גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נייטרליות הרשת: הרפורמה שלא תשתלם לגולשים

בארה"ב מקדמים תקנות שיאפשרו לספקי התשתית לגבות תשלום תמורת גלישה מהירה האם טראמפ יקבור את מדיניות "האינטרנט הפתוח" של אובמה ומה הקשר לרכב האוטונומי?

הפגנה בעד נייטרליות הרשת  / צילום: רויטרס, Jonathan Alcorn
הפגנה בעד נייטרליות הרשת / צילום: רויטרס, Jonathan Alcorn

הרגולטורים הפדרליים צפויים לחשוף השבוע את תוכניותיהם להפוך על פיהן תקנות מעידן אובמה שדורשות מספקיות שירותי אינטרנט להתייחס באופן שווה לכל תעבורת הרשת. מהלך זה עשוי לחולל שינוי מהותי שיעצב מחדש את כלכלת האינטרנט וגם את החוויה המקוונת של הצרכנים.

השינויים, שאותם צפויה ועדת התקשורת הפדרלית (FCC) לאמץ בפגישתה באמצע דצמבר, יפתחו את הדלת למגוון רחב של הזדמנויות חדשות עבור ספקיות האינטרנט, כגון כינון בריתות עם חברות תוכן להצגת דפי האינטרנט או סרטוני הווידיאו שלהן במהירויות גדולות יותר ובאיכות טובה יותר משל חברות שלא יחתמו על עסקאות דומות.

סוג זה של "תעדוף בתשלום" נאסר במפורש במסגרת התקנות מ-2015, שדרשו מספקיות שירותי אינטרנט להקפיד על נייטרליות הרשת | - זמינות שווה של כל חלקי האינטרנט לצרכנים, ושהגבילו את יכולתן של הספקיות לתעדף תכנים מסוימים, כולל התכנים של עצמן.

התקנות החדשות יבטלו לחלוטין את תוכנית "האינטרנט הפתוח" שאימצה FCC בעידן ממשל אובמה, לדברי מקורות בתעשייה שמכירים את התקנות החדשות. חסידי הגישה הנוכחית, כולל ארגוני צרכנים וחברות אינטרנט גדולות, טוענים כי יש צורך ברגולציה כזאת כדי לרסן את כוחן של ספקיות הפס הרחב ולמנוע מהן לחלוש באופן לא הוגן על המרחב המקוון באמצעות שליטתן על הצינורות שמובילים אליו.

התומכים בביטול התקנות הקיימות - וביניהם יו"ר FCC הנוכחי, אג'יט פאי - טוענים שתקנות מחמירות אלה עלולות להחניק את ההשקעות והחדשנות בתעשייה צומחת זו. ספקיות שירותי האינטרנט חוששות שהתקנות מעידן אובמה יובילו בסופו של דבר לרגולציית תעריפים ולמהלכי פיקוח הדוק אחרים. הם גם מחשיבים את התקנות מעידן אובמה כפתרון לבעיה שאינה קיימת, מכיוון שמאז ומתמיד היה האינטרנט פתוח יחסית.

"מפעילי הרשתות הם בבירור המרוויחים", אמר רוג'ר אנטנט, חוקר מ-Recon Analytics. הוא הוסיף כי ספקיות שירותי האינטרנט יוכלו לעשות מאמצים אגרסיביים יותר כדי לספק שירותים ללקוחות רפואיים ולמכוניות אוטונומיות - ששניהם יפיקו תועלת מפס רחב מהיר יותר.

עדיין לא ברור באיזו מידה יגדיל ביטול התקנות הקיימות את רווחיה של תעשיית הטלקום, לדברי פול גלנט, אנליסט מ-Cowen. ספקיות שירותי האינטרנט הגדולות סירבו להגיב. חברות אינטרנט גדולות, שתמכו בתקנות ממשל אובמה, מחו על המהלך באמצעות האיגוד המקצועי שלהן.

"אין כרגע הצדקה סבירה לביטול התקנות שמגינות על נייטרליות הרשת", אמר מייקל בקרמן, נשיא ומנכ"ל איגוד האינטרנט. "הצרכנים משלמים עבור גישה לאינטרנט כולו, ואסור שספקיות האינטרנט יוכלו להפלות אתרים ויישומים מסוימים". במועד מוקדם יותר השנה כבר החל פאי בתהליך ביטול התקנות מ-2015.

אם ישרדו התקנות החדשות את האתגרים המשפטיים, הן עשויות לעצב מחדש את הסביבה העסקית המקוונת. התקנות החדשות יעניקו לספקיות שירותי אינטרנט כמו AT&T, קומקסט, וריזון ועוד, גמישות רבה יותר להשתמש בחבילות שירותים ובתמחור יצירתי שיהפכו את התכנים המועדפים עליהן לאטרקטיביים יותר עבור הצרכנים.

חברות אלה מביעות בדרך כלל תמיכה בעקרונות הבסיסיים של "נייטרליות הרשת", כמו הימנעות מחסימת תוכן או שיבוש מסירת תוכן. אך מומחים רבים מעריכים כי לאחר ביטולן של התקנות הברורות והמפורשות מעידן אובמה, תנסה התעשייה לספק שירותים במתכונות חדשות.

FCC עומדת להכריז על התקנות החדשות במקביל לתביעה המשפטית שמגיש משרד המשפטים הפדרלי במטרה לחסום את המיזוג המתוכנן בין AT&T וטיים וורנר. ייתכן שפירושו של דבר הוא שיש גבולות לתמיכתו של ממשל טראמפ במיזוגי טלקום גדולים.

התקנות החדשות ישפיעו לא רק על אופן הפיקוח על האינטרנט, אלא גם על זהות המפקחים. לדברי מומחים משפטיים, במסגרת התוכנית החדשה תצטרף וודת הסחר הפדרלית (FTC) לרגולטור הקיים, FCC כשותפה באחריות הפיקוח על האינטרנט.

FTC משמשת זה זמן רב כרגולטור מפתח של מרבית העסקים האינטרנטיים, ומשטר פיקוח זה השתנה בעקבות התקנות מ-2015, שהעניקו לספקיות שירותי אינטרנט פטור מתקנות FTC. שינוי זה משמעותי, מכיוון שבניגוד ל-FCC, אין FTC מאמצת בדרך כלל תקנות גורפות, אלא מאמצת החלטות על בסיס כל מקרה לגופו בבואה לקבוע אם התנהגותו של עסק מסוים הוגנת או לא הוגנת.

לורנס ספיוואק, נשיא מכון המחקר השמרני Phoenix Center for Advanced Legal and Economic Public Policy Studies, אמר כי תומכי רגולציית FTC - כולל רבים בתעשייה - עלולים לגלות כי "הדשא אינו תמיד בהכרח ירוק יותר" אצל FTC.

הוא ציין גם כי הדיון הציבורי הנוכחי ממחיש את הצורך בהתערבות הקונגרס. השאלה מי מפקח על שירותי הפס הרחב וכיצד יש לפקח עליהם, נידונה בציבור כבר עשר שנים, אך המחוקקים לא סיפקו פתרון לבעיה. "הם יכולים לבחור בפורום, והם יכולים לקבוע את התקנות, אמר ספיוואק. "הם פשוט צריכים לפתור את הבלגן הזה אחת ולתמיד".

הרפובליקנים ב-FTC עשו לאחרונה מאמצים לצמצם את מעורבותה FCC, כדי להפוך שוב את FTC לרגולטורית האינטרנט, וזאת בטענה שמהלך זה יועיל לצרכנים.

לשירותים משולבים שמספקות חברות כבלים או חברות אינטרנט אלחוטי עלולות להיות מגרעות, אבל "זה גם ייצור יתרונות שיתמכו בתחרות", לדברי היו"ר בפועל, מורין אולהאוזן, בדברים שנשא בזכות צמצום מעורבותה של FCC.

סמכותה של FTC לבצע פעולות שיטור נגד הפרות חוקי ההגבלים העסקיים עשויה לתרום לריסון הדומיננטיות הלא-הוגנת של ספקיות שירותי אינטרנט, לטענת חסידי השינוי.

ארגוני צרכנים נאבקים בשינוי, וטוענים שהוא יעניק לחברות הכבלים והאינטרנט האלחוטי מרחב תמרון גדול מדי. הם גם טוענים כי גישת 'כל מקרה לגופו' של FTC לא תאפשר לה לעמוד בקצב השינוי המהיר של האינטרנט.

ביטול התקנות המפורטות של FCC "יעביר את נטל האכיפה נגד תאגידים בני מיליארדי דולרים לידיהם של הצרכנים, השרויים מלכתחילה במצוקה", אמר אננט ראוט, עמית אורח בארגון הצרכנים Public Knowledge, בעדות שמסר לאחרונה בקונגרס לקראת השינוי בתקנות. התקנות הקיימות מונעות "מלכתחילה את התרחשותה של פעילות מפלה".

קרוב לוודאי ש-FCC תמשיך לשחק תפקיד חשוב בפיקוח על הכלכלה המקוונת, וזאת באמצעות דרישה מספקיות אינטרנט לחשוף את מדיניותן בכל הנוגע לנייטרליות הרשת. זה יאפשר לשני הרגולטורים לדרוש דין וחשבון מחברות שסוטות מהעקרונות המוצהרים של עצמן.

התקנות מ-2015 היו הניסיון השלישי של FCC לפתור את הבעיה. שני הפתרונות הקודמים נדחו רובם ככולם בידי בתי המשפט הפדרליים. התקנות הנוכחיות עדיין חשופות לערעור משפטי מטעם התעשייה. מתנגדי תוכניתו של פאי מקווים שהתוכנית תידחה בבית המשפט.

"תמיד חשבנו שזוהי תוכנית עתירת סיכונים מהבחינה המשפטית", אמר אבן אנגסטרום, מנכ"ל Engine, ארגון שלא למטרת רווח שפועל מסן פרנסיסקו ומבצע מאמצי שדולה עבור חברות סטארט-אפ טכנולוגיות. "תמיד יש הצדקה סבירה לשנות את התקנות".

אנגסטרום הדגיש כי "הופרכה" הטענה שספקיות שירותי האינטרנט אינן מושקעות בתשתית בגלל תקנות שמגינות על נייטרליות הרשת. הוא העריך שהתעשייה תנקוט צעדים, כולל קמפיינים של משלוח מספר עצום של מכתבים לחברי קונגרס, "במטרה לנסות ולהפחיד אותם שוב ברגע שיוצעו התקנות".

הקרב על ניטרליות הרשת: "משהו מרושע בתוך משהו משעמם"/ דור צח

במשך שנים ניטרליות הרשת נחשבה לסוגיה שמעניינת רק גיקים כבדים ומומחים למשפט ואינטרנט. הגולשים הממוצעים לא הפגינו עניין בסוגיה הזאת, שנתפסה כטכנית ומורכבת, למרות השפעתה הגדולה עליהם. ניסיונות של אקטיביסטים בתחום הרשת להנגיש את הסוגיה ולגרום לציבור לפעול לא הועילו. אלא שאז נכנס לתמונה ג'ון אוליבר.

אוליבר, אחד הקומיקאים המצליחים כיום בארצות הברית, התייחס לסוגיה לראשונה בתוכניתו Last Week Tonight לפני שלוש שנים וחצי, כשה-FCC איים להעביר רגולציה שתעקר את ניטרליות הרשת. בקטע שהפך ויראלי אמר אוליבר שההצעה "תאפשר לחברות הכבלים לדפוק אתכם", וטען שמקדמיה משתמשים בכוונה במושגים מסובכים כדי להסתיר את כוונותיהם מהגולשים.

"אם אתה רוצה להחביא משהו מרושע, שים אותו בתוך משהו משעמם", הוא אמר בתוכנית - ביטוי שהפך לאחד המשפטים המזוהים ביותר איתו. לבסוף הוא קרא לצופיו לכתוב ל-FCC מה הם חושבים, קריאה לפעולה שהצליחה כל כך שאתר הרשות קרס תחת העומס. לא בטוח שזה מה ששכנע את הרגולטורים, אבל כמה חודשים לאחר מכן, בתחילת 2015, אישרה ה-FCC את "תקנת האינטרנט הפתוח" שעיגנה את ניטרליות הרשת מבחינה חוקית.

לפני חצי שנה, כשממשל טראמפ החל לאיים בשינוי התקנה הזאת, שחרר אוליבר סרטון המשךזועם לא פחות. גם הפעם קרא אוליבר לכתוב ל-FCC וגם הפעם האתר קרס לאחר פרסום הסרטון, אם כי ברשות תלו זאת דווקא במתקפת האקרים.

בישראל הדיון בסוגיה מנומנם הרבה יותר ונערך בעיקר בדרגים המקצועיים. לאחר שבתחילת העשור התלוננו גולשים על כך שספקיות האינטרנט מאטות לכאורה שיתוף קבצים, ב-2014 עבר תיקון לחוק התקשורת שאסר על הספקיות, חברות תשתית וחברות שידורים רב-ערוציים להתערב בתעבורת הרשת. כמובן עוד מוקדם לדעת אם שינוי הגישה האמריקאי יורגש כאן בעתיד, ואם הציבור הישראלי יגלה עניין מוגבר בנושא. מצד אחד, הדיון שהתפתח הסוער סביב המאגר הביומטרי - שנחשב גם הוא בשעתו לסוגיה סבוכה ומשעממת- מעיד שהדבר בהחלט אפשרי. מצד שני, למרות המאבק נגדו, המאגר הביומטרי יצא בסופו של דבר לדרך.

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו