גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק הטרדות מיניות: נשים בעבודה מתעמרות יותר בנשים

אחד מכל 4 עובדים בישראל סובלים מהתעמרות בעבודה; 60% מהמתעמרים הם גברים לעומת 40% נשים ■ אם לוקחים בחשבון שהיחס בין גברים לנשים בעמדות ניהול הוא 1:7, הרי שנשים מנהלות מתעמרות הרבה יותר ממנהלים ■ סוגר שורות

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

העדויות המאוחרות שצצות נגד אנשי תקשורת בכירים שהטרידו לכאורה מינית עיתונאיות או עובדות אחרות שכפופות להם, עשויות לחטא לפחות במעט את סביבת העבודה הפוגענית של עולם המדיה. הבעיה היא שבצד ההתעוררות המבורכת, שמגיעה בהשראת כמה אמיצות מאמריקה, נשמרת השתיקה סביב תופעה מטרי'דה בפני עצמה שמייצרת סביבה פוגענית לא פחות בענף הזה: התעמרות בעבודה.

כאן כבר לא מדובר רק בגברים מיזוגנים, שוביניסטים, סקסיסטיים או (הנה זה מגיע) "מחפיצים", אלא גם (לא תאמינו) בנשים נאורות וחזקות בתפקידים בכירים. בעולם הזה של התקשורת, במיוחד זו המשודרת, כל מפיקה היא רוח הקודש, כל עורכת היא אלוהים חיים. בשם הכוח, גם אם לעתים הוא הגיע רק בזכות השירות המפרך ביחידת העילית גל"צ, מותר לגעור, להשפיל, להנמיך, לפגוע אישית ומקצועית בלי למצמץ. במסדרון, בחדר הקונטרול, באמצע דסק החדשות - הכל עובד. הטאלנט המתעמר או הטאלנטית המשפילה לא יזכו לשיימינג ברשת, איש לא יגיש נגדם תלונה, בטח לא יקרא לזה חלילה הטרדה. כשהנורה האדומה במצלמה תידלק יהפכו המתעמרים למגה-נחמדים, מולטי-טאסקינג של כריזמה ואמפתיה לסביבה, לחברה ולמין האנושי באשר הוא. הם יהיו תמיד רודפי שוויון וצדק, לוחמים גדולים בעוולות, הרחק מהעוול לו הם אחראים מדי יום.

הטרדה במקום העבודה היא לרוב תולדה של כוח עודף והיבריס, התחושה והשכנוע הפנימי שהכל אפשר. פעם זו הערה מינית, פעם זו השפלה - בשני המקרים זה מגיע מאותו מקום. גם הטרדה שאיננה מינית יכולה להיות משתקת ומכווצת עד כדי פגיעה נפשית, אבל הקורבנות שלה שקופים לגמרי. אין להם שמות או פרצופים, בטח לא פוסטים פומביים בפייסבוק. אין שום טרנד שמלווה אותם, אין אף "סלב" שמכריז "גם אני". איתן מאירי, פסיכולוג תעסוקתי, קרא לתופעה הזו "המגיפה השקטה" - שם שנתן גם לספרו שעוסק בעניין על בסיס שורה של מחקרים.

לפי מאירי, אחד מכל ארבעה עובדים בישראל סובלים מהתעמרות בעבודה, רובם מורידים ראש או עוזבים בשקט. 60% מהמתעמרים הם גברים לעומת 40% נשים, אולם לדבריו אם לוקחים בחשבון שהיחס בין גברים לנשים בעמדות ניהול הוא 1:7, הרי שנשים מנהלות מתעמרות הרבה יותר ממנהלים מתעמרים - נתון שזוכה לסתירה לפחות במחקר חדש של משרד הכלכלה. מה שכן, על פי הספר, גברים פוגעים יותר דווקא בגברים (אבל לא בפער ניכר), אולם "נשים פוגעות בנשים פי 2 ויותר מאשר הן פוגעות בגברים". במילים אחרות, מיזוגניה היא לא בהכרח תכונה גברית.

מה מאפיין את שוק התקשורת והטלוויזיה בפרט בתוך עולם ההתעמרות? "זה בעיקר הזוהר והתחושה של העוצמה, שהיא הרבה פעמים מזויפת", הסביר לנו השבוע מאירי. "יש עולם שלם מאחורי הקלעים של מפיקים, מפיקות ותחקירנים שרק רוצים לגעת בגלימת הזוהר והבעיה היא שזה קצת כמו מופע ענק בקיסריה מול המון גועש, שברגע אחד נגמר וזה רק אתה לבד בשקט.

"לאורך השנים הגיעו אליי לא מעט אנשי תקשורת שסבלו מהתופעה, אבל באופן טבעי אני לא יכול לחשוף אותם", הוא מספר. "זו עבודה שיש בה הרבה יצירתית והרבה תחומים אמורפיים, מה שמאפשר יותר מניפולציות מצד מנהלים", הוא מוסיף. כשאני שואל אם היחס הבוטה והמשפיל מגיע מתוך הלחץ והמצוקה הכלכלית של הענף הזה, מאירי ממהר להדוף את ההנחה הזו: "הלחץ והמצב הכלכלי הם לא הסיבה, אלא רק התירוץ. אל העולם הזה של התקשורת נמשכים כמו פרפר לאש אנשים שמאוד זקוקים לתשומת לב, אנשים סוציופטים ונרקיסיסטים".

השפלות וצעקות

אילו תכונות אופי מאפיינות את המתעמר או המתעמרת? בעיקר תכונות סותרות. לפי "המגפה השקטה" של מאירי הם יהיו בעלי קסם אישי, חכמים ומרשימים, ומאידך כאלה שיכולים להתפרץ באחת - קצת כמו ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד. באוסף התכונות ישנה גם מניפולטיביות, חוסר רגישות (אף שהם יודעים לומר את "הדברים הנכונים" כשצריך ולהעמיד פנים), חוסר מודעות כלפי הסבל שהם גורמים לאחרים, אגוצנטריות, נקמנות, שמירת טינה ומחלת שליטה (רואים איום בכל דבר שמתרחש אשר אין להם בו שליטה מוחלטת). לרוב, המנהלות והמנהלים הפוגענים הם בעלי אישיות לא בוגרת ולא מאוזנת, מה שיוצר אצלם נכות רגשית הפוגמת בתפקוד שלהם מול הזולת. לפי מאירי, לא אחת מדובר באנשים הלוקים בהפרעות אישיות או בהפרעות נפש אחרות, כאשר ברבים מהמקרים ישנן שלוש הפרעות שחוזרות על עצמן: אישיות פסיכופטית, אישיות נרקיסיסטית ואישיות פרנואידית. אחת התכונות המעניינות של המתעמרים למיניהם במקומות העבודה היא הפגנת ביטחון עצמי. היא מעניינת, בעיקר משום שהיא מחפה לפי מאירי דווקא על חוסר ביטחון (עד כדי חוסר ביטחון קיומי) ועל דימוי עצמי בעייתי.

המתעמרים, לפחות לפי הספר, לא בוחרים את הקורבנות שלהם במקרה. כמו הפוגעים, גם לנפגעים יש תכונות משותפות. כך למשל, מעבר לזמינות של הנפגע אל הפוגע, לרוב הוא יהיה במצב של חולשה זמנית או כזה שניחן דווקא בתכונות חיוביות שחסרות אצל המנהל הפוגע (והחסר ביטחון, כאמור).

לפי מאירי, העובד הנפגע בדרך כלל יהיה אדם ישר ואנושי המתקומם לנוכח עוול או אי-צדק לאחרים; בעל תחושת מחויבות ואחריות אישית; בעל נטייה טבעית לשיתוף פעולה ולמשחק קבוצתי; נוטה לרצות את האחר; הוא מתקשה לזהות רוע ומניפולטיביות; יש לו יכולת הכלה גבוהה והוא מתקשה לומר "לא" ולהציב גבולות.

בסוף נותרה השאלה למה שוק התקשורת "מכיל" יותר סביבת עבודה שכוללת השפלות, צעקות והתעמרויות, שעה שאת ההטרדות המיניות הוא מתחיל להוקיע ולהקיא מתוכו. "ארגונים נוטים להתבלבל בין ניהול תובעני לניהול דורסני", מסביר מאירי. "בשוק התקשורת יש קוד התנהגותי יותר משוחרר, יש פחות פורמליות והרבה פחות גבולות, מה שבא לידי ביטוי, בין היתר, בעבודה סביב השעון. אז כשהגבולות פרוצים כתפיסה, יש איזו מקובלות כזו שלאנשים האלה מותר הכל. אם מישהו צורח על עובד אומרים לו 'זה לא אישי, ככה הוא', למרות שזה הכי אישי כשצורחים על מישהו".

אנשי התקשורת עשויים להתנחם אולי בעובדה שלפי משרד הכלכלה, עובדי עמותות המועסקים במגזר השלישי דיווחו כי חוו יותר התעמרויות במקום העבודה ביחס לכל ענף אחר, כאשר עובדי קבלן חוו גם הם יותר התעמרויות מעובדים בהעסקה ישירה.

הטרגדיה של סל התרופות

אם נדמה לכם ששמעתם לאחרונה הרבה יותר מהרגיל על מחלת ה-SMA (ניוון שרירים אצל ילדים), אתם לא טועים. בכל פעם בתקופה הזו של השנה, שעה שוועדת סל התרופות מתכנסת פחות או יותר כדי לדון אנשים לחיים או למוות, מתחיל גם המסע המתוזמר של חברות התרופות. זה מסע ציני ומניפולטיבי שעושה שימוש בחולים, בני משפחה, חברי כנסת וכל מי שיכול לעזור כדי שהתרופה למחלה א' תזכה למימון על פני תרופה למחלה ב'. ככל שהשמיכה התקציבית קצרה, ארוכה זרועם של הלוביסטים ויועצי התקשורת בדרך אל הסל.

אבל לא צריך להתבלבל: על הציניות הגדולה מכולן חתומה מדינת ישראל בכבודה ובעצמה, שממשיכה להפקיר את אזרחיה בשעתם הקשה ביותר, אף ששילמו כל חייהם מס בריאות כחוק. היא הפקירה אותם פעם אחת כשלא התאימה את עלות הסל לקצב הגידול באוכלוסייה ולקצב ההתפתחות הטכנולוגית בשוק התרופות, והיא הפקירה אותם פעם שנייה כשדחפה אותם לרכוש ביטוחים פרטיים נוספים שגם הם (בטח לא תפלו מהכיסא) לא באמת מכסים את כל מה שמחוץ לסל.

נכון, התקציב תמיד מוגבל וספק אם המדינה צריכה לממן כל תרופה חדשה שעושה קצת יותר טוב מתרופה אחרת. אבל מדינה נאורה שעדיין מאמינה בערבות הדדית, צריכה ויכולה לקבוע עיקרון שתרופה מצילת חיים או כזו שמעכבת באופן דרמטי את המחלה, תינתן במימון מלא בכפוף לחוות דעת רפואית.

לא מדובר גם בדרמה כלכלית, בטח לא יותר מעשרות המיליונים שמחלקים מדי שנה לכמה חברי כנסת מהקואליציה רק כדי שיאשרו את תקציב המדינה. הנה עוד מבחן קטן למי שמתיימר להיות שר האוצר החברתי ביותר של ישראל.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב