גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרישות של מע' הביטחון: איומים חדשים או טריקים ישנים?

שר האוצר, שר הבריאות ויו"ר ההסתדרות הציגו בשבוע שעבר רפורמה בסיעוד בעלות של כ-1.5 מיליארד שקל, בשעה שמערכת הביטחון ביקשה (שוב) תוספת חריגה של 4.8 מיליארד שקל, בלי מצמוצים או יותר מדי הסברים ■ סוגר שורות

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

הדבר המרתק ביותר שקרה בשבוע שעבר סביב תוכנית הסיעוד שגיבשו שר האוצר, משה כחלון, שר הבריאות, יעקב ליצמן, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התרחש בכלל במחנה הקריה בת"א. בשעה שהשלושה דיברו במונחים של מהלך היסטורי, למרות שהתוכנית נאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל בשנה בלבד והיא רחוקה מלענות על מכלול הצרכים שהם עצמם הצביעו עליהם - מערכת הביטחון ביקשה (שוב) תוספת חריגה של 4.8 מיליארד שקל, בלי מצמוצים או יותר מדי הסברים.

שנתיים שבמשרד הבריאות מזהירים מפני הזדקנות האוכלוסייה, המחסור במיטות אשפוז, הנטל הכבד על בני המשפחה והאסון החברתי שמחכה לכולנו מעבר לפינה. שנתיים שכלכלני המשרד מציגים מחקרים ומספרים, סקירות של ארגון ה-OECD והוכחות לכשלים של הפוליסות הפרטיות. גם בהסתדרות הצטרפו, איימו בשביתות, ארגנו הפגנות והשקיעו סכומים יפים בשלטי חוצות, קמפיין של ממש שנועד להשפיע על דעת הקהל.

והנה בערב אחד, בלי לנסות אפילו לייצר איזה בילד-אפ מיוחד כדי לרכך את המכה, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, דורש למעלה מפי 3. הרי לכם תמצית הציניות של הפוליטיקה והציבוריות הישראלית, בה המילה "ביטחון" עדיין גוברת על כל צורך אחר גם אם אף אחד לא טורח לספק נימוק סביר.

"איומים חדשים", זה המקסימום שהסכים להגיד ליברמן, בתוספת ארומה של חשאיות שתמיד עובדת פה. מהיכן מגיע לכאורה האיום החדש והסודי שמצדיק עוד מיליארדים למערכת הביטחון אחרי שרק לפני שנתיים הוסכם על תוכנית ארוכת טווח עמוסת תוספות תקציביות? מסוריה השכנה, לאחר שאסד הביס את דאעש בעזרת הרוסים והאיראנים.

אם זה נשמע לכם מבלבל, זה כנראה משום שבפעם האחרונה שמערכת הביטחון ביקשה תוספת תקציב חריגה היא הפחידה מפני הנוכחות של דאעש ליד הגבול. כן, במערכת הביטחון חושבים שאנחנו מטומטמים, או סתם בעלי זיכרון קצר (ובלי גישה ל"גוגל"). דוגמה קטנה? "חשש במערכת הביטחון: דאעש מהדק אחיזה בגבול סוריה-ירדן" (2015). שנה קודם לכן, התגייס ראש הממשלה נתניהו לטובת מערכת הביטחון שדרשה תוספת חריגה של 11 מיליארד שקל. "אנו זקוקים לכסף להתמודד מול דאעש במזרח, חיזבאללה ואל-קאעידה בצפון וחמאס בדרום", הוא הסביר אז. איומים חדשים? יותר כמו טריקים ישנים.

מצבנו מעולם לא היה טוב יותר

בכלל, למערכת הביטחון יש נטייה להצביע רק על האיומים החדשים (דמיוניים יותר או פחות), ולשכוח את האיומים שנעלמו מהזירה. ישראל עומדת היום מול הרבה פחות צבאות סדירים, עם שקט בגבול המצרי והירדני, מחיקה של האיום העיראקי, בלי הארסנל הענק והאימתני של נשק כימי בצבא סוריה (תודות לאובמה המושמץ) ועם קואליציה שקטה של מדינות (בעיקר באזור המפרץ) שרואות בנו שותף אסטרטגי.

למעשה, רוב המומחים לביטחון לאומי מסכימים כי מצבה של ישראל מעולם לא היה טוב יותר. במקרה הכי גרוע, בשקלול העלויות של טכנולוגיות חדשות, אפשר היה לטעון לקיזוז.

מי שמתגלה פעם נוספת בחידלונה מול מערכת הביטחון היא המערכת הפוליטית. לא רק בשל חוסר היכולת להפגין בקיאות בחומר ולהפריך את האיומים שנשמעים מהקריה בכל פעם שדורשים תקציב חריג, אלא בעיקר בשוטף: בהתמודדות (או ליתר דיוק אי-התמודדות) מול הדרישות של הצבא בתחום הרכש והאסטרטגיה. כך קרה שחיל האוויר רכש פעם נוספת מטוסי F-35 למרות שהדור החדש של מטוסי F-16 לא רק זול יותר לרכישה, אלא בעיקר זול באופן דרמטי בתחזוקה. כלל ידוע הוא שהכסף הגדול לא נמצא במעמד הקנייה, אלא בשגרה.

גם עסקאות הצוללות, בלי קשר לחקירה הנוכחית בעניין, מעלות שאלות קשות מאוד. חיל הים, בין היתר באמצעות פוליטיקאים נלהבים כמו השר יובל שטייניץ, דחף להתעצמות שנויה במחלוקת בסכומי עתק שעה שחיילים נותרו בלי אפודי מגן ועם נגמ"שים מיושנים דווקא מול האיומים המוחשיים ביותר בזירה. חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת עורכים דיונים, עושים לעתים קולות של בחינה לעומק, אבל בסוף מתיישרים תמיד עם הדרישות של המערכת. מה עם הפנסיה התקציבית? למה עדיין צריך תחנת רדיו צבאית? את זה משאירים לכנסת הבאה.

החצר האחורית של ישראל

דבר אחד צריך להיות ברור לכל מי שיצביע בעד תוספת תקציב חריגה: בשם "הביטחון", או כל מילה מכובסת אחרת שנועדה לפרוט על בלוטות הפחד והבורות, יפגע הביטחון הכלכלי והחברתי של אזרחי ישראל. אותו ביטחון נחות, משני, זה שתמיד אפשר לקצץ בו או לתת הרבה פחות ממה שצריך.

הנה, כמעט בדרך אגב (ספק אם שמעתם), המועצה הלאומית למניעת אובדנות הציגה בשבוע שעבר בוועדת הקליטה של הכנסת נתונים הרבה יותר מפחידים מאלה של ליברמן. על-פי הנתונים, שיעור המתאבדים בקרב יוצאי אתיופיה בגילאים 25-44 גבוה פי 5.5 מהממוצע הארצי בקבוצת גיל זו, ואילו שיעור המתאבדים בקרב אתיופים צעירים בגילאי 15-24 גבוה פי 6.9.

כך נראית החצר האחורית של ישראל ובשביל לנטרל את הפצצה המתקתקת הזו איש לא דרש 4.8 מיליארד שקל. איש גם לא יעז.

הזמן של אבי גבאי וגדעון סער

במפלגת העבודה לא יודו בזה, אבל הסגנון היאיר לפידי של היו"ר החדש, אבי גבאי, מתחיל לעשות להם שכל. הערך העליון והמוצהר של גבאי הוא ניצחון, ובדרך לניצחון הוא מוכן לשבור ימינה, לזגזג, להכעיס זמנית את הבסיס האלקטורלי שלו עד כדי הוצאת דיבה לשמאלנות.

זה לא קל במפלגה עם לא מעט אידיאליסטים שבין לבין התרגלו לחבוט האחד בשני במקום להתלכד כאופוזיציה, אבל משהו בקידוש הניצחון מצליח לחלחל. השלטון נראה פתאום בהישג יד, קרוב מתמיד, אז מה כבר יכול לקרות אם נצביע בעד חוק המסתננים של הממשלה או שניתן לגבאי להכניס פודיום לישיבות הסיעה בדיוק כמו אצל האיש שאין לומר את שמו.

עוקף את נתניהו מימין

מי שחילק את העולם למנצחים ולמפסידנים היה הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, שתרם בדרך גם את המושג שאי-אפשר יותר בלעדיו: "פייק ניוז". וכשהניצחון גובר גם על תחושת הזיוף, אפילו על ה"חשומה" (בושה במרוקאית) כלשונו של גבאי - הכול עובד.

אם גבאי צרב בתודעה את הניצחון, גדעון סער שמבקש לכבוש את ראשות הליכוד מנסה לצרוב את הממלכתיות - דווקא במפלגה שריסקה לאחרונה את הערך הזה עד עפר.

סער יודע שאסור לערער במפלגה על "המלך", אבל בנפול המלך יחפשו שם את המנהיג הבא מחוץ למעגל החנפנים, הארדנים והביטנים, הפודלים והרוטוויילרים שסובבים כיום את הום רוממותו.

סער לא מכוון אל מרכז הליכוד, אלא אל עשרות אלפי המתפקדים "החופשיים" שלא מחפשים עוד דודי אמסלם - הם רוצים ראש ממשלה. זה אומר לדלג מעל שלוליות הביבים, לכבד את נשיא המדינה, לא להתלהם, לא לדרוס עם דחפורים את בג"ץ, ובכל זאת לא להצטייר שמאלני, לא עלינו.

את זה הוא עושה, בין היתר, באמצעות פלרטוט עקבי עם המתנחלים ועקיפת נתניהו מימין, לצד עמדה נחרצת בעניין המסתננים.

לאומנות וממלכתיות - זה הכרטיס שלו לבית ברחוב בלפור.

עוד כתבות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד