גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קטנה אבל פחות: סיאט ארונה באה להתחרות על פלח ה"פנאי"

חמושה במרחב פנים משופר לעומת האיביזה שעליה היא מבוססת, ועם אותם קווים חדים ושובבים, קבלו את סיאט ארונה ■ על קשיחותה המסוימת בשיכוך מהמורות מפצה חבילה נאה של עזרי נהיגה ובטיחות

אז ככה: אמנם שמו של רכב הפנאי החדש הזה הוא "ארונה", אבל אין לו כל קשר לשום מגדר. לא כאן ולא בספרד ארץ הולדתו. ארונה, כדרך רוב דגמי סיאט, קרוי על שמה של עיר. כמו טולדו, כמו אטיקה, כמו ליאון, כמו איביזה... בעצם, בעיקר כמו איביזה. כי ארונה (עיר קטנה בפאתי טנריף, למי שמתעקש לדעת) הוא רכב פנאי קטן הנשען במידה רבה מאוד על האיביזה החדשה, זו אשר הוצגה לא מכבר.

ואם כבר בשמות עסקינן, עד עצם היום הזה לא הצלחתי להבין את פשר התואר "רכב פנאי". וכי אסור לנסוע בו לעבודה? וכי אינו יכול להוביל אדם עסוק? האמנם רק בסופי שבוע מותר להוציא אותו מאורוותו? לא ברור. אבל כך קבעה מועצת גדולי הרכב: "רכב פנאי". שיהיה. אולי הוא זכה בתואר בזכות תצורתו הסטיישנית. אולי בזכות יכולתו להכיל גזייה וצידנית בבגאז'. אולי כי עיצובו מבקש להידמות לאותן מכוניות אשר משום מה נקראות, או נקראו, SUV. ולא ניכנס עתה לדיון על פשרו של השם חסר הפשר הזה.

נחזור לסיאט ארונה. זהו רכב פנאי קטן. חדש. אחיו הצעיר של הסיאט אטיקה. רכב פנאי יותר גדול. הארונה יושבת על פלטפורמה שנולדה בבית פולקסוואגן, שהיא כידוע בעלת הבית של סיאט. כינויה המקצועי הוא MQB-A0, והיא משמשת בסיס לכמה וכמה דגמים של חברות בקונצרן הענק. גם של האיביזה, גם של הפולקסוואגן פולו, גם הארונה. ואף שפלטפורמת הארונה זהה לזו של האיביזה, הצליחו מתכנניה להגדיל את מרחב חייהם של הנוסעים ולהוסיף כמה וכמה ליטרים לנפח תא המטען. יותר מקום לגזייה, לשק השינה, לצידנית של ה"פנאי", ואפילו לעוד ארגז של דיאט משהו.

קשה לטעות בשורשיו הגנטיים של הארונה. הוא כולו זורח בשפת העיצוב המרו*עננת של סיאט. המשולשים והמעוינים שולטים. נעלמה לחלוטין העגלגלות הנינוחה שאיפיינה פעם את מוצרי סיאט. מעתה - הכול חד, הכול חץ, הכול שפיץ. מן החרטום העז, הגריל המעוין וכונסי האוויר המעוינים (שהם בעצם פנסי ערפל), ועד לפנסים הקדמיים המשולשים (שהם גם תאורת איתות צהבהבת ותאורת יום בוהקת). גם הצדודיות מעוטרות באבחות עיצוב חדות, הנמשכות והולכות עד לתאורת הירכתיים שגם היא משולשת-מעוינת למהדרין. ולמרבה השמחה והפלא, החבילה כולה בהחלט נאה. הארונה מציעה ללקוחותיה עשרות שילובי צבעים חיצוניים, ואם יורשה להיות יועץ אופנה לרגע, השילוב אפור-תפוז הוא בעיני הנאה ביותר.

. אבל לעומת החדות עזת המצח והעליזה של הקנקן, תוכו - כלומר עיצוב הפנים - קצת יותר קודר. יותר מדי מ*שטחים גדולים וכהים, פחות מדי שמחה ואור. לעומת זאת, כל הנוגע בשימושיות ובתפעול מוצלח מאוד; מסך המגע במרכז הקונסולה, מערכת המולטימדיה, מערך כפתורי התפעול, המושבים, סביבת הנהג - כל אלה מוצלחים ביותר. וברוך השם, אין צורך בקורס בן חצי שנה כדי ללמוד להפעיל את הווישר. המערכת כולה אינטואיטיבית, בהירה ונוחה.

כאמור, מרחב המחיה המוגדל מעניק גם ליושבי הספסל מאחור נוחות מלאה. ואפילו ארוכי רגליים ומוגבהי ראש לא יסבלו ממצוקת מקום כלשהי.

בדגם ה"ישראלי", דהיינו זה אשר יגיע הנה, מותקן מנוע שלושה צילינדרים מוגדש, 113 כוחות סוס, ו-20 קג"מים ב-2,000 סל"ד. בשפת בני אדם: די והותר כדי להתנהג יפה, ואפילו זריז, מבלי לחוש במצוקת כוח.

המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים מן הזן הקרוי DSG, בעל 7 הילוכים. לכאורה - שילוב מושלם. למעשה, מסתתרת בו בעיה קטנה. התיבה מכוילת באופן מאוד בולט לחיסכון בדלק. ולכן היא נוטה להעלות הילוכים בהקדם האפשרי ונמנעת עד כמה שאפשר מהורדת הילוכים מוקדמת. התוצאה: רטט-מה בנסיעה איטית, כאשר התיבה מתעקשת להישאר בהילוך גבוה, ומצוקת כוח מסוימת בנסיעה מהירה, כאשר התיבה ממהרת מאוד להעלות הילוכים.

למרבה המזל, גם הפתרון מצוי באותה תיבה. העברת בורר המצבים למצב "ספורט", או תפעול ידני ("טיפטרוניקי") של ההילוכים פותרים לחלוטין את הבעיה, והמנוע יכול להציג את מיטבו. ראוי להבהיר כי בנהיגה יומיומית, סביר מאוד שבעלי הארונה לא יבינו כלל על מה אני מדבר. בנסיעה קצת יותר תובענית הם יבינו, אבל גם יידעו היכן מסתתר הפתרון. הוא הדין בהגה. במצב "נורמל" הוא קצת קל מדי לטעמי. במצב "ספורט" הוא התיידד איתי ביתר קלות.

מכיוון שהארונה כבדה בכ-200 ק"ג מן האיביזה, לא היה מנוס משינויים מסוימים במערך מתליה. היתרון - הארונה מתנהגת מאוד-מאוד יפה. יציבה, ממושמעת, לא סובלת מהטיית גוף מוגזמת בפניות, ומקרינה בטיחות בוגרת. החיסרון - היא קצת קשוחה מן המקובל, וביכולת שיכוך המהמורות שלה היא משלמת על כך.

נהגתי גם במכונית שבה שכנו מנוע 1.5 ליטר חדש - ארבע בוכנות, 150 סוסים - ותיבה ידנית בת 6 הילוכים. מטבע הדברים, לגרסה הזאת ביצועים טובים יותר, שאיפשרו לפלטפורמה המשובחת להציג עוד מיכולותיה הספורטיביות המרשימות. אך תפקוד מעט "מפוזר" של מוט ההילוכים, וחספוס רעשני בפעולת המנוע, העיבו על השמחה.

הארונה היא איפוא חבילה משובבת עין בצורתה, נעימה מאוד לנהיגה ולשהייה, חסכונית עד כדי 20 קילומטר לליטר (כך גורס היצרן), ומצוידת באוסף מרשים ביותר של עזרי נהיגה, בטיחות, פינוק ושימושיות.

בעייתה המרכזית טמונה בעובדה שהיא מצטרפת לפלח מוטורי צפוף להחריד של רכבי "פנאי" קטנים: אין כמעט יצרן שאינו מציג, או עומד להציג, דגם משלו בנישה הלוהטת הזאת. חיי הארונה לא יהיו אפוא קלים, אך היא מגיעה לתחרות מצוידת היטב, ומותר להמר שהיא תשיג שם מקום גבוה.

סיאט ארונה

*** הכותב היה אורח סיאט בספרד

חלק מהמתחרות

סוזוקי ויטארה

ב-125 אלף שקלים מציעה סוזוקי את גרסת ההנעה הקדמית של הוויטארה. היא מעט גבוהה מהארונה, אבל בסיס הגלגלים שלה קצר יותר ב-5 סנטימטרים ותא המטען קטן במעט. המנוע הוא 1.6 ליטר מסורתי, מייצר 120 כ"ס, משודך לתיבה בת 6 מהירויות ומאיץ את הרכב מעמידה ל-100 ב-12.5 שניות

סיטרואן C3 איירקרוס

גרסת הפנאי של ה-C3, שמעבר לפינה, לוקחת את העיצוב התוסס של אחותה ומוסיפה לו גוון "פנאי" עם חישוקים גדולים, מרווח גחון מוגבה ושלל אפשרויות להתאמה אישית של הצבעים. המידות הן המקובלות בסגמנט, תא המטען גדול והתא עמוס בטכנולוגיות מתקדמות, כולל מערכות סיוע לנהג מדור אחרון. המנוע הפופולרי יהיה 1.2 ליטר טורבו

שברולט טרקס/אופל מוקה X

ב-123 אלף שקלים מציע הג'יפון של שברולט עיצוב אורבני אופנתי, ממדים טיפוסיים (למעט גובה חריג) ותא נוסעים מרווח ומאובזר למדי. המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם הספק מכובד של 140 כ"ס, ובסיוע תיבה בת 6 מהירויות הוא מאיץ את הכלי מאפס ל-100 ב-9.8 שניות. האחות אופל מוקה X יותר מאובזרת ועולה 133 אלף שקל

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?