האמיתי בשוק יהיה מול בת הדודה מבית סונטה

הסיפור של המיסוי הירוק בישראל מזכיר לא אחת את סדרת הקומיקס המפורסמת על החתול והעכבר. החתול (רשות המסים) מציב מארבים, פורש מלכודות ומחכה לארוחה דשנה. אבל העכבר המתוחכם (היבואנים) מצליח שוב למצוא דרכים לעקוף את המלכודת ולהותיר את החתול בידיים ריקות.

קחו, למשל, את הסיפור של מכוניות המנהלים ההיברידיות. ב-2016, לקראת עדכון המס הירוק הדו-שנתי, גילתה רשות המסים שכמעט כל המכוניות ההיברידיות ה"רגילות", כולל מכוניות המנהלים המפוארות, משתבצות בקבוצת הזיהום המינימלית ולכן זכאיות להטבת מס היברידית נדיבה. הפתרון היה החמרה משמעותית של נוסחת פליטת המזהמים שעל פיה מחושב המס הירוק. כתוצאה, רוב השחקניות בפלח ההיברידי-ניהולי "נפלו קבוצה", איבדו את הטבת המס והתייקרו או שייבואן הוקפא.

היבואנים בארץ חרקו שיניים, שינסו מותניים ולא ויתרו. משלחות טכניות נעו הלוך ושוב בין ישראל ליצרנים בחו"ל. מערכות ניהול מנוע ותיבות הילוכים כוילו מחדש, צמיגים הוחלפו ושיפורים הוכנסו כאן ושם בהתאם לנוסחה. והנה, הפלא ופלא: שוב מגיעות אלינו שלל מכוניות שרד גדולות, נאות ומפנקות ששייכות לקבוצת הזיהום הנכספת וזכאיות למס קנייה של 30% בלבד פלוס שווי שימוש חודשי מופחת.

אל הגל החדש מצטרפת כעת גם קיה אופטימה הייבריד המחודשת, בת הדודה של יונדאי סונטה הייבריד - מלהיטי פלח המנהלים. חיצונית, האופטימה החדשה היא מכונית מודרנית ונעימה לעין. היא כבר לא מנסה להיות העתק של יגואר XF , כמו הדור הראשון, וכמה מהקווים החדים התרככו והתעגלו. אבל היא עדיין שומרת על הפרופיל האתלטי שהעניק לה מעצב העל פיטר שרייר ומחצינה זנב גבוה יחסית, פרופיל זורם קדימה ועמוד גג אחורי משתפל לאחור.

אם מוסיפים לתמונה מערך של פנסי LED מתוחכמים מלפנים ומאחור, מקבלים עיצוב מאוד אירופי אבל עם ממדים אמריקניים (כמעט 4.9 מ' לאורך). גלגלים גדולים עם צמיגים נמוכי חתך היו משלימים היטב את העיצוב, אבל הגרסה הישראלית מסתפקת בגלגלים די צמחוניים. זה המחיר של מעבר במסננת המיסוי הירוק.

האופטימה המעודכנת זכתה לתוספת סנטימטרים חיוניים לבסיס הגלגלים ומתהדרת כעת בנתון "ניהולי" ומכובד בהחלט של 2.8 מ'. בשילוב עם הממדים החיצוניים הנדיבים, מקבלים תא נוסעים מהמרווחים ביותר בפלח ומרחב תנועה ידידותי לבעלי מידות גדולות. באחת הגיחות הארוכות אכלסנו את המושב האחורי בשלושה טרמפיסטים במידות בריאות ולא נרשמו כל תלונות. המהנדסים הקוריאנים גם הצליחו לאכסן היטב את סוללת הליתיום בתוך גבולות המרכב, תוך הותרת נפח פנוי מאסיבי בתא המטען לטובת שינוע מטענים רציניים.

גם המושבים הקדמיים מרווחים, אם כי יכלו להסתייע ביותר תמיכה צדית, ואיכות הייצור והגימור שופרה משמעותית בדור החדש, עם שדרוג מוחשי במיוחד בתחום בידוד נרעשים. עדיין אפשר להיתקל פה ושם במשטחים נוקשים וטקסטורות מחוספסות למגע, ושוחרי אסתטיקה ייטיבו לעשות אם יבחרו באופציה של דיפוני פנים בהירים במקום גוני השחור-על-אפור הקודרים. עיצוב הפנים די תכליתי ועמדת הפיקוד טיפוסית לדגמי הדור החדש של יונדא-קיה, עם מחוונים אנלוגיים ברורים וכמות סבירה ולא פולשנית של מידע. גם הנדסת האנוש ידידותית ולא דורשת מהנהג תואר ראשון באנדרואיד.

האופטימה הישראלית מצוידת במסך המולטימדיה המקורי של היצרן, שעליו הולבשה מערכת הפעלה מקומית עברית שכוללת כמה אפליקציות פופולריות. זהו מסך איכותי וברור יותר מבעבר, אבל היינו שמחים לקבל מערכת עם קישור אונליין מובנה שאינו דורש חיבור טלפון חיצוני.

האבזור של הגרסה היקרה יותר שבה נסענו מקיף ונדיב, עם רשימת אבזור שבמותגי פרימיום הייתה מוסיפה עוד חמש ספרות למחיר, כולל ריפוד עור, צמד מושבים חשמליים מחוממים, גג חשמלי פנורמי, מערך מקיף של מערכות מקוריות לסיוע בנהיגה (ADAS), ועוד.

הדור החדש של מערכת ההנעה ההיברידית לבית קיה/יונדאי מצויד במנוע בנזין חדש וירקרק בנפח 2 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי וסוללת ליתיום משודרגת. להבדיל מדגמים היברידיים נפוצים, המערכת הזו לא משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה אלא לתיבת הילוכים פלנטרית מקובלת, שבה מצמד חשמלי ממלא את מקום ממיר המומנט. זה נשמע מסובך, אבל פועל מצוין.

ההתנעה מתבצעת באופן חרישי והמכונית גולשת במהירויות נמוכות, או במהירויות שיוט בין עירוניות, באפס רעש ומאמץ. אבל הדיפה יותר אגרסיבית של דוושת התאוצה דוחפת את המכונית קדימה בנחישות ובכל שיפוע, כפי שניתן לצפות ממכונית שמתהדרת במומנט משולב של כמעט 40 קג"מ.

העברות ההילוכים ליניאריות ובלתי מורגשות, ולא מורגשת "מריחה" של ההילוכים בתאוצה כמו בתיבות CVT. מנגד, אין מצב ספורטיבי לבחירת הנהג וגם התנועה החשמלית נשלטת על ידי המחשב ולא על פי בחירה.

צריכת הדלק הרשמית נוקבת בנתון אופטימי של כ-22 קילומטרים לליטר, אבל בנהיגה ריאלית השגנו כ-15 עד 17 קילומטר לליטר, שגם זה נתון מצוין למכוניות מהקטגוריה הזו.

האופטימה הייבריד תוכננה בעיקר עבור השוק האמריקני הענק - באירופה בחרה החברה "לדלג" על הגרסה הזו וקפצה ישירות לגרסת פלאג-אין נטענת - והכיול ה"אמריקני" ניכר היטב ביכולת הכביש עם ספיגה נוחה מאוד של בולמי הזעזועים בכל המהירויות, וללא הנוקשות ה"אירופית" שמוכרת לנו מהאופטימה הלא היברידית היוצאת. מנגד הכיול האמריקני מתבטא גם בהגה קליל ודי מלאכותי, שמנטרל את הפוטנציאל לנהיגה יצירתית למרות היכולות הגבוהות של השלדה.

גם הבלמים מרגישים מלאכותיים מאוד, עם תגובה ראשונית מהוססת ואז "נשיכה" חזקה. אבל זו תופעה טיפוסית למכוניות היברידיות, שצריכות לאזן בין מחזור אנרגיה בבלימה, לטובת הסוללה, לבין בלימה מקובלת באמצעות חיכוך.

קיה אופטימה הייבריד היא מכונית מנהלים גדולה, ייצוגית, נאה, נוחה לנסיעות ארוכות, מאובזרת מאוד ומציעה הטבה בשווי השימוש. בדיוק מה שציי הרכב בארץ מחפשים. עם מחיר התחלתי של כ-165 אלף שקלים לדגם בסיס די מאובזר, היא גם תחרותית. אבל התחרות האמיתית בפלח הזה תהיה מול האחות היריבה הכמעט זהה סונטה הייבריד, שגם היא הצליחה לבצע את ה"נס" של חזרה לקבוצה הירוקה המזערית, ומשווקת עם תמחור/אבזור אגרסיבי. בדו-קרב המשפחתי קרב הזה ינצח היבואן שידו על ההנחות המוסדיות תהיה קלה יותר.

קיה

חלק מהמתחרות

יונדאי סונטה הייבריד

עם תג מחיר של 165 אלף שקל לדגם הבסיס ו-180 אלף שקל לגרסה המפוארת, הסונטה הייבריד לא רק זהה מכנית לאופטימה אלא גם מתומחרת קרוב מאוד. לסונטה עיצוב יותר עגלגל ופחות ספורטיבי, וגרסתה הגבוהה מציעה קצת יותר גאדג'טים, כולל טעינה אלחוטית, מערכת מולטימדיה מקורת, קירור מושבים ועוד

טויוטה קאמרי הייבריד

ב-179 אלף שקל, ועם המוניטין ההיברידי המוכח של טויוטה, הקאמרי הייבריד היא עדיין מתחרה רצינית בפלח. המנוע הוא 2.5 ליטר, ההספק 200 כוחות סוס, המידות ייצוגיות ותא הנוסעים מרווח ומאובזר, אם כי לא כמו בקוריאניות. באמצע השנה הבאה תנחת כאן קאמרי חדשה עם עיצוב ספורטיבי יותר ומערכת היברידית משודרגת

סקודה סופרב

מובילת המכירות בפלח היא לא היברידית, אבל גדולה, ייצוגית ואולטרה מרווחת. ב-167 אלף שקל מקבלים את גרסת הבסיס עם מנוע 1.4 טורבו בנזין בהספק 150 כ"ס, ולמרות נחיתות ההספק, משקל נמוך מאפשר לה לזנק ל-100 קמ"ש בפחות מ-9 שניות ולהחזיר צריכה ריאלית של כמעט 17 ק"מ לליטר

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?