גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמונת מצב: המתקפה של הממשלה נגד שומרי הסף במדינה

לא רק מבקר המדינה: הממשלה מקדמת באחרונה מהלכי חקיקה החותרים תחת רשויות האכיפה ונורמות המנהל התקין ■ בדיקת "גלובס": אילו הצעות עומדות על הפרק - ומה הסטטוס הנוכחי שלהן

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

פעם אחת זה שכרו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, או איזה טיעון שמשוגר בעקיפין לכמה עיתונאים, כאילו אלשיך מתארגן להקים מפלגה (בפועל חוק הצינון אינו מאפשר זאת). פעם שנייה מועלה חוק איסור חקירות ראש ממשלה מכהן, הידוע בשם "החוק הצרפתי". פעם שלישית מניחים שלוחיו של נתניהו, יו"ר הקואליציה דוד ביטן וח"כ דוד אמסלם את חוק אי פרסום המלצות חקירה משטרתית - ובינגו, ניסיון שלישי מוצלח והחוק עובר בזירוז מופלא את הקריאה הטרומית במליאה (לפני כשבועיים) ומיד לאחר מכן מועבר החוק לטיפול בוועדת הפנים של הכנסת, אשר בראשה עומד לא אחר מאשר אמסלם. אמסלם ידאג לחקיקה בקצב תופי המלחמה, המלחמה בשומרי הסף של המדינה.

הבוקר הגיעה פנינה חדשה: חוק שיאסור על מבקר המדינה לעבוד. ההצעה, כפי שנוסחה על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) משתמשת במילים מכובסות הבאות להסתיר את אופיו האמיתי והמסוכן של החוק. "המבקר לא יתערב בהליך קבלת החלטות של גוף מבוקר, תוך כדי התהוותן, ולא ייתן הוראות לגוף כאמור לעשות פעולה מסוימת או להימנע מלעשות פעולה..." - לשון ההצעה.

בעת ההצבעה בוועדת השרים לחקיקה חששה יו"ר ועדת השרים לחקיקה, שרת המשפטים איילת שקד, שיותר מדי שרים יתנגדו להצעה וביקשה לדחות את ההצבעה עליה בחודש. אך השרים משה כחלון וגילה גמליאל, שהודיעו הבוקר שיתנגדו להצעה הזו, דרשו לקיים את ההצבעה עוד היום, וזאת כדי להפיל את החקיקה. לבסוף, התקבלה הצעת שקד והוחלט לדחות בחודש את ההצבעה על החוק. ואילו כחלון, משלא התקבלה עמדתו, עזב את הישיבה תוך שהוא מכנה את הדיונים בוועדה "בזבוז זמן".

משמעות ההצעה הזו אחת: סגירת משרד מבקר המדינה. אם לא ניתן לבקר החלטות של גוף מבוקר תוך כדי התהוות, ההחלטות יחכו, למשל, עד שהמים יפסיקו לזרום במוביל הארצי ורק אחרי שיסתיים השימוש במים במדינה ניתן יהיה לבקר את ניהול משק המים. אולי גם לא ניתן יהיה לבקר את אופן רכישת צי מטוסי כיבוי אש לאחר אסון שריפה, אלא רק אחרי שיסתיים איום השריפות המגיע מדי שלהי הסתיו עם רוחות המזרח.

דוגמה נוספת - גשרים. מבקר המדינה יוסיף שפירא פרסם לאחרונה דוח ביקורת על תחזוק מערך הגשרים במדינה. הדוח התפרסם כמה שבועות אחרי אסון קריסת גשר מעל לכביש 4, שאירע בשעת ערב, ובו נהרג נהג מנוף. המבקר ציין שמעל ל-200 גשרים במדינה נמצאים במצב לא טוב, אך נתיבי ישראל לא ניצלו את התקציב שיועד לטיפול במצב הגשרים. האם יעלה על הדעת לפרסם את דוח מבקר המדינה על מערך ההחלטות בנושא תחזוק הגשרים רק כאשר אחרון הרכבים בישראל יחלוף אי-פעם מתחת לגשר?

כאמור, בישיבת ועדת השרים לחקיקה בראשות שרת המשפטים שקד, התנגדו שני שרים להתנגד להצעת סמוטריץ': שר האוצר משה כחלון והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. גמליאל נימקה את הסירוב שלה בכך שמדובר בסגירה בפועל של משרד מבקר המדינה. "אם לא ניתן לבקר את המעשה המנהלי תוך כדי עשייתו, אז אין טעם למשרד מבקר המדינה. ביקורת בזמן אמת היא חשובה וחיונית למדינה", אמרה בראיון לגלי צה"ל.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), הטיחה ביקורת קשה בהצעה: "זו הצעה מסוכנת והרסנית ומשמעותה בפועל סגירת מוסד מבקר המדינה במדינה מושחתת ופרועה שבה אין דין ואין דיין".ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), שכיהנה עד לאחרונה כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמרה שמדובר ב"עוד הצעה מבית היוצר של אלו שמעוניינים לפגוע במנהל התקין ובשומרי הסף במדינת ישראל ומסרבים לקבל ביקורת כהליך לגיטימי במדינה דמוקרטית. החוק של ח"כ סמוטריץ מעיד על פחד וחוסר יכולת להתמודד עם ביקורת באופן ענייני".

בשבועות האחרונים פנה מבקר המדינה לחלק מחברי הכנסת והשרים בניסיון לעצור את החקיקה נגד מוסד מבקר המדינה. ככל הידוע, בין היתר הוא נפגש לשם כך עם ח"כ דוד ביטן ועם שר האוצר משה כחלון.

כשראש הממשלה מבקר את המבקר

על פניו, תזמון הצעת החוק נראה לא מקרי. בלשכת ראש הממשלה לא מתנדבים היום לגונן על שומרי הסף של המדינה. ההפך. בשנים האחרונות נתניהו מתקוטט עם מבקר המדינה שפירא, ועושה זאת ביתר שאת מאז ששפירא פרסם דוח בנוגע להוצאות במעון ראש הממשלה חודש לפני בחירות 2015.

מאז חלפו כמעט שלוש שנים, והמערכות בישראל מתנהלות בקצב צב. לוקח זמן רב לחקור ולבדוק את מה שהעלה המבקר, כך שרק בשבוע האחרון הודיעו על מועד שימוע לקראת החלטה סופית אם להעמיד את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו לדין פלילי.

מאז פרסם המבקר שפירא עוד דוחות שהרגיזו את ראש הממשלה נתניהו. כאשר שפירא כתב דוח ביקורת על תפקודו של נתניהו כשר התקשורת והאופן שבו מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר - מינוי אישי של נתניהו - התנהל, הגיב ראש הממשלה בכך שזה "עוד פייק ניוז, עוד ניסיון סרק לייצר פרשייה יש מאין נגד ראש הממשלה". כזכור החקירות והבדיקות הולידו המלצה של רשות ניירות ערך להעמיד לדין את פילבר, שמצידו ביקש מנציבות המדינה להשעות אותו לשלושה חודשים. אבל נתניהו זלזל בעצם קיומה של הביקורת.

גם כאשר פרסם מבקר המדינה את הדוח בנושא מבצע "צוק איתן" אמר נתניהו שהוא, בניגוד לשפירא, מעניק גיבוי לראשי צה"ל - כאילו השופט שפירא עוין את הצבא בעצם הכנת הדוח.

את תוכנו של דוח המבקר על הנעשה בשלטון המקומי, שיתפרסם מחרתיים (ג') אחר הצהריים, אסור על פי החוק לפרסם, אך ניתן לציין שהוא עוסק לאורך ולרוחב במספר רב של רשויות. הרצליה, רהט, אשקלון, בני ברק, צפת, עכו, טבריה, נצרת, ריינה, בית שמש ובאר יעקב. וכן, דוח המבקר נוגע גם למועצה מקומית גדולה בשטחים - שם מגיע המבקר לפינה אחת מני פינות רבות ולא תקינות במדינה.

המבקר מצא שחלק מסמכויות המועצה מופעלות בידי גופים פרטיים, בניגוד לדין. אופן הפעלת הסמכויות במועצה המקומית מאפשר העברת תקציבי ציבור (כלומר, כספי משלמי המסים בישראל) לידיהן של עמותות מקומיות במכרזים שנתפרו במיוחד עבור אותן העמותות. כלומר, חלק מן הביקורת יצביע ככל הנראה על כך שהמועצה המקומית משמשת צינור להעברת כספים מן המדינה לעמותה, תוך הפעלת שיקולים זרים. שמה של העמותה שבה מדובר אינו מצוין בדוח, אך מדובר בגוף שח"כ סמוטריץ היה גורם משמעותי בהקמתו.

אם כן, גם כאשר דוח מבקר אינו עוסק כלל בתפקודו של ראש הממשלה, הרי שבעיני רוב שרי הממשלה, ובראשם נתניהו - יש לקצץ כמה שיותר בסמכויות המבקר. ובעצם, לא רק בסמכויותיו.

כרוניקה של הצרת צעדים

הצעת חוק: איסור פרסום המלצות משטרה

סטטוס: עבר בקריאה טרומית בכנסת

הצעת החוק לאיסור פרסום המלצות המשטרה לאחר חקירה, של ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), עברה לפני שבועיים הצבעה של ועדת שרים לחקיקה. במליאה הושג רוב רגיל, וההצעה עברה קריאה טרומית. חברי הכנסת של סיעת כולנו, אשר התבטאו בכלי התקשורת נגד ההצעות הבאות לפגוע בעבודת המשטרה, לא נכחו במליאה בעת הקריאה הטרומית.

בהמשך, כדי לזרז את החקיקה, החליטה הנהלת הקואליציה בראשות דוד ביטן, שההצעה הזו לא תועבר לוועדת חוק חוקה ומשפט (האחראית על חקיקה בתחום סדרי דין פלילי) אלא לוועדת הפנים של הכנסת. הסיבה לכך היא שבראש ועדת הפנים עומד דוד אמסלם, שמצידו מנהל מתקפה על המשטרה בסוגיות שונות, לרבות בנושא הציוצים של יועץ התקשורת (הפורש) של המפכ"ל, ליאור חורב. בוועדת הפנים צפויה ההצעה לעבור כמה שיותר מהר, ללא עיכובים פרוצדורליים.

מינויים פוליטיים במשרדי הממשלה

סטטוס: עבר על ידי השרים

לפני כחודש עברה הצעת השרים איילת שקד ויריב לוין לאפשר למנכ"לי 21 משרדי ממשלה למנות משנה למנכ"ל שיעסוק בנושאים רוחביים, ובלבד שהמינוי האישי יעבור גם רף של התאמה מקצועית (6-7 שנים בתחום הספציפי). ההחלטה זכתה לכינוי "חוק הג'ובים", על אף שלא מדובר בחקיקה אלא בהחלטת שרים.

המשמעות של ההחלטה היא הרחבת הדרג הפוליטי של שר - כאשר לכל שר בממשלה יש כבר כיום צוות פוליטי משמעותי). היועצים והמשנים למנכ"לים הממונים על ידי מנכ"לי המשרדים או על ידי השרים, מקבלים שכר עובדי מדינה.

צמצום מספר החברים בוועדות איתור

סטטוס: עבר בממשלה

ההחלטה לצמצם את מספר החברים בוועדות איתו בנציבות שירות המדינה עברה לפני כחודש בהצבעת הממשלהף והיא מקלה על נציבות שירות המדינה להחליק מינויים פוליטיים כאשר בכל ועדת איתור משובצים מספר מופחת של חברי ועדה - ולפיכך, יהיו פחות התנגדויות למינויים לא ראויים.

מינוי יועצים משפטיים ללא מכרז

סטטוס: עבר בוועדת השרים לחקיקה

הצעת החוק הממשלתית לאשר מינוי יועצים משפטיים למשרדי הממשלה ללא מכרז, אשר צורפה לה הצעת חוק פרטית של ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), זכתה לרוב בהצבעת ועדת שרים לחקיקה לפני שבוע. במקרה של הצעת החוק של אוחנה, ההצעה גם עברה את הקריאה הטרומית במליאה. החוק, אם יעבור שלוש קריאות, יאפשר לבצע פוליטיזיציה מלאה של הייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה, כך שהיועצים המשפטיים ימונו על ידי ועדת איתור קטנה או בהחלטת דרג פוליטי, ולא יצמחו מתוך הייעוץ המקצועי של משרדי הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה התנגד בחריפות להצעה הזו, אך לא עלה בידו לבלום אותה.

איסור הקלטת שיחה בין שניים

סטטוס: נבחן בעבר ולאחרונה עלה שוב

הצעת חוק איסור הקלטת שיחה בין שניים, שמאחוריה עומד ראש הממשלה נתניהו, נבחנה לפני יותר משנה, אך לא קודמה מאז. לאחרונה העלה ח"כ דוד ביטן את האופציה להחזיר את הטיפול בהצעה. הצעה זו, אם תקודם, עשויה לשבש את עבודת העיתונאים והאופן שבו ניתן להשיג מידע והוכחות לשיחות טלפון, כאשר העיתונאי צד לשיחה.

ח"כ ביטן ציין בשיחות פרטיות כי הוא עשוי להחריג את עבודת העיתונאים מן החוק, ועדיין מדובר בהצעה בעייתית ביותר שמצרה את צעדיהם של חושפי שחיתויות ואזרחים המעוניינים לטפל בעוולות המתבצעות כלפיהם. זאת ועוד, מאחר שאין הגדרה פורמלית בחוקי המדינה למי הוא עיתונאי, ההצעה מעלה חשש לפגיעה אזרחית רחבה.

הפחתת שכר המפכ"ל

סטטוס: עדיין ברמת ההצעה

הצעת חקיקה להפחתת שכר מפכ"ל המשטרה, כך שלא יעלה על שכרו של ראש הממשלה, נמצאת כרגע בדיון ציבורי בצורך בטיפול במדרגות השכר של בכירים בשירות המדינה, לאחר שחברי הכנסת של הליכוד התריעו בנושא שכר של בעלי תפקידים כמו מפכ"ל, רמטכ"ל, שופטי בית המשפט העליון ומבקר המדינה - שמשכורותיהם עולות על משכורתו של ראש הממשלה. יצוין שחלק ממשרתי הציבור בדרגים הבכירים מגיעים למשרות הרמות אחרי עשרות שנים בשירות הציבורי.

איסור חקירת ראש ממשלה מכהן

סטטוס: הוסר מסדר היום - בינתיים

איסור חקירת ראש ממשלה מכהן, המכונה גם "החוק הצרפתי", נתקל בהתנגדות עזה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. לאחר הודעתה של שרת המשפטים שקד שהחוק יחייב גם תיקון בנושא הגבלת הכהונה, החוק הוסר לעת עתה מסדר היום.

אי מינוי נציב שירות המדינה

במסגרת החלשת שומרי הסף, נמנע ראש הממשלה נתניהו זה שישה חודשים ארוכים מלהודיע על מינוי נציב לשירות המדינה. בראש נציבות שירות המדינה, הגוף המפקח על העסקת עשרות אלפי עובדי מדינה, עומד כיום מינוי זמני של אהוד פרוואר, ובמהלך החודשים הללו מקבלת הממשלה החלטות משמעותיות בנושאי מינויים פוליטיים.

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע