גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית אילת: אין לאשר אין המיזוג בין ישראייר לאל על

ראש העירייה שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים ■ הלוי חושש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

העיר אילת מתנגדת למיזוג בין חברת אל על לחברת ישראייר מהחשש שהמיזוג יוביל לפגיעה בתעופה האווירית לאילת. החשש של העירייה הוא שאל על תחליט על הפסקת טיסות ישראייר בקו לאילת - חשש שגורמים בענף אגב שוללים לאור העובדה שישראייר צפויה להתנהל כזרוע עצמאית לרבות צי מטוסים נפרד וצוותי אוויר נפרדים.

כך או כך, ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים, בו הביע התנגדות נחרצת לאישור מיזוג החברות. הסיבה להתנגדות היא כאמור חשש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת, שעלולה להישאר עם חברת תעופה אחת, מחירי טיסה גבוהים בהיעדר תחרות, ותדירות נמוכה של טיסות. אלה יפגעו ללא ספק בתושבי העיר ובתיירות לאילת", כך גורסת העירייה.

בנושא העדר התחרות והמחירים הגבוהים יחסית בטיסות לאילת, בוודאי אל מול מחירי טיסות הלואו קוסט שהצרכן הישראלי מכיר בשנים האחרונות - הלוי צודק. ביוני האחרון פרסמנו ב"גלובס" כי מחירי הטיסות לאילת לא רק שגבוהים (ועומדים על יותר מ-350 שקל לכיוון במחיר מלא) אלא שהם לא השתנו מזה שנים - עובדה המחדדת את העדר התחרות בקו.

נזכיר כי בשנת 2010 החלה אל-על להפעיל טיסות מנתב"ג לאילת. החברה הלאומית הפיחה חיים בתחרות, כשנכנסה עם שתי טיסות יומיות במחירים שהתחילו ב-99 שקל לטיסה והאמירו לכ-250 שקל. בספטמבר 2013 הודיעה אל-על על הפסקת פעילותה בקו, בנימוק של שיקולי ביטחון, בשל שינוי מתווה הטיסה שדרשה רשות התעופה האזרחית.

לאחר הכרזת אל-על שיגר יו"ר ועד עובדי ארקיע מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, שבו טען כי אל-על הפסיקה את טיסותיה לאילת מחוסר רווחיות, וכי היא הוליכה את השר שולל. בתגובה לדברים טענה אל-על כי אין קשר בין הנושא המסחרי לבטיחותי, ויצאה בקריאה לשר כ"ץ "להכריז על שמיים פתוחים גם בקו אילת".

ב-2016 טסו כ-1.4 מיליון נוסעים בטיסות פנים לאילת, מהם כ-70% בארקיע, והיתר דרך ישראייר. מעבר לביקוש ולהיעדר התחרות, החברות גם נהנות מכך שבשונה מטיסות בינלאומיות שבגינן משלמות חברות התעופה אגרות גבוהות, בכל הנוגע לתעופה הפנים-ארצית רשות שדות התעופה אינה גובה אגרות מהנוסעים. בשעתו הדגישו ברשות שדות התעופה כי "רש"ת מממנת את הפעילות הפנים-ארצית לכמעט 2 מיליון נוסעים בשנה ממקורותיה בלבד", ומוסיפים כי "לא ניתן כלל להשוות בין אגרה שמשלמת חברה בינלאומית על הפעילות בישראל לבין חברה בטיסות פנים-ארציות".

גם ברש"ת מייחסים את המחיר הגבוה להיעדר התחרות, ומציינים כי "תיבחן האפשרות לפתוח את שוק הטיסות הפנים-ארציות לתחרות מובילים זרים". הכוונה היא לנסות ולעודד חברות זרות דוגמת וויז אייר או ריאנאייר להפעיל טיסות לאילת מנתב"ג כשרק לאחרונה הכריז מנכ"ל בריטיש איירווייז אלכס קרוז בביקורו בישראל כי החברה תשקול להפעיל טיסות פנים בישראל באמצעות מותג לואו קוסט חדש שלה.

הלוי נימק את ההתנגדות הנחרצת למיזוג בכך "שלכל צמצום או פגיעה בהיקף התעופה האווירית לאילת או בטיבה, יש השלכה מזיקה ישירה על כל תושבי העיר, המשתמשים בטיסות לתל אביב וממנה לאילת על בסיס יום-יומי ובאופן קבוע. צמצום או פגיעה בתעופה האווירית לעיר יביא לניתוקה של אילת ולהגברת בידודה הגיאוגרפי, ויש להם השלכות מידיות על כל ענפי הכלכלה ובעיקר על ענף התיירות, עליו מושתת כלכלת העיר אילת. במיוחד ייפגע ענף תיירות הפנים, שהרי חלק גדול מהתיירים הישראליים המבלים את חופשתם באילת מגיע לעיר בטיסה וחוזר ממנה בדרך האוויר.

הפסקת פעילותה של אחת משתי חברות התעופה היחידות הפועלות בקו, ארקיע וישראייר, לא תוכל להיות מושלמת על ידי רעותה, ומכל מקום הפסקת טיסותיה של האחת תביא בהכרח להעלאה של מחיר הטיסה" הדגיש ראש העירייה והוסיף: "טיסה לאילת וממנה אינה בבחינת מותרות, זוהי התחבורה הזמינה והיעילה היחידה לעיר הדרומית. תושבי אילת וכל הנעזרים בתעופה אווירית לאילת וממנה הם למעשה 'קהל שבוי', התלוי באספקת השירות החיוני הזה ופגיע מאוד לכל צמצום או שינוי בו או בעלות הכרוכה בו.

אם אל-על וישראייר שתהפוכנה לישות אחת לאחר המיזוג, ותקיימנה את הצהרותיה של אל-על בדבר הפחתת תדירות הטיסות לאילת או סגירת קו הטיסות האווירי לאילת, תיוותר ארקיע חברת התעופה היחידה המפעילה טיסות בקו זה, ומכאן כמובן מתעורר חשש ממשי לפגיעה בתחרות לאחר שייווצר מונופול בתחום הטיסות לאילת.

ההשלכה המידית והברורה של קיום מונופול כזה היא כמובן שמחירי הטיסות יאמירו, דבר שיפגע בתיירות ובמסחר שמהווים חלק ניכר מפרנסת תושבי העיר. לא הגיוני הדבר בעיני, להתיר מיזוגן של חברות תעופה באופן שעלול לסכן את התחבורה האווירית לאילת, ולהשאיר את העיר, תושביה ומבקריה לחסדיה של חברת תעופה אחת בלבד, בכך ייווצר ללא ספק מונופול תחבורתי בתחום רגיש וחשוב".

עוד הוא מציין כי "חסמי הכניסה לשוק הטיסות הם גבוהים וקשים, ולכן לא סביר לצפות שאם תפגענה הטיסות הסדירות של חברת ישראייר לאילת וממנה, יתקן השוק את עצמו ומתחרה חדש יחל לספק שירותי תעופה אלה. פגיעה בתחרות בין החברות המפעילות את טיסות הפנים הסדירות לאילת, אשר תביא לצמצומן או להעלאה במחיר הכרטיס, תהא הרסנית מבחינת העיר אילת, תושביה ועסקיה, ואסור בשום אופן לתת לה יד ולאפשר את התרחשותה".

מבחינת הלוי התחייבות מצד אל על כי אין בכוונתה לפגוע בתעופה האווירית לאילת או לצמצמה בכל דרך תאפשר לעירייה לשקול את עמדתה הנחרצת כשהוא חותר להתחייבות להיקף טיסות שלא תפתח מהלוז היומי הנוכחי ובתדירות הטיסות המקובלת כיום, וזאת לתקופה שלא תפחת מ-25 שנים.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט