גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טבילת אש: בחיפוש אחר הפונדו המושלם

ארוחת סיר הפונדו, כמו שיודע כל גולש אלפיני, היא טקס בפני עצמו ■ כיום יש גם גרסאות שונות ומשונות כמו פונדו שוקולד ופונדו בקר ופונדו דגים, אבל גרסת המקור עם גבינת גרוייר ויין לבן היא המנצחת

פונדו גבינה קלאסי / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
פונדו גבינה קלאסי / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

לפני כמה שנים, בטיסה חזרה ארצה, ממש רגע לפני שנסגרה דלת המטוס, נכנסה אליו, עטויה מכף רגל ועד ראש בבגדים ובאביזרים מבית גוצ'י, האישה היפה שראיתי מעודי - והתיישבה לידי. סיפור אמיתי. סגנית השגריר השווייצרי, כך התברר, שהפכה במרוצת השנים לחברה, הייתה אשת רעים להתרועע כבר מהרגע הראשון שבו נפגשנו. בשיחותינו לאורך השנים ניפקה אינספור משפטי מחץ נפלאים על גברים איטלקים, על השפה הגרמנית, על שמפניה, וכמובן על ארצה ההררית.

"אתה יודע מה הגורם מספר 1 במחוז שבו גדלתי לאשפוזי מבקרים מחו"ל?", שאלה אותי רטורית זמן-מה מאוחר יותר, בבראנץ' בלתי נשכח ועתיר שאבלי במסעדה היפואית יועזר מנוחתה עדן. "תיירים אסיאתיים שאוכלים פונדו מבלי לשתות יין לבן במהלך הארוחה, ועוד יותר גרוע - מבלי לדעת שהם רגישים ללקטוז - כך שנהיה להם כדור גבינה בתוך הבטן!", אמרה וצחקה צחוק גדול.

עונת הפונדו נפתחת

בהוד מעלתה הדיפלומטית נזכרתי השבוע, כשאירחתי ילידים ממכורתה בעיר הלבנה. "עונת הפונדו החלה", אמרה אחת מהן ועיניה הצטעפו ונדדו אל דאבוס המעטירה והמושלגת, בעודנו לוגמים קוקטייל או שבעה בבר האימפריאל שבתל אביב. "הישיבה לשולחן שעליו סיר פונדו לצד היין - זוהי הדרך השווייצרית ביותר להראות חברות, ובמהלך עונתו, בין נובמבר למארס, נהוג מאד להזמין חברים ובני משפחה לארוחה מסורתית כזו", סיפרה.

גם היום, כשסר ברחבי העולם חינו של המאכל העשיר, שזכה להצלחה בימי חורף קרירים גם אצלנו בשנות ה-70 וה-80 - במרכז אירופה מעמדו נותר בלתי מעורער. ארוחת סיר הפונדו, כמו שיודע כל גולש אלפיני, היא טקס בפני עצמו באתרי הסקי היוקרתיים של שווייץ, ובשנים האחרונות גם בצרפת, באוסטריה ובאיטליה.

כיום ניתן למצוא גרסאות שונות ומשונות של המאכל הלאומי של הרפובליקה ההלווטית - מפונדו שוקולד בכל הצבעים שבו טובלים פירות (שמככב גם בגרסה פוטוגנית ומשפחתית להפליא בסניפי "מקס ברנר" המקומית. מתכון בהמשך) ועד פונדו שמאלץ וציר בקר בהשראה קוריאנית. ועדיין - גרסת המקור המבוססת על גבינת גרוייר הנמסה לאיטה ולאור להבת נר קטנה בשילוב יין לבן, היא הפופולרית ביותר.

אל הגרסה הקלאסית של היין הלבן והגרוייר - רצוי מכמה דרגות שונות של יישון - שבה טובלים באמצעות קלשון-מזלג קטן פרוסת לחם, קוביות תפוחי אדמה או נקניק, מוסיפים בכל חבל של שווייץ מרכיבים וגבינות בהתאם להיצע המקומי, מאפנצלר באפנצל ועד פטריות מורל קצוצות בז'נבה.

באיטליה משתמשים בגבינת פונטינה ליצירת פונדוטה בחבלי אאוסטה ופיימונטה, ואילו במזרח צרפת - בגבינת קומטה. התוצאה, במיוחד בתום יום עתיר פעילות ספורטיבית - משיבה את הנפש ואת הקלוריות שאבדו במסלולי הגלישה והסקי.

300 שנות פונדו

בניגוד למה שחשבתי, שפונדו הוא המצאה מסחרית מפולפלת מאמצע המאה ה-20, שנולדה מן הסתם בראשו של שף עצל באתר הסקי שבו מיאנו לבשל אוכל של ממש בערבים הקרירים - פונדו, כך מתברר, הוא מאכל שנולד כמעט עם המצאת הגבינה, לפני אלפי שנים. רק בשווייץ לבדה הוא מתגאה ב-300 שנים של ותק.

הפונדו נולד ככל הנראה בקנטון דובר הצרפתית פריבור (Fribourg) שבמערב המדינה. הוא שימש את סוחרי גבינת הגרוייר שמגבנים באזור כהצעת הגשה ייחודית ללקוחותיהם, לשימוש בגבינה ולניצול יין ולחם ישן מהמזווה לארוחה חורפית. בפריבור זכה גם לשמו הפרנקופוני, שמיתרגם בעברית ל"נמס".

התיעוד הראשון למתכון פונדו שווייצרי מתוארך ל-1699 מפונדק בציריך. כמנה לאומית הוכתר רשמית בסוף המאה ה-19 או תחילת המאה ה-20 - תלוי את מי שואלים. ניתן למצוא גרסאות שלו במסעדות ייעודיות ואפילו וריאציות מולקולריות במסעדות שף מעוטרות כוכבי מישלן.

אף על פי כן, הפונדו שמר על אנונימיות מחוץ לארצו עד אמצע המאה ה-20, אז זכה לתהילת עולם בניו יורק בזכות שף מתמחה - שווייצרי, ודאי ששווייצרי - שפתח בשנות ה-50 את "בית השאל*ה השווייצרי" שהביאה לפרסום המנה, שזכתה במהרה גם לגרסאות השוקולד והציר.

ובחזרה לפונדו הגבינה. כללי הגשת הפונדו ברורים ונוקשים. הוא מוגש לצד נקניקים, לחם יבש וחמוצים ומתבשל במהלך הארוחה בסיר ייעודי שמוגש הן בבית והן במסעדות הייעודיות באתרי הסקי. אסור לטבול את הלחם פעמיים, ואם חלילה נופלת קובייה מהמזלג חזרה לסיר - על הסועד לקנות סיבוב משקאות לכל יושבי השולחן או לנשק את שכניו משני צדדיו אם מדובר בסועדת.

אם לא ביין לבן, פונדו מותר על-פי כללי הטקס ללוות גם בתה שחור ומהביל, או לפחות קוניאק, שכן בהיעדרם, עלולים הסועדים לגלות, כאמור ולפי ההנחה הרווחת, את צדה הפחות נעים והקטיפתי של הגבינה המותכת - פרדיגמת כדור הגבינה בבטן ששטחה בפניי סגנית השגריר (ואגב, הופרכה לפי מחקרים אחרונים, שמעידים שיין לבן לא באמת מסייע לפירוק הגבינה). מוזר ומעניין.

פונדו צמחוני / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מתכון לפונדו גבינה

שימו לב: לצורך הכנת המתכון יש להצטייד בכלי ייעודי השומר על חום הסיר, רצוי בעזרת נרות, מהסוג שהיה נפוץ פעם במסעדות סיניות. מכיוון שהיו ימים שבהם כלי לפונדו היה מתנה פופולרית, סביר למצוא כלי כזה באחד מארונות המטבח או בבוידעם.

חומרים (ל-4-6 מנות):

300 גרם גבינת גרוייר מגוררת, רצוי מכמה דרגות יישון
100 גרם גבינת אפנצלר מגוררת - לא חובה
100 גרם גבינת אמנטל מגוררת
1 שן שום קלופה
2 כוסות יין לבן (400 מ"ל לפחות ועד חצי ליטר)
1/4 כוס קוניאק
קורט מוסקט מגורר - לא חובה

הגשה: קוביות לחם או תפוחי אדמה מבושלים עד לריכוך

הכנה: יוצקים את היין לסיר בינוני ומוסיפים את שן השום. מבשלים עד לרתיחה עדינה. מוסיפים חופן גבינה ליין החם ומערבבים נמרצות בעזרת מרית עץ עד להמסה. חוזרים שוב על הפעולה עם שאר הגבינה ובמספר פעימות. מוסיפים את הקוניאק ואת התבלינים ומערבבים דקה נוספת.

הגשה: מעבירים למתקן חימום במרכז שולחן השומר על התערובת חמה. טובלים את קוביות הלחם או את תפוחי האדמה בעזרת מזלגות ארוכים או שיפודי עץ ולא שוכחים לשתות בין טבילה לטבילה יין לבן וארומטי.

מתכון של רועי ירושלמי - פונדו שוקולד

חומרים (ל-4 מנות):

1 מכל שמנת מתוקה (250 מ"ל)
250 גרם שוקולד מריר או 375 גרם שוקולד חלב
גיוון: לצורך הכנת פונדו שוקולד לבן, מחליפים את השוקולד ב-250 גרם שוקולד לבן.
את הפונדו אפשר לתבל בטעמי קפה ולהוסיף כפית מחוקה קפה טחון לאספרסו או טאץ' של הל או קינמון בתוספת קורט מהתבלינים

להגשה:
פירות מסוגים שונים, חתוכים לקוביות גדולות
קוביות מרשמלו - לא חובה
פרוסות עוגה בחושה, חתוכות לקוביות בגודל 2 ס"מ - לא חובה

הכנה: יוצקים את השמנת לסיר ומביאים לרתיחה. אם מוסיפים קינמון, קפה או הל - מוסיפים אחרי הרתיחה. מורידים מהאש ומוסיפים את השוקולד. טורפים בעזרת מטרפה עד לקבלת פונדו חלק ואחיד. מעבירים חם למרכז שולחן מחופה ועל כלי חימום קטן (בעזרת נר) או לקערת הגשה וטובלים את הפירות, המרשמלו וקוביות העוגה בתערובת.

מתכון של מקס ברנר

עוד כתבות

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה וגם בשאר העולם אי הודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לרעה והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500