גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כינוס מותגים נוסח כחלון

כחלון עזב אמנם את הליכוד, אבל הוא מעולם לא התנתק מהמפלגה ■ סוגר שורות

האידיאולוגיה לא משחקת תפקיד

האכזבה הגדולה מיו"ר "כולנו" ושר האוצר, משה כחלון, ששטפה השבוע את אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות, נובעת בעיקר מבעיית תיאום ציפיות ומאוטומטיות השיח בחברה הישראלית - אוטומטיות שמייצרת חלוקה לטובים ולרעים, כשכחלון החייכן זכה עד היום למקום של כבוד בקבוצה של הראשונים.

להגנתו, צריך לומר, הוא דווקא ניסה להנמיך ציפיות לא פעם ולא פעמיים, אבל האתרוג שלו בעיתונות לא נתן לעובדות לבלבל אף אחד. כולם זוכרים לו איך הבטיח לשמור על מורשת בגין ולהגן על בית המשפט, פחות זוכרים לו דברים אחרים וברורים שאמר. כבר בנובמבר אשתקד, כשנשאל במהלך כנס אילת לעיתונות על הניסיונות לפרק את תאגיד השידור הציבורי, השיב כחלון בלי למצמץ: "אני מדבר על כסף כי זה המנדט שלי. בבחירות קיבלתי 10 מנדטים, בפעם הבאה אם כולם יצביעו לי, אהיה גם שר הדמוקרטיה". במילים אחרות, תנו לי למכור לכם נעליים בזול (הנדל"ן פחות עובד), עזבו אותי מכל היתר.

אבל זה הרבה יותר עמוק מהנרטיב של הפוליטיקאי שמבקש להוריד לכם את יוקר המחיה. כחלון עזב אמנם את הליכוד, אבל הוא מעולם לא התנתק מהמפלגה. למעשה, העזיבה ההיא שלו עשתה רק טוב למפלגת השלטון ולעומד בראשה, בנימין ("תהיו כחלונים") נתניהו. האחרון, איש שיווק בעוונותיו, יודע שכדי להגדיל את העוגה ולהגיע לקהלי יעד נוספים, צריך להשיק לעתים מותגים מבודלים שמייצרים מראית של תחרות. "כולנו" עבור הליכוד היא כמו "איחוד ישיר" עבור "מגדל", כמו "מזולה" ו"בלו-בנד" עבור יוניליוור, כמו "קרלסברג" ו"טובורג" עבור החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל). יש להם אריזה שונה, שפה אחרת, כך גם הסנטימנט של הקהל. בסוף, את הכסף של המשקאות סופרים באותו מטה מרכזי בבני ברק, את המנדטים של "כולנו ליכוד" סופרים במצודת זאב. נטו ביבי.

הבעיה עם ריבוי מותגים תחת קבוצה אחת, היא שהרצון לבלבל את השוק מצליח לעתים יותר מהמצופה והוא מחליש את הנאמנות למותג המרכזי, כמו גם לשלוחותיו. זה קרה לשופרסל עם מותגים כמו "יוניברס", "היפר נטו" ו"יש"; זה קרה לקלאבמרקט (עליה השלום) עם "ג'מבו" ועם "אימפריה"; זה קרה לריבוע כחול עם "שפע שוק" ועם "you"; וזה קורה גם עם המותג החדש והכחלוני, שבסקרים האחרונים לא מצליח לשחזר את ההצלחה מהבחירות האחרונות.

במקרים כאלה, לפחות בעולם הקמעונאות, יוזמים את מה שמכונה "כינוס מותגים" - חזרה אל המותג המרכזי עם הבדלים קלים לכל היותר (מגה ומגה בעיר, שופרסל ושופרסל שלי). ככל שכחלון חפץ בשלטון הימין, ממנו בא ומשם הוא עדיין שואב את כוחו הפוליטי, הוא יבקש להתרחק מבחירות בעיתוי הנוכחי - גם אם המשמעות היא תמיכה בחוקים מושחתים ומשחיתים כמו "חוק ההמלצות" שנועד הלכה למעשה להשתיק את המשטרה.

הוא כבר תמך בעבר בחוק ההסדרה (וגם אז עקף את בני בגין מימין), והוא יעשה את זה שוב אם צריך. דחיקת הקץ מעניקה לכחלון זמן להיערכות, בין היתר לתרחיש של ריצה משותפת עם הליכוד, או אפילו התמודדות על הנהגתה. ביום שבו יוגש כתב אישום נגד נתניהו ייטרפו כל הקלפים, ובקזינו הפוליטי של הליכוד כחלון עשוי להפוך לשחקן מרכזי ולאתגר דמויות מפתח כמו גדעון סער, גלעד ארדן (שנחלש מאוד לאחרונה) וישראל כ"ץ.

חלק ניכר מחברי הכנסת של "כולנו" יקפצו בשמחה אל מהלך כזה, אם יבטיחו להם מקום ריאלי. שר השיכון, יואב גלנט, כבר מזמן מפלרטט עם הליכוד והוא כנראה בדרך לשם עם או בלי כחלון, ושר הכלכלה, אלי כהן, צמח בליכוד ויהיה רק טבעי עבורו לחזור הביתה. רועי פולקמן יצטרך לבלוע הרבה צפרדעים כדי להצטרף (אבל זה פחות או יותר מה שהוא עושה בחודשים האחרונים), ונראה שרחל עזריה היא היחידה שתפסול מהלך כזה על הסף. במחנה הציוני מזמן מחכים לעריקה שלה, גם ב"יש עתיד" לא יתנגדו. האידיאולוגיה במקרה הזה לא משחקת תפקיד, רק הסקרים.

הטרגדיה של השחיתות

הדבר המטריד ביותר בתחקיר המצוין שפרסם השבוע עיתונאי חברת החדשות עמית סגל על השחיתות הפוליטית לכאורה של שגריר ישראל באו"ם דני דנון (ליכוד), הוא אובדן היכולת שלנו להתרגש. עוד מינויים מפוקפקים, עוד כסף ציבורי שעושים עליו סיבוב, עוד מאותם דברים שעוברים בסוף ליד. חוץ מקומץ מפגינים קבועים בפתח תקווה איש לא ייצא לרחובות, האופוזיציה עושה לעצמה נעים בגב בפורום שקר כלשהו של חיים סבן באמריקה, ואולי יום אחד מבקר המדינה יפרסם דוח שיוגדר (כמובן) "חמור" כדי שלפחות עמית סגל ירגיש שמישהו לקח אותו ברצינות.

השחיתות השלטונית הנוראה מכול היא זו שגורמת לנו להתרגל אליה. לחשוב שכולם אותו דבר, שככה זה עובד, שאי-אפשר לשנות. כדי לדכא את הביקורת היא מרדדת את השיח, מפלגת בין קבוצות אוכלוסייה, מייצרת חלוקה אוטומטית לימין ושמאל ומחלישה באופן עקבי את שומרי הסף.

השותפים הבכירים של השחיתות השלטונית הם לא מי שכבר זכו לכינוי "צמד הדודאים" (חברי הכנסת דודי אמסלם ודוד ביטן), אלא דווקא מי שנחשבים לנסיכים מלוטפים ברוב אמצעי התקשורת: משה כחלון בתמיכתו השקטה ובחיוכו הרחב, ושרת המשפטים, איילת שקד, בקסמה ובפעלתנותה.

רץ למרחקים קצרים

אחרי שהודיע לאומה כי בשמאל (שוב) שכחו מה זה להיות יהודים, התפנה השבוע יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, לחבוט קצת ב"שוברים שתיקה". ליאיר לפיד זה תמיד עבד, אין סיבה שזה לא יעבוד גם בשבילו. העניין הוא שברגע שבשמאל זזים ימינה, הציר כולו זז יחד איתם.

אז אם שוברים שתיקה הפך מוקצה על-ידי נציג השמאל, רק טבעי ששר החינוך, נפתלי בנט (הבית היהודי), החליט ללכת צעד קדימה ולסמן אפילו את האגודה לזכויות האזרח. בנט הורה לבטל את השתתפותם של אנשי משרדו בכנס שארגנה האגודה, שעסק בכלל בזכויות עובדים. בשמאל מיהרו כמובן לגנות, אבל מי שהתקרנף, נתן יד למקרתיזם, לדה-לגיטימציה לארגונים שמבקרים את השלטון והפך את עצם המילה שמאל למילה גסה - שלא יתפלא כשהרדיפה מגיעה עד לארגון שמהווה בשר מבשרה של הדמוקרטיה.

גבאי מתגאה בכך שהוא השתתף עד היום ב-8 מרתונים בארץ ובעולם, אבל הקמפיין הנוכחי שלו מאפיין בדיוק את מה שעשו קודמיו: ריצה למרחקים קצרים. הוא שובר ימינה כי הוא יודע שהישראלי הממוצע נמצא מימין למרכז, הוא שוקל לשנות את שמה של מפלגת העבודה, ומדי פעם הוא זורק מילה במרוקאית כדי לקרוץ לקהל רחב יותר, כאילו נתניהו גדל במרקש.

הבעיה היא שאלטרנטיבה לשלטון הימין, שנשען על רוב ברור בציבור שמזוהה עם הימין, אי-אפשר לייצר בקמפיין של שנה, גם לא בשלוש שנים. זה מספיק כדי למכור מוצר בשם אבי גבאי, לא בשביל לשנות תפיסה ותודעה. השמאל יהפוך לאלטרנטיבה של ממש רק אם הוא יבנה מחדש את הסיפור שלו ויציג אותו בגאון, בלי להתבלבל ובלי להתנצל כמו שאומרים החבר'ה המוצלחים בימין.

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?